عقب ماندگی صنعت خودرو در سرمایه گذاری های جدید/ عدم برابری اصلاح قیمت ها با رشد قیمت نهاده های تولید

 

عقب ماندگی صنعت خودرو در سرمایه گذاری های جدید/ عدم برابری اصلاح قیمت ها با رشد قیمت نهاده های تولید

 
زیان انباشته ۸۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان که بخش زیادی از آن به واسطه قیمت گذاری دستوری ایجاد شده در حال حاضر منجر به عقب ماندگی صنعت خودرو در زمینه سرمایه گذاری های جدید شده به طوری که به گفته فعالان این حوزه حدود یک دهه از آخرین سرمایه گذاری های جدی این صنعت می گذرد.
 
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می گوید: با عقب ماندگی صنعت خودرو از افزایش قیمت نهاده های تولید در سال های گذشته شاهد عدم سرمایه گذاری های جدید در این صنعت بوده ایم که در نهایت باعث افت صنعت خودرو در بلند مدت و میان مدت خواهد شد.
 
وی با بیان این که در یک فضای تورمی که در طول یک سال 40 درصد تورم را تجربه می کند، ارزش پول در هر فصل  10 درصد کاهش می یابد، می افزاید: در چنین فضایی یک ماه هم از نظر مالی ارزشمند خواهد بود و زمانی که برای خرید کالایی مبلغ به طور کامل پرداخت و کالا یک ماه آینده دریافت شود و یا برعکس، در محاسبات تولیدکننده اثرگذار خواهد بود.
 
وی با تاکید بر این که یکی از اثرات قیمت گذاری دستوری بر هم ریختن محاسبات خودروساز بوده و این وضعیت خود در نهایت منجر به زیان شده است، تصریح می کند: در بازه ای از زمان خودروساز نسبت به خرید فولاد مورد نیاز و پرداخت آن در سه ماه آینده اقدام می کرد اما اکنون ناگزیر به پرداخت نقدی و تحویل سه ماهه است که این امر بدون در نظر گرفتن قیمت فولاددر فضای ابرتورمی 20 درصد به زیان خودروساز خواهد بود در حالی که هیچ کس به هزینه زمان منابع مالی توجهی نمی کند.
 
کاکایی با بیان این که نهاده های تولید در طول سه سال در حدود 8 برابر افزایش داشته در حالی که قیمت رسمی فروش خودرو 6 برابر شده است، اظهار می کند: وقتی به مفهوم زمانی منابع مالی و پرداخت آن توجه می شود شاهد تحمیل هزینه هستیم این در حالیست که در سه سال گذشته شاهد عدم توازن به موقع تامین بوده ایم به طوری که از 6 هزار قلم کالایی که یک خودرو را تشکیل می دهند 5990 قطعه آماده می شود و 10 خودرو باقی می ماند که در نهایت منجر به تولید خودروی ناقص می شود و به پارکینگ می رود.
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که در این شرایط هزینه انبارداری و کیفیت افزایش می یابد که لازم است این مجموعه با هم در نظر گرفته شود، تصریح می کند: از یک سو عدد مطلق 6 تا 8 برابر است اما بررسی سبد خرید و فروش نشان می دهد اختلاف بین قیمت تمام شده تولید و قیمت فروش بسیار بالا است نتیجه این روند زیان رسمی 100 هزار میلیارد تومانی خودروسازان بوده است این در حالیست که درحدود 100 هزار میلیارد تومان نیز بدهی دارند در حالی که نرمال این عدد 10 هزار میلیارد تومان است که نشان می دهد مجموع زیان بیش از 100 هزار میلیارد تومان است که نتیجه اختلاف قیمت ها است.
 
وی ادامه می دهد: با فرض مناسب بودن شرایط از ابتدای سال تا به امروز شاهد تورم حدود 30 درصدی بوده ایم در حالی که مجوز افزایش 18 درصدی قیمت ها اعلام شده که به معنای عقب ماندگی 12 درصدی است اما در عین حال شاهد کاهش 18 درصدی زیان هستیم اما همچنان 12 درصد زیان باقی است. در این میان توجه به این نکته ضروری است که اثرات افزایش 18 درصدی قیمت ها از دی ماه خود را نشان می دهد چرا که تعهداتی با قیمت های قبلی وجود دارد و تا زمانی که این عدد خود را در صورت های خودروسازان نشان دهد زمان بر خواهد بود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می افزاید: بخشی از فروش به صورت پیش فروش بوده و تا شش ماه و یا یک سال بعد اثر مثبت خود را ایجاد خواهد کرد.
 
کاکایی با بیان این که شورای رقابت و سایر نهادها در تعیین قیمت خودرو بر اساس اعدادی رسمی که متوسط یک سری اعداد است نسبت به محاسبه 18 درصدی افزایش قیمت اقدام می کنند: می گوید: این شرایط در حالیست که رقمی که خودروساز و قطعه ساز باید پرداخت کنند رقمی خواهد بود که در محاسبات دیده می شود.
 
وی تصریح می کند: اگر شورای رقابت بر اساس تورم واقعی قیمت ها را بروز می کرد قیمت های تعیین شده با قیمت های کنونی متفاوت بود و صنعت خودرو با چالش های فعلی مواجه نمی شد اما این شورا همواره گذشته نگر عمل کرده و همیشه از ارزش واقعی عقب بوده و این روند باعث شده با وجود افزایش 18 درصدی قیمت خودروساز همچنان در حاشیه زیان باقی بماند چرا که عقب ماندگی از سال های قبل وجود دارد که هنوز جبران نشده بنابراین زیاندهی رسمی خودروسازان ادامه خواهد داشت.
 
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به زیاندهی صنعت خودرو در سه بخش اظهار می کند: قیمت عملیاتی تولید ، هزینه مالی خودروسازان که جزیی از ذات این صنعت است و به تازگی هزینه زیان انباشته سه بخش را تشکیل می دهند که لازم است این زیان ها در نقطه ای بهبود یابد.
 
وی تاکید می کند: عقب ماندگی ها به تدریج صنعت را از درون بیمار می کند چرا که زیان 100 هزار میلیارد تومان  تنها بر روی کاغذ نیست بلکه به معنای عدم بروزرسانی تجهیزات، عدم پرداخت هزینه های بلندمدت و انجام سرمایه گذاری های جدید و فروش دارایی ها است که جدا از بحث قیمت تمام شده منجر به افت صنعت خودرو در بلند مدت و میان مدت خواهد شد که این وضعیت در سه سال و نیم اخیر افزایش یافته است.
 
کاکایی با تاکید بر این که 10 سال است که سرمایه گذاری درستی به جز در یک سال برجام در صنعت خودرو انجام نشده است، یادآور می شود: در زمان برجام 400 میلیون یورو پژو و سیتروئن وارد کشور شد و برخی قطعه سازان با طرف خارجی همکاری داشتند اما در مجموع در 10 سال گذشته صنعت خودروکمترین سرمایه گذاری را داشته و عقب ماندگی در آینده خواهد داشت که به تدریج قابل مشاهده خواهد بود.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
MHZ : سلام بر همگی ، من تکمیل وجه ۱۱ اسفند بودم و بالاخره امروز صبح فاکتور شدم و فکر کنم جز آخرین نفرات از ۱۱ اسفندیها بودم و از فردا ۱۲ اسفندیها دیگه فاکتور بشن .
شاهین جی تحویل اسفند۴۰۳ : اشتباه تایپی شده منظوردوستان همون شنبه یازده مرداده
Mostafa : دوستان چرا یازده آذر ؟ مگه الان تو ماه مرداد ماه نیستیم که همتون نوشتین یازده آذر ؟
هامین : اگه این جور باشه واسه کسایی که تحویل خرداد هستن باید با قیمت قبل بدن یا قیمت جدید .
شاهین G حواله پیش فروش تیر ماه : اینو بدن ولی زود بدن موتورش هم خوبه ،تیو فایو از موتور پرابد توربو بهتره .....فقط زود بدن
شاهین G حواله پیش فروش تیر ماه : سلام من تیر ماهم تبدیل نزدم ، منتطر دعوتنامه شاهین G
سعید : چرخش بچرخه و در راه خیر بنزین بسوزونه و برکت بده بهت
وحید x5 : سلام مبارکه چه آپشن هایی بستی؟
جوهری : من ک شنبه از گلپایگان میام
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش 31 تیر : سلام امروز فاکتور شدم پیش فروش 31 تیر ، دنا مشکی اتوماتیک آپشنال ، واریزی دوم 27 اردیبهشت بود
حسام صفارزاده : امید خدا امروز فاکتور میشن
سهیل : آقا جعفر این که میگی اینجوریه ولی هنوز نداری وتست نکردی لطفا چیزی که خودت ندیدی رو نکن ضعف بعد دوست عزیز من دارم دوگانه1403 گارانتیم داره بعد سرویس دوم گارانتی ریمپ انجام دادم وباطبم نشده این مشکل آنچنان شاخ نیست دریچه سیمی سریع تر دستور میده این برقی کمی کمتر که اونم تو ثانیه تاخیر داره نه اینجوری که فکر کنی پس دوگانه خراب نکن ماشین خیلی خوبیه حتی با گاز کولرهم میگیرم کم خرج وکم مصرف در حد قیمت خودش خیلی خوبه دوگانه موتورش با ساینا اس تو سر سیلندر متفاوت سرسیلندر دوگانه دوتیکس که باعث خنک سازی بهتر و دوام بالاتر هست پست خرابش نکن داداش گلم
رانا پلاس1363 : سلام ممنونم از شما دوست عزیز
مهدی : بنوش ب روح نوشین،،🤣🤣
پشیمان : امروز سایپا ثبت نام جدید گذاشته دوستی که اومدی اینجا سر بزنی اگر قصد ثبت نام داری این کار رو نکن و خودت رو مثل ما بدبخت نکن . بعد از ثبت نام دیگه دستت هیچ کجا بند نیست پس برو از بازار بخر الان که اختلاف قیمت بازار با کارخونه دیگه خیلی خیلی ناچیزه
کوییک آر اس : دوست عزیز کلا هر ماشینی دریچه گاز سیمیش بهتره از لحاظ کارایی. البته از لحاظ استاندارد برقی بهتر ولی خوب استاندارد به چه درد آدم می خوره وقتی که کارایی تو عمل نداشته باشه
کوییک آر اس : به احتمال زیاد شهریور یا مهر البته ممکنه زودتر یا دیرتر
هادی : سلام دوستان 11 اسفند کسی فاکتور شده ؟
ساینا اس بهمن : به تو نامه زده توکی هستی که نامه دیدی چرت نگو