گزارش مالی خودروسازان در سه سال اخیر، فراری پرسودترین خودروساز سال ۲۰۲۱ شد

 

گزارش مالی خودروسازان در سه سال اخیر، فراری پرسودترین خودروساز سال ۲۰۲۱ شد

 

چالش پیش روی صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱ باعث شد که بسیاری از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان در اروپا، آمریک، ژاپن و کره‌جنوبی با مشکلات مالی متعددی روبه‌رو شوند. نتایج بررسی‌های اخیر نکات جالبی را روشن کرده‌اند. در طی وارسی گزارش‌های مالی ۱۹ خودروساز متفاوت در سراسر جهان، مشخص شد که فروش خودروسازان نسبت‌به دوران پیش از همه‌گیری کرونا کمتر بوده؛ این مورد درحالی رخ داده است که سود این شرکت‌ها نسبت‌به گذشته بیشتر شده است.

بازگشت صنعت خودرو به شرایط عادی با افزایش قیمت‌ها

براساس بیانیه‌ها و گزارش‌های رسمی مالی، مجموع درآمد خودروسازی‌های آستون‌مارتین، گروه ب‌ام‌و، دامیلر، فراری، فورد، گروه جیلی، جنرال‌موتورز، هوندا، گروه خودرویی هیوندای، ایسوزو، مزدا، اتحاد رنو-نیسان، استلانتیس، سوبارو، سوزوکی، گروه تاتا، تسلا، تویوتا و گروه فولکس‌واگن برابر ۱.۸۹ ترلیون دلار بوده است. این رقم در مقایسه با درآمد این خودروسازان در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به‌ترتیب ۶ و ۱۳ درصد رشد را به خود دیده است.

 

این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۱ ۶۹.۵۴ میلیون وسیله‌نقلیه فروخته‌اند؛ رقمی که نسبت‌به سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به‌ترتیب تا ۱۴ و ۲ درصد رشد داشته است. نتیجه مقایسه این داده‌ها بیان می‌کند که خودروسازان یا قیمت‌هایشان را افزایش داده‌اند یا از تخفیف‌های سالانه‌شان کاسته‌اند. بخشی از نتیجه عجیب مقایسه واحدهای فروخته‌شده در برابر سود، به‌خاطر کمبود جهانی تراشه در سال‌های اخیر قابل توجیه است. این شرکت‌ها درنتیجه افزایش تقاضای ناشی از ممنوعیت‌های حاصل از همه‌‌گیری ویروس کرونا و امکان ساخت خودروهای کمتر، قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که سود متوسط برای هر واحد فروخته شده در سال ۲۰۲۱ برابر ۲۷,۲۷۰ دلار بوده؛ این رقم در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به‌ترتیب ۱۰ و ۱۱ درصد افزایش داشته است.

تمرکز شرکت‌ها بر پربازده‌ترین بخش‌ها

سود عملیاتی که در ادامه بیانه‌های مالی از آن یاد شده بود، نتیجه جالب‌توجه دیگری را روشن کرد؛ براخلاف تاثیر منفی همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد جهان و درنتیجه آن ایجاد مشکل در رنجیره تامین قطعات صنعت خودرو، این ۱۹ شرکت تامین‌کننده در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ سرمایه بیشتری کسب کرده‌اند.

گزارش مالی خودروسازان در سه سال اخیر، فراری پرسودترین خودروساز سال ۲۰۲۱ شد

سود حاصل از عملیات این شرکت‌ها (یعنی مجموع سود منهای هزینه‌های تولید و دیگر خرج‌های فروش و مدیریت) در سال ۲۰۲۱ برابر ۱۴۳.۹۷ میلیارد دلار بوده است. به زبان دیگر، این شرکت‌ها موفق شدند تا به‌ازای فروش هر ۱۰۰ دلار از محصولات خود، ۷.۶ دلار آن را بازگردانند. برای مقایسه، می‌توان به سود حاصل از عملیات سال ۲۰۲۰ نگاهی انداخت که برابر ۳.۶ دلار به‌ازای هر ۱۰۰ دلار بوده است. همه این نتایج تاثیر همه‌گیری کرونا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را بیش‌ازپیش روشن می‌کند؛ چراکه همان‌گونه که انتظار می‌رود، سود عملیاتی در سال ۲۰۱۹ نیز مقداری کمتر از ۲۰۲۱ و برابر ۵.۱ دلار به‌ازای هر ۱۰۰ دلار فروش محصول بوده است. اگر به آمار مجموع خودروهای فروخته شده در مقایسه با افزایش سوددهی عملیاتی نگاهی بیاندازیم، قطعا به تحسین‌برانگیز بودن این ارقام پی خواهیم برد.

۲۰۲۰ بدترین سال مالی، سود بیشتر در ۲۰۲۱

بگذارید از دیدی دیگر به داده‌ها نگاه کنیم. اگر میزان درآمد شرکت‌ها را از فروش هر دستگاه بررسی کنیم، می‌بینیم که این رقم در میان سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کاهش و سپس افزایش داشته است. این رقم برای سال‌های یادشده به‌ترتیب برابر ۱,۲۷۰، ۸۹۲ و ۲,۰۶۹ دلار بوده است.

خودروسازان و تامین‌کنندگان با فروش خودروهای برقی و مدل‌های شاسی‌بلند موفق شدند تا کاهش سود ناشی از فروش مدل‌های برقی کم‌درآمد نظیر سدان‌های احتراق داخلی را جبران کنند. با مشکل تامین نیمه‌هادی‌ها در صنعت، خودروسازان هر آنچه را که داشتند در پرسودترین بخش‌های ممکن استفاده کردند تا خطوط تولید مدل‌های پرسود را در حرکت نگه داشته و خودروهای کم‌سود را از خط تولید خارج کنند.

گزارش مالی خودروسازان در سه سال اخیر، فراری پرسودترین خودروساز سال ۲۰۲۱ شد

فراری، تاجر درجه یک صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱

در میان تمام برندهای نام‌برده، فراری توانست با اختلاف زیاد به پرسودترین خودروساز جهان تبدیل شود. سود عملیاتی این شرکت در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌ترتیب ۲۱.۴ و ۲۵.۵ درصد افزایش داشته است. براساس داده‌های موجود، این کمپانی ایتالیایی در سال ۲۰۲۱ به‌ازای فروش هر واحد، ۱۰۶,۰۷۸ دلار سود کرده است که رقمی شگفت‌آور محسوب می‌شود. برای مقایسه می‌توان به دومین خودروسازی پرسود در این سال، تسلا، اشاره کرد با اختلاف زیادی از فراری عقب بوده و به‌ازای فروش هر واحد تنها ۶,۶۹۳ دلار سود کرده است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , گزارش مالی خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد