مجلس با طرح پیشنهادی برای واردات خودرو موافقت کرد

 

مجلس با طرح پیشنهادی برای واردات خودرو موافقت کرد

 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن در ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودرو به منظور تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.
 
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۴ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی با ۱۷۲ رأی موافق، ۳۸ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر در صحن علنی، با اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن در ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودرو به منظور تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.
 
ماده ۴ به شرح ذیل اصلاح می‌شود:
 
هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دونیرویی (هیبریدی) یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ب (b) و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر بر اساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند.
 
تبصره ۱- واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند.
 
تبصره ۲- سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یک‌بار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای مؤثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.
 
تبصره ۳- منحصر کردن، داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود.
 
تبصره ۴- واردات مجدد اقلام صادرشده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.
 
نظر نمایندگان موافق و مخالف واردات خودرو
سیدمصطفی آقامیرسلیم در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی و سیاست‌های تقویت تولید و پشتیبانی از آن، گفت:
 
دوشنبه هفته گذشته نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام با این موضوع مخالفت کرد؛ بر اساس این اصلاح حتی واردات خودروهای معمولی گازسوز نیز آزاد شده است.
 
در دنیا از تولید خودروهای دو نیرو حمایت می‌شود چرا که قیمت تمام‌شده آن دو برابر است.
 
اگر واردات بر اساس طرح مذکور صورت گیرد از تولید داخل جلوگیری شده و حتی ممکن است جوانانی که در این زمینه فعالیت کرده‌اند را نیز دلسرد کند.
 
روح اله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن، در دفاع از اصلاحات کمیسیون در طرح ساماندهی صنعت خودرو گفت:
 
در روزهای اخیر در رسانه‌ها موضوعاتی مانند آزادسازی واردات خودرو مطرح شده حال آنکه موضوع این‌چنین نیست و منظور تنظیم واردات خودرو در راستای حمایت از تولید داخل است تا از وضعیت مبهم و اشکال آفرین کنونی خارج شویم.
 
 بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در ۱۵ سال اخیر مجموعاً کمتر از ۷۰۰ هزار خودرو وارد کشور شده درحالی‌که تولید داخل بیش از ۱۵ میلیون دستگاه بوده در واقع کل واردات خودرو کمتر از ۵ درصد تقاضای بازار را پوشش داده و از نظر واردات نیز این میزان کمتر از ۳ درصد کل واردات کشور بوده است.
 
تصویب اصلاحات کمیسیون درباره طرح ساماندهی بازار خودرو اثر روانی بر بازار دارد. در حال حاضر خودروهای خارجی در کشور به ۸ برابر نرخ جهانی رسیده است به‌طور مثال خودرویی که معادل ریالی آن در خارج کشور ۴۰۰ میلیون است در کشور بیش از ۳ میلیارد به فروش می‌رسد چرا که قاعده و قانونی برای واردات خودرو وجود ندارد.
 
 کمیسیون ایرادات شورای نگهبان را در اصلاحات خود در نظر گرفته. واردات خودرو در این اصلاحات سقف داشته، این سقف به میزانی است که کمبود عرضه را جبران کند.
 
شورای رقابت هر ۶ ماه یک‌بار سقف میزان رقابت خودرو را مشخص می‌کند، در این اصلاح تلاش شده که میزان تولید داخل افزایش یابد از سوی دیگر تأکید شده که واردات خودرو نباید تعهد مالی برای دولت ایجاد کند و باید برای واردات از ارز صادراتی یا ارز خارجی استفاده شود.
 
 بر اساس آمار حدود ۲۰ میلیون دلار نزد خانواده‌ها و اشخاص است که بهتر است به جای استفاده از این منبع برای خرید آپارتمان در ترکیه برای کمک به صنعت استفاده شود، کمیسیون مدافع تولید خودروهای هیبریدی و برقی است و در این راستا نیز از مبنا و واحدهای تولیدی بسیاری بازدید کرده و گام برداشته است.
 
 در اصلاحات کمیسیون الگوی مصرف دیده شده و بر اساس آن تنها خودروهایی می‌توانند وارد شود که مصرف سوخت آن‌ها b به بالا باشد از سوی دیگر دارای حداقل سه ستاره از نظر کیفیت باشند.
 
 ما تلاش کردیم با این اصلاحات واردات به نفعی تنظیم شود که بازار ملتهب نشود و اثر مثبتی بر بازار داشته باشد به گونه‌ای که خودروهای خارجی ۷ برابر ارزش واقعی معامله نشوند.
 
موافقت ضمنی وزیر صمت با واردات خودرو
 سیدرضا فاطمی امین در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه با توجه به ممنوعیت واردات خودرو، تکلیف خودروهای سنگین دسته دوم واردشده به کشور که در گمرکات باقی مانده است چه خواهد شد، اظهار کرد:
 
ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۷ به دلیل کاهش تراز ارزی کشور ایجاد شد، در آن زمان به دلیل تحریم‌های شدید، تراز ارزی به لحاظ عدم فروش نفت کاهش یافت و واردات یک سری اقلام از جمله خودرو ممنوع شد.
 
 من در بحث کلان با واردات خودرو موافق هستم زیرا باید رقابت در بازار داخلی و خارجی وجود داشته و آن را تجربه کند. یکی از برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۰ این است که ۳۰ درصد از خودروهای داخلی در بازارهای کشورهای خارجی به فروش برسد و این یعنی خودروساز باید رقابتی عمل کند.
 
 اصل موضوع ممنوعیت واردات خودرو در شرایط کنونی برای یک بخش از بازار تولیدکننده به منظور جلوگیری از ورود ضربه به آن‌ها مورد تأیید است اما باید بازار خودرو رقابتی باشد. دوران محدودیت های ارزی و ممنوعیت های وارداتی در دوران گذار قرار دارد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین مرداد پلاس : برو غلط زیادی نکن بی شرف
پویا : بله تارا دستی فروش فوری
شاهین مرداد پلاس : سایپا ی بی دین خجالت بکش
پویا : خاهش میکنم رنگ نقره ای متالیک طرح عادی فکر میکنم نذاشتن.چون از دیر کردم کم نکردن مابه اتفاوت هم پرداخت نکردم
علی تاراv1p : سلام آقا پویا ممنون از اطلاعتون شما فروش فوری تارا v1p سفید بودید؟ سوال بعد اینکه جسارتا ازتون پولی بابت sbr گرفتن یا از جریمه تاخیر کم کردن؟ یا اینکه کلا sbr نذاشتن؟
25اسفند : دوستان تجمع کنین سایپا مسخره هم اومده گفته که مثلاً نیایم ولی ما میایم پر قدرتم میایم
پویا : ان شااله فردا فاکتور میشید من ۸ صبح ۵ مرداد واریز داشتم امروز فاکتور شدم
ایگل : ❌❌ فراخوان تجمع برای پیگیری حقوق مشتریان کرمان موتور❌❌ دوستان عزیز در ماه های اخیر جمع زیادی از مشتریان کرمان موتور با بدعهدی این شرکت در انجام تعهدات خود مواجه شدند که این مورد باعث به وجود آمدن تاخیر چندماهه در تحویل تمامی مدل های این شرکت خودروساز شده و پیگیری های متعدد مشتریان با مرکز تماس، نمایندگی های فروش و سایر کانال های ارتباطی بی نتیجه باقی مانده و مسئولین این شرکت با عدم پاسخگویی و پایبندی به تعهدات خود، وقت و زمان مشتریان را هدر داده اند. با این توضیحات از تمامی مشتریان محترم با هر مدل خودروی ثبت نامی، خواهشمندیم برای دست یابی به حقوق قانونی خود، روز شنبه 22 شهریور ساعت 9 صبح مقابل ساختمان امور مشتریان این شرکت حضور به هم رسانید. 📍: تهران، خیابان جنت آباد جنوبی، انتهای بلوار لاله غربی، نبش خیابان بهمنی نژاد، پلاک 74 ⏰شنبه 22 شهریور ساعت 9 صبح
پلاس : ۱۵اردیبهشت تشکیل وجه کردم خبری نیست رفت برای شما زمستون فک کنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینافروش فوق العاده بهمن23 : سلام من شماره پذیرشم 12163070 خبری نیست
ساینا پیش فروش : من که آذرماه پیش فروش ساینا دوگانه ثبت نام کردم فکر نمی کردم بعد آذر تو بهمن و اسفند انقدر فروش فوق العاده گذاشتن، که ما پیش فروش های آذر 1403 تا کی باید صبر کنیم تا فوق العاده فاکتور بشن، 9 ماه انتظار کشیدم... و هنوزم انتظار باید بکشیم ...چه اشتباهی کردیم
فوق العاده 23بهمن : خاهشا فاگتور شدین بگید
نیسان : سلام بازار خرید و فروش نیسان چطوره مشتری داره سریع فروش بره؟
علی : تا 24 ساعت بعد از تحویل میتونی ماشین ببری پس بدی
. : عجب معامله پرسودی کردی.آفرین
امیر : با سلام فروش فوق العاده موعد تحویل 13 مرداد.12 شهریور فاکتور شد.13 شهریور پلاک.19 شهریور حمل ماشین ولی مدارک هنوز تکمیل نشده.حالا نمیدونم فردا تحویل بدن یا نه
چین s شهریور : دوستان من زنگ زدم سایپا گفتن حالا حالا ها نمیدن احتمال داره تا آذر هفته چهارم بدن الله اعلم مال من رو که ندادن من درخواست انصراف دادم گفتن تا قبل از تحویل میشه دوستان شما هم انصراف بدید ما که رفتیم رفقا گفتن تا 2 یا 3 ماه دیگه میدن و سود رو هم دیگه نمیدن با انصراف گفتم عیب ندارد دیگه اعصاب نداشتم خدا نگهدار دوستان
6سرعته تحویل 28تیر : انصراف بده الان قیمت بیرون بالاخانه فرقی نداره ببین چندماه بایدپول بخواب توحساب ایران خودرو الان 7ماهه که مارااسیرکرده ایرانخودرو باپول مردم داره سرمایه گذاری میکنه از مردم دیگه ازخواب بیدارشید بسته دیگه
6سرعته : اقایون تبدیل نزنید4ماه تاخیرداره