تشریح نحوه پرداخت بیمه شخص ثالث در تصادفات رانندگی

 

تشریح نحوه پرداخت بیمه شخص ثالث در تصادفات رانندگی

 
بیمه شخص ثالث یکی از متداول‌ترین انواع بیمه محسوب می‌شود که داشتن آن برای صاحبان وسایل نقلیه اجباری است. بنابراین، تمام وسایل نقلیه ملزم به داشتن بیمه ثالث هستند. شخص ثالث کسی است که در حادثه رانندگی متحمل زیان مالی یا جانی می‌شود. راننده مقصر لازم است تحت پوشش این بیمه قرار بگیرد تا هنگام وقوع حادثه‌، شرکت بیمه خسارت وارد شده بر شخص ثالث را پرداخت کند. اما سقف پرداخت خسارت خودرو در بیمه شخص ثالث چقدر است؟
 
تشریح نحوه پرداخت بیمه شخص ثالث در تصادفات رانندگی [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰
سردار حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی اعلام کرد:
 
در حال حاضر با احتساب دیه ۶۴۰ میلیون تومانی یک انسان بالغ، خودرویی که ۳۲۰ میلیون تومان قیمت دارد، جزء خودرو‌های متعارف قرار می‌گیرد.
 
در پرداخت خسارت برای این خودرو در تصادفی که مقصر نباشد، یعنی بیمه شخص ثالث طرف مقابل باید خسارت را پرداخت کند؛ می‌توان خسارت را به طور کامل از بیمه دریافت کرد.
 
اگر یک خودروی غیر متعارف در یک تصادف مقصر نبود و خسارت به وجود آمده بیشتر از پوشش بیمه‌ای خودروی مقصر بود، تنها مبلغی که از بیمه مقصر به خودروی غیر متعارف تعلق می‌گیرد، سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث فرد مقصر است.
 
کسانی که ارزش خودروی آن‌ها بیش از ۳۲۰ میلیون تومان است، باید خودروی خود را بیمه بدنه کنند تا در تصادفات بتوانند بخشی از خسارت خودرو را بدون دریافت امتیاز منفی از شرکت بیمه، دریافت کنند.
 
ابهامات سقف پرداخت خسارت خودرو در قانون بیمه شخص ثالث [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰
غلامرضا سلیمانی با اشاره به این که در سال 99 وضعیت ما علی‌ رغم این که سعی کردیم خیلی در رابطه با نرخ حق بیمه افزایش نداشته باشیم، ولی به دلیل گسترش فعالیتی که نمایندگی‌ها، بازاریابان و شرکت‌های بیمه انجام دادند افزایش مناسبی داشتیم گفت: «تقریباً در سال 1399 حدود 82 هزار میلیارد تومان پرتفو از سوی شرکت‌های بیمه محقق شد که حدود 89 درصد ضریب خسارت بوده است.»
 
وی با اشاره به این که 43 هزار و 700 میلیارد تومان در طول سال 99 پرداخت خسارت، انجام شده است عنوان کرد: «37 درصد افزایش حق بیمه شخص ثالث نسبت به سال 1398 داشتیم. اعتقاد نداریم که نرخ بیمه بایستی به اندازه تورم رشد پیدا کند، نرخ بیمه را به اندازه تورم رشد نمی‌دهیم، سعی می‌کنیم تا حد امکان فشار را از مردم کم کنیم.»
 
رئیس کل بیمه مرکزی ضمن تشریح نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث گفت: «تخفیف بیمه شخص ثالث برای راننده است و در هنگام فروش خودرو جزو سوابق راننده باقی می‌ماند و به خریدار منتقل نمی‌شود.»
 
او در خصوص سقف پرداخت خسارت خودرو توضیح داد: «شرکت‌های بیمه موظف‌ هستند تا سقف تعهد خسارت خودرو را پرداخت کنند.»
 
سلیمانی با اشاره به این که در بیمه‌های مسئولیت، بیمه‌های درمان نرخ و تعرفه قانونی وجود ندارد بلکه این مسئله به رقابت برمی‌گردد گفت: «حتی نرخ نسبت به سال 98 کاهش یافته است.»
 
سلیمانی با اشاره به این که 2 میلیون و 700 هزار ایثارگر و جانباز تحت پوشش بیمه هستند افزود: «در سال 99 نسبت به سال 98 سرانه حق بیمه را کمتر کرده‌ایم در حالی که تعرفه‌های بخش درمان افزایش پیدا کرده ولی سرانه کاهش پیدا کرده است لذا با سیستم و سامانه هایی که تشکیل داده‌ایم بهره‌وری را افزایش داده‌ایم و حتی ضریب خسارت را نسبت به سال 98 کاهش دادیم.»
 
 سقف پرداخت خسارت خودرو
 
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به این که به غیر از بیمه شخص ثالث، بقیه بیمه‌ها بر اساس نرخ‌های رقابتی صورت می‌گیرد گفت: «شخص ثالث مربوط به دولت است و قانون نرخ آن را تعیین می‌کند.»
 
وی با اشاره به این که شرکت‌های بیمه موظف‌اند تا سقف تعهد خسارات را پرداخت کنند خاطرنشان کرد: «متاسفانه قانونی در مجلس تصویب شده بود که مسئله متعارف و غیر متعارف بودن ماشین‌ها در آن مطرح شده بود و از همان موقع رضایتمندی مردم برای ما مهم ترین مسئله بوده است زیرا نارضایتی فرار بیمه ای ایجاد می‌کند و این موضوع به ضرر ماست.»
 
سلیمانی افزود: «یک نامه رسمی به دولت نوشتم و در آنجا تقاضای اصلاح قانون را کردم که با نظر مساعد دولت مواجه شد و در نهایت به مجلس فرستاده شد و در کمیسیون‌های اقتصادی مجلس بنده 3 بار این موضوع را توضیح دادم به طوری که تمام اعضای کمیسیون مجلس به این نتیجه رسیدند که قانون باید اصلاح شود. دلیلی ندارد شرکت‌های بیمه‌ای بخواهند بگویند که چه ماشینی متعارف و چه ماشینی نامتعارف است لذا تا سقف تعهد باید پرداخت صورت بگیرد.»
 
وی ادامه داد: «مردم با مشکلاتی مواجه هستند و لذا بازدیدهای میدانی را در تهران و سایر استان ها به عمل آوردم به طوری که این مسئله هم به ضرر ما و هم ضرر مردم بود. اگر اعضای کمیسیون اقتصادی صدای ما را می شنوند از آنها درخواست می‌کنیم که پیگیری لازم را انجام دهند.»
 
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: «ممکن است بحث متعارف و نا متعارف بودن در بیمه شخص ثالث در قانون دست زده نشود، ما به عنوان صنعت بیمه در زمان پرداخت خسارت نباید مسئله متعارف و نامتعارف بودن را در نظر بگیریم لذا شرکت‌های بیمه قبول کردند هر ماشینی که تصادف کرد تا سقف تعهد پرداخت را انجام دهند.»
 
رئیس‌کل بیمه مرکزی با اشاره به انتقال تخفیف بیمه خودرو اظهار کرد: «تخفیف بیمه وقتی حاصل می‌شود که راننده خوب اقدام به رانندگی کرده باشد و جریمه ای به وی تعلق نگرفته باشد.»
 
 سقف پرداخت خسارت خودرو
 
سلیمانی عنوان کرد: «راننده‌ای داریم که بر روی پراید به خوبی رانندگی می‌کنند و از تخفیف برخوردار می‌شود و از سوی دیگر راننده ای را هم داریم که بر روی ماشین‌های گران قیمت اقدام به رانندگی می‌کند اما خسارت زیادی را به بار می‌آورد لذا به همین دلیل صاحب خودرو وقتی اقدام به فروش وسیله نقلیه خود می‌کند این تخفیف متعلق به خودش است و می‌تواند این تخفیف را برای ماشین دیگری که قصد خریداری آن را دارد منتقل کند و یا این که این امکان را هم در نظر گرفتیم تا تخفیف به خانواده درجه یک فرد منتقل شود.»
 
سلیمانی با اشاره به این که باید هر چه سریعتر آیین نامه مربوط به راننده محوری آماده شود بیان کرد: «ما اطلاعات لازم از جمله جنسیت، شغل و سن را وارد می‌کنیم لذا با نیروی انتظامی از نظر اطلاعات لینک هستیم و نامه مشترکی را برای دولت پیرامون آئین نامه فرستاده‌ایم ،این آیین‌ نامه فرآیندی دارد که باید طی شود و در کمیسیون اجتماعی دولت باید در دستور کار قرار بگیرد ما اعلام آمادگی کرده‌ایم تا با همکاری نیروی انتظامی آیین نامه به تصویب برسد، بنابراین منتظر هستیم تا این آیین ‌نامه هر چه سریع‌تر تدوین شود تا به نفع صاحبان خودرو تمام شود.»

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بیمه شخص ثالث






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ماهان : مبارک باشه شاهین پلاس بود منم 15اسفند تکمیل وجه کردم اما فعلا خبری نیست
محم : یکی‌ دو نفرن که با دروغاشون باعث شدن دیگه این گروه کاربرد نداشته باشه معلوم نیست کی‌ راست میگه کی دروغ!!!
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : منم ۶ اسفند تکمیل وجه کردم cvt پس چرا cvt فاکتور نمیکنند؟
Mostafa : سلام وقت بخیر.از a5 همچنان خبری نیست
محسن اسفند ماه : برادر akbar فردا فاکتور شدم، خواهش می کنم، بازم کمکی بود در خدمتم
محسن سی و یک اسفند ماه بعد از تعطیلات : خانعلی قهرمان تشکر تشکر
وحید : متاسفانه همین الان متوجه شدم اتوبوس حامل خانعلی آچیلیان و اقوام خیلی نزدیکشون که برای انتقام از من عازم تهران بودن پنچر شده، و اتوبوس به مبدا برگشته، باز خدارو شکر دست انتقام خانعلی برای چند وقت از سر من کوتاه شد. خدارو شکر
بهزاد : تو سایتا خیلی گشتم تقریبا حواله های شاهین رو کسی نمیفروشه. منم۲ دی ۲۹۱ واریز کردم. نمیدونم حواله رو بفروشم برم نقدی بخرم الان. یا نگه دارمش درش بیارم همین جی رو. ‌‌.
تارا 30اسفند : سلام وقت بخیر دوستان تارا دستی تحویل 30اسفند بودم دوروز پیش فاکتور وپلاک شده وامروز آماده بارگیری زده کی به نمایندگی می‌ره ممنون میشم جواب بدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امین : چرخش بچرخه، مبارکتون باشه
x22 بندر : سلام دی ماه تکمیل وجه کردم 1403/11/7 شاسی خورده و هنوز فاکتور نشده و تحویلی 11 خردادم.
اطلس azar : از آن مدیریت محترم تقاضا دارم در صورتی که این جانب را صاحب حق دانستیددستورات لازم در خصوص انتظارات شاکی را صادر فرمایید. همچنین در صورت اینکه شکایت اینجانب ارتباط موضوعی با آن دستگاه نداشته و یا خارج از ماموریت آن سازمان محترم است، این شکایت به صورت سیستمی به دستگاه مرتبط ارجاع گردد.همچنین ازسازمان محترم بازرسی کل کشور تقاضا می کنم دراستای تکلیف تبصره 1 ماده 25 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد بر نحوه رسیدگی و پاسخگویی به شکایت اینجانب نظارت نماید. در ادامه توضیحات تکمیلی به شرح ذیل اعلام می گردد: ( ..... ) اینجانب ضمن تایید صحت کلیه مندرجات فوق، جهت هرگونه همکاری و ارائه اطلاعات بیشتر به مسئولین دستگاه اجرایی و سازمان بازرسی آمادگی خود را اعلام می نمایم. شماره تماس اینجانب می باشد. با تشکر
اطلس مشکی 8مهر : جناب راعی حادثه اسکله بندر رجایی مربوط به دیروز است و شما امروز به فاصله 3 ساعت و طی دو پیام، نظرات و وعده های متفاوت و متناقضی دادید. بنده و همسرم کارمندیم و اذر 402 اولین پرداخت و 8مهر403 دومین پرداخت را داشتیم و ماشبن فروختیم و الان 7ماه است که وسیله نداریم. هر بار یک وعده و وعیدی دادید برایم سوال است چرا امروز برای سومین بار در سال جاری فروش گذاشتید. لطفا به شعور مردم و هموطنتون توهین نکنید و با زندگی هموطنتون بازی نکنید. یا سایپا وظیفه خودش بداند و روشنگری کند و یا با موج منفی حاصل از تجمع و خبررسانی و نارضایتی مردم کنار بیاید.
اطلس azar : شرکت سایپا با ارسال دیرهنگام دعوت نامه در اسفندماه1403 باعث شد علاوه بر افزایش قیمت که شامل من شد و من در اسفندماه تکمیل وجه کردم و قرار شد یک ماهه خودرو تحویل داده شود ولی با گذشت بیش از یک ماه نه تنها خودرو و تحویل ندادند طی تماس با سامانه 96550 شرکت سایپا اپراتور شرکت تاریخی جهت تحویل اعلام نکردند.با توجه به این که این موضوع باعث ضرر مالی اینجانب و سلب آرامش من و خانواده ام شده است لذا درخواست رسیدگی به این موضوع و احقاق حق و حقوق اینجانب را دارم. با سپاس .
اطلس azar : مدیریت محترم رسیدگی و پاسخگویی به شکایت موضوع: شکایت اینجانب ... به کد ملی ... سلام علیکم احتراماً ضمن عرض خدا قوت، با عنایت به ماده 27 قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر اینکه در صورت بروز هر گونه تخلف، مسئولین دستگاه های اجرایی مسئولیت پاسخگویی به شکایات مردم را به عهده داشته و با استفاده از ظرفیت تعیین شده در ماده 90 قانون مدیریت خدمات کشوری حق شکایت ارباب رجوعان به مراجع قانونی محفوظ است به استحضار می رساند، اینجانب به دلیل ( عدم اجرای قانون و یا تکالیف قانونی در فرایند ) در ارتباط با دریافت خدمت ( خدمات شرکت سایپا ) در تاریخ ( آذرماه 1403 ) و در محل ( استان تهران، شهرستان تهران ) شکایت دارم. برای اثبات ادعای فوق، می توان از طریق ( بررسی مستندات ) به شرح ( اینجانب در اسفندماه 1402 برای خوردی اطلس شرکت سایپا با تحویل آذرماه 1403 ثبت نام کردم.
محمدرضا | Mohammad Reza : سلام دوستان؛ امروز صبح تماس گرفتن گفتن ماشینت آمادس بیا ببر. رفتم ماشینو از نمایندگی آدابی قم گرفتم کارواش کرده بودن. اولش توضیح دادند درباره ماشین و خودشون پیش چشمام چک کردن و محض احتیاط بعدش یک ساعت از رو چک لیست چک میکردم چیزیش کم نباشه و جک و آچار چرخ و زاپاس و آنتن و مثلث خطر و بکسل بند همراهش بود و امضا کردم. ((⭕️ کوییک GXRL رینگ آلومینیومی رنگ سفید-مشکی - ⭕️ ثبت نام و سخا 21 آبان - ⭕️ پذیرش 22 آبان شماره **120268- ⭕️ تاریخ فاکتور و "عدم دریافت شاسی از وزارت سمت" 27 فروردین 1404 - ⭕️ تاریخ نمایش شماره شاسی در سایپا یدک 31 فروردین 1404 - ⭕️ تاریخ پلاک آنلاین (پلاک جدید) 3 اردیبهشت 1404 - ⭕️ تاریخ چراغ تحویل 4 اردیبهشت 1404 - ⭕️ تاریخ تماس از نمایندگی جهت دریافت 7 اردیبهشت 1404.)) گفتن سند و بیمه نامه یک ماه دیگه از نمایندگی بگیر. کارت و برگ سبز هم میاد دم در خونه. کارت سوخت هم از سایت میشه ثبت نام کرد هم از پلیس 10+. یاعلی...🌹
اطلس azar : https://136.bazresi.ir/dargah/dashboard2/apps درود دوستان این سامانه شکایت ثبت کنید
اردشیر : سلام تحویل 30 خرداد فاکتور شدی
گرفتار رانا : پرداختی جدید فعال شده؟ میگن بابت کمربند یک میلیون هشتصد تومن دیگه باید پرداخت بشه کسی چک کرده؟