توقف تولید 405، سمند و تیبا در سال 1401

 

توقف تولید 405، سمند و تیبا در سال 1401

 

سید رضا فاطمی امین با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما افزود:برنامه دو ساله برای بهبود وضع خودرو داریم و بعضی از طرح ها شش ماهه و یک ساله می باشد.

فاطمی امین گفت: به مردم اطمینان می دهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه کشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد ولی یک دوره 2 ساله نیاز دارد تا به طور کامل بتوانیم این مسائل را حل کنیم.

وی درباره دستورالعمل 8 ماده ای رئیس جمهور برای صنعت خودروسازی هم افزود: برای این 8 محور مطالعه شده است و از ابتدای شهریور حداقل هفته ای دو تا سه جلسه در حوزه خودرو داشتم.

وی خاطر نشان کرد: وزارت صمت از ادغام 4 وزارتخانه تشکیل شد اما خودرو به تنهایی یک وزارتخانه است چون به اندازه یک وزارتخانه حاشیه و دغدغه دارد.

وی تصریح کرد: دستورالعمل 8 ماده ای یک اقدام بزرگ است به عنوان نمونه یکی از موضوعاتی که مطرح شد این است که سال آینده تولید خودرو یک و نیم برابر شود، امسال کمتر از 1 میلیون خودرو تولید خواهد شد.

وزیر صمت گفت: نکته اینجاست که این اهداف را ما به تنهایی ترسیم نکردیم بلکه برای تک تک این محورها با شرکت های خودروسازی بررسی کردیم و این یک برنامه یکپارچه است و الآن میزان تولید ماهانه ایران خودرو در سال آینده مشخص است.

وی افزود: تولید خودرو در سال آینده 50 درصد افزایش خواهد داشت البته باید زیرساخت ها فراهم شود و یکی از زیرساخت ها، تأمین مالی زنجیره است.

وی ادامه داد: ایران خودرو در سال آینده خودروهای 405 و سمند و سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد که این اقدام کم نظیری است.

 فاطمی امین گفت: برنامه ریزی برای معرفی 3 خودروی جدید در سال آینده انجام شده است و ما این اهداف و دستورالعمل را کنترل می کنیم.

وی درباره وجود مافیای خودرو هم افزود: مافیا وجود دارد اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد یعنی ما یک شبکه هایی داریم که منافع اینها اجازه نمی دهد که اتفاقات خوبی بیفتد و یک منافعی شکل گرفته است که با منافع مردم هم راستا نیست بنابراین وظیفه ما شناسایی اینها و حل مسائل است.

وی خاطر نشان کرد: باید مدیریت خودروسازی را به مردم واگذار کنیم یعنی دولت خارج شود، الآن دولت سهم کوچکی در ایران خودرو و سایپا دارد اما یکی از نقص ها، ساختار سهامداری ایران خودرو و سایپاست، در یک دوره های به اشتباه ایران خودرو و سایپا سهامدار خودشان شدند یعنی سایپا درآمد داشته است و به جای اینکه درآمد را صرف تحقیق و توسعه محصول کند خودش 40 درصد از سهام شرکت را خریداری کرده است که این شرایط دو نقص دارد اول اینکه منابع از تولید خارج شد و دوم اینکه مدیرعامل سایپا، مدیر عامل شرکتی را تعیین می کند که این شرکت به هیأت مدیره ای که در شرکت سایپا باشد رأی می دهد و هیأت مدیره سایپا، مدیر عامل را تعیین می کند البته در مورد ایران خودرو این شرایط خفیف تر است و یکی از دستورات رئیس جمهور اصلاح این شرایط است.

وزیر صمت گفت: مشکلات صنعت خودرو زیاد است اما قابل حل است.
 

توقف واردات خودرو برای مدیریت تراز ارزی کشور بود

 فاطمی امین گفت: ممنوع شدن واردات خودرو برای حمایت از صنعت خودرو نبود بلکه برای مدیریت تراز ارزی کشور بود.

وی درباره واردات خودرو افزود: واردات خودرو در سال 97 به دلیل تراز ارزی کشور ممنوع شد چون در آن زمان تحریم ها اعمال شد و فروش نفت کاهش پیدا کرد و برای اینکه مصارف ارزی مدیریت شود واردات یکسری کالاها از جمله خودرو ممنوع شد و مصوبه آن تا اواخر اردیبهشت سال آینده به نوعی فرصت دارد و در دولت قصد نداریم آن را تمدید کنیم و به طور خودکار از اواخر اردیبهشت سال آینده واردات خودرو آزاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته تا یکصد هزار خودرو واردات داشتیم ادامه داد: فکر نمی کنم در سال آینده بیش از این تعداد واردات انجام شود.

وی خاطر نشان کرد:در کشور حدود یک میلیون و پانصد هزار تقاضا وجود دارد اما عرضه تولیدات داخل در این سال ها به یک میلیون رسیده است بنابراین این فاصله را خودروساز پوشش نداده است تا جلوی واردات را بگیرد.
 

امسال صادرات غیر نفتی به بیش از 47 میلیارد دلار می رسد

 فاطمی امین عنوان کرد: تراز ارزی کشور روند بسیار خوبی دارد و امسال به بیش از 47 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی خواهیم رسید، سال گذشته این رقم 35 میلیارد دلار بود بنابراین یک کار جهشی و بزرگ در حوزه صادرات اتفاق افتاد و در سال آینده نگران تراز ارزی نخواهیم بود و دیگر لازم نیست به خاطر اینکه مصارف ارزی مدیریت شود واردات خودرو ممنوع گردد و از طرفی به لحاظ رقابت و اینکه شائبه انحصار نباشد لازم است این کار صورت پذیرد.

وزیر صمت با اشاره به اینکه واردات خودرو ضوابطی دارد که آیین نامه دولت است گفت: افرادی که واردات خودرو می کنند باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشند و همچنین ضوابط گذشته اجرا خواهد شد.
 

قرعه کشی خودرو به تدریج حذف می شود

 فاطمی امین گفت: از اواسط سال آینده به تدریج قرعه کشی حذف می شود و این طور نیست که از ابتدای سال 1401 قرعه کشی نداشته باشیم چون هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد.
وی درباره حذف قرعه کشی خودرو در سال آینده افزود: برآورد ما این است که نیاز خودرو در ایران حداکثر 1 میلیون و 500 هزار دستگاه است.

وی ادامه داد: برآورد می کنم تعداد قابل توجهی خودرو وارد خواهد شد چون سه سال واردات خودرو نداشتیم یک تقاضای انباشته وجود دارد و می تواند تا یکصد هزار خودرو و شاید بیشتر واردات انجام شود چون دولت این محدودیت را ندارد بنابراین واردات خودرو و افزایش تولید داخل، بازار را تأمین خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: وقتی خودرو به اندازه کافی باشد دیگر انگیزه سوداگری موضوعیت ندارد.

وی تصریح کرد: سال آینده 15 درصد قیمت تمام شده خودرو کاهش پیدا می کند که این زیان خودروساز را کاهش می دهد الآن قیمت تمام شده بیشتر خودروها بالاتر از قیمت فروش آن است و این زیان موجب می شود خودروساز در تولید دچار مشکل شود.

وزیر صمت درباره دو نرخی بودن خودرو و اختلاف زیاد با بازار در سال آینده گفت: قطعاً کاهش پیدا می کند چون الآن جذابیت وجود دارد و تقاضا بیشتر از عرضه می باشد و بین قیمت بازار با قیمت تولید فاصله وجود دارد بنابراین با تعادل بازار، تنظیم می شود.
 

زیرساخت ها برای تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد وجود دارد

وزیر صمت درباره تحقق هدف رشد 8 درصدی اقتصاد افزود: در دهه گذشته رشد اقتصادی بسیار پایینی داشتیم حتی در برخی سال ها منفی بود و اگر در سال 1401 رشد 8 درصد داشته باشیم به سال 96 و 97 می رسیم یعنی از سال 97 تا پایان 1400 رشدها به گونه ای بود که سطح تولید پایین تر آمد بنابراین زیرساخت ها وجود دارد و ما سرمایه گذاری زیادی برای افزایش تولید و نرخ رشد نیاز نداریم و باید سه مؤلفه اصلی مواد اولیه، تأمین مالی و سرمایه در گردش و تقاضا را با هم هماهنگ کنیم.

وی ادامه داد:در بخش تقاضا، تقاضای داخلی تا حدی با اصلاح دستمزدها، تحریک تقاضا، اعتبار خریدار و صادرات افزایش پیدا می کند، یکی از اولین کارهایی که در دولت سیزدهم انجام دادیم کاهش موانع صادرات بود و یک رشد فزاینده را در چند ماه گذشته شاهد هستیم بنابراین برای محصول داخلی، تقاضا ایجاد می کنیم.

 فاطمی امین گفت: در بخش تأمین مالی دو طرح پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب و تأمین مالی زنجیره ای را امسال شروع کردیم، در این طرحی که از سه ماه گذشته با همکاری بانک مرکزی آغاز کردیم تسهیلاتی که به واحدهای تولیدی پرداخت می شود بر اساس صورت حسابی که در سامانه جامع تجارت صادر می شود مستقیم به حساب فروشنده واریز می شود بنابراین تقریباً انحراف منابع را از بین می بریم و منابع موجود باعث می شود سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی بهتر تأمین شود.

وی خاطر نشان کرد: برآورد می کنم با طرح پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب و تأمین مالی زنجیره ای از اواسط سال آینده تقریباً 70 درصد مشکلات در سرمایه در گردش حل شود.

وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که در بخش مواد اولیه متمرکز شدم بازار کالاهای پایه است، یک اتفاق عجیبی در اقتصاد ایران طی سه تا چهار ماه اخیر افتاد و شاهد بودیم قیمت ارز تا 30 هزار تومان افزایش داشت ولی پایین آمد، در چند ماه گذشته گاز واحدهای فولادی قطع شد یا در بعضی موارد به یک سوم رسید اما قیمت فولاد کاهش پیدا کرد و ورق ، میلگرد و شمش الآن ارزان تر از شهریور است؛ در این زمینه یک ساز و کاری در بورس کالا ایجاد کردیم 25 ابزار طراحی کردیم که از این تعداد 15 ابزار را اجرایی کردیم بنابراین نه تنها قیمت ها کاهش پیدا کرد بلکه سهمیه بندی را در بسیاری از مواد از بین بردیم.

وزیر صمت گفت: در حال حاضر در حوزه ورق، فولاد، میلگرد و فلزات به طور کامل سهمیه بندی را حذف کردیم همچنین در بخش پتروشیمی هم این کار آغاز شده است البته امکانات زیادی از قبیل خریدهای آتی را ایجاد کردیم یعنی تولید کننده می تواند برای چند ماه آینده از امروز ورق خریداری کند که این کار موجب حذف نگرانی برای تولید 3 ماه آینده می شود.

وی افزود: اصلاح ساختار بازار کالای پایه که با بورس کالا انجام شد ادامه خواهد داشت.

فاطمی امین ادامه داد: برای سال آینده آمادگی داریم که در تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب و در دسترس بودن را انجام دهیم همچنین در تولید با موضوع سرمایه در گردش و دو طرح پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب و تأمین مالی زنجیره ای و در بازار با صادرات، تحریک تقاضا و اعتبار خریدار این زنجیره را کامل کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا سال آینده حذف تعهد ارزی صورت می گیرد؟ گفت: خیر، شرایط را ما تسهیل کردیم چون درآمد ارزی مناسب شد مثلاً شرایط امکان واردات در برابر صادرات تسهیل شد، برای طرح های خدمات فنی مهندسی تسهیلات بیشتری قرار دادیم و امکان سرمایه گذاری در خارج از کشور را فراهم کردیم، البته هنوز الزام به اظهار صادرات و بازگشت ارز وجود دارد اما موانع آن را برطرف کردیم.

وزیر صمت خاطر نشان کرد: قطعی گاز و برق ضربه شدیدی به تولید می زند، در این زمینه چند کار مشخص انجام دادیم اول 10 هزار مگاوات نیروگاه در بخش صنعت شروع به احداث شد که سه تا چهار سال آینده به بهره برداری می رسد و نیاز صنعت را تأمین می کند و دوم قیمت گاز برای نیروگاه های تحت مدیریت وزارت نیرو و نیروگاه های واحدهای صنعتی یک قیمت واحد شد و سوم بازار برق را متشکل می کنیم که مباحث نیروگاه مجازی را مطرح می کند و چهارم اینکه طرح هایی در حوزه کاهش مصرف انرژی در صنعت است که به آن می پردازیم که با این طرح ها در چند سال آینده مسائل ما را در حوزه برق را بر طرف می کند.

وزیر صمت درباره برنامه حمایت از صادرات گفت: در 7 ماه گذشته با 7 کشور مذاکره کردم که به 4 کشور سفر کردم و مسئولان 3 کشور به ایران سفر کردند که این کشورها مکمل ما در تجارت بین المللی هستند، ما ظرفیت هایی در ایران داریم که مورد نیاز این کشوهاست و در تمام کشورهایی که سفر کردم نسبت به استفاده از فناوری های موجود در ایران اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: در تجارت خارجی به 3 راهبرد توجه می کنیم؛ اول ارتباط کسب و کار با کسب و کار است، ما زمانی در صادرات موفق می شویم که کسب و کارهای ایرانی با کسب و کارهای ازبکستانی، ارمنستانی، روسی، قطری و عمانی ارتباط پیدا کنند.

فاطمی امین ادامه داد: تا زمانی که ارتباط فقط در سطح دولت ها باشد دستخوش مسائل سیاسی خواهد شد، در سوریه شاهد هستیم کشورهایی که معارض بودند و بر علیه مردم سوریه کار کردند الآن شرکت های این کشورها با شرکت های سوریه ای کار می کنند چون بین شرکت ها ارتباط وجود دارد.

وی گفت: محور دوم در تجارت خارجی این است که نباید فقط به روابط دو جانبه فکر کنیم و باید زنجیره های بین المللی شکل دهیم و خودمان در جایگاه مناسب قرار گیریم.

وزیر صمت خاطر نشان کرد: محور سوم در تجارت خارجی اصلاح ترکیب مبادی و مقاصد و ترکیب واردات و صادرات است ما نباید بعضی از کالاها را به طور خاص از برخی کشورها وارد کنیم که اگر آن کشور دچار مشکل شد ما هم دچار مشکل شویم همچنین نباید به صادرات به کشور خاصی وابسته شویم.

وی تصریح کرد: باید به سمت صادرات دانش بنیان برویم و این موضوع را در سال آینده پیگیری خواهیم کرد.

وزیر صمت گفت: این سه محور در تجارت خارجی، زمینه های کاری زیادی را برای ما فراهم می کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , توقف تولید 405






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد