واردات خودرو با قیمت بیش از ۴۰ هزار دلار یا حجم پیشرانهی بالای ۲۵۰۰ سیسی ممنوع خواهد بود. خودروهای دست دوم و کارکرده هم اجازه ورود نخواهند داشت.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در گفتوگو با خبرگزاری ایلنا در مورد مصوبه مجلس دربارهی واردات مشروط خودرو اظهار کرد:
طبق مصوبه مجلس واردات خودرو محدود به شرکتها نشده است که بخواهیم شرکتهای واجد شرایط را مشخص کنیم، بلکه همه اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند واردات خودرو داشته باشند. این قانون یک فرصت مساوی و عادلانه را بین همه تقسیم کرده و همه میتوانند در این فضا حاضر باشند و هیچ محدودیتی از این نظر ایجاد نکرده است.
واردات خودروهای کارکرده در تبصره ۵ طرح ساماندهی بازار خودرو آمده بود که حذف شد، الان فقط خودروهای صفر کیلومتر میتوانند وارد شوند و قوانین و مقررات سابق همچنان در مورد واردات صدق خواهد کرد؛ بنابراین واردات خودروهایی که قیمت آنها بیش از ۴۰ هزار دلار باشد یا خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی همچنان ممنوع است؛ یعنی مقررات سابق که در مورد واردات خودرو وجود داشت همچنان ساری و جاری خواهد بود.
واردات دوباره خودرو کار سختی نیست و از نظر عملی امکان واردات آن را داریم، حتی اگر شرکتهای واردکننده خودرو در این سه سالی که واردات خودرو ممنوع بود از میان رفته باشند، از آنجا که مصوبه به شرکتها اتکا ندارد و اجازه واردات را به هر شخص حقیقی و حقوقی میدهد، مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد و اشخاص میتوانند با رعایت قوانین و مقررات خودرو وارد کنند.
گر نیاز به شرکتهای پشتیبان خدمات پس از فروش برای خودروهای واردشده وجود داشته باشد، شرکتهای ما امکان پشتیبانی خدمات پس از فروش را دارند و میتوانند برای انواع خودروها خدمات ارائه دهند، ما امروز شرکتهای خدماتدهنده مولتی برند نیز داریم.
ابهام در تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو و تأثیر آن بر بازار
مجلس پس از فراز و نشیبهای بسیار هفته اخیر مصوب کرد که اشخاص حقیقی و حقوقی از این پس به ازای صادرات خودرو و بدون انتقال ارز، میتوانند خودروی خارجی وارد کنند. البته مصوبه مجلس بدون شرط و ماده نیست. بر این اساس مقرر شده است که واردات خودرو نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند. همچنین سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و بر اساس کمبود عرضه نسبت به تقاضای مؤثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین شود.
هنوز تکلیف مصوبه مجلسی درباره واردات خودرو در شورای نگهبان مشخص نشده است؛ اما برخی نمایندگان و کارشناسان خودرو معتقدند در صورت تصویب و اجرایی شدن واردات خودرو، این طرح تأثیر چندانی در کاهش قیمتها در بازار خودرو نخواهد داشت. در پنج ماه اول امسال خودروسازان ایرانی تنها ۵۰۰ دستگاه از تولیدات خود را صادر کردهاند و صادرات سالانه خودروسازها سال گذشته حدود ۱۳۰۰ دستگاه به ارزش ۵٫۷ میلیون دلار بوده است.
بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، معتقد است:
صادرات کشور به اندازهای نیست که به ازای آن بتوان میزان قابل توجهی خودرو وارد کرد.
سابقاً میتوانستیم بعضی از قطعات پژو را به فرانسه صادر کنیم؛ اما با وجود شرایط تحریمی صادرات قطعات ما کاهش یافته است؛ بنابراین به نظر من قرار نیست خودرو وارد شود یا حتی قیمت خودروی خارجی کاهش یابد.
در مقابل گروهی از نمایندگان مجلس و فعالان بازار معتقدند که با آزادسازی واردات خودرو، قیمتها نیز کاهش مییابند.
حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، با دفاع از تصویب طرح واردات خودرو، میگوید:
قیمت خودروهای خارجی در کشور ۸ برابر قیمت واقعی آن است و زمانی که قیمت خودروهای خارجی پایین بیاید، خودرو داخلی هم کاهش قیمت خواهد داشت.
لطفالله سیاهکلی، دیگر عضو این کمیسیون، معتقد است مجلس با هدف کاهش قیمت و ایجاد رقابت در بازار چنین مصوبهای به تصویب رسانده است. دادفر پیشتر گفته بود با آزادسازی واردات، قیمت خودروهای خارجی بین ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش خواهد داشت.