بررسی وضعیت تعیین قیمت خودروها/ ادامه مسیر با قیمت های فعلی ممکن است؟

 

بررسی وضعیت تعیین قیمت خودروها/ ادامه مسیر با قیمت های فعلی ممکن است؟

 
در شرایطی که شورای رقابت پس از یک دهه حضور در حوزه قیمت گذاری حذف و تعیین قیمت این محصول استراتژیک به ستاد تنظیم بازار سپرده شد، اظهارنظرهای متفاوتی در این باره مطرح و برخی از کارشناسان تاکید کردند که در شرایط فعلی به دلیل عملکرد ضعیف خودروساز نمی توان قیمت گذاری را به مدیران این صنعت واگذار کرد بنابراین ضروری است همچنان نهادی مسئولیت قیمت گذاری صنعت خودرو را برعهده گیرد که حضور ستاد تنظیم بازار می تواند کمک کننده باشد. اما در سوی مقابل این اظهارنظر، فعالان صنعت خودرو هستند که معتقدند با حذف هر نهاد قیمت گذاری می توان این صنعت را به سوددهی رساند اما این که این هدف با چه شرایطی محقق شده و آیا در این میان منافع مصرف کننده در نظر گرفته خواهد شد یا خیر استدلال های قوی آورده نشده است.
 
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر این که مسایل سیاسی در تعیین سیاست های صنعت خودرو نقش اساسی دارد، می گوید: در حال حاضر شاهد مدیریت ناکارآمد دولت در صنعت خودرو هستیم و مدیران موفق به دلیل سیاسی کاری ها از کار کنار گذاشته می شوند اما در این شرایط با دادن آدرس غلط به مردم، ارتقای بهره وری را راهکار کاهش هزینه ها در صنعت خودرو عنوان می کنیم.
 
وی می افزاید: کل هزینه خودروسازی و قطعه سازی بیش از 15 درصد نیست و با افزایش قیمت دلار به بیش از 26 هزار تومان شاهد افزایش بیش از 500 درصدی قیمت مواد اولیه و نهاده های تولید خواهیم بود این در حالیست که بهره وری در دنیا تنها 3 درصد در هزینه ها تاثیرگذار است بنابراین افزایش قیمت رخ داده باید به شکلی جبران شود بنابراین این روند باعث شده تا خودروسازان وارد باتلاق دریافت تسهیلات و سودهای اضافی شوند.
 
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به سیر تکاملی خودروسازان در دهه 60 اظهار می کند: افزایش تولید و آماده کردن زیرساخت های تولید و همچنین راه اندازی شرکت های طراحی از تاکیدات مطرح شده بود که نتیجه این آمادگی ها در دهه 80 بروز کرد و دستاورد آن افزایش تولید از 200 هزار دستگاه به یک میلیون و 500 هزار دستگاه بود.
 
مدنی ورود دولت به خودروسازی ها را همزمان با آغاز سیاسی بازی این صنعت عنوان و اظهار می کند: در دهه 70 نقطه ضعف افزایش کیفیت، داخلی سازی، فیس لیفت و راه اندازی شرکت های لیزینگ رفع و زمینه برای رشد فراهم شد و دهه 80 شاهد رشد این صنعت بودیم اما ثابت نگاه داشتن قیمت ها منجر به آسیب به همه بخش ها از جمله تولید کننده، مصرف کتننده و سهامدار شد.
 
وی با اشاره به اظهارنظرهای اخیر مبنی بر افزایش قیمت بازار همزمان با افزایش قیمت کارخانه می گوید: در صورت افزایش قیمت کارخانه و کاهش فاصله قیمت با بازار سرمایه های سرگردان دلیلی برای ورود به این بازار ندارند بنابراین واسطه گری در این صنعت از بین می رود.
 
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عملکرد شورای رقابت در افزایش قیمت خودرو اظهار می کند: مجوز اخیر افزایش قیمت که با دستور رییس جمهور متوقف شد نشان داد که این شورا از گردونه قیمت گذاری حذف و این امر به ستاد تنظیم بازار سپرده شده که انتظار می رود با این اتفاق شاهد کاهش تقاضاهای کاذب باشیم.
 
مدنی با تاکید بر این که از ابتدای طرح قرعه کشی تاکنون بیش از 40 میلیون ثبت نام برای خرید خودرو انجام شده است، می افزاید: این در حالیست که بررسی ها نشان می دهد که از هر 10 ثبت نام تنها یک تا دو مورد مصرف کننده واقعی بوده اند بنابراین مشتری واقعی از این طرح منتفع نشده است.
 
وی در پایان تاکید می کند: اگر قیمت در حاشیه بازار تعیین و تقاضا با میزان عرضه یکسان شود شاهد ثبات قیمت ها خواهیم بود در این شرایط خودروساز نیز با سود ناشی از قیمت های جدید به سوددهی خواهد رسید که در این شرایط می توان از او نسبت به بازخواست برنامه تنوع و توسعه محصول و همچنین برنامه افزایش تولید اقدام کرد در این شرایط اگر ظرفیت تولید از تقاضا بالاتر باشد تقاضای کاذبی در بازار وجود ندارد و خودروساز ناگزیر به کاهش قیمت و تعیین شرایط ویژه برای فروش محصولات خود خواهد بود.
 
فعالان صنعت خودرو معتفدند، نخستین مسیر هر تولیدکننده برای تامین نقدینگی همزمان با افزایش پایه پولی، بانک ها هستند و در شرایطی که خودروسازان به قطعه ساز و تامین کننده خود بدهکار است، ناگزیر به دریافت وام با قبول بهره بانکی بالا است و ثابت نگاه داشتن قیمت منجر به ایجاد رانت برای سیاست گذاران می شود . به اعتقاد آنان صنعت خودرو رهبر تمام صنایع است و هر کشور پیشرفته ای مجهز به صنعت خودرو است و هر کشوری که صنعت خودرو دارد نیز همواره در ردیف کشورهای پیشرفته به شمار می رود که این موارد نشان از اهمیت صنعت خودرو است بنابراین لازم است قیمت گذاری این صنعت نیز در اختیار مدیران آن باشد اما بدون شک تا زمانی که صنعت خودرو افزایش تولید و به صفر رساندن تقاضای کاذب را در دستور کار خود قرار ندهد نمی تواند چندان منبع موثقی برای تعیین قیمت باشد چرا که در این میان منافع مصرف کننده و سهامداران این صنعت در ابهام قرار خواهد گرفت.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام مشهد : انشاالله به لطف خدا
صدرا : با تشکر از زحمات شما خدا کنه به خودشون بیان اینقدر ملت رو اذیت نکنن
محسن : سلام اولین سری موعد شاهین پلاس از تیر شروع میشه
شاهین جی : سلام دسته همتون در نکنه. انشاالله هرچه زودتر ماشین هاتونو بهتون بدن.14اذر هنوز فاکتور نشودم
ایکس پنج،سپیده : دوستان بزرگوارن سلام، خواهشا اگر کسی خودرو تحویل گرفت ب ما هم بگه تا یکم از نگرانی در بیایم خواهش میکنم، الان جوری ماشینا رو تحویل نمیدن ک یکم نگران شدیم، خواهش میکنم اعلام کنید
محمد : سلام دوستان دعوتنانه بهمن برای کسی از دوستان اومده اگه اومده ممنون میشم اعلام کنه
محمد به نرگس : نمیدونم نرگس خانومی بخدا خسته شدم هر روز تا محل کار ۵۰کیاومتر دارم میرم...خب من گرافیستم مجبورم برم ساری از شهرمون.. یکی می‌گفت این هفته فاکتور میشیم نمی‌دونم درست میگن ...
علیرضا ۱ : خدا خیرتون بده 🙏🙏
اسماعیلی : سلام من تارا دستی تحویل ۳۰ اسفند واریزی دوم ۸ اسفند طرح مادران. ۳۱اردیبهشت فاکتور شد و۳ خرداد سندو پلاک شد، با تاخیر ۱۳۱۰۸۰۰۰هزار تومان
ایکس 5 آبان : کرمان موتور مرز های کلاه برداری رو جا به جا کرده نزدیک یه ساله پول کلی آدمو گرفته که 90 روزه s3 بده بعد از چند ماه بشون گفته توقف تولید خورده مجبورشون کرده یه ماشین دیگه جایگزین کنن حالا ثبت نام s3 گذاشته با تحویل 20 روزه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
موتور : سلام آبان ماه کسی تکمیل وجه نکرده مهر که تمام شد بعد نوبت اذرماه هست آبان ماه کسی داریم لطفا اعلام کنه ماهم بدونیم
رضا 23 مهر : اطلس مهر شما هم امشب تا شب فاکتور میشید ایشالله شروع 23 دارن فاکتور میکنن من تکمیل وجه وسخا 23 فاکتور شدم
جلال مشهد : با سلام و درود،چرا پیش فروش ساینا دوگانه که 19اسفند 1404تکمیل وجه کردیم فاکتور نمیشه دیروز زنگ زدم نمایندگی میگه تا 17 اسفند فاکتور شده تهران میگه تا آخر خرداد فاکتور میشه 😬😬😬نمیدونم کدومشون راست گفت.آقای توحید ارومیه بنظرتون کی فاکتور میشم خسته شدیم اینقدر منتظر فاکتور موندیم😢😢😢
رضا 23 مهر : منم فاکتور شدم بلخره ایشالله فاکتور شدن شما دوستان تک تکتون
اطلس 24مهر : چه رنگی هستید؟
اطلس مهر : مبارک دوستان ولی ماهم تکمیل وجه 23 مهر هنوز فاکتور نشدیم
مرتضی آریزو 6پرو : سلام به همه انشالله ک حال دل همه خوب باشه کسی آریزو 6پرو تحویل نگرفته ؟ خصوصا مدل 404
خرزوخان سایپا : سلام خودرو پارسال برج 1 ثبت نام و برج 11 گرفتم الان رفتم سایت دیدم شماره چک زده شماره چک رو کدوم بانک ببریم? فقط یه شماره چک هست مبلغ ننوشته
فوری 17 مهر : سلام وقت همگی بخیر. فروش 90 روزه مهرماه بودم که با تاخیر خودرو رو تحویل گرفتم در اسفندماه. حواله رو از کسی خریده بودم. آیا کسی هست درشرایط مشابه که سود تاخیر رو دریافت کرده باشه؟؟؟ لطفا پاسخ بدین.ممنونم.
مهدی آریزو 5 : باید یه گزینه مجوز خروج به گزینه های تحویل در کاستومر اضافه کنن.ما از کجا بفهمیم مجوز خورده ؟ یا باید زنگ بزنیم نمایندگی و اونم بگه نزدن یا 40 دقیقه در انتظار جواب دادن اپراتور مدیران خودرو. والا بغران