تشریح نحوه پرداخت بیمه شخص ثالث در تصادفات رانندگی

 

تشریح نحوه پرداخت بیمه شخص ثالث در تصادفات رانندگی

 
بیمه شخص ثالث یکی از متداول‌ترین انواع بیمه محسوب می‌شود که داشتن آن برای صاحبان وسایل نقلیه اجباری است. بنابراین، تمام وسایل نقلیه ملزم به داشتن بیمه ثالث هستند. شخص ثالث کسی است که در حادثه رانندگی متحمل زیان مالی یا جانی می‌شود. راننده مقصر لازم است تحت پوشش این بیمه قرار بگیرد تا هنگام وقوع حادثه‌، شرکت بیمه خسارت وارد شده بر شخص ثالث را پرداخت کند. اما سقف پرداخت خسارت خودرو در بیمه شخص ثالث چقدر است؟
 
تشریح نحوه پرداخت بیمه شخص ثالث در تصادفات رانندگی [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰
سردار حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی اعلام کرد:
 
در حال حاضر با احتساب دیه ۶۴۰ میلیون تومانی یک انسان بالغ، خودرویی که ۳۲۰ میلیون تومان قیمت دارد، جزء خودرو‌های متعارف قرار می‌گیرد.
 
در پرداخت خسارت برای این خودرو در تصادفی که مقصر نباشد، یعنی بیمه شخص ثالث طرف مقابل باید خسارت را پرداخت کند؛ می‌توان خسارت را به طور کامل از بیمه دریافت کرد.
 
اگر یک خودروی غیر متعارف در یک تصادف مقصر نبود و خسارت به وجود آمده بیشتر از پوشش بیمه‌ای خودروی مقصر بود، تنها مبلغی که از بیمه مقصر به خودروی غیر متعارف تعلق می‌گیرد، سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث فرد مقصر است.
 
کسانی که ارزش خودروی آن‌ها بیش از ۳۲۰ میلیون تومان است، باید خودروی خود را بیمه بدنه کنند تا در تصادفات بتوانند بخشی از خسارت خودرو را بدون دریافت امتیاز منفی از شرکت بیمه، دریافت کنند.
 
ابهامات سقف پرداخت خسارت خودرو در قانون بیمه شخص ثالث [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰
غلامرضا سلیمانی با اشاره به این که در سال 99 وضعیت ما علی‌ رغم این که سعی کردیم خیلی در رابطه با نرخ حق بیمه افزایش نداشته باشیم، ولی به دلیل گسترش فعالیتی که نمایندگی‌ها، بازاریابان و شرکت‌های بیمه انجام دادند افزایش مناسبی داشتیم گفت: «تقریباً در سال 1399 حدود 82 هزار میلیارد تومان پرتفو از سوی شرکت‌های بیمه محقق شد که حدود 89 درصد ضریب خسارت بوده است.»
 
وی با اشاره به این که 43 هزار و 700 میلیارد تومان در طول سال 99 پرداخت خسارت، انجام شده است عنوان کرد: «37 درصد افزایش حق بیمه شخص ثالث نسبت به سال 1398 داشتیم. اعتقاد نداریم که نرخ بیمه بایستی به اندازه تورم رشد پیدا کند، نرخ بیمه را به اندازه تورم رشد نمی‌دهیم، سعی می‌کنیم تا حد امکان فشار را از مردم کم کنیم.»
 
رئیس کل بیمه مرکزی ضمن تشریح نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث گفت: «تخفیف بیمه شخص ثالث برای راننده است و در هنگام فروش خودرو جزو سوابق راننده باقی می‌ماند و به خریدار منتقل نمی‌شود.»
 
او در خصوص سقف پرداخت خسارت خودرو توضیح داد: «شرکت‌های بیمه موظف‌ هستند تا سقف تعهد خسارت خودرو را پرداخت کنند.»
 
سلیمانی با اشاره به این که در بیمه‌های مسئولیت، بیمه‌های درمان نرخ و تعرفه قانونی وجود ندارد بلکه این مسئله به رقابت برمی‌گردد گفت: «حتی نرخ نسبت به سال 98 کاهش یافته است.»
 
سلیمانی با اشاره به این که 2 میلیون و 700 هزار ایثارگر و جانباز تحت پوشش بیمه هستند افزود: «در سال 99 نسبت به سال 98 سرانه حق بیمه را کمتر کرده‌ایم در حالی که تعرفه‌های بخش درمان افزایش پیدا کرده ولی سرانه کاهش پیدا کرده است لذا با سیستم و سامانه هایی که تشکیل داده‌ایم بهره‌وری را افزایش داده‌ایم و حتی ضریب خسارت را نسبت به سال 98 کاهش دادیم.»
 
 سقف پرداخت خسارت خودرو
 
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به این که به غیر از بیمه شخص ثالث، بقیه بیمه‌ها بر اساس نرخ‌های رقابتی صورت می‌گیرد گفت: «شخص ثالث مربوط به دولت است و قانون نرخ آن را تعیین می‌کند.»
 
وی با اشاره به این که شرکت‌های بیمه موظف‌اند تا سقف تعهد خسارات را پرداخت کنند خاطرنشان کرد: «متاسفانه قانونی در مجلس تصویب شده بود که مسئله متعارف و غیر متعارف بودن ماشین‌ها در آن مطرح شده بود و از همان موقع رضایتمندی مردم برای ما مهم ترین مسئله بوده است زیرا نارضایتی فرار بیمه ای ایجاد می‌کند و این موضوع به ضرر ماست.»
 
سلیمانی افزود: «یک نامه رسمی به دولت نوشتم و در آنجا تقاضای اصلاح قانون را کردم که با نظر مساعد دولت مواجه شد و در نهایت به مجلس فرستاده شد و در کمیسیون‌های اقتصادی مجلس بنده 3 بار این موضوع را توضیح دادم به طوری که تمام اعضای کمیسیون مجلس به این نتیجه رسیدند که قانون باید اصلاح شود. دلیلی ندارد شرکت‌های بیمه‌ای بخواهند بگویند که چه ماشینی متعارف و چه ماشینی نامتعارف است لذا تا سقف تعهد باید پرداخت صورت بگیرد.»
 
وی ادامه داد: «مردم با مشکلاتی مواجه هستند و لذا بازدیدهای میدانی را در تهران و سایر استان ها به عمل آوردم به طوری که این مسئله هم به ضرر ما و هم ضرر مردم بود. اگر اعضای کمیسیون اقتصادی صدای ما را می شنوند از آنها درخواست می‌کنیم که پیگیری لازم را انجام دهند.»
 
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: «ممکن است بحث متعارف و نا متعارف بودن در بیمه شخص ثالث در قانون دست زده نشود، ما به عنوان صنعت بیمه در زمان پرداخت خسارت نباید مسئله متعارف و نامتعارف بودن را در نظر بگیریم لذا شرکت‌های بیمه قبول کردند هر ماشینی که تصادف کرد تا سقف تعهد پرداخت را انجام دهند.»
 
رئیس‌کل بیمه مرکزی با اشاره به انتقال تخفیف بیمه خودرو اظهار کرد: «تخفیف بیمه وقتی حاصل می‌شود که راننده خوب اقدام به رانندگی کرده باشد و جریمه ای به وی تعلق نگرفته باشد.»
 
 سقف پرداخت خسارت خودرو
 
سلیمانی عنوان کرد: «راننده‌ای داریم که بر روی پراید به خوبی رانندگی می‌کنند و از تخفیف برخوردار می‌شود و از سوی دیگر راننده ای را هم داریم که بر روی ماشین‌های گران قیمت اقدام به رانندگی می‌کند اما خسارت زیادی را به بار می‌آورد لذا به همین دلیل صاحب خودرو وقتی اقدام به فروش وسیله نقلیه خود می‌کند این تخفیف متعلق به خودش است و می‌تواند این تخفیف را برای ماشین دیگری که قصد خریداری آن را دارد منتقل کند و یا این که این امکان را هم در نظر گرفتیم تا تخفیف به خانواده درجه یک فرد منتقل شود.»
 
سلیمانی با اشاره به این که باید هر چه سریعتر آیین نامه مربوط به راننده محوری آماده شود بیان کرد: «ما اطلاعات لازم از جمله جنسیت، شغل و سن را وارد می‌کنیم لذا با نیروی انتظامی از نظر اطلاعات لینک هستیم و نامه مشترکی را برای دولت پیرامون آئین نامه فرستاده‌ایم ،این آیین‌ نامه فرآیندی دارد که باید طی شود و در کمیسیون اجتماعی دولت باید در دستور کار قرار بگیرد ما اعلام آمادگی کرده‌ایم تا با همکاری نیروی انتظامی آیین نامه به تصویب برسد، بنابراین منتظر هستیم تا این آیین ‌نامه هر چه سریع‌تر تدوین شود تا به نفع صاحبان خودرو تمام شود.»

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بیمه شخص ثالث






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد