بهگزارش The Verge، شب گذشته حساب کاربری Tesla_Adri@ در توییتر متوجه شد تسلا صفحهی پشتیبانی وبسایت خود را بهروز کرده است تا اعلام کند بستهی شارژر قابلحمل ازاینپس بههمراه خودرو ارائه نمیشود. تا قبل از اِعمال این تغییر، رانندگان با خرید هر خودرو تسلا شارژر قابلحمل را نیز دریافت میکردند.
بهنظر میرسد خطایی در صفحهی پشتیبانی سایت تسلا دیده میشود. در این صفحه، نموداری میبینیم که تصویری از بستهی شارژر قابلحمل نسل دو را نمایش میدهد؛ اما درکنار آن قیمت بستهی ۴۰۰ دلاری نسل یک (سطح دو) بهچشم میخورد. این بسته را نیز جداگانه میتوان خرید است.
ایلان ماسک در منشنی که زیر توییت یکی از کاربران گذاشت، تأیید کرد تسلا ازاینپس شارژر نسل دو را با خودروها عرضه نمیکند. بهگفتهی ماسک، آمار استفاده از شارژ قابلحمل بسیار اندک بود؛ بههمین دلیل عرضهی آن با خودرو اقدامی بیهوده بهنظر میرسید. او میگوید تسلا در آینده آداپتورهای دوشاخهی بیشتری با بستهی شارژر قابلحمل عرضه میکند. فعلاً مشخص نیست که تسلا در ابتدا کدام آداپتورها را در بسته قرار میدهد.
شارژر قابلحمل نسل دو تسلا همچنان در وبسایت رسمی این شرکت ۲۷۵ دلار قیمت دارد و حتی اگر بخواهید، نمیتوانید آن را بخرید؛ چون موجودی شارژر بهاتمام رسیده است. این گفته برای شارژر نسل یک نیز صدق میکند. مشخص نیست که اتمام موجودی شارژرهای تسلا از چه زمانی آغاز شده است و تصمیم جدید تسلا نتیجهی مشکل در زنجیرهی تأمین است یا خیر.
کاربران واکنشهای متفاوتی به تصمیم اخیر تسلا نشان دادهاند. رانندگان تسلا میتوانند ازطریق شارژر دیواری در خانهی خودشان یا مراجعه به ایستگاههای سوپرشارژ، خودرو الکتریکی خود را شارژ کنند؛ بههمیندلیل، شارژر قابلحمل چندان ضروری بهنظر نمیرسد. بااینحال، شماری از رانندگان میگویند اگر هنگام سفر شارژر قابلحمل را نیز با خود داشته باشند، احساس راحتی بیشتری دارند.
این وسیلهی جانبی هنگام کمپینگ یا سفر به مناطق فاقد ایستگاه شارژ بسیار مفید است؛ چون رانندگان میتوانند خودرو خود را به پریزی استاندارد وصل کنند. سرعت شارژ خودروهای تسلا ازطریق این شارژر کُندتر است. برای مثال، شارژر نسل دو پس از یک ساعت شارژ امکان طیکردن یک تا سه مایل (۱٫۶ تا ۴٫۸ کیلومتر) را فراهم میکند.
در سال ۲۰۲۰، اپل در تصمیمی بحثبرانگیز اعلام کرد که شارژر را از جعبهی گوشیهای آیفون حذف میکند و سامسونگ و گوگل و دیگر شرکتها نیز مسیر مشابهی در پیش گرفتند. گرچه شباهتهای واضحی بین شرایط صنعت موبایل و اقدام تسلا بهچشم میخورد، سخت است پیشبینی کنیم که دیگر شرکتهای فعال در بازار خودرو نیز بخواهند در مسیر تسلا قدم بردارند.برخی دیگر از رانندگان میگویند شارژر قابلحمل میتواند جایگزین مناسبی برای شارژر دیواری گرانقیمت تسلا باشد و برخی دیگر میگویند تقریباً از این شارژر اصلاً استفاده نمیکنند. عرضهی کانکتورهای دارای آداپتور ۱۲۰ ولت یا ۲۴۰ ولت بههمراه خودروهای الکتریکی اتفاقی معمول است. امروزه، خودروهای نیسان لیف، فورد موستانگ Mach-E، شورولت بولت و تمام خودروهای الکتریکی BMW با کانکتور عرضه میشوند؛ البته خودرو کیا EV6 از این قاعده مستثنی است.