نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

دوج چلنجر (Dodge Challenger) نام تجاری سه نسل از خودروهای تولیدی این شرکت است که در طی سال های متمادی روانه بازار شده است. اگرچه اولین خودرو با نام دوج چلنجر Silver در سال 1959 چشم به جهان گشوده است، اما در سال های  1970 تا 1974، رسماً نسل اول این خودروها تحت عنوان ماشین های پونی (Pony Cars) که طراحی آن ها بر پایه پلت فرم کرایسلر (Chrysler) بود، ساخته و به بازار عرضه شد. پس از معرفی نسل دوم خودروهای چلنجر در طول سال های 1978 تا 1983، نسل سوم این خودروها در سال 2008 طراحی و ساخته شد.

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

چلنجر از جمله خودروهایی است که کار خود را با به کار گیری موتورهای Six Pack و Hemi 426 شروع کرد. این نوع موتورها به گونه ای هستند که بسته به نوع کاربراتور به کار رفته در آن ها، توان یا قدرت موتور متفاوتی تولید می کنند. از نقطه نظر ظاهری، به طورکلی در دوج چلنجر، چراغ های جلو اندکی تورفته تر هستند که این مسئله همراه با طراحی و قوس بسیار زیبای بدنه، حس خشمگینی و قدرت را به خوبی به بیننده القا کرده است.

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

برای طراحی و ساخت چلنجرهای اولیه از خودروی باراکودا (Barracuda) الگوبرداری شد، با این تفاوت که فاصله بین محورهای جلو و عقب در چلنجر به اندازه 5 سانتی متر بیش تر از باراکودا بود. این نوع چلنجرها، در دو مدل ساده و اسپرت با قدرت موتورهای مختلف تولید می شدند که مدل اسپرت آن ها به "RT" یا "Road and Track" معروف شده بود.  از جمله معایب این خودرو می توان به کم بودن میدان دید راننده در جلو و نیز بزرگ بودن بیش از حد اتاق اشاره کرد.

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

به طورکلی، موتورهای مورد استفاده در چلنجر سه نوع بودند: (1) موتورهای مجهز به کاربراتور چهار دهانه با قدرت 375 اسب بخار، (2) موتورهای مجهز به کاربراتور دو دهانه با قدرت موتور 390 اسب بخار، (3) موتورهای Hemi 426 با قدرت 425 اسب بخار. این خودرو از نظر سیستم انتقال قدرت دارای گیربکس 4 سرعته دستی بوده است که البته در حالت سفارشی، امکان تغییر آن به حالت اتوماتیک نیز مقدور بوده است.

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

از میان همه خودروهای تولیدی این شرکت، مدل دوج Trans AM نمونه خاصی از چلنجر بود که به طور خاص برای شرکت در مسابقات رالی تولید شده بود. در این مدل از آپشن هایی نظیر سیستم تعلیق اسپرت و ترمزهای بهبود یافته استفاده می شد. گذشته از همه این ها، در این مدل کاملاً استثنایی، سایز چرخ های جلو و عقب با یکدیگر متفاوت بود. گفتنی است، سه خودروی عضلانی معروفی که در آمریکا که همیشه با یکدیگر رقابت داشته اند شامل فورد موستانگ، شورلت کامارو، و دوج چلنجر بوده اند. اگرچه بنا به گفته عده معدودی صاحب نظران عرصه خودروهای کلاسیک، خودروی فورد بیش از دو رقیب دیگر به پلت فرم قدیمی و باستانی خود پایبند بوده است و در ظاهر آن تغییرات کم تری به چشم می خورد، اما در حقیقت باید گفت اصالت دوج چلنجر بیش تر از فورد بوده است.

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر
نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

تفاوت دوج با رقبای خود در این است که طراحان این خودرو علاوه بر در نظر گرفتن بهترین ها در سیستم قدرتمند موتور، از راحتی و رفاه سرنشینان صرف نظر نکرده اند؛ درحالی که در خودروهای کامارو و موستانگ سازندگان، بیش ترین توجه را صرفاً نسبت به سیستم موتور به ویژه در قدرت های بالای داشته اند. ازاین رو، به همین دلیل است که از نظر کیفیت سواری و راحتی سرنشینان، دوج نسبت به دو رقیب عضلانی خود برتری محسوس تری داشته است.

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

هم اکنون دوج چلنجر در سه مدل متداول RT ،SXT و SRT8 در حال تولید و عرضه به بازار جهانی است که در ادامه به اختصار به بیان مشخصات اصلی آن ها پرداخته می شود. گفتنی است، علاوه بر این سه مدل، در سال 2012 نیز دو مدل دیگر با نام های Rally Redline و Yellow Jacket به سایر مدل های این خودرو افزوده شده است.

 

چلنجر SXT

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

چلنجر SXT با داشتن موتور V6 به حجم 3,600 سی سی می تواند 305 اسب بخار نیرو تولید کند. نیروی موتور به واسطه سیستم انتقال قدرت 5 سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل می شود. گفته شده است، مصرف سوخت این خودرو در شهر و بزرگراه به ترتیب 15 و 10 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی می باشد و قیمت آن چیزی در حدود 25,145 دلار برآورد شده است.

 

چلنجر RT

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

چلنجر RT به وزن 2,404 کیلوگرم با داشتن یک موتور V8 به حجم 5,700 سی سی می تواند پس از تولید 376 اسب بخار نیرو، آن را از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل کند. مصرف سوخت این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی برابر با 18 لیتر در شهر و 12 لیتر در بزرگراه برآورد شده است و قیمت آن نیز در حدود 29,995 دلار اعلام شده است.

 

چلنجر SRT8

نگاه کوتاهی بر تاریخچه دوج چلنجر

چلنجر SRT8 با وزنی معادل 1,887 کیلوگرم، در واقع جزء قدرتمند ترین ها به شمار می رود که با داشتن یک موتور V8 به حجم 6,400 سی سی می تواند 470 اسب بخار نیرو تولید کند. میزان مصرف سوخت این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی در شهر و بزرگراه به ترتیب 20 و 12 لیتر برآورد شده است. گفتنی است، قیمت این چلنجر پرقدرت چیزی در حدود 44,125 دلار اعلام شده است.

آن چه در این تاریخچه کوتاه از نظر شما گذشت، در واقع گذری بود بر سرگذشت دوج چلنجرهای کلاسیکدر خاتمه امیدواریم این نوع مقالات که از سری مقالات کلاسیک به شمار می رود، مورد توجه شما قرار گرفته باشد. 1Car از دریافت نظرات، دیدگاه ها، و پیشنهادات شما بسیار استقبال می کند. با ما همراه باشید!


منبع

Edmunds

برچسب : دوج , چلنجر , کلاسیک , عضلانی , ماسل , اسپرت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

27 نظر

فرهام
1

من داج داشتم ولی ماشین خوبی بوده و صدای زیادی داره
17:30  1402/08/04
گزارش
پاسخ دادن
ارمين
6

اونايي ك ميگن بوگاتي سريع خواهشن چيزي نميدونن نگن دوج ماشين توليد انبوه قيمتش ١/٨ بوگاتي نما يندگيش زياده بوگاتي كلن ٧٠ تا توليد شده ادم معمولي نميتونه بخرتش پس الكي مقايسه نكنيد اينارو حالا بماند ك بازم دوج دوس داشتني تره😎😎
00:57  1396/12/25
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
7

من دوج خیلی خوشم میاد واقعا عالیه مخصوصا سری دیمون
من ماشینایی که فیس خشن دارن رو دوس دارم
14:14  1396/04/01
گزارش
پاسخ دادن
چلنجر باز
6

با سلام خدمت چلنجر باز ها خدمت تون عارضم که مدل جدید دودج چلنجر اس ار تی ملقب به هل کت یا گربه جهنمی درسال 2016دست به تولید زده و این خودرو را با متور 6300سی سی وقدرت 707 اسب بخار عرضه میشود که بین دو رقیب هم ولایتی خود یعنی فورد شلبی و شورلت کامارو زد ال 1 حرف اول را میزند جهت اثبات این مصعله سرچ کنید بخونید
00:53  1395/06/06
گزارش
پاسخ دادن
arash 25
4

عالی ترین ماشین دنیاست خیلی هم ارزونه در هر حال عالی ترین ماشینه
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
19:47  1394/10/06
گزارش
پاسخ دادن
امین
10

من و دادشم قرار بود از منطقه ازاد جلفا کامارو بگیریم ولی الان یه دوج چلنجر گرفتیم واقعا یه حس و حال دیگه ای داره صداش قیافش موتورش واقعا محشره نمیتونم توصیفش کنم خیلی وحشیه امیدوارم همتون تجربه کنیین
17:31  1394/02/16
گزارش
پاسخ دادن
عليرضا
4

ماشين هاي دوج به اين خاطر پرمصرف بودن چون بنزين اون موقع مفت بوده
16:26  1393/06/26
گزارش
پاسخ دادن
Pourya love all
5

عكساي قشنگي بود ولي اين ماشيناي ١٠ اسب بخاري كه جوني ندارند !!! الان سريع ترين ماشين دنيا بوگاتي ويرون هست با بيش از 500 كيلومتر در ساعت سرعت داره . شك ندارم اگه دو تا بال بهش اضافه كنند پرواز بكنه!!!
19:01  1393/04/11
گزارش
پاسخ دادن
محسن
16

داداش کی گفته بوگاتی 500 تا میره 431 میره اونم به زور این ماشینی هم که میفرمایید 10 اسب بخار داره لازم به ذکره که نزدیک به400 اسب بخار نیرو داره
22:16  1393/12/11

گزارش
persian mastiff
9

هر ماشین طرفدارای خاص خودشو داره اونایی ک عشق امریکایین ب خاطر سرعتشون نیس ب خاطر اون موتور هشت سیلندرو بدنه عضلانیو موتورشونن البته امریکاییا هنسیو دارن ک روی بوگاتیم کم میکنه ولی اگه همه ب خاطر سرعت بودن ماشینای دیگه طرفدار نداشتن تازه ماشینی ک ۴۰۰ تا سرعت بره و دو ملیون دلار پولش باشه کجا میشه استفاده کرد مردم همیشه دنبال اسپرتای ژاپنی المانی امریکایین ک کم خرجو راحت تیون بشه و خوراک مسابقات خیابونیی هستن
17:00  1394/10/14

گزارش
پوریا
4

داداش بوگاتی مال پیرمرد های خستس
دوج چلنجر هلکت 800 اسبی یا دیمون 840 اسبی هم 10 اسب بخاری نیستن
خواهشا رو ریاضیت کارکن
15:44  1398/05/04

گزارش
پوریا
3

با این حال عشق است نیسان جی تی ار بوگاتی هم نهایت بتونه یه پیکان باشه
15:46  1398/05/04

گزارش
peyman
2

خوبه.حال کردم
22:58  1393/01/18
گزارش
پاسخ دادن
hadi
8

دوج همیشه بخاطر ساختن مدلهای چلنجر تحسین شده.علت نفروختنش این بوده که اگر کسی می خواست با همچین پولی ماشین برداره احتمالا یک هاچ بک مدرن میگرفت که مصرفش کم باشه و کاربردی. نه یه گرگ بنزینی که هیچ وخت ازخوردن بنزین سیر نمیشه.
19:58  1392/12/16
گزارش
پاسخ دادن
ا
8

بانظرت کاملا مخالفم چون چیزی از دوج نمیدونی شاید برای شماپول حرفه اول باشه
22:14  1393/02/10

گزارش
صابر
0

تو تبريز زياد شده از اين دوج ها ولي نيمدونم اصن شكلش يه جوري هستش ! خيلي بيريخته
12:50  1392/12/16
گزارش
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: ذنوبی
3

پاسخ به حمید:
کاربر گرامی، با کلیک بر روی نام بالای هر عکس، به صفحه اطلاعات همان خودرو هدایت خواهید شد و در آنجا می توانید از میزان مصرف سوخت آن خودرو مطلع شوید. برای مثال، میزان مصرف سوخت دوج چلنجر SRT8 به این قرار است:
مصرف داخل شهر: 20 لیتر در هر یکصد کیلومتر
مصرف در بزرگراه: 12 لیتر در هر یکصد کیلومتر
سیکل ترکیبی: 16 لیتر در هر یکصد کیلومتر
15:33  1392/02/10
گزارش
پاسخ دادن
حمید
1

دوج مصرف بنزینش چقدره؟
13:25  1392/02/10
گزارش
پاسخ دادن
نگار
2

ماشین خیلی خوبیه ولی خیلی بد فروشه
01:16  1392/02/03
گزارش
پاسخ دادن
متین
3

بسیار خوب و زیبا و جذاب بود
21:18  1392/01/24
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
4

واقعا ممنون
خودروی رویوهای من همیشه داج چلنجر بوده
و به نظرم خیلی هم کمتر از موستانگ و کامارو تغییر کرده
بازم ممنون
به امید روزی که بالاخره بخرمش
14:57  1392/01/24
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: مهدی
4

اگه امکان داشت این جور ماشینها با قیمت کمشون به بازار بیان بعید میدونم کسی سمت خرید هیوندا جنسیس کوپه میرفت.
02:22  1392/01/23
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: محمد کشاورز
10

دوست داشتنی ترین دوران دنیای خودرو به نظر من همین دوران دهه 70/80 خودروهای عضلانی آمریکاست
واقعا خودرو های جذاب و قدرتمندی بودند
پ.ن: با تظکر از مطلب
18:22  1392/01/22
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: mamad ali
6

مدل های قدیمی چجوریه که قوی تر بودن؟
12:18  1392/01/22
گزارش
پاسخ دادن
Amir
4

دمت گرم همین جوری ادامه بدی خوبه...
10:48  1392/01/22
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: آرمین
2

ممنون
09:57  1392/01/22
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m
2

20لیتر!!!
09:42  1392/01/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رز زرد : هیچ کاری از دستمون بر نمیاد بخدا کل دارایی و پس انداز زندگیم همین پول ماشینه... همه بدبختی به کنار ...انقدر اطرافیان پرسیدن ماشینتون کو؟ آبرو واسم نمونده از محمد و آل محمد تمنا دارم به دردی گرفتار بشن که تو هیچ کشوری نتونن مداواشون کنن
شاهین من کو : سلام دوستان کلافه شدیم دیگه اعصاب نداریم
تارا سفید : در جواب آقای ممد فروش فوری طرح عادی
تارا سفید : طرح عادی تارا دستی سفید
نرگس : سلام جناب الان ماشین شما همه مراحل تیک سبز خورده
اکبر 3 : بجای ناراحت شدن از سایپا برین به پدرانتون بگید بلند تر بگن مرگ بر شاه شولت و کادیلاک سوار میشی مرگ می فرستی اشغال حلبی براتون حسرت میکنیم
نرگس : سلام شما کدوم شهر هسین ماشینتون تحویل گرفتین صدور اسناد چند روز طول کشید
حامد : بخدا باید شرکت سایپا رو به آتش بکشیم دیگه شورش رو در آورده بی همه چیزها سه ساله که همه رو مسخره خودشون کردن برای یک شاهین زپرتی اگه نمیتونستیم جوابگو باشین بیجا کردین ثبت نام کردید
ممد : میشه بگید چ طرحی بودید؟فوری یا پیش فروش؟,عادی یا طرح مادران؟ چه ماشینی؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
منبع : آخر خرداد میادش صبرکن
افشاگرتوحید : من تو رو فاکطور میکنم اینم سود من واسه تو
منبع : سایپا اعلام کرده تا آخر خرداد هرچی ماشین تاخیرخورده بوده فاکتور میشه خدا داند راست میگن یا دروغ خواهیم دید
سورن تحویل19خرداد : من تحویل 19خرداد طرح مادران ولی هنوز فاکتور نشده.
دانیال : سلام من 29بهمن تکمیل وجه کردم ..موقع تکمیل وجه هم برام پیامک پذیرش نیامد ...بنظرتون مشکلی ایجاد شده که تکمیل وجه نشدم ...تازه برای سخا به نمایندگی گفتم خواست ثبت نام کنه سخارو گفت شما ساخت ثبت هستش ثبت نام کرده بودی ...حالا نمی دونم بخاطری که از طریق یکپارچه ثبت اومدم پیش فروش ثبت نام کردم سخا ثبت شده ...کسی اطلاعاتی داره به من بگه
آریزو 8 مجید : دوستان کسی از بارگیری ها خبر داره حمل انجام میشه به خاطر اعتصابات ظاهرا به مشکل خورده
حسن : سلام دوستان تحویل ماشین من 16 خردادماه بوده که 31 اردیبهشت فاکتور شد پنجم تحویل حضوری برام امده به مدت 3 روز الان حضوری میزنم قبول نمی کنه تورخدا تقاضا درام هر کسی که بلده منو راهنمایی کنه
اطلس مهر : مشکی های 18 مهر همه فاکتور شدن جز من نمی دونم چرا واقعا؟
احمد : والا من حساب کردم از 6 دنده های ساده تحویل اردیبهشت خیلی بیشتر از قیمت اعلامی خرداد ماه گرفته، حالا اینکه 30 میلیون دیگ میخواد بگیره رو از شما داریم میشنویم...
اطلس جی اسفند1403 : سلام ببخشید دعوتنامه که میاد واستون پیشنهاد تغییر رنگ هم میاد من موقع ثبت نام زدم نقره ای الان خیلی پشیمونم شما که دعوتنامه اومد واستون لطفا چک کنید تغییر رنگ هم گزینه اش اومده واستون