چندی پیش سازمان بازرسی تذکرات لازم را به خودروسازان داده بود که خودروهای ناقص را جمع آوری و وارد بازار شوند. اما این موضوع بر اساس برنامه اعلام شده به خودروسازان عملی نشده و به همین دلیل، ترک فعل خودروسازان جزو مصادیق احتکار به حساب آمده است. در همین راستا اگر خودرو تازه تولیدی بیش از ۲ ماه در انبارهای خودروسازان بماند تاییدیه بازرسی کیفی استاندارد آن خودرو حذف خواهد شد.
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد: «براساس تعهدنامه اخذ شده از خودروسازها اگر خودرو تازه تولیدی بیش از ۲ ماه در انبارهای خودروسازان بماند تاییدیه بازرسی کیفی استاندارد آن خودرو حذف خواهد شد.»
احسان ساده افزود: «خودرو تولید شده در صورتی که مدت طولانی در توقفگاه و در هوای آزاد نگهداری شود، تحت تاثیر نور آفتاب، خاک و شن و ماسه و هوازدگی قرار گرفته و دیگر خودرو نو محسوب نمیشود.»
وی ادامه داد: «اداره استاندارد در باره ایمنی خودروها تذکر جدی به خودروسازان داده و جلسات متعدد با آنان برگزار نموده و نسبت به رفع اشکالات موجود به آنها تذکر و هشدار داده است.»
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران گفت: «جلسات متعدد منجر به اخذ تعهدات 14 گانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعهدات 15 گانه تولیدکنندگان 2 خودروساز عمده شده که یکی از آنها ابطال تاییدیه های بازرسی برای خودروهای انبار شده است.»
وی افزود: «ایجاد سیستم هوشمند "کیو.آر.کد" و ردیابی محصولات از این طریق و الزام خودروسازان به استفاده از قطعات دارای استاندارد اجباری و تشویقی از دیگر تعهدات خودروسازان برای تامین ایمنی بیشتر تولیدات داخلی است.»
ساده در ادامه گفت: «در حال حاضر خودروسازان برای خودروهای انبار شده خود دریافت تاییدیههای مجدد استاندارد را از واحدهای بازرسی استاندارد آغاز کرده و اخذ این تعهدات در حال انجام است.»
وی با بیان این که شورای عالی استاندارد پس از 20 سال با حضور رییس جمهوری برگزار شد اظهار داشت: «در جریان این جلسات موضوع استاندارد اجباری خدمات پس از فروش خودرو نیز مطرح گردید.»