جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

 

جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

 

موضوع شارژ یک خودروی الکتریکی در زمان رانندگی و در جاده جذابیت‌های زیادی دارد و چند سال است که روی تحقق این هدف بررسی‌های زیادی صورت می‌گیرد. یکی از جدیدترین پروژه‌ها آرنا دل فوترو است که پیست تست بیضی‌شکل با طول ۱۰۵۰ متر است و توسط استلانتیس و شرکای آن در نزدیکی میلان ایتالیا تأسیس شده است. این مرکز به منظور توسعه تکنولوژی انتقال قدرت بی‌سیم دینامیک DWPT یا به عبارت دیگر شارژ خودروی الکتریکی در زمان حرکت ساخته شده است.

جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

توانایی شارژ بی‌سیم خودروهای الکتریکی در جاده‌ها و در زمان حرکت می‌تواند تأثیر بزرگی روی طراحی این خودروها و حمل وسایل توسط کامیون‌ها بگذارد. در حال حاضر برای تحقق هدف حمل‌ونقل الکتریکی به ویژه با کامیون‌های بزرگ نیازمند باتری‌های بزرگ هستیم تا بتوانیم شعاع حرکتی مناسبی را فراهم کنیم. در صورتی که زیرساخت‌های شارژ خودروهای الکتریکی در شهرها و جاده‌ها فراهم شود می‌توان از باتری‌های کوچک‌تر استفاده کرد و برای پوشش مسافت‌های زیاد و بین‌شهری نیز می‌توان تکنولوژی DWPT را بکار گرفت. به‌کارگیری آزمایشی این تکنولوژی در سال جاری و با فیات ۵۰۰ الکتریکی و اتوبوس ایویکو E-Way شروع شده است. این محصولات به رسیورهای DWPT مجهز شده‌اند.

 

شارژ القایی خودروهای الکتریکی سابقه‌ای به اندازه تولید خودروهای الکتریکی مدرن دارد و سابقه بررسی آن در دنیای واقعی به چند ده سال پیش بازمی‌گردد. در حالت پایه، اصول این تکنولوژی درست مشابه شارژ گوشی‌های هوشمند و یا تولید جرقه در سیستم احتراق خودروهای بنزینی است. انتقال قدرت بی‌سیم شکل‌های مختلفی به خود می‌گیرد اما اگر سیم در میدان مغناطیسی قرار گیرد و سپس این میدان حذف شود ولتاژ در سیم ایجاد می‌شود. در مقیاس بزرگ‌تر و با وجود سیم‌پیچ و میدان‌های الکترومغناطیسی قدرتمند می‌توان قدرت الکتریکی تولیدی را برای شارژ یک خودروی الکتریکی به خدمت گرفت.

جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

تکنولوژی شارژ بکار رفته برای این پروژه از چندین پد شارژ که ۱۱ سانتی‌متر زیر آسفالت نصب می‌شوند تشکیل شده است. این پدها در طول جاده نصب شده‌اند و توسط یک کابل به یکدیگر متصل هستند. همان‌طور که خودرو از روی هر پد عبور می‌کند، رسیور در حال کار با فرکانس القایی ۸۵ کیلوهرتز است و الکتریسیته لازم برای شارژ خودرو را تولید می‌کند. پدهای شارژ بی‌سیم گوشی در خودروها می‌تواند حساسیت جایگاه بیشتری به گوشی داشته باشند و همین موضوع درباره موقعیت خودروهای الکتریکی مجهز به سخت‌افزار شارژ بی‌سیم روی پد شارژ نیز صدق می‌کند. سیستم موردبحث دراین‌باره حساسیت کمتری نسبت به نمونه‌های پیشین دارد و هم در حالت سکون و هم در حالت رانندگی اقدام به شارژ خودرو می‌کند.

جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

همچنین این اولین باری است که سیستم شارژ دینامیک توسط جریان DC فعلی بکار گرفته می‌شود و به این ترتیب انتقال انرژی به خودروی در حال حرکت با سرعت‌های بزرگراهی میسر می‌گردد. این سیستم علاوه بر پدها و کابل از واحدهای مدیریتی که انتقال انرژی از پد به جاده و خودرو را انجام می‌دهند تشکیل شده است. رسیورهای موجود در خودروها نیز الکتریسیته تولید می‌کنند زیرا از روی میدان مغناطیسی تولید شده توسط هر پد عبور می‌کنند و واحد کنترل مرکزی نیز با تمامی واحدهای مدیریت ارتباط برقرار می‌کند. کانتیننتال هم در حال توسعه یک ربات شارژ با همراهی ولتریو برای استفاده در گاراژهای شخصی است. این ربات روی زمین قرار می‌گیرد و زمانی که خودروی رویش پارک شود با سوکت ویژه‌ای در زیر خودرو ارتباط می‌گیرد.

جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

این ربات مشکلات مربوط به عدم قرارگیری خودرو روی پد شارژ را نیز حل کرده است زیرا قادر است تا ۳۰ سانتی‌متر در هر جهت حرکت کند و مهم نیست که زاویه پارک خودرو چگونه است. تولید انبوه این ربات در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تیتان ۲ دی : سلام من تیتانیوم ۲ دی هستم. توی قراردادم نوشته تحویل هفته دوم اردیبهشت و کل پول رو آن زمان پرداخت کردم. هنوز خبری از فاکتور نیست. یه بار زنگ. زدند و گفتند اگر مشکی می‌خواهی آماده است. ولی من نپذیرفتم.
علیرضا x5 شهریور : سلام امروز برای یکی از نمایندگی های مشهد ۴ دستگاه J4 فقط فرستادن
تارا : حالا حالا ها فاکتور نمیشه
M. شاهین جی آبان : سلام کی تبدیل زدید؟
J7 : ثبت نام شما چه تاریخی بوده
SA : سلام کسی تارا اتوماتیک تحویل خرداد فاکتور شده
شاهین gl : سلام من تبدیل زدم بازم خبری نشده واقعا دیگه نمیتونیم بدون ماشین جایی بریم خیلی سخته فقط خدا کنه این ماه بدن دیگه واقعا خسته شدیم
شاهین اتومات : برای اینکه اطلاعات درستی ندارند و سیستمشون مشکل در به روز رسانی داره
ایکس5 : دقیقا من هم امروز زنگ زدم اپراتور شرکت میگه تو صف بارگیریه . من موندم یعنی بارگیری مگه چقدر کار داره الان یک ماهه پلاک شده تمام مدارک هم دستم رسیده ولی خود ماشین خبری نیست
نرگس به تارا اسفند ماه ۱۴۰۳سرامیک : سلام جناب ممنون ایشالا قسمت شما نه سرامیک نبوده تارا دستی بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا فولادی تحویل 19 خرداد : سلام تو طرح تبدیل رینگی که امروز برام اومد رنگ مشکی تیتانیوم نقره ای و سفید هم بود
آریزو6 : سلام بنده هم سوم آذر ثبت نام کردم تحویل سیستمی 6 خرداد هستم فعلا فقط شاسی خورده، اصلا هم معلوم نیس کی بخوره خدا لعنتشون کنه دیگه ذوقی واسه ماشین جدید نیست
اطلس آذر : من 9 اسفند تکمیل وجه کردم 12 اسفند هم سخا ولی فاکتور نشدم
سید مهدی : سلام عزیزان بنده بعد تحویل میخوام بفروشم کسی میتونه راهنمایی کنه قیمتشو چقدر بگم ؟
ابراهیمی : دقیقا منم فکر میکنم که نه کاملا مطمئنم دلیلش همینه
امیر انوری : شورای عالی سران قوا نامه زده تا اطلاع ثانوی از واگذاری سهام ایران خودرو جلوگیری بشه تکلیف معلومه بعد چند ماه تازه متوجه شدند که لقمه چربی رو از دست دادند حال هیئت مدیره کروز قطعا کارشکنی میکنه و خودرو تحویل نمیدن
مهدی : سلام .درود بر همگی .رانا پلاس تحویلی 9خرداد امروز 4خرداد به لطف خدا فاکتور شد.خدایا شکرت
207 : خواهشا جواب بدین مهمه
207 : سلام ببخشید من تحویلی مرداده 207 پانا کی پیامک تکمیل وجه میاد بنظرتون
رانا پلاس تحویل خرداد1404 : سلام منم امروز مابه تفاوت کمربند و واریز. کردم تحویل 31خرداد راستی کسی قیمت رانا مدل1404رو می دونه چنده