۳ پیشنهاد اصلاحی طرح ساماندهی صنعت خودرو/ انحصار جدید در بازار وارداتی ها در راه است

 

۳ پیشنهاد اصلاحی طرح ساماندهی صنعت خودرو/ انحصار جدید در بازار وارداتی ها در راه است

 
لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلی شورای اسلامی در تازه ترین اظهارات خودرو با تاکید بر این که نباید به وارد خودرو شک کرد اظهار کرده ، تا زمانی که واردات خودرو در کشور ممنوع است دلالی در اوج بوده و پول به جای اینکه به جیب تولید کننده برود به جیب دلال می رود.
 
وی اذعان داشته که مخالفان واردات در حال حاضر نماینده وارد کنندگان است و تولیدکنندگان خودرو اعم از سایپا و ایران خوردو تاکید کرده اند که این واردات به تولید داخل ضربه نمی زند و ما موافق واردات هستیم. در بودجه سال آینده درآمد واردات خودرو کلمه "واردات خودرو سواری" حذف شده اما از سوی دیگر مجلس در تلاش است با تکیه بر ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو نسبت به آزادسازی واردات اقدام کند.
 
این اظهارات و تصمیم گیری ها در حالی است که بدون شک تصویب این مدل از آزادسازی واردات خودرو منجر به انحصار بیشتر از سوی خودروسازان خواهد شد.
 
مهدی دادفر، دببر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که با مهندسی بازار واردات خودرو به نفع دو خودروساز مخالف هستیم، می گوید: این ماده از طرح ساماندهی صنعت خودرو به دلیل رعایت تراز تجاری(واردات به ازای صادرات) منجر به تعدی بر منابع ارزی کشور نخواهد شد.

وی با اشاره به راهکارهای انجمن واردکنندگان خودرو ایران در خصوص آزادسازی واردات اظهار می کند: پیش از این راه حل استفاده از منابع ارزی ایرانیان خارج از کشور با شناخت منشاء ارز و همچنین استفاده از خطوط اعتباری اعطایی از سوی تولیدکنندگان و یا تامین کنندگان خارجی را از جمله راهکارهای از سرگیری واردات با هدف تنظیم بازار را به تمامی مراجع تصمیم گیر، سیاست گذار ، نظارتی و ... مطرح کرده بودیم که مورد توجه قرار نگرفت.
 
دادفر با تاکید بر این که در شرایط تحریمی، محدودیت های غیر منطقی و سخت گیرانه بانک مرکزی در استفاده از منابع و امکانات ایرانیان خارج از کشور  کمر اقتصاد کشور را شکسته است، می افزاید: ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو منجر به انحصار مطلق به دلیل محدود کردن واردات خودرو با هدف تنظیم بازار به دو خودروساز با سهم ۹۵ درصدی از بازار خودرو کشور می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه می دهد: بنابر اظهارات نمایندگان هر دو خودروساز این طرح در صورت تصویب بهترین امتیاز قانونی برای این دو خودروساز بوده و منجر به انحصار بیشتر بازار خودرو کشور خواهد شد که آثار اجتماعی آن غیرقابل تصور است. ضمن آن که این ماده در مخالفت با سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و بند ۲ و ۷ از ماده ۴۴ و بند (ج) از ماده ۴۵ قانون تسهیل رقابت و منع انحصار نیز خواهد بود.

دادفر با بیان این که قانون گذاری توسط مجلس شورای اسلامی باید به عنوان یک قانون دائمی و گره زدن موضع تنظیم بازار به عنوان یک اقدام اجرایی به فراخور حال وضعیت کلی کشور و بنابر سیاست های اتخاذی دولت ها در هدایت و کنترل بازار مورد استفاده قرار بگیرد، تصریح می کند: توان و اختیار دولت ها در سیاست گذاری های اجرایی یا تنظیمی در آینده محدود به مولفه های قانونی مطرح شده در متن این ماده از طرح بوده و هرگونه اقدام بر خلاف این قانون منجر به مجازات کسانی می شود که از قانون استنکاف کنند که این نیز دوباره بر پیچیدگی مساله تنظیم بازار خواهد افزود.
 
وی در پایان با ارایه سه پیشنهاد می‌گوید: حذف ماده ۴ مورد مناقشه از طرح مانند دیگر مواد حذف شده با هدف کاهش پیچیدگی های قانونی  و اصلاح متن به این شرح که هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند به ازای صادرات کالا یا خدمات معادل ارزش ارزی کالای صادراتی نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار براساس سیاست های تنظیمی دولت اقدام کند از جمله پیشنهادهای مطرح شده برای بهبود این وضعیت است.
 
به گفته دادفر، اصلاح متن به این شرح که هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند مبادرت به واردات خودرو براساس ضوابط و قواعد تنظیمی دولت کند نیز از دیگر پیشنهادهای این انجمن است چرا که در راستای حمایت از تولید و صادرات خودرو، قطعات یا خدمات مرتبط با صنعت خودرو؛ واردات خودرو به ازای صادرات خودرو، قطعات یا خدمات مرتبط با صنعت خودرو مشمول ۵۰ درصد تخفیف در تعرفه وارداتی خودرو خواهد شد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ساماندهی صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 30 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بی احترامی به مصرف کننده : ایران خودرو و سایپا اگه تاخیر هم داشته باشن جریمه تاخیر رو درست حساب و واریز می کنن، نه مثل کرمان موتور سر وقت فاکتور کنن و دو سه ماه بعد تحویل بدن که جریمه‌ ندن.‌
MHZ : دوباره ۴ یا ۵ روزه که سایپا هیچ شاهین اتومات cvt رو فاکتور نکرده ، خدا بخیر بگذرونه 😔😔😔
J7 آبان ماه : حداقل 6 ماه
یوسف : قیمت شاهین gl بازار چنده الان؟؟. پلاک شده فک کنم تا شنبه تحپیل بدن.
فاطمه جی 4 سفید مشهد : حداکثر دوماه تاخیر داره که به نسبت ایران خودرو و سایپا و مدیران خودرو و بهمن موتور واقعا زیاد نیست
تارا اتومات تحویل تیرماه : سلام دوستان تارا اتومات تحویل تیرماه پیش فروش طرح مادران حدودا کی دعوتنامه میاد؟؟
فاطمه جی 4 سفید مشهد : من همین الان توی پلیس من چک کردم پلاک شدم همکارم 1 ام پلاک شد 8 ام تحویل شد
شاهین جی : پس تکلیف ما چی میشه 😔
علی ریرا : ریرا سوارا مملکت ما رو ببین..
X3sefid : ماشین بکx3منتامرحله ارسال پلاک مدارک پیش رفته شاسی -صدور فاکتور- صدور بیمه- صدور پلاک -ارسال پلاک ومدارک، از اول تردیبهشت تا امروز نهم اردیبهشت درعرض۹روز انجام شده فقط مونده تحویل خودرو که منتظرم از اداره تحویل زنگ بزنن ان شاءالله😄🌹
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل وجه 29 بهمن : مگه قبلیا فاکتور شدن که من بشم
دنا اتو : دنا اتو مشکی تحویل 4خرداد 02/07فاکتور و پلاک شده
اشتری : راست میگویی؟
علی اکرامی : خبر خوش.بخشنامه دیون سال 404 به گمرکات کشور ابلاغ شد
سورن دوگانه 30 بهمن : بله خودروتون حمل شده که تیک خورده
حسن : عالی توضیح دادی
ساینا : دوست عزیز هنوز فاکتور نشدین؟؟؟
امیر : من هم اس 7 پرو سفید تحویل 17 خردادماه هنوز فاکتور نشده
احمدی : سلام شرایط منم همینجوری هست اما هنوز فاکتور نشدم
اریزو 5 مدل 404 : نه بابا چه دیونی نمایندگی مرکزی رفتم گفتن هنوز هیچی در رابطه با مبلغ مشخص نیست فعلا همون 3 میلیونه برای بیمه و تعویض پلاک گفتن به احتمال زیاد هم همینه از شنبه هم فاکتورا انجام میشه