صندوق توسعه ملی یار جدید کمکی خودروسازان/ راهکارهای تحقق تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو چیست؟

 

صندوق توسعه ملی یار جدید کمکی خودروسازان/ راهکارهای تحقق تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو چیست؟

 
چالش های صنعت خودرو که همزمان با تحریم های دوباره و تشدید آن ها به ابرچالش تبدیل شده این روزها زنجیر دست و پاگیری برای این صنعت بوده و هرچند محدودیت ها تا اندازه ای توانست خودکفایی را پررنگ کند اما از سوی دیگر رکورد زیاندهی را در صنعت خودرو رقم زد. حال اهداف جدید پیش بینی شده برای این صنعت پیشران که تحقق تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده و همچنین توسعه محصول است نیز در گرو رفع این بحران ها خواهد بود.

بدهی خودروسازان به زنجیره تامین و سیستم بانکی و به دنبال آن عدم توان نقدینگی جدید به این صنعت از اصلی ترین چالش های موجود به شمار می رود تا جایی که کارشناسان این حوزه معتقدند در کنار تنفس و یا امهال بدهی ها لازم است نهادهایی همچون صندوق توسعه ملی به کمک صنعت خودرو بیایند.

سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر ضرورت اجرای ۸ دستور رییس جمهور در صنعت خودرو می گوید: بخشی از راهکارهای تحقق اجرای این دستورات در اختیار خودروساز بوده و بخشی به همکاری نهادها مرتبط است و باید وزارت صمت و سازمان گسترش به کمک خودروسازان بیایند.
 
وی با بیان این که در صورت ادامه روند فعلی عملکرد خودروسازان،تحقق تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو با چالش هایی روبرو خواهد شد،می افزاید: خودروسازان همواره به دنبال افزایش تولید بوده اند اما در این میان با چالش هایی دست به گریبان هستند و تنها راهکار اینست که به صورت موقت نسبت به افزایش تولید اقدام شود چرا که حتی در صورت اصلاح قیمت ها، بعدها شاهد اثرات این زیاندهی در تولید خواهیم بود.
 
این کارشناس صنعت خودرو بر ضرورت تزریق نقدینگی مناسب به قطعه سازی از طریق خودروسازان تاکید و تصریح می کند: پیش بینی تنفس یک تا دوساله برای خودروسازان برای بازپرداخت تسهیلات و دریافت کمک نقدی از صندوق توسعه ملی با هدف سفارش گذاری قطعات از اکنون از اقدامات و راهکارهای ضروری افزایش تولید است.
 
مدنی ادامه می دهد: تعطیلی دو هفته ای خودروسازان بدون انجام هیچ اقدامی تنها از دست دادن زمان است و تا به امروز اتفاق خاصی برای خودروسازان و قطعه سازان رخ نداده است بنابراین در صورت ادامه این رویه حتی با دستور هم تولید افزایش نخواهد یافت.
 
وی با اشاره به ظرفیت تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو و سابقه تولید این میزان اظهار می کند: ظرفیت دو خودروساز حتی بیشتر از این میزان است اما تحقق این اهداف و رفع بحران های صنعت خودرو در گرو رفع چالش هایی این حوزه است ضمن آن که توسعه محصول نیز از دیگر دستورات رییس جمهوری است که این امر هم نیاز به نقدینگی دارد.
 
مدنی می افزاید: تویعه محصول از جمله برنامه بلندمدت است و خودروسازان همواره این برنامه ها را در دستور کار خود داشته اند و آن چه تحقق این هدف را به تاخیر انداخته بود، مشکل تامین نقدینگی بود اما برای تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه باید تزریق نقدینگی به خودروسازان صورت گیرد و اگر این نقدینگی به صورت تسهیلات باشد که تنها خودروسازان را بدهکارتر خواهد کرد و دوباره جریان زیاندهی بر سر جای خود باقی خواهد ماند مگر آن که تنفسی به آن ها داده شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو توسعه محصول را در گرو تامین نقدینگی از محل صندوق توسعه ملی عنوان و اظهار می کند: اختصاص بودجه جدا به این امر و عدم استفاده از بودجه های جاری می تواند کمک کننده باشد به هرحال خودروسازان باید نسبت به دریافت مطالبات اقدام کنند در غیر این صورت روز به روز بر مشکلات نقدینگی آن ها افزوده خواهد شد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صندوق توسعه ملی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 78 نظر
X33 Cross cvt 16 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دیانا : سلام خدا تشکر همیشه خوشحال باشین
بهزاد ۲۲ اسفند : به به یه خبر خوب بالاخره شنیدیم
فاکتور : دوستانی که امروز فاکتور شدن میشه بیان اعلام کنن و تاریخ واریزشونم بگن
رضا : سلام دوست عزیز انشالله شما هم فاکتور میشوید یه چیزی میگن شما به محض اینکه دریافت پروندتون بروزرسانی شد فاکتور میشوید ما هم اینجور فکر زیاد کردیم. هنوز افراد زیادی بعد از شما ثبت‌ نام می کنند اونا چکار باید کنند
مهدی : دوستان عزیز تارا دنده ماشین خوبیه؟ لطفا بدون تعصب نظر بدین دوستم تشخیص رنگ داره میگه اکثرا میان راضی نیستن
احسانی : چه رنگی بهتون تعلق گرفته
احسانی : چه رنگی واستون زدن
شما چندم بودین : شما چندم بودین
مقدم : خب خداروشکر مبارک همه ۱۵ و ۱۶ اسفندی ها ممنون که اطلاع رسانی کردین پس ما هم که امروز یک رفت و برگشت عقب و جلو رفتیم انشاالله که به زودی خبری میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : سریع تبدیل بزن چون باید چندین ماه صبر کنی برای دوگانه بعد هم صد درصد بهت افزایش قیمت میخوره باز هم خود دانی
ارشام : انشالله تااخر تیر هیچ کدام از این صحبت ها نیست اینجا هم غیر از استرس و اضطراب اعصاب خودتان خورد کنید هیچی تهش نیست هروقت ماشین رسید نمایندگی باهاتون تماس می‌گیرند
کارآموز : متاسفانه هیچکس پاسخگو نیست سایپا از زمان ثبتنام(اردیبهشت 1403)با گرفتن نصف پول میدونست که در زمستان باید ماشین تحویل بده بعداز یکسال و یک ماه دعوتنامه تکمیل وجه اومده خدا میدونه کی تحویل بدهند ولی متاسفانه بعلت نبود یک مدعی العموم که حق افراد متضرر شده رو بگیره سایپا هر کاری دلش میخواد میکنه خدا کنه متضرر شدن ماها باعث بشه مردم تجدید نظری در ثبت نامی های آینده شون بکنن
مراد بیگ : گول نخورید اونا که هفته آخر خرداد هستیک اگر تا آخر خرداد دعوت نامه نیومد و تا آخر خرداد قیمت گرون نشد شرکت دیگه نمی تونه برای خرداد ماهی ها افزایش قیمت بزاره چونکه تاخیر از شرکت بوده
هومن پانا : کاش میشد آدمهای بی سواد و بی اطلاع و اینجا راه نداد...آقای افزایش قیمت
پیش فروش سورن تحویل 31خرداد : نمایندگی هم رفتم امروز بهم گفت کامیون ها اعصاب بودن از دیروز شروع به بکارگیری کردن
احسان : احتمالا 20 خرداد فاکتور میشید
پیش فروش سورن تحویل 31خرداد : سلام دوستان ماشین من 1 خرداد پلاک شده امروز شرکت حملش مشخص شده شرکت سمند ایرانیان چند روز زمان میبره ماشین بارگیری کن از سایت شیراز به استان بوشهر
کوییک آر اس : تا قبل از دعوت نامه افزایش قیمت ایجاد بشه شامل حال میشه ولی بعد از دعوتنامه خیر
سبحان : 7فروردین