اکثر رانندگان میدانند که باید روغن پیشرانه را بهصورت منظم بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنند یا تا حد معین به پیشرانه اضافه نمایند اما اکثر آنها بررسی روغن گیربکس را فراموش میکنند. درست همانند پیشرانه، گیربکس دستی یا اتوماتیک نیز برای روان کاری به روغن خاص خود متکی است و خالی شدن گیربکس از روغن میتواند بسیار خطرناک باشد و هزینههای زیادی را به مالک تحمیل کند. در ادامه میخواهیم شما را با چگونگی بررسی میزان روغن گیربکس خودرو آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.
ما نمیتوانیم افرادی که را بهصورت منظم روغن گیربکس خودروی خود را بررسی نمیکنند سرزنش کنیم. در بسیاری از خودروها این کار سختی خواهد بود مگر اینکه شما یک تکنسین ماهر و آموزش دیده برای این کار باشید. برخی خودروهای مدل جدید دارای لوله و میله اندازهگیری روغن گیربکس هستند اما خب این میله چیزی نیست که شما در گاراژ خانه داشته باشید. البته میتوانید این میله اندازهگیری را از نمایندگی تهیه کنید اما واقعیت این است که راه ارزانتر و راحتتر برای بررسی روغن گیربکس مراجعه به تعویض روغن و تعمیرگاه خواهد بود. همچنین برخی خودروها دارای دستگاه اندازهگیری سطح روغن الکترونیکی هستند و این میزان در داشبورد به نمایش درمیآید هرچند تعداد آنها در کشور ما زیاد نیست.
خودروهای دارای میله اندازهگیری
در برخی خودروها شاهد روش سادهای هستیم. برخی گیربکسها دارای میله اندازهگیری مشابه آن چیزی است که برای اندازهگیری روغن پیشرانه بکار میرود. اگر خودروی شما چنین حالتی دارد بررسی میزان روغن گیربکس چند دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید.
ابتدا میله اندازهگیری روغن گیربکس را پیدا کنید. این میله شبیه میلهای خواهد بود که برای روغن پیشرانه بکار میرود اما در بخش پشتی یا پیشرانه یا کنار آن قرار دارد. اگر میله را پیدا کردید خودرو را روی سطح صافی پارک کنید. اگر سطح صاف نباشد میله اندازهگیری میزان درست روغن را نشان نخواهد داد. در این حالت گیربکس را در حالت پارک یا خلاص قرار دهید و البته ترمزدستی را نیز بکشید. در این حالت اجازه دهید پیشرانه در دور آرام گرم شود. زمانی که پیشرانه گرم شد با دقت میله اندازهگیری را بیرون بکشید، آن را تمیز کنید و سپس دوباره به لوله بازگردانید. به آرامی میله را دوباره بیرون بکشید و میزان روغن را از روی آن تشخیص دهید.
اگر میزان روغن گیربکس کم باشد نیازمند قیف و نوع مناسب روغن گیربکس خواهید بود تا بر میزان آن اضافه کنید. البته فراموش نکنید که قبل از این کار پیشرانه را حتماً خاموش کنید. روغن گیربکس معمولاً درست به لوله میله اندازهگیری ریخته میشود و این کار به آرامی انجام میشود. در این مدت میزان روغن اضافه شده را با استفاده از میله اندازهگیری بررسی کنید تا از حد معینی بیشتر نشود.
قبل از آنکه روغن را به گیربکس اضافه کنید دقت داشته باشید به رنگ روی میله اندازهگیری در بار اول دقت کنید. رنگ روغن گیربکس باید قرمز تیره یا قهوهای روشن باشد. در صورتی که رنگ قهوهای تیره یا سیاه را دیدید بهتر است به دنبال تعویض روغن گیربکس و فیلتر آن در آینده نزدیک باشید. اگر روغن بوی سوخته میدهد احتمالاً مشکلی در گیربکس وجود دارد.
خودروهای بدون میله اندازهگیری
در حالت کلی باید دانست روش استفاده از میله اندازهگیری شامل خودروهایی است که از گیربکس اتوماتیک استفاده میکنند؛ و بهصورت کلی خودروهای گیربکس دستی فاقد چنین چیزی هستند هرچند برخی استثناها برای هر دو دسته وجود دارد. اگر خودروی شما گیربکس دستی دارد احتمالاً بررسی میزان روغن گیربکس زمان بیشتری خواهد خواست.
البته این کار غیرممکن نیست. ابتدا خودرو را روی سطح صافی پارک کنید و با استفاده از جک بخش جلو و عقب خودرو را بالا ببرید یا اینکه خودرو را روی چاله تعویضروغنی پارک کنید. مطمئن شوید بخش جلو و عقب خودرو در یک سطح و بهصورت تراز قرار دارند. در زیر خودرو محل گیربکس و پیچ فیلر را پیدا کنید. این پیچ در کنار گیربکس قرار دارد. البته این پیچ را نباید با پیچ تخلیه اشتباه بگیرید چراکه پیچ تخلیه هم در وضعیتی مشابه است اما در بخش پایینتری نصب میشود.
با استفاده از یک آچار پیچ را باز کنید و در نظر داشته باشید که شاید روغن گیربکس بیرون بیاید بنابراین توصیه میکنیم همراه خود یک دستمال داشته باشید و زیر گیربکس دهان خود را باز نکنید! وقتی پیچ را باز کردید به داخل گیربکس نگاه کنید. میزان روغن باید درست در پایین سوراخ فیلر باشد. اگر نمیتوانید آن را ببینید از انگشت خود استفاده کنید تا محل نشستن آن را ببینید.
وقتی کار بررسی میزان روغن گیربکس تمام شد در صورت نیاز واشر پیچ را تعویض و پیچ را سفت کنید و جکها را پایین بیاورید. اگر میزان روغن گیربکس کم باشد باید به آن اضافه کنید که کار سختی است و این کار را نمیتوانید بهصورت مستقیم انجام دهید به همین خاطر سرراستترین کار استفاده از پمپ برای اضافه کردن روغن گیربکس خواهد بود تا در نهایت میزان آن به پایین سوراخ پیچ فیلر برسد.