جایگزینی عجیب برای خودرو پراید !

 

جایگزینی عجیب برای خودرو پراید !

 

خودروی برقی جایگزین پراید می‌شود؛ این خبری است که در روزهای گذشته در رسانه‌ها منتشر شده. از سوی دیگر خودروسازان برای ساخت اتوبوس برقی تلاش می‌کنند. اما آیا استفاده از خودروی برقی به جای پراید در بازار ایران امکان‌پذیر است؟ در آینده نزدیک می‌توانیم شاهد تردد اتوبوس برقی در خیابان‌ها باشیم؟

 شرکت‌های خودروسازی ایران تاکنون موفقیتی در عرضه عمومی خودروهای برقی نداشته‌اند.اما حالا زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که ایران خودرو می‌خواهد خودرویی برقی را تولید کند که جایگزین پراید در بازار شود؛ خودرویی که شرکت رقیب تولید آن را متوقف کرده است اما هنوز خریداران خاص خود را دارد.


بر اساس گزارش‌ها، این خودرو شباهت زیادی به رنو کوئید دارد؛ محصول اقتصادی و ارزان‌قیمت خودروساز فرانسوی که برای استفاده عموم در کشورهایی مثل هند و برزیل عرضه شده است.


از آن سو اما، چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مردی فنلاندی، ماشین تسلای خود را به‌خاطر هزینه سنگین تعویض باتری‌های آن آتش زد!
در این شرایط، آیا امکان جایگزینی پراید با خودروی برقی در بازار ایران وجود دارد؟

خودروی برقی به جای پراید؟


به گزارش تجارت نیوز، فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو عرضه خودروی برقی به جای پراید را نشدنی می‌داند.او توضیح می‌دهد: هزینه اصلی خودروی برقی مربوط به باتری آن است که حدود ۱۵۰ تا ۴۰۰ دلار برای هر کیلووات ساعت قیمت دارد.به گفته او، برای مثال قیمت محصولی که روی برخی محصولات تسلا نصب می‌شود، حدود ۲۵۰ دلار برای هر کیلووات ساعت است.
این کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید: هزینه پک کامل باتری‌ای که تسلا برای برخی محصولات معمولی خود استفاده می‌کند حدود ۲۲ هزار دلار است. اما باتری برخی مدل‌های تسلای پرفورمنس، حدود ۴۰ هزار دلار تمام می‌شود.


آخرین نرخ فروش دلار در صرافی ملی ۲۷ و ۴۰۰ تومان بود. به این ترتیب تهیه باتری برای خودروی تسلا در ایران حدود ۶۰۳ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه دارد.
با این هزینه، مصرف‌کننده می‌تواند خودرویی نو را خریداری کند.


زاوه نیز نیز تاکید می‌کند که برخلاف تصور برخی از سیاستمداران و تصمیم‌گیران کشور، خودروهای برقی کم‌هزینه‌تر از خودروهای احتراقی نیستند و به خاطر استهلاک باتری، هزینه نگهداری آنها زیاد است.

او می‌افزاید: جایگزینی خودروی برقی با محصولی مانند پراید شدنی نیست. احتمالا بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده است که باید هزینه شود و عده‌ای به سود برسند.

شرایط متفاوت ایران


این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه بهره‌گیری از خودروهای برقی در کشوری مانند آمریکا جا افتاده است، می‌گوید: در این کشور قیمت سوخت تقریبا لیتری ۱ دلار و در ایران چند سنت است؛ در این شرایط نمی‌توان مردم را برای استفاده از خودروی برقی اقناع کرد.
او می‌افزاید: متوسط درآمد سالانه مردم آمریکا حدود ۶۰ هزار دلار و میانگین درآمد ایرانیان بسیار کمتر است. این دو بازار را نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد و نسخه‌ای یکسان را برای آنها پیچید.


زاوه معتقد است: صنعت خودروسازی ایران برای تولید خودروهای برقی، باید تمرکز خود را بر حمل و نقل عمومی و محصولات لوکس بگذارد.
او تاکید می‌کند: در کشورهای غربی نیز معمولا اقشار کم‌درآمد مشتری خودروهای برقی نیستند؛ چرا که یک خودروی برقی برای استفاده عموم با ویژگی‌های مشابه خودروی احتراقی، بسیار گران تمام می‌شود.

پروژه‌های در حال اجرا عملی هستند؟


چندی پیش شرکت سایپا از اتوبوس برقی خود در نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته رونمایی کرد.

مصدق، مشاور مدیرعامل این شرکت در گفتگویی با تجارت‌نیوز، قیمت تخمینی محصول جدید را حداقل ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد؛ رقمی که شرکت خودروسازی سایپا دیزل هنوز آن را تایید نکرده است.


به گفته او، شهرداری‌ها، بخش‌های دولتی و شرکت‌هایی که در حوزه حمل و نقل شهری فعالیت ‌می‌کنند، مشتری این خودروها هستند.اما زاوه می‌گوید: در ایران چند پروژه برای تولید خودروهای برقی در حوزه حمل و نقل عمومی در حال اجراست که هیچکدام ارزش عملی ندارند.


این کارشناس صنعت خودرو توضیح می‌دهد: طراحی و عرضه اتوبوس برقی با مدل‌های احتراقی متفاوت است. در مورد این نوع اتوبوس‌ها باید طراحی بر مبنای شرایط مسیرهای مختلف انجام شود و نمی‌توان محصولی یکسان و عمومی را برای همه خطوط ارائه کرد.


به گفته او، راهکار فنی در حوزه خودروی برقی به مطالعات دقیق نیاز دارد و باید با توجه به شرایط جغرافیایی انجام شود.
زاوه تاکید می‌کند: پروژه‌هایی که در این زمینه در حال اجراست، جنبه اقتصادی ندارند. استفاده از اتوبوس باتری‌دار در ایران به دلیل هزینه بالا امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: در حالی که خودروسازان می‌دانند شهرداری‌ها قادر به خرید اتوبوس ۱۰ میلیارد تومانی نیستند، چنین محصولاتی را تولید می‌کنند.
او می‌افزاید: برای موفقیت در این حوزه خودروسازان باید بدانند چگونه می‌توان خودرویی را تولید کرد که نهادهای عمومی امکان خرید آن را داشته باشند.
زاوه می‌گوید: این موضوع نیاز به راهکارهای فنی و اقتصادی دارد. یکی از راه‌حل‌های موجود برای شهری مانند تهران، تولید نوعی اتوبوس برقی است که به آن «ترولی» گفته می‌شود.


به گفته او، در گذشته نیز در پایتخت از این نوع اتوبوس استفاده می‌شد؛ آنها انرژی موردنیاز خود را از سیم‌های حامل جریان الکتریکی که در بالای سطح خیابان کشیده‌ می‌شود تامین می‌کنند.
این کارشناس معتقد است وعده‌هایی که تاکنون از سوی مسئولان در مورد استفاده از خودروی برقی ارائه شده است، عملی نیستند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , جایگزین پراید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Mohammad021 : سلام دوستان بعضی دوستان گفتن از بهمن ۴۰۳ نوشتن و مرداد ماه تکمیل وجه کردن دوستان فقط از تکمیل وجه به بعد ۳ ماه شروع میشه تا تحویل تازه اگر ماشین فاکتور بشه و پلاک بشه دیگه تا همون تاریخ سود تعلق میگیری به بعد چون ماشین به شما تعلق گرفته دیگه سودی در کار نیست
سروش ۱۴ اردیبهشت : بعضی دوستان ۱۵ اردیبهشت مدعی فاکتور شدن هستن صادقانه واقعا اگه کسی ۱۵ اردیبهشت فاکتور شده عکس فاکتور شدنش بذاره چون بنده با تغییر رنگ‌هنوز فاکتور نشدم خیلی از ۱۴ اردیبهشتی ها فاکتور نشدن
رسول : من اولین بارم هست نظردادم وخداشاهده اولین باره بااین اسم علی مدبر نوشتم توپایین صفحه اسم شاهین جی ال اومدوعلی مدبر منم علی رازدم بی قصدوقرض بازهم میگم ببخشید آقای مدبر ببخشید
سروش ۱۴ اردیبهشت : سلام برادر شاهین پلاسس ۲۰ شما تکمیل وجه چندم اردیبهشت بودید؟ یه زحمت بکش یه عکس از فاکتور شدنت بذار منم تغییر رنگ مشکی دادم اما فاکتور نشدم
رسول : باسلام دوستان این ۲تاپیام رامن دادم من خودرو تحویل گرفتم راست هم گفتم شاهین پلاس بودم تکمیل وجه اسفند منتها بدون قصدوقرضی بااسم مدبراومدم همینطوری اسم زدم این بنده خدا تقصیرنداره بخدا بهش حرفی نزنید آقای مدبرببخشیدحلال کن دادا
۲۶ دی تارا وی۱ : دوستانی که تحویل گرفتن چه برند لاستیکی داره وی۱ الان
شاهین 12 آذر : سلام دوستان من اول ثبت نام تو این سایت بودم خدا رو شکر امروز فاکتور شدم 12056597 شماره پذیرش . هر چند ذوق نداره بعد یه سال تاخیر
شاهین Gl : شما دقیقا همون روز که پیامک اومد برا تکمیل وجه پرداخت کردید؟تحویل چه ماهی هستید؟
Arash : سلام آقا سروش شما فاکتور نشدین؟
علی مدبر : توی که الان جای من پیام دادی خیلی بدبختی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهرداد : بخشنامه رسمی سایپا نیسان اکستند دوگانه سوز دویست میلیون گرون شد
علی : اقایی اشکی. جنابالی الان مطمعناماشین ایرانخودزوسواریی مطمعتم خون ملت توشیشه کردن این نارنجی پوشاولی اینوبدون کفن سفیدکه امیدوارهرچه سریع ترهمه سایپایی هاکارکنانش کفن سفیدبه تن کنن
دنا اپشنال : سپاسگزارم امیدوارم همه زودتر به ماشین ها برسیم. روزگارتون شاد
مهدی ساینا تک آذر : چون میخوان پول بگیرن سر موعد یا زودتر دعوت نامه صادر میکنن و لی خبری از فاکتور شدن نیست
محمدی : سلام آقا منبع خبر از کجاست بگو ماهم خوشحال میشم
ساینا تکمیل وجه 6 شهریور : سلام برادر من تکمیل وجه 6 شهریور هستم گفتند فعلا 2 شهریور آخرین فاکتور هست.
Sajjad : دوستان نیسان با عوارض ومالیات 200 ملیون گرون شد به مبلغ یک ملیارد و دویست و سی ملیون قیمت کارخونه شد
علی : سلام من نه دلال هستم نه فروشنده حوله منم مثل شمامصرف کننده ام من پارسال برج 9ساینادوگانه ثپت نام کردم تحویل شهریوربعدتبدیل اومذبرج 4به تک همون ساعت زدم وبرج پنج تحویل گرفتم و60ملیون گزاشتم روش یه سایناgxازبازارخریدم خیلیاگفتن نکن دوگانه بایددوگانه بدن خب من حساب کردم اگه دعوت نامه دوگانه برام میومدبرام 490درمیومدیعنی پنجابایدبیشتربدم اونایی که دوگانه دارن ناله میکنن سایپامقصرنیست بهتون تبدل اومدولی قبول نکردبدواینکه من سایناتک سوارشدم دوگانه الان دارم ولی کاش همون تک سوارمیشدم دوگانه واقعاازیتم کرده ایسشوایراددارن وظاهرن همشون اینجورین اصلامیری نمایندگی میگی دوگانه میگن دوگانه انجام نمیدیم گفتم درجریان باشید
علی : من 2 شهریورم و زده در حال تخصیص خستم کردن
ساینا دوگانا : خطاب ب اشکی عزیز.... تمام دوستانی ک اینجا هستن تموم زحمات شما رو قبول دارن. اگر هم ی وقتی ی چیزی میگن بهشون حق بدید. فشار اقتصادی از یک طرف. از طرفی هم هر کسی میاد داخل گروه ی حرفی میزنه. تازه معلوم نیست از چ قشری هستن... شاید رقیبانی سایپا هستن و ب زبون مشتری ب شما بی احترامی میکنن... هم رو از چشم مشتری هایت ن نبینید. خواهشا بزرگی کنید ب بزرگی خودتون ببخشید و هوای مشتریاتون رو داشته باشید.مایی ک اومدیم ساینا دوگانه اسم نوشتیم شک نکنید برا کار می‌خواهیم. لطف کنید ما دوگانه رو تو اولویت قرار دهید. با تشکر از تمام زحمات دست اندر کاران سایپا...