ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟

 

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟

 

در خودروها عمدتاً پیشرانه و گیربکس در کنار هم نصب می‌شوند تا نیرو را به چرخ‌های جلو یا عقب و یا هر چهارچرخ انتقال دهند. این کار اما موجب سنگینی دماغهٔ خودرو می‌شود که این موضوع در خودروهای اسپرت و سوپراسپرت اصلاً خوب نیست چراکه توزیع وزن را بر هم میزند و روی هندلینگ خودرو تأثیر منفی می‌گذارد. برای مقابله با این مشکل و بهبود توزیع وزن در سوپرکارهای موتور جلو، بسیاری از خودروسازان، گیربکس را از طریق ترنس‌اکسل (Transaxle) در عقب خودرو نصب می‌کنند. برای توضیح این موضوع ابتدا باید با ترنس‌اکسل آشنا شویم.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
ترنس‌اکسل عقب در مرسدس AMG GT

زمانی که گیربکس، دیفرانسیل و اکسل خودرو در یک واحد یکپارچه جمع می‌شوند، به آن ترنس‌اکسل گفته می‌شود. این شیوهٔ طراحی در همهٔ خودروهایی که پیشرانه و محور محرک آن‌ها در یک سمت قرار دارد (یعنی موتور جلو محرک جلو یا موتور عقب محرک عقب) بسیار معمول و متداول است. علاوه بر این، خودروهای چهارچرخ محرکی مثل محصولات آئودی که پیشرانهٔ آن‌ها به‌صورت طولی نصب می‌شود هم از ترنس‌اکسل استفاده می‌کنند. در این خودروها، ترنس‌اکسل به‌صورت طولی دقیقاً پشت موتور نصب می‌شود و گیربکس، دیفرانسیل جلو و درایو یونیت را در خود جای می‌دهد.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
ترنس‌اکسل جلو در آئودی A8

اما استفاده از ترنس‌اکسل در خودروهای موتور جلو محرک عقب متداول نیست مگر در سوپراسپرت‌ها. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، اصلی‌ترین مزیت استفاده از ترنس‌اکسل در خودروهای محرک عقب، بهبود توزیع وزن است. علاوه بر این، ازآنجایی‌که در این طراحی میل‌گاردان مستقیم به پیشرانه متصل است و فقط با دور موتور می‌چرخد، بجای گشتاور سنگینی که توسط دنده یک تولید می‌شود، فقط باید گشتاور معمول پیشرانه را تحمل کند؛ بنابراین، می‌توان میل‌گاردان را ضعیف‌تر و سبک‌تر ساخت. در این خودروها، گیربکس به همراه دیفرانسیل روی محور عقب نصب می‌شود.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟

این طرح اما برای اکسل‌های صلب مناسب نیست زیرا وزن غیر فنر سوار را افزایش میدهد و به همین دلیل ترنس‌اکسل معمولاً با سیستم تعلیق عقب مستقل مورداستفاده قرار میگیرد. همچنین لازم به ذکر است که تقریباً در همۀ خودروهای محرک عقبی که از ترنسل‌اکسل استفاده می‌کنند، ترکیب پیشرانه از نوع موتور جلو-وسط است. این یعنی پیشرانه پشت محور جلو نصب می‌شود تا بازهم به توزیع وزن بهتر کمک شود.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
ترنس‌اکسل آستون‌مارتین راپید

طرح ترنس‌اکسل محرک عقب برای اولین بار در اشکودا پاپیولار ۱۹۳۴ ارائه شد و سپس در خودروهای دیگری مثل لانچیا اورالیا ۱۹۵۰ مورداستفاده قرار گرفت. امروزه نیز بسیاری از سوپراسپرت‌های مشهور موتور جلو از ترنس‌اکسل استفاده می‌کنند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به آستون‌مارتین DB9 و ونتیج، لکسس LFA، مرسدس بنز SLS و AMG GT، مازراتی گرن توریسمو و… اشاره کرد. در شورلت کوروت نیز از نسل C5 به بعد از ترنس‌اکسل استفاده شد و گیربکس تمام محصولات موتور جلوی فراری مثل ۶۱۲ اسکاگلیتی، ۵۹۹، کالیفرنیا، F12 برلینتا، روما و… هم در عقب نصب شده است. همان‌طور که گفته شد، این طراحی بیشتر در سوپراسپرت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد ولی بااین‌حال، آستون‌مارتین راپید و نسل قبلی مازراتی کواتروپورته معدود سدان‌هایی هستند که از ترنس‌اکسل استفاده می‌کنند.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
نسل قبلی مازراتی کواتروپورته

مشکل اصلی نصب گیربکس در عقب در خودروهای موتور جلو اما این است که تجهیز خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک را غیرممکن و یا بسیار پیچیده می‌کند. به همین دلیل، از این طراحی عمدتاً فقط در خودروهای محرک عقب استفاده می‌شود اما در این رابطه دو استثناء وجود دارد. این خودروها نیسان GT-R و فراری FF (و بعداً جانشین آن GTC4 Lusso) هستند که هرکدام با شیوهٔ جالب و منحصربه‌فردی سامانهٔ چهارچرخ محرک را در کنار طرح ترنس‌اکسل به کار گرفته‌اند. در نیسان GT-R، یک میل‌گاردان اصلی، نیرو را از پیشرانه به گیربکس انتقال می‌دهد و یک میل‌گاردان دیگر از گیربکس نیرو را به چرخ‌های جلو می‌رساند.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
میل‌گاردان دوم نیسان GT-R در تصویر مشخص شده است

راهکار فراری برای این موضوع اما پیچیده‌تر است. در این خودرو، گیربکس اصلی که در عقب نصب شده، به شیوهٔ معمول کار می‌کند اما برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو، یک گیربکس دیگر به‌طور مجزا در نظر گرفته شده که قدرت را از جلوی موتور می‌گیرد. این گیربکس تنها دو دنده جلو و یک دنده‌عقب دارد و صرفاً در حالت‌های رانندگی راحت و برفی فعال می‌شود. این یعنی خودرو در اغلب مواقع به‌صورت محرک عقب کار می‌کند. ارتباط بین این گیربکس و هرکدام از چرخ‌های جلو نیز از طریق کلاچ‌های مستقل و بدون دیفرانسیل صورت می‌گیرد. البته این گیربکس فقط در دنده‌های یک تا چهار گیربکس اصلی فعال است و در سرعت‌های بالاتر از کار می‌افتد.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
گیربکس دوم فراری FF با رنگ زرد مشخص شده است

با بررسی این شیوه‌های مختلف انتقال قدرت می‌توان به مهندسی جذاب جهان خودروسازی پی برد. به اینکه خودروسازان چگونه سعی می‌کنند با استفاده از راه‌حل‌های ابتکاری مختلف، بهینه‌ترین شیوه را برای توزیع وزن و انتقال نیرو پیدا کنند؛ اما افسوس که در دنیای الکتریکی هیچ‌کدام از این موضوعات معنا نخواهند داشت زیرا در خودروهای برقی می‌توان با نصب باطری‌ها در مکان مناسب، به توزیع وزن بهینه دست یافت و موتورهای الکتریکی را در هرجایی نصب کرد. شاید این‌ها از مزیت‌های خودروهای الکتریکی باشند اما مطمئناً مهندسی‌های جالب و هیجان‌انگیز را از جهان خودرو خواهند گرفت.

 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ترنس‌اکسل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایلیا : سلام 30تیر واریز کردم تارا دستی سفید،سی روزه ،14مرداد هم فاکتور شد هم پلاک
حسام پارسایی x5 : از 20 خرداد فاکتور رشدم هنوز تحویل نگرفتم
مهدی x 5 : من دیماه ثبت نام کردم 1403 قرار بوده اردیبهشت تحویل بدهند ولی متاسفانه هنوز خیری نیست نمی دونم تا کی باید دروغ بشنویم به شعور آدم دارند بخدا توهین می کنند ماشین ثبت نام کردیم که تو بازار هیچ افزایش قیمتی نداشته
Maryam : سلام منم تماس گرفتم همینو گفت من شاهین جی تکمیل وجه ۱۴ آدر سخا ۲۰ آدرم خدا براشون نسازه
مسعود : سلام داداش چند بار دره ورودی سایپا و امور مشتریان سایپا قرار گذاشتیم اصلا جواب نمیده فقط و فقط تنها راهش یا درب وزارت ضمت ، یا دیوان عدالت اداری باید تجمع بشه که اینا یکم بترسن وگرنه هر دفعه میریم اونجا و میگن صبوری بفرمایید هفته ی اینده فاکتور میشید ان شاالله و ...
شاهین : اقا من زنگ زدم به کارشناس** چقدر آدم حسابی بود از اینکه گفت ماهم بریدیم چه برسه به شما! حرف آخرشون خیلییی قشنگ بود گفتم بچه ها هرروز قرار تجمع میزارن 20 نفری میان گفت کمیدددد اخه 20 نفر هم شد تجمع
ستار : معمولا چند روز بعد از فاکتور شدن میرسه دستمون
ستار : نمایندگی مراجعه کردم ممنونم
حسینی : پول واریز نکنید بخدا اعصاب خودتون خانواده خراب نکنید ما نه ماه داریم انتظار میکشیم اینا ماشین به شما نمیدن دو مدل پایینتر از بازار بخر خدایی نکرده جنگ بشه زندگی پولت میره الان جنگ نشده هیچکس جواب گو نیست مارو ببین عبرت بگیر
حسینی : سلام دوستان الان با کارشناس سایپا صحبت کردم میگه نه واریز پول مهمه نه پذیرش فقط وفقط تاریخ سخا یعنی کسی که ۱۳ اذر تکمیل وجه کرده ولی سخاش ۲۰اذر تاید شده نوبتش از اونی که ۱۹اذر تکمیل وجه کرده و سخاش ۱۹ تایید شده عقب تره سایپا نیست دزد خونه است خدا حق مارو ازشون بگیر رفتیم تو نه ماه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سجادی : ما که تکمیل 27اردیبهشتیم هم هنوز خبری نیست
دناآپشنال 31 شهریور مادران : سلام کسی بوده تاحالا تغییررنگ انجام داده باشه؟ من الان نمایندگی زنگ زدم میگه فقط باید پیامک بیاد و سیاست تغییررنگ الکیه
بهزاد : سلام تحویل 6 تیر امروز فاکتور شد رنگ مشکی سایت مازندران
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : نه دوست عزیز مال ما هم چند ماهه دیر میدن 31 خرداد بودیم هنوز ندادن🙁
تبدیل 13تیر : نه داداش فعلا منتظریم ،
تحویلی 31تیر سورن پلاس : سلام یه سوال دارم از شما دنا سواران عزیز .چرا شمارا سروقت حالا یه چند روز زودتر یا دیرتر فاکتور میکنند ولی ما را با چند ماه تاخیر فاکتور میکنند
پانا پیش تبدیل 31تیر : 11/16 02/27 تبدیل05/11
آذر : من دهم تکمیل کردم .دو هفته پیش فاکتور شد .هنوز تحویل ندادن
سورن : چه طرحی بودید شما و اینکه تکمیل وجه تون کی بود
علی : کوییک اس تکمیل وجه 4 خرداد هنوز فاکتور نشده. کسی شرایط من داره ؟؟؟