نتایج یک تحقیق جدید نشان میدهد خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی در بلندمدت بسیار کمهزینهتر هستند. برای نمونه در یک دوره ۳۶ ماهه، خودروهای برقی بطور میانگین ۵۱۴ دلار هزینه به مالکین خود تحمیل میکنند، این رقم برای مدلهای درونسوز ۷۴۹ دلار تخمین زده شده است.
اما در کوتاهمدت وضعیت کمی متفاوت است. طبق دادههای موسسه We Predict دارندگان مدلهای الکتریکی در ایالات متحده بطور میانگین در سه ماهه اول ۱۲۳ دلار و در سال نخست ۳۰۶ دلار صرف نگهداری از خودروی خود میکنند؛ این در حالیست که میانگین هزینه مدلهای درونسوز در مدتهای مشابه به ترتیب ۵۳ و ۱۸۹ دلار برآورد شده است.
به گفته We Predict، تفاوت معنادار در مخارج خودروهای برقی و درونسوز در بلندمدت عمدتا با هزینه نگهداری در ارتباط است. برای مثال یک خودروی برقی در طول سه سال اول مالکیت فقط ۷۷ دلار هزینه نگهداری به مالک خود تحمیل کند، ولی این رقم برای یک اتومبیل درونسوز برابر با ۲۲۸ دلار است.
دادههای We Predict از بین ۱۳ میلیون خودرو که شامل ۴۰۰ مدل مختلف بودهاند، گردآوری شده است. در این تحقیق، محققان نتایج را از بین ۶۵ میلیون سرویس که در آنها بیش از ۷.۷ میلیارد دلار صرف خرید قطعات یدکی و ۹.۵ میلیارد دلار صرف دستمزد شده، استخراج کردهاند. همچنین فاکتورهای دیگری مثل تعمیرات غیرمنتظره، وارانتی و فراخوانها، عیبیابیها، آپدیتهای نرمافزاری، آپشنهای نصب شده در کارخانه و کمپینهای خدماتی نیز لحاظ شدهاند.
علاوهبر موارد یاد شده، We Predict به این نتیجه رسیده که هزینه نگهداری از خودروها در حال افزایش است. برای مثال خودروسازان در طول سه سال اول مالکیت مدلهای ۲۰۱۸ بطور میانگین ۷۳۱ دلار از مالکین دریافت میکنند که در مقایسه با مدلهای ۲۰۱۶ این رقم ۱۱ درصد بیشتر شده است. در کنار این، هزینه تعمیرات نیز ۴ درصد رشد کرده، هزینه نگهداری و کمپینهای خدماتی هم به ترتیب ۱۱ و ۳۵ درصد افزایش یافتهاند.
نکته جالب توجه دیگر اینکه بر اساس تحقیق We Predict در زمان فعلی دستمزد تعمیر خودروهای برقی بین دو الی سه برابر بیشتر از مدلهای بنزینی است. این مساله با عواملی مثل عدم آشنایی کامل تکنسینها با مشکلات خودروهای برقی و زمان بیشتر برای رفع عیوب ارتباط دارد. انتظار میرود با آموزش تکنسینهای جدید و گسترش تجارب آنها، این اختلاف به مرور کمتر و کمتر شود.