موضع وزیر پیشنهادی صمت درباره بازار خودرو و آزادسازی واردات

 

موضع وزیر پیشنهادی صمت درباره بازار خودرو و آزادسازی واردات

 
واردات خودرو جزو اولویت‌های وزیر پیشنهادی صمت نیست؛ اما او به‌صورت مشروط با ایجاد رقابت از مسیر واردات موافق است. این شرایط مشابه موضع‌گیری وزارت صمت در زمان ریاست‌جمهوری قبلی است.
 
به‌نظر می‌رسد واردات خودرو در دستور کار دولت جدید نیست و در کوتاه‌مدت نیز تغییری در این زمینه حاصل نخواهد شد. رضا فاطمی‌‌امین، وزیر پیشنهادی صمت، به خبرگزاری ایسنا گفته است؛:
 
زمانی می‌توان واردات خودرو را از سر گرفت که تراز ارزی کشور متعادل شده باشد. از سال ۱۳۹۷ به‌دلیل محدودیت‌های ارزی واردات خودرو ممنوع شد؛ اما این دوره زیادی طولانی شده است. دولت باید حداکثر در مدت یک سال خود را بازیابی می‌کرد؛ ولی هنوز همان شرایط حفظ شده است. سعی می‌کنیم اقتصاد و تراز ارزی کشور را بازیابی کنیم و زمانی‌که تراز ارزی کشور متعادل شد، رقابت می‌تواند مفید باشد. 
 
البته برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، سیاست‌ها باید باهم هماهنگ باشند و به‌طور زمان‌بندی‌شده با توالی مناسب اجرا شوند. رقابت در هر کالایی از‌جمله خودرو مؤثر است؛ اما اینکه یک بار صرفا درباره تعرفه تصمیم‌گیری شود و الزامات دیگر فراهم نشود، فقط به نقطه اول برمی‌گردیم. در صنعت خودرو، برنامه دو‌ساله داریم تا ساختارهای مدیریتی و اقتصادی صنعت خودرو اصلاح شود و هم‌زمان رقابت و افزایش تولید هم خواهیم داشت. 
 
گره‌زدن واردات خودرو به ایجاد تعادل در تراز ارزی کشور را می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که در بازه زمانی کوتاهی امکان واردات خودرو به کشور وجود ندارد و تابلو ورود ممنوع همچنان در مسیر خودروهای وارداتی قرار دارد. شرطی که فاطمی‌امین پیش پای آزاد‌سازی واردات خودرو گذاشته، در حالی است که در سه سال گذشته و ب‌دنبال تحریم‌های اقتصادی مسیرهای ورود ارز به کشور باریک شد و همین اتفاق تعادل تراز ارزی کشور را به‌هم زد.
 
با‌‌توجه‌‌‌‌به کُند‌شدن جریان مذاکرات بعید به‌نظر می‌رسد تغییری در مسیر ورود ارز به کشور و بازگشت تعادل به تراز ارزی ایجاد شود؛ بنابراین، ممنوعیت واردات خودرو به کشور ادامه‌دار خواهد بود. بر‌این‌اساس در حالی وزیر پیشنهادی صمت واردات خودرو را به شاخص‌های کلان اقتصاد مانند ایجاد تعادل در تراز ارزی کشور منوط کرده است که شرکت‌های وارد‌کننده بارها اعلام کرده‌اند چنانچه دولت قفل واردات خودرو را باز کند، مسیرهایی وجود دارد تا بدون فشار به منابع ارزی خودرو وارد کشور شود.
 
وعده افزایش رقابت در بازار خودرو
 
درکنار بحث ایجاد تعادل تراز ارزی برای واردات خودرو، وزیر پیشنهادی صمت به نوعی وضعیت شرکت‌های خودروساز داخلی را نیز به واردات گره زده است. به‌گفته فاطمی‌امین، برای ایجاد رقابت از مسیر واردات خودرو باید شرایط شرکت‌های خودروساز داخلی نیز در نظر گرفته شود. در‌واقع، وزیر پیشنهادی صمت دولت سیزدهم به‌صورت مشروط با ایجاد رقابت از مسیر واردات موافق است. به‌اعتقاد فاطمی‌امین، باز‌کردن یک‌باره قفل واردات می‌تواند به صنعت خودرو شوک وارد کند؛ بنابراین، او به برنامه زمان‌بندی در بازه زمانی نامعلوم معتقد است.
 
فاطمی‌امین در تشریح برنامه زمان‌بندی مدنظرش می‌گوید:
 
به‌طور هم‌زمان باید مقیاس تولید افزایش یابد و ساختار مدیریتی اصلاح و زیرساخت‌های اقتصادی فراهم شود. آن‌گاه می‌توان تعرفه واردات خودرو را کاهش داد تا رقابت مدنظر در صنعت خودرو شکل بگیرد.
 
با‌‌‌‌توجه‌‌‌‌به این اظهارات وزیر پیشنهادی صمت برای ایجاد رقابت در بازار خودرو، چندان تفاوتی با ایده علی‌رضا رزم‌حسینی، سکاندار پیشین، صمت ندارد. رزم‌حسینی معتقد بود برای ایجاد رقابت در بازار خودرو باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که سه خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو و سایپا و پارس‌خودرو) با خودروسازان بخش خصوصی رقابت کنند.
 
اظهارات فاطمی‌امین هم درباره ایجاد رقابت در بازار خودرو همان تفکر رزم‌حسینی را تداعی می‌کند؛ بنابراین، وزیر پیشنهادی صمت دولت سیزدهم نیز به واردکردن بازیگر سوم، یعنی واردات خودرو، برای رقابتی‌ترکردن بازار خودرو در کوتاه‌مدت اعتقادی ندارد.
 
با‌‌‌توجه‌‌‌به تفکرات فاطمی‌امین، به‌نظر می‌رسد وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم چنانچه از پیچ بهارستان به سلامت عبور کند و بتواند نظر نمایندگان مجلس را برای در دست گرفتن سکان هدایت وزارت صمت جلب کند، تغییری در واردات خودرو به کشور ایجاد نخواهد کرد؛ مگر اینکه تعادل به تراز ارزی کشور بازگردد که این امر هم با‌‌توجه‌‌‌به شرایط حاکم بر مذاکرات احیای توافق برجام، به این زودی‌ها ممکن به‌نظر نمی‌رسد.
 
خنثی‌کردن تحریم‌ها با بستن مرزها محقق نمی‌شود
 
فاطمی امین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه الگوی توسعه صنعتی همچنان جایگزینی واردات خواهد بود، تصریح کرد:
 
من شعاری دارم مبنی‌بر اینکه اقتصاد ایران باید بزرگ‌تر از مرزهایش باشد. ما اگر بخواهیم در دنیا حتی حرف سیاسی بزنیم، باید قدرت اقتصادی داشته باشیم. قدرت نظامی سر جای خودش است که به آن رسیدیم و در کل دنیا برای کشور اعتبار ایجاد کرده است. حالا باید قدرت اقتصادی را هم به‌عنوان یک مؤلفه قدرت برای کشور ایجاد کنیم. 
 
 ایجاد قدرت اقتصادی با درهای بسته اتفاق نمی‌افتد؛ حتی اینکه چه چیزی از چه کشوری وارد می‌کنیم یا چه محصولی را به کدام کشور صادر می‌کنیم، می‌تواند برایمان قدرت ایجاد کند. ایران باید در زنجیره‌های تولید و تجارت بین‌المللی قرار گیرد تا تحریم‌ها خنثی شود. خنثی‌کردن تحریم‌ها با بستن مرزها یا وضعیتی مشابه کره‌شمالی که برخی تعبیر می‌کنند، محقق نمی‌شود. ما باید تعاملاتمان را با کشورهای هم‌سوی خود که کم هم نیستند، افزایش دهیم و برای این کار هم برنامه داریم. 
 
 دنیا خیلی بزرگ‌تر از چند کشور اروپایی است. ما محتاج کشورهای اروپایی نیستیم؛ اما از همکاری با آن‌ها استقبال می‌کنیم. می‌توانیم بدون اتکا به غرب، مستقل کار کنیم و به جایی برسیم که آن‌ها را به‌نوعی مجبور کنیم با ما همکاری کنند. این امر کاملا شدنی است و می‌توانید در سال‌های آینده شواهد آن را ببینید.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , وزیر پیشنهادی صمت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابراهیم J4 : داداش مبارکت باشه، چجوری متوجه شدی بارگیری شده؟
علیرضا ۱ : بسلامتی لطفا تاریخ تکمیل وجه و سخا رو هم اعلام کنین
سعید ۳ابان : سلام برای من نوزده میلیون وچهارصدوسی هزار سودتاخیر امروز واریزکردن واریزی ۳ابان فاکتور ۵دی
و : سلام‌من ثبت نام مردادماه بودم،امروزشاسی خورد،دیگه نمیدونم کی پلاک و بیمه میشه و بارگیری
محسن : چون اینجا غالبا دارن دروغ میگن؛ مشفقی جان.
اکبر رینگ : سلام به همگی دوستان امروز با سایپا تماس گرفتم کارشناس سایپا گفت اونایی که تا تاریخ دوم بهمن ماه سخا براشون تایید شده فاکتور شدن یعنی تعدادی از تحویل بهمنی ها هم هنوز فاکتور نشدن و خبر فاکتور واریزی های اسفند دوروغه
X5 : سلام شماره قرداد شما‌چنده
محسن اسفند ماه : عزیزان بتازگی متوجه شدم خودرو بنده فاکتور کردن، خداحافظ گروه خداحافظ عظیم زاده، خداحافظ خانعلی آچینگیان از زابل، خداحافظ تهران، خداحافظ ایران
رضا : بالاخره ماشین من هم بارگیری شد به سمت تهران جی 4 خاکستری ثبت نام 13 آذر اقساطی تحویل 60 روزه شاسی 25 اسفند بیمه 26 اسفند پلاک 30 فروردین بارگیری 7 اردیبهشت
بستان j4 : خروج و بارگیری از کجا فهمیدین؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سال 403 کلا 15767 رانا تولید شده و در اسفند ماه 28 عدد
علی : ماشینت چی بود ؟ساینا ؟
شهاب : برا تحویل اذر تکمیل وجه شده زمستان دعوتنامه شاهین بفرستید لااقل
22 آبان سفید قرمز زاهدان : پربرکت باشه واست ،پیش فروش مرداد بودی سفید قرمز زاهدان؟
اپشنال : منم زدم امروز خدا قبول نکنه
مرتضی دوگانه : چرا اینکار رو می‌کنی کپسولشو باز کن میشه همون بنزینی هر وقت دیدی بنزین بصرفه نیست دوباره می‌بندی روش
مخمد : دنا اپشنال فروش فوری الان 1820 هزار دیگه مابه تفاوت دادم قبلا هم 10825 هزار ، چ خبرشونه تحویل خرداد
امیر : سلام رهی تکمیل وج 29 بهمن کدوم شهر هستین منم فاکتور شدم ولی چراغ تحویل روشن نشده
9بهمن : برگه کمپانی کی میاد امروز کارت و برگه سبز رو پست اورد
خسروی : خوزستان مسجدسلیمان