چرا نمی‌توان روی سوخت‌های مصنوعی برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز حساب کرد؟

 

چرا نمی‌توان روی سوخت‌های مصنوعی برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز حساب کرد؟

 

سوخت‌های مصنوعی سروصدای زیادی به پا کرده‌اند. برخی افراد آن‌ها را به عنوان برگ برنده پیشرانه‌های درون‌سوز معرفی می‌کنند اما در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چرا احتمال چنین چیزی پایین است. افرادی که به پیشرانه‌های درون‌سوز علاقه دارند امیدوار هستند سوخت‌های مصنوعی بتوانند باعث نجات این پیشرانه‌ها از هجوم خودروهای الکتریکی شوند. سوخت‌های مصنوعی که گاهی با نام های eFuel و synfuel هم شناخته می‌شوند به عنوان راه‌حل جدید حمل‌ونقل پایدار در آینده مطرح شده‌اند که دلیل آن نیز مزیت‌های زیست‌محیطی و این حقیقت است که خودروهای بنزینی کنونی می‌توانند بدون تغییر در پیشرانه از این نوع سوخت استفاده کنند. این نوع سوخت‌ها به خاطر اینکه راه‌حل بحران آب و هوایی محسوب می‌شوند یک گزینه جذاب در برابر خودروهای الکتریکی به شمار می‌روند. همان‌گونه که می‌دانید خودروهای الکتریکی نیازمند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شارژ و پیشرفت تکنولوژی برای ایجاد شعاع حرکتی بیشتر هستند.

چرا نمی‌توان روی سوخت‌های مصنوعی برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز حساب کرد؟

تولید سوخت‌های جایگزین در حال افزایش است و خودروسازان بیشتری هم در حال تحقیق برای پیشبرد این نوع سوخت‌ها هستند تا بتوانند از آن‌ها در خودروهای درون‌سوز کنونی استفاده کنند. اما درحالی‌که خودروهای الکتریکی می‌توانند کاملاً کربن خنثی باشند، سوخت‌های مصنوعی از این نظر در رده پایین‌تری قرار می‌گیرند. تخمین‌ها نشان می‌دهند سوخت‌های مصنوعی می‌توانند تا ۸۵ درصد آلایندگی کربنی را کاهش دهند. این را نایب‌رئیس پورشه دکتر فرانس استفن والسیر می‌گوید. اگرچه این میزان آلایندگی به صفر نمی‌رسد اما بهبود قابل‌توجهی را نسبت به وضعیت کنونی نشان می‌دهد. آیا همه این‌ها به معنی ادامه حیات خودروهای بنزینی در آینده است؟ از نظر ما این‌طور نیست.

چرا نمی‌توان روی سوخت‌های مصنوعی برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز حساب کرد؟

اول اینکه سوخت‌های مصنوعی سوخت‌های مایع هستند که اساساً همان ویژگی‌های سوخت‌های فسیلی را دارند اما به‌صورت مصنوعی و با روش‌های دوستدار محیط‌زیست تولید می‌شوند. هر دو نوع سوخت فسیلی و مصنوعی از زنجیره مولکول‌های هیدروکربنی متفاوت برخوردار هستند. در واقع این هیدروکربن‌ها برای تولید هرگونه سوخت هیدروکربنی همچون بنزین موردنیاز هستند. در واقع تفاوت بین این سوخت‌ها به چگونگی تولیدشان مربوط می‌شود. سوخت‌های فسیلی حاصل میلیون‌ها سال فشار شدید روی بقایای گیاهی و جانوری هستند درحالی‌که سوخت‌های مصنوعی با انجام این فرایندها از طریق منابع تجدید پذیر به دست می‌آیند. اگرچه سوزاندن سوخت‌های مصنوعی باعث ایجاد آلایندگی کربنی می‌شود اما این امر می‌تواند با گیر انداختن کربن برای تولید سوخت مصنوعی بیشتر کاهش یابد.

چرا نمی‌توان روی سوخت‌های مصنوعی برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز حساب کرد؟

آنچه اهمیت بسیار زیادی دارد این حقیقت است که فرایندهای موردبحث الکتریسیته زیادی نیاز دارند و خب رسیدن به این میزان انرژی کار سختی است. سوخت‌های مصنوعی را می‌توان با روش‌های متفاوتی به دست آورد اما در اکثر موارد با تبدیل آب به هیدروژن و اکسیژن از طریق الکترولیز این سوخت‌ها تولید می‌شوند. این هیدروژن سپس با کربن دی‌اکسید کربن جو ترکیب می‌شود تا متانول به دست آید و متانول را می‌توان به بنزین خام مصنوعی تبدیل کرد. این بنزین خام می‌تواند به بنزین استاندارد تبدیل شود که قابل‌استفاده در تمامی خودروهای بنزینی کنونی است. تمامی پیشرانه‌های بنزینی شامل نمونه‌های بکار رفته در هواپیماها، کشتی‌ها و… می‌توانند از این نوع سوخت استفاده کنند. سوخت‌های مصنوعی همچنین از نظر حمل‌ونقل نیز مزیت‌هایی دارند زیرا نیازی به دگرگونی زیاد جایگاه‌های سوخت وجود ندارد. مثال بارز این فرایند را می‌توان در تلاش‌های پورشه و زیمنس انرژی دید که سرمایه‌گذاری مناسبی روی کارخانه تولید سوخت‌های مصنوعی در جنوب شیلی انجام داده‌اند. این کارخانه به خاطر بادهای زیادی که در این منطقه می‌وزد تأسیس شده است. از باد به عنوان منبع انرژی در این کارخانه استفاده می‌شود.

چرا نمی‌توان روی سوخت‌های مصنوعی برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز حساب کرد؟

پورشه سوخت‌های مصنوعی را در کنار خودروهای الکتریکی می‌بیند و انتظار دارد بتواند از آن‌ها در خودروهای مختلفی استفاده کند. ژرمن‌ها هم‌اکنون از این نوع سوخت برای خودروهای حاضر در مسابقات سوپرکار اروپا استفاده می‌کنند. البته اخیراً خودروی آماده تولید پورشه ۷۱۸ کیمن GT4 RS مدل ۲۰۲۲ نیز با این نوع رانده شده است. خودروسازانی همچون مزدا نیز به دنبال استفاده از سوخت‌های مصنوعی هستند و ژاپنی‌ها سوخت مصنوعی را یکی از راه‌های لذت بردن طرفداران از خودرویی همچون MX-5 می‌دانند. همه این موارد امیدوارکننده به نظر می‌رسد اما باید به نکات دیگری هم توجه کرد. دلایل زیادی برای عدم نجات پیشرانه‌های درون‌سوز توسط سوخت‌های مصنوعی وجود دارد که اصلی‌ترین آن‌ها به تولید و تأمین این سوخت‌ها بر اساس میزان تقاضا مربوط می‌شود. کارخانه پورشه در شیلی برای سال جاری ۱۳۰ هزار لیتر سوخت مصنوعی تولید خواهد کرد و خود پورشه این سوخت را بکار خواهد برد. تا سال ۲۰۲۴ میزان تولید به ۵۵ میلیون لیتر خواهد رسید و تا سال ۲۰۲۶ از نیم میلیارد لیتر عبور خواهد کرد.

چرا نمی‌توان روی سوخت‌های مصنوعی برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز حساب کرد؟

شاید نیم میلیارد لیتر رقم زیادی به نظر برسد اما زمانی که در نظر بگیرید آمریکا به‌تنهایی ۴۶۷ میلیارد لیتر سوخت فسیلی در سال ۲۰۲۰ سوزانده است، ظرفیت تولید پورشه خیلی کم جلوه خواهد کرد. علاوه بر این، تکنولوژی موردبحث کاربردهای محدودی دارد. هزینه تولید سوخت‌های مصنوعی هم بالاست. پورشه تخمین می‌زند هزینه تولید هر لیتر سوخت مصنوعی ۱۰ دلار است و بنابراین یک باک سوخت ۵۰ لیتری قیمت حدود ۷۰۰ دلاری خواهد داشت. کارشناسان هزینه تولید بین ۴.۵ تا ۷.۵ دلاری را برای این نوع سوخت‌ها پیشنهاد می‌کنند و اگرچه هزینه‌ها با افزایش تولید کاهش خواهد یافت اما این نوع سوخت‌ها همچنان گران‌تر از انواع مرسوم خواهند بود. شاید قیمت سوخت‌های مصنوعی در آینده بتواند با سوخت‌های فسیلی برابری کند اما دیگر برای رسیدن به اهداف آلایندگی صفر دیر خواهد بود.

چرا نمی‌توان روی سوخت‌های مصنوعی برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز حساب کرد؟

دیگر مشکل این نوع سوخت‌ها نه تنها ضرورت رقابت با سوخت‌های فسیلی بلکه رقابت با خودروهای الکتریکی است. هزینه الکتریسیته با بنزین قابل‌مقایسه و رقابت است و حتی می‌تواند در صورت استفاده از انرژی خورشیدی به صفر برسد. می‌توانیم بگوییم در آغاز راه هستیم. با اینکه از مطرح شدن ایده سوخت‌های مصنوعی چندین دهه می‌گذرد اما در سال‌های اخیر تمرکز روی آن‌ها افزایش یافته است. پیشرفت‌های آتی در این زمینه شاید باعث حل برخی مشکلات شود اما در حال حاضر نمی‌توان آن‌ها را به عنوان ناجی خودروهای درون‌سوز دانست. از طرف دیگر خودروهای الکتریکی هم‌اکنون در دسترس هستند و می‌توان با انرژی‌های تجدید پذیر آن‌ها را به حرکت درآورد. اگرچه این خودروها فعلاً قیمت بالاتری دارند اما در آینده نزدیک با همه‌گیری بیشتر شاهد کاهش قیمتشان خواهیم بود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیشرانه‌های درون‌سوز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عباسی نژاد : شاهین G. هفته چهارم مرداد ۱۴۰۴ واریزی اولیه ۲/۱۰/۱۴۰۳. انجام شده حواله رو واگذار میکنم هر کی خواست. ۴۶۰ ت پیام‌بذاره‌هر کی خواست.
جک s3 به sr3 : نمایندگی ب ما گفت تا ۳۱ اردیبهشت تهران گفته شاسی میشه ۳۱ هم از راه اومد ولی خبری نشد پیگیری ها ب تهران هم هر روز هستش میگن شرکت هیج اقدامی برای شما نکرده
آره : اختلاس چای دبش ،اختلاس بابک زنجانی ،اختلاس بانک ملی، اختلاس 3000ملیاردی،اختلاس کارخانه آ لومنیوم جنوب چندین همت، به زودی اختلاس سایپا دبش.
علی اکبر ارکان : با سلام درسته همه ما با مصرف کردن خودروی داخلی به اقتصاد کشورمان وبه کارگران هم وطن خودمان حمایت می کنیم اما متاسفانه مدیران سایپا یا بهتر بگم خودرو سازهای انحصاری هرزور می توانند هم وطن های خودشان را اذیت می کنند. ازجمله افزایش نامتعارف قیمت خودرو ، تاخیر در تحویل از همه بدتر عدم عمل به تعهدات قرارداد منعقده فی مابین خریداران مثلا ندادن سود مشارکت 16 درصد که قرارداد شده و باید پرداخت بکند . متاسفانه به تعهدش عمل نمی کند از طرفی با هر ترفندی بدون اینکه کیفیت خودروی تحویلی را افزایش بدهد قیمت ها را با دلار بالا می برد و هیچ ارزشی هم به مشتر هایش که قبلا ودیعه دادند قائل نیست . اینجا دیگه اصلا از مشتری مداری خبر نیست چرا ؟ چون مگر مشتری بخت برگشته حق انتخاب دارد؟ هر طور صلاح می دانند مردم را اذیت و به سمت نارضایتی می برند و بنده ترس دارم بگم ...!!!!
شاهین جی سانروف : سلام دوستان الان دوباره با کارشناس صحبت کردم گفتم چرا بعضی از بچه ها ۱۴ آذر هستن یا ۱۲ میگن فاکتور شدن گفت اونا فاکتور میکنن بعد خبر ب ما میدن پ اینکه برای کارشناسا گفت ابلاغیه اومده که از خرداد میخان شروع ب فاکتور کنن چیزی که کارشناس بهم گفت
شاهین جی سانروف : دوستان اطلسG اینقدر تولید شده و دپو شده هست که اگر اجازه فاکتور بدن نهایت ده روزه موعد ایان و اذر را فاکتور کنن مشکل الان بحث تحت فشار قراردادن دولت برای مجوز افزایش قیمت هاست الان نه فقط اطلس - شاهین - سهند - ساینا و ... هم فاکتور نمیشه اینا مجوز افزایش قیمت بگیرن سریع فاکتورها شروع میشه اینم بگم افزایش قیمت به هیچ کدوم از موعدهای ثبت نامی نمیحوره خیالتون راحت خرداد ماه شروع فاکتورها و فرستادن دعوتنامه های تکمیل وحه هست
شاهین پلاس : یه 12 سود تاخیر گفت یه 16 سود مشارکت
تارا v1pتحویل خرداد : سلام دوستان تارا v1pتحویل خرداد کسی هم فاکتور شده؟
somayeh : سلام. منم مثل شما تبدیلی هستم، یعنی چی آخه
جک s3 به sr3 : سلام ب دوستانی ک sr3 ثبت نام کردن و منتظرن آخره خرداد ماشین رو تحویل بگیرن من هر روز پیگیر هستم ولی امروز گفتن هیچ اقدامی از طرف شرکت صورت نگرفته یعنی خرداد هم ب ماشین نمیرسیم و معلوم نیست کی تحویل بدن .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا اس : افزایش داره خیالتون راحت چون هرچی که داره ثبت نام می‌کنه پیش فروشه با کمبود برق تولید کم میشه و مجبور به افزایش هستن
تبریزی : فوری یا پیش فروشی
دنا پیش اپشنال 31خرداد : سلام چند روز طول کشید فاکتور بشه بعد از پرداخت مابه التفاوت؟ چه رنگی هست
منتظر : دقیقا برای منم همینطور رو صدور اسناد میچرخه..
ساینا : آقای توحید،چند روز پیش گفتیم خبر موثق داریم که قراره افزایش قیمت بخوره،گفتی نه این چرندیات چیه میگید،قرار نیست چون دوتا حواله خریدی حرفتون درست باشه و بقیه غلط،ما تجربمون بیشتره ولی اهل پز و ادا نیستیم
هومن پانا : غیر ممکنه عزیزچرا دل مردم و خالی میکنی داماد ما هفته پیش تحویل گرفت قالپاق بود چرخ و باز کردیم دیدیم دیسکی بودخواهش میکنم بدون اطلاع شایعه پرونی نکنید
اردیبهشت : راست میگی چون منم فاکتور شدم.تحویل حضوری هم زدم.مافقط جهت اطلاع دوستان میگیم
29بهمن : سلام دوستان کسی خبر جدیدی نداره
منتظر : سلام آقا قاسم..نه تبدیل نزدم باید زنگ بزنی ایران خودرو بهشون بگی شکایت و رسیدگی کنن براتون..من زنگ زدم فرداش فاکتور شد..
راستگوباش : منم میکم راست میگی خب یه اسکرین شات بگیر آپ کن لینکش بفرست دیگه چرا نمیگیری؟ چون فاکتور نشدی و دروغ میگی بعد که بهت میگیم از عوامل سایپایی ناراحتم میشی