آن طور که از شواهد و قرائن بازار خودرو بر می آید، ما در پایان عصر سدانهای اسپرت لوکس قرار داریم. آخرین پرده از رقابت دایناسورهای بنزین سوز صنعت خودروسازی را در این مقایسه شاهد خواهیم بود.
کلاسی که توسط بی ام و با مدل M3 در سال 1986 میلادی به وجود آمد و پس از آن تاریخ دست خوش تحولات اساسی قرار گرفت.
خودروی مسابقهای مجهز به 4 سیلندر که بر پایه مدل 2002 توسعه داده شده بود(نسل اول بی ام و M3 E30).
در اوایل دهه 2000 میلادی تبدیل به یک موشک مجهز به موتور V8 شد(نسل چهارم بی ام و M3 E92).
گرچه بی ام و با کاهش حجم و ابعاد موتور 6 سیلندر 3 لیتری را مورد استفاده قرار داده است.
اما انتظار میرود که ما با نسل آخر این دست از خودروها طرف هستیم.
زیرا تمامی خودروسازان وعده برقی سازی و هیبریدی سازی گسترده محصولات خود را دادهاند.
قرار دادن بی ام و M3 Competition در برابر کادیلاک CT4-V شاید در نگاه اول کمی منصفانه نباشد.
اما کادیلاک CT4 نسخه تکمیل شده نسل قبلی خود یعنی ATS-V است.
موتور 3.6 لیتری دو توربو V6 توانایی تولید 472 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور 603 نیوتن متر را دارد.
کادیلاک این مدل را با دو نوع گیربکس 6 سرعته دستی یا 10 سرعته اتوماتیک عرضه میکند.
همچنین نسل آخر فنرهای مغناطیسی موسوم به «MagneRide» عملکرد هندلینگی این محصول را به شکل محسوسی ارتقا میدهد.
قیمت پایه این مدل 59،900 دلار است اما مدل مورد بررسی با توجه به سطح تجهیزات قیمتی برابر با 80،235 دلار دارد.
بی ام و M3 در مدل استاندارد نیز 473 اسب بخار و 550 نیوتن متر گشتاور از موتور 3 لیتری 6 سیلندر توربوشارژ شده تولید میکند.
اما مدل استاندارد تنها به صورت دنده دستی عرضه میشود و برای بهره بردن از گیربکس 8 سرعته اتوماتیک باید مدل Competition را انتخاب کنید.
این مدل قدرت بیشتری برابر با 503 اسب بخار و حداکثر گشتاور 649 نیوتن متر را دارد.
همچنین بی ام و مورد بررسی مدل xDrive است که قابلیت انتقال قدرت به هر چهارچرخ را دارد(مدل Competition به صورت محور متحرک عقب و چهارچرخ متحرک عرضه میشود).
قیمت پایه مدل چهارچرخ از 77،895 دلار آغاز میشود و مدل مورد بررسی با توجه به سطح تجهیزات قیمتی برابر با 108،545 دلار دارد.
دیسک ترمز سرامیک کربنی قیمتی برابر با 8،150 دلار و صندلیهای کربنی M نیز قیمتی برابر با 3،800 دلار دارد.
دلیل دیگر قیمت بالای بی ام و آپشنهای لوکس و گران قیمتی همچون سیستم صوتی و...است.
اما مهم ترین مسئله تجربه رانندگی با این دو مدل در دنیای واقعی است.
پلت فرم محور متحرک عقب جنرال موتورز با نام «آلفا» در مدل CT4-V مورد استفاده قرار گرفته است.
این پلت فرم از نظر هندلینگ یکی از بهترین گزینهها برای انتخاب است.
فرمان سریع و ارتباط عالی آن با محور جلوی خودرو در کنار شاسی با بالانس عالی و ترمز معمولی فولادی قابل تنظیم با عملکرد بالا چیزی است که ما را عاشق CT4 کرده است.
در مقام مقایسه ترمزهای M3 حس و حال ترمز یک 320i معمولی را در برابر CT4 دارند.
بزرگ ترین نقطه ضعف کادیلاک دور موتور پایین آن است.
با وجود این که به نسبت نسل گذشته 8 اسب بخار قویتر شده است. همچنان پاشنه آشیل کادیلاک قوای محرکه نه چندان مدرن و سر حال آن است.
موتور کادیلاک گشتاور بالایی دارد و به نسبت فشردن پدال گاز حساسیت مناسبی از خود نشان میدهد. گیربکس 10 سرعته نیز به سرعت دندهها را تعویض میکند.
با تمامی این نکات مثبت اما دور موتور نسبتا پایین 6500 rpm و صدای نه چندان مناسب اگزوز عملکرد آن را تحت الشعاع قرار داده است.
انتظار میرفت که کادیلاک از موتور V8 تنفس طبیعی به کار رفته در شورلت کامارو SS در این مدل استفاده کند.
در طرف مقابل اما بی ام و M3 Competition مجهز به یکی از بهترین موتورهای بازار است.
حداکثر دور موتور 7200 rpm و عملکرد نرم موتور 6 سیلندر خطی به مدد قدرت بالای 503 اسب بخاری از M3 یک موشک زمین به زمین ساخته است.
فرمان بی ام و M3 نیز عملکرد خیره کنندهای دارد و در کنار سیستم چهارچرخ متحرک آن را تبدیل به یکی از سریع ترین خودروهای دنیا کرده است.
شاید تنها نقطه ضعف بی ام و حالتهای مختلف رانندگی باشد که راننده را گیج و سردرگم میکند.
ترمز بی ام و نیز با وجود این که در عمل حس و حال جالبی ندارد اما قدرت توقف بسیار بالایی دارد.
در پایان باید یک برنده را برای این رقابت اعلام کنیم.
با توجه به عملکرد این دو در جادههای شهری و عملکرد احتمالی آنها در پیستهای اتومبیل رانی باید عنوان کرد که بی ام و M3 Competition برنده این رقابت است.
کادیلاک CT4-V یکی از بهترین خودروهای حال حاضر بازار است و به خصوص در مدل دنده دستی عملکرد خیره کننده ای دارد.
اما مدل اتوماتیک توانایی رقابت با M3 Competition را ندارد.
M3 Competition تمام چیزهایی که ما را دل تنگ خودروهای احتراق داخلی میکند را دارا است.
گرچه جلو پنجره عمودی آن دلچسب نیست و شاید بسیاری از افراد به خاطر ظاهر آن را نمیپسندند.
رتبه دوم: کادیلاک CT4-V Blackwing 2022
مزایا:
شاسی بالانس و هندلینگ عالی
عملکرد عالی ترمزها
قیمت مناسب
معایب:
موتور نه چندان جذاب
قدرت به نسبت کم
صدای اگزوز خسته کننده
رتبه اول: بی ام و M3 Competition 2022
مزایا:
موتور بدون رقیب
سیستم چهارچرخ متحرک عالی
فرمان استثنایی
معایب:
قیمت بالا
ترمز سرامیک کربنی ارزش این قیمت بالا را ندارد
ظاهر زشت
|
بی ام وM3 Competition |
کادیلاک CT4-V |
فاصله بین دو محور |
2.85 متر |
2.77 متر |
وزن |
1768 کیلوگرم |
1763 کیلوگرم |
صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت |
3 ثانیه |
4 ثانیه |
407 متر |
11.1 ثانیه |
12.4 ثانیه |
96 تا صفر کیلومتر |
32 متر |
32 متر |
چرخ |
19 اینچی جلو 20 اینچی عقب |
18 اینچی جلو 18 اینچی عقب |
نسبت وزن به قدرت |
3.5 کیلوگرم به هر اسب بخار |
3.7 کیلوگرم به هر اسب بخار |