زامیاد کارون، وانت دو کابین جدیدی بر اساس نیسان آبی!

 

زامیاد کارون، وانت دو کابین جدیدی بر اساس نیسان آبی!

 

در صنعت خودروسازی کشورمان، اوضاع وانت‌ها بسیار از بخش سواری بدتر است زیرا خودروسازان وطنی سال‌های سال است که در حال تولید وانت‌های بشدت قدیمی مثل نیسان و مزدا هستند و مدل‌های به‌اصطلاح جدیدتر مثل آریسان و پراید ۱۵۱ هم از کیفیت فاجعه‌باری رنج می‌برند. بااین‌حال، طی چند سال اخیر، زامیاد سعی در به‌روزرسانی نیسان فسیل‌شده خود داشته و انواع و اقسام اتاق‌های وانت‌های چینی را روی شاسی این پیرمرد فرتوت قرار داده است! جدیدترین تلاش این شرکت در این زمینه، وانت دو کابین جدیدی بنام کارون است که در ادامه به‌طور کامل آن را بررسی خواهیم کرد.

 

معرفی کلی زامیاد کارون

در اواسط سال ۱۳۹۵، زامیاد فروش پیکاپ جدیدی بنام پادرا را آغاز کرد. این خودرو اما در اصل همان نیسان آبی قدیمی بود که اتاق جلویی یک پیکاپ چینی بنام فودی لایون به آن پیوند زده شده بود! پادرا در بازار توفیقی کسب نکرد و به همین دلیل، زامیاد که هنوز هم به این ایده اعتقاد داشت، در سال ۱۳۹۷ وانت جدید پادرا پلاس را رونمایی کرد. در این وانت هم مثل قبل، قسمت جلویی اتاق یکی از محصولات شرکت چینی فودی روی شاسی و قوای محرکهٔ قدیمی نیسان آبی نصب شده اما این بار زامیاد سراغ وانت جدیدتر فودی F16 رفته است. پس از این ماجرا، به جدیدترین شاهکار زامیاد یعنی کارون می‌رسیم که از اتاق دو کابین بهره می‌برد.

پادرا پلاس

طراحی بیرونی زامیاد کارون

کارون درواقع نسخهٔ دو کابین پادرا پلاس محسوب می‌شود و بنابراین در قسمت جلو طراحی دو خودرو کاملاً باهم یکسان است اما درحالی‌که در پادرا پلاس شاهد همان اتاق بار نیسان آبی با چراغ‌های عقب قدیمی بودیم، در کارون زامیاد حالا بجای قسمت جلویی، کل اتاق فودی F16 را به شاسی نیسان پیوند زده است! این یعنی در قسمت عقب علاوه بر درهای اضافی، شاهد اتاق بار، چراغ‌ها و سپر جدیدی هم هستیم. پله رکاب‌ها و گارد اتاق بار هم از دیگر ویژگی‌های بیرونی جدید این پیکاپ دو کابین نسبت به پادرا پلاس هستند.

زامیاد کارون

ازآنجایی‌که کارون در ظاهر کاملاً شبیه فودی F16 به نظر می‌رسد، خیلی‌ها به‌اشتباه فکر کرده‌اند زامیاد قصد دارد همان پیکاپ چینی مذکور را به‌طور کامل مونتاژ کند اما با کمی دقت می‌توان فهمید که این‌طور نیست و درواقع دقیقاً مثل پادرا پلاس، زیر این اتاق چینی همان شاسی نیسان آبی قدیمی قرار گرفته است. بارزترین نشانهٔ این موضوع، استفاده از همان رینگ و لاستیک‌های قدیمی نیسان است که کاملاً با نمونه‌های موجود در فودی F16 متفاوت هستند. بااین‌حال، حداقل این بار زامیاد از اتاق کامل استفاده کرده و برخلاف پادرا و پادرا پلاس شاهد پیوند بخش جلویی اتاق با اتاق بار قدیمی نیسان نیستیم.

طراحی داخلی زامیاد کارون

داخل کارون در قسمت جلو کاملاً با پادرا پلاس یکسان است و در آن همان طراحی فودی F16 دیده می‌شود. هرچند کابین این خودرو با ویژگی‌هایی مثل دریچه‌های تهویهٔ عمودی در وسط و تریم نقره‌ای‌رنگ بسیار از نیسان آبی قدیمی مدرن‌تر است اما کیفیت پایینی دارد و تماماً از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده است زیرا فودی F16 حتی از پیکاپ‌های چینی نه‌چندان باکیفیتی که در کشورمان عرضه شده‌اند هم سطح کیفی پایین‌تری دارد. درهرحال، در قسمت عقب حالا یک ردیف صندلی اضافه شده که ظرفیت سرنشینان کارون را به پنج نفر افزایش می‌دهد. فضای پای صندلی‌های عقب برای پیکاپی با این اندازه نسبتاً مناسب به نظر می‌رسد اما نباید انتظار صندلی‌های خیلی راحت و باکیفیتی را داشت.

زامیاد کارون

تجهیزات زامیاد کارون

تجهیزات و امکانات کارون مشابه پادرا پلاس خواهد بود که هرگز موارد قابل‌توجهی نیستند و جزء ویژگی‌های بدیهی خودروهای امروزی محسوب می‌شوند. درهرحال، این پیکاپ جدید با سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، مه شکن‌های جلو و عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، پنجره‌های برقی در هر چهاردر، فرمان هیدرولیک، ریموت کنترل، تنظیم چهار جهتهٔ صندلی راننده و سیستم صوتی با بلوتوث و USB ارائه خواهد شد.

زامیاد کارون

پیشرانه و گیربکس زامیاد کارون

همان‌طور که اشاره شد، کارون درواقع همان نیسان آبی است که به اتاق دو کابین جدیدی مجهز شده است و بنابراین، از همان قوای محرکهٔ قدیمی نیسان استفاده می‌کند. این یعنی زیر کاپوت کارون همان پیشرانه ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی قرار می‌گیرد که ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور دارد. البته به گفتهٔ زامیاد، این موتور قدیمی حالا با استانداردهای آلایندگی یورو پنج مطابقت دارد اما مصرف سوخت این پیشرانه به دلیل وزن بیشتر کارون، نسبت به پادرا پلاس حدود یک لیتر افزایش پیدا کرده و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی به ۱۱.۹ لیتر رسیده است. هرچند فودی F16 در نسخهٔ دو دیفرانسیل هم ارائه می‌شود اما ازآنجایی‌که کارون از شاسی و قوای محرکهٔ قدیمی نیسان آبی استفاده می‌کند، نیروی موتور آن مثل گذشته توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صرفاً به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. وزن خالص کارون با حدود ۱۸۰ کیلوگرم افزایش نسبت به پادرا پلاس به ۱۸۹۰ کیلوگرم رسیده و از سوی دیگر ظرفیت بار اعلامی آن با ۷۷۰ کیلوگرم کاهش به ۱۳۲۰ کیلوگرم رسیده است.

زامیاد کارون

قیمت، رقبا و زمان عرضهٔ زامیاد کارون

تولید آزمایشی کارون از پاییز سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تاکنون نمونه‌های زیادی از آن در جاده‌های کشور دیده شده‌اند اما درحالی‌که در ابتدا قرار بود این پیکاپ در نیمهٔ دوم سال گذشته راهی بازار شود، این کار تا نیمهٔ اول سال ۱۴۰۱ به تأخیر افتاده است. فعلاً قیمت کارون هم مشخص نیست ولی ازآنجایی‌که در حال حاضر پادرا پلاس با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان توسط زامیاد به فروش می‌رسد، برای این نسخهٔ دو کابین باید انتظار قیمتی در حدود ۴۰۰ میلیون تومان را داشته باشیم. کارون با این قیمت در بازار رقیب مستقیمی نخواهد داشت زیرا هم‌اکنون ارزان‌ترین وانت دو کابین بازار ایران در این کلاس، کاپرای گروه بهمن است که با قیمت کارخانه‌ای ۵۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته دراین‌بین وانت کارا یا همان مزدای قدیمی گروه بهمن هم وجود دارد که قیمت نسخهٔ دو کابین آن در بازار به حدود ۳۷۰ میلیون تومان رسیده اما قیمت کارخانه‌ای آن ۲۶۸ میلیون تومان است.

زامیاد کارون

مشخصات فنی زامیاد کارون

پیشرانه M24
حجم موتور ۲.۴ لیتری
قدرت ۹۴ اسب بخار
گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب
مصرف سوخت ۱۱.۹ لیتر ترکیبی
طول ۵,۱۸۵ میلی‌متر
عرض ۱,۷۴۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۸۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۰۳۰ میلی‌متر
وزن ۱۸۹۰ کیلوگرم
ظرفیت بار ۱۳۲۰ کیلوگرم

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , زامیاد کارون






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : واریزی ۷۹۲ میلیون ضربدر ۲۸ درصد میشه دیرکرد سالانه تقسیم بر ۱۲ حدود ۱۸۵۰۰ میشه
محمد لاماری مشکی : فقط نمیدونیم چقد دیگه باید پرداخت کنیم برا ماهایی که ۸۵۰ تومن واریز کردیم
سهند : بنده اردیبهشت توسایت پارس خودرو سهند ثبت نام کردم با موعد تحویل هفته چهارم اسفند. العان که برج 4 هم تموم شده خبری نیست از دعوتنامه نیست. فقط رگباری پیام تحویل جایگزین(کوییک)میاد. هیچ کسی هم جواب گو نیست که ما بدونیم بهمون تحویل میدن یا پولمون رو بالا کشیدن ماشلا نمایندگی های سایپا یکی ازیکی خوش اخلاقتر. مشتری مداری تو نمایندگی‌ها موج میزنه
شاهین g : به نظر می‌رسد شاهین G‌ به آرامی از خط تولید این شرکت کنار خواهد رفت و جای خود را به شاهین+ دنده‌ای می‌دهد ای عوضیا سانروف و همه چی دارن دپور کردن میخوان برج ۶ همین شاهین g به اسم شاهین + دنده بدن بیرون حالا شاید شاهین g محدود تولید بشه حلا سودش واسه شرکت دزد بیشتر میشه چون قیمت شاهین پلاس دنده حداقل ۸۰۰ میلیونه و سود بیشتری براشون داره
هاجری : دعوتنامه ها با افزایش صادرمیشه
ایگل مشکی : به سلامتی مبارکه
شاهینg : چه میشه تکلیف مارو هم روشن کنین لااقل به همه شاهین جی ال بدین خلاص شیم از شرتون خدا بگم چکارتون کنه.....
شاهینg : همه مدل ماشینا دارن فاکتور میشن الی شاهین جی خسته شدم اینقدربه سایت نگاه کردم انگار طلسم شده زهرمار
امیر : https://www.saipacorp.com/fa/salepage/customercarstatus
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیرماهی : سلام من امروزباایرانخودروتماس گرفتم گفتن فاکتورتیرماهیاازشنبه شروع شده واسه من تحویل 7تیره گفت اون ماوالتفات رودیرپرداخت کردین 3وخورده ی اینادیرتشکیل پرونده شده دیگه 7تیرتحویل نمیگیرین 22ایناتحویله
خنیفر 1260 : یه «قول» که عمل نشه، می شه «خیانت» به اعتماد مردم…
مریم : چون اولویت پیش فروش ها هستن نصف مبلغ رو قبلا واریز کردن و الان باید مابقی مبلغ رو به نرخ روز پرداخت کنن! برای همین برای فوق العاده ها عجله ندارن خاطرت باشه تبدیل به 207 هم اول برای پیش فروش ها فعال شد بعد فوق العاده ها !! منم تحویل 26 خرداد هستم فوق العاده تا زمانی که پیش فروش ها تا تاریخ 31 خرداد تموم نشن ما فاکتور نمیشبم بعد اونا نوبت ماست که فاکتور شیم من با دوتا بچه کوچیک خیلی سختمه هرروز کارم شده زنگ زدن به ایران خودرو هرروز اینجارو چک میکنم دیگه واقعا کم اوردم
ساینا : کسی 9 اسفند پیش فروش فاکتور شد اطلاع بده ممنونم
علی : فارغ
بهزاد : سلام من 6 تیر هستم رنگ مشکی فاکتور نشده
مسعود پزشکیان : هما جان چرا سکته میکنی بیا من خودم بهت کوییک میدم
پسرخاله : سلام دوستان من وپسرم 1402دوتاساینادوگانه اس نوشتیم بعدازکلی رفت وآمد واینکه هی پیام تبدیل به تک می آمد باچندبارمراجعه حضوری به شخصی بنام آقای مهندس میرابراهیمی)معاونت فروش(یاصحبتهایی که انجام دادیم زیربارنمی رفتن دوگانه تحویل بدن تواون زمان پیشنهاددادم اگه واقعا دوگانه نمیتونیدتحویل بدید شاهین بدید جالب اینکه بعدازتحویل ساینای دوگانه به ما بقیه پیشنهادشاهین دادن یک سری هم گرفتن کاراین شرکت واقعا عجیبه شاهین ثبت نام میکنی کوییک یاساینا پیشنهادمیدن دوگانه ثبت نام میکنی تک پیشنهاد میدن دنده ای شاهین ثبت نام میکنی اتومات پیشنهادمیدن اتومات ثبت نام میکنی شاهین پلاس پیشنهادمیدن واقع ازعجایب روزگاره...بایدمنتظرباشیدولی پیگیرحضوری فراموش نشه امیدوارم همگی موفق باشید
تاجی 🇮🇷 : فقط کوییک اس شهریور پیش فروش که دعوتنامه 18 تیر امده بود تا یک مرداد فرصت داده بودن که دو روز ازش کم کردن مهلتش کردن 30 تیر
امید : سلام سر پمپ پایین رو بچرخونید به سمت طرفین تا هوا گیری کنه و چند بار کلاچ بگیر دنده یک باشه ماشین و خاموش باشه بعد نوک پمپ کلاچ پایین رو باز کن تا روغن بپاشه بیرون بعد ببندش چند بار این کار رو بکن تا هوا گیری کنه