صادرات برای واردات قطعه الزامی است/ آیا طرح واردات خودرو با اقتصاد مقاومتی هم سو است؟

 

صادرات برای واردات قطعه الزامی است/ آیا طرح واردات خودرو با اقتصاد مقاومتی هم سو است؟

 
روح‌الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلسدر مورد جزییات اصلاحیه‌ مجلس به ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو مبنی بر واردات خودرو اظهار کرد: طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس دهم به تصویب رسیده بود که بعد از ارجاع به شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد شد و کمیسیون صنایع مجلس یازدهم این ایرادات را برطرف کرد و موضوع واردات خودرو در این اصلاحیه وارد شد. شورای نگهبان دوباره ابهاماتی را درباره این طرح عنوان کرد که بخشی از آن مربوط به ناهمخوانی با سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی بود. در جلسه گذشته و همچنین جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع، نماینده شورای نگهبان حضور داشتند و نظرات خود را گفتند.
 
وی افزود: طبق اصلاحیه جدید هر فرد حقیقی و حقوقی می‌تواند در ازای صادرات خودرو، خدمات یا قطعات خودرو یا سایر کالاهای مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه یا از طریق ارز اشخاص با منشا خارجی مورد تایید بانک مرکزی برای واردات خودرو در جهت تنظیم بازار اقدام کند.
 
اما امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به جزییات جدید طرح واردات خودرو به «خودروکار» گفت: متاسفانه جزییات حاکی از آن است که این طرح برای مردم بی فاییده است. با نگاهی به تاریخچه صادرات خودرو خواهیم دید میزان چشمگیری در این سال ها صادر نشده است.
 
وی اظهار کرد: اینکه صادرات ما به شدت پایین آمده بدلیل مشکلات ناشی تحریم است و متاسفانه انتقال ارز صادرات صورت گرفته بسیار سخت شده است. حال در شرایط فعلی صنعت خودرو برای تامین برخی قطعات با مشکل همراه است، اما سوال این است آیا در این شرایط واردات قطعات مورد نیاز صنعت ضروری است یا واردات خودرو؟ به طور منطقی واردات قطعه باید صورت بگیرد زیرا بدون حل مشکلات تولید نمی توان شاهد صادرات بود.
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد:  برای صادرات باید حداقل تولیدی صورت بگیرد که هم نیاز داخلی تامین شود و هم از محل صادرات آن بتوانیم واردات را انجام دهیم. به اعتقاد بنده این بخش از قانون واردات به طور کامل با اقتصاد مقاومتی در تناقض است.
 
کاکایی ادامه داد: البته بحث دیگر آن است که  از ارز افراد خارج از کشور استفاده شود. برخی از این افراد در خارج از کشور زندگی می کنند اما این کسی که خودرو وارد می کند و در ایران می فروشد به دنبال آن است که پول خود را پس از پرداخت تعرفه ها منتقل کند و تقریبا قیمت 1.2 قیمت پایه خواهد بود. درنتیجه 1.2 ارز از کشور خارج خواهد شد. پس می توان گفت این موضوع نیز در این طرح اشتباه است و منجر به کاهش ذخایر ارزی می شود.  تنها حالت این است که افرادی از حوزه های دیگر با ارز حاصل از صادرات خودرو وارد کنند اما این موضوع نیز نشان از شکست سیاست های کسب و کار در کشور است.
 
به گفته وی، درواقع طرحی با چنین جزئیاتی با اقتصاد مقاومتی در تناقض است. این در حالی است که ما قانونی برای منع واردات نداریم اما دولت بدلیل مدیریت ارز در 4  سال گذشته واردات برخی کالاها را ممنوع کرد به همین دلیل نیاز به قانون گذاری نداریم بلکه باید مشکل پیش آمده را حل کرد.   

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات قطعه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد