قرار بود با تولید و عرضه بنزین یورو 4 و متعاقب آن ورود محصولات خودروسازان با این استاندارد آلایندگی، به هوای پاک در کلانشهرها برسیم حال آنکه ظاهرا نه عرضه بنزین یورو 4 سرانجامی یافته و نه خودروسازان انگیزه ای برای تولید خودرو با استاندارد یورو 4 دارند. بی انگیزگی خودروسازان از این بابت است که آنها هنوز نتوانسته اند از گرداب مشکلات نقدینگی که دوسال است گریبانگیر آنها شده، رهایی پیدا کنند و حتی در تولید محصولات پرتیراژ و قدیمی خود نیز مانده اند بنابراين توقع تولید خودروهایی با استاندارد یورو 4 را با توجه به سیاست های دولت در زمینه قیمت گذاری و عدم تسهیلات را شاید زیاده خواهی سیاستگذاران صنعتی تعبیر کنند. در هر صورت قرار بر آن بود که طبق مصوبات قبلی، سوخت یورو 4 ، شش ماه پیش از تولید خودرو با این استاندارد در کشور توزیع سراسری شود، حال آنکه به رغم توزیع این سوخت استاندارد در برخی از جایگاه های عرضه بنزین روز گذشته خبرگزاری تسنیم خبرداد که عرضه بنزین یورو ۴ بسیار محدود شده و حتی ۱۰ جایگاه از توزیع بنزین یورو ۴ نیز انصراف داده اند.
طبق وعده مدیران نفتی در پایان دولت دهم، قرار بود با افزایش حجم ذخیره سازی ها و افزایش سطح تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه های کشور، توزیع این سوخت ابتدا در کلانشهر تهران و سپس با اولویت 6 کلانشهر دیگر در کشور توسعه یابد. حال آنکه در تیرماه سال جاری توزیع بنزین یورو 4 در کلانشهر تهران به 21 جایگاه رسید. این رقم با افزایش ذخیره سازی بنزین یورو 4 در انبارهای شهر ری و انتقال به انبارهای کن و قوچک برای تسهیل در عرضه، در نیمه شهریورماه به 32 جایگاه افزایش یافت، اما هم اکنون طبق آخرین اظهار نظر مدیران نفتی کشور عرضه بنزین با استاندارد یورو 4 نسبت به ششمین ماه سال با کاهش همراه شده است. با توجه به کاهش تعداد جایگاه های بنزین استاندارد یورو 4 به نظر می رسد که خودروسازان پس از حدود سه الی چهار بار خلف وعده در تجهیز خودروهای خود به استاندارد مذکور به بهانه کاهش و عرضه بنزین يورو4 خواستار مهلت دیگری در این زمینه شوند.
با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.