تولید ۱.۲ میلیون خودرو در سال؛ تفاوتی عظیم با سند چشم انداز ۱۴۰۰

 

تولید ۱.۲ میلیون خودرو در سال؛ تفاوتی عظیم با سند چشم انداز ۱۴۰۰

 
براساس سند چشم انداز سال ۱۴۰۰ کل کشور، تولید سه میلیون دستگاه خودرو در کشور برنامه ریزی شده بود که شامل تقویت صادرات به کشورهای همسایه نیز می شد اما در پی تحریم های چند سال گذشته و مسائل متعدد مدیریتی و اقتصادی نه تنها این چشم انداز تحقق نیافته است که شاهد افت تولید به حدود یک سوم (در حدود یک میلیون دستگاه) در سال گذشته بوده ایم. برای سال ۱۴۰۰ نیز برنامه ریزی براساس تولید ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو تنظیم شده است، حال آنکه صنعت قطعه سازی کشور مدعی است که توان تولید ۲ میلیون دستگاه نیز دور از ذهن نیست.
 
هدف‌ گذاری سیاست‌ گذار کلان خودرو برای سال ۹۹ در کف، تولید یک میلیون دستگاه خودرو و در سقف نیز تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه تعیین شده بود و با توجه به این که سال ۹۸ به دلیل تحریم‌ها، شاهد افت تولید بودیم و خودروسازان ۹۰۰ دستگاه خودرو تولید کردند، در سال ۹۹ میزان تولید افزایش یافت.
 
بر اساس آمار، تولید دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۰، معادل ۱۴۰ هزار و ۷۵۹ دستگاه خودرو بوده که شاهد رشد ۲/ ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین تحقق ۶۷ درصدی نسبت به برنامه دو ماهه سال ۱۴۰۰ هستیم.
 
به‌ طور کلی و براساس برنامه کاری شرکت‌های خودروساز، به دلیل تعطیلات نوروزی و نحوه سفارش‌ گذاری قطعات و تامین آن از زنجیره تامین، آمار تولید دو ماه ابتدایی سال با شیب ملایم‌تری نسبت به ماه‌های آینده جریان می‌یابد که این موضوع در تمامی روال سال‌های قبل نیز قابل مشاهده است.
 
مهم‌ترین دلیلی که بر اساس آن می‌توان به تحقق برنامه هدف ‌گذاری تولید خودرو در سال ۱۴۰۰ امیدوار بود، ایجاد زیر ساخت لازم در تامین و تجهیز قطعات مورد نیاز خودرو از سوی خودروسازان است که خوشبختانه در سال جاری به‌ واسطه هماهنگی لازم با شرکت‌های قطعه ‌ساز، صورت پذیرفته است.
 
قطعه سازان داخلی این توان دارند که بتوانند ظرفیت تولید قطعه و در نتیجه تولید خودرو را افزایش دهند و کمک حالی برای خودروسازان باشند اما باید این را گفت با توجه به این توانایی نیازمند حمایت هستند.
 
با اتکا به توان و ظرفیت ساخت داخل در زنجیره تامین شرکت‌های خودروسازی به‌ ویژه ایران‌ خودرو و سایپا، تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو محقق خواهد شد.
 
قطعا خودروسازان نمی‌توانند آنچه را که تولید می‌کنند، عرضه نکنند چرا که در گذشته این اتفاق افتاده است آن هم  به دلیل کمبود بعضی از قطعات بود و برخی از خودروها عرضه نشدند، اما اواخر سال گذشته این گونه نبود و تا آنجا که در توان بود عرضه را انجام داده‌اند.
 
مشکل اصلی قطعه سازان در حال حاضر کمبود نقدینگی، چه ارزی و چه ریالی است و این کمبود باعث مشکلات و توقف فعالیت بسیاری در کسب و کار بازار خودرو شده است.
 
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌ سازی با اشاره به این که قطعه سازان با کمبود نقدینگی مواجه هستند، گفت: «مشکلاتی که داریم مربوط به تخصیص ارز و کمبود نقدینگی است. گمرک اعلام کرده است ۹۰ درصد کالاها را ترخیص می‌کنیم اما مشکل نقدینگی داریم که نمی توانیم آنها را ترخیص کنیم. این روزها یکی پس از دیگری شاهد توقف تولید و تعطیلی قطعه‌سازان هستیم و تامین قطعه از سوی آنها با اختلال شدید مواجه شده است.»
 
این مقام مسئول ادامه داد: «در حال حاضر کل مطالبات ۵۰ هزار میلیارد تومان است که ۲۵ هزار میلیارد آن معوق شده است و علت آن این است که خودروساز توانمندی پرداخت آن را ندارد چرا که زیان انباشته آنها ۸۵ هزار میلیارد تومان شده است.»
 
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: «خودروسازان تا سال ۹۰ تقریبا سود آور بودند و از سال ۹۰ که شورای رقابت پا به عرصه قیمت گذاری خودرو گذاشت، زیان‌ها شروع شد و در این فاصله تا سال ۹۸ جمع زیان‌های انباشته شده حدود ۵۵ هزار میلیارد بود و در سال ۹۹ به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسید.»
 
تولید خودروهای ناقص توسط خودروسازان ادامه دارد
نجفی منش با اشاره به وضعیت تولید قطعه در کشور، تشریح کرد: «قطعه سازان توان تولید ۲ هزار خودرو در سال را دارند اما به دلیل این که نقدینگی ندارند، نمی‌توانند در این مسیر به خوبی حرکت کنند و همین موضوع نقدینگی، رشد تولید را کم می‌کند.»
 
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی بیان کرد: «خودروساز باید بدون زیان خودرو بفروشد تا تولید را افزایش دهد در حالی که اکنون زیان ۸۵ هزار میلیاردی دارد. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان وجود دارد که ناقص هستند و عمده قطعات آنها در گمرک است و خودروسازها به دلیل کمبود نقدینگی نمی‌توانند قطعات را ترخیص کنند.»
 
این مقام مسئول ادامه داد: «دولت جدیدی که روی کار می‌آید، باید به فکر صنعت خودرو باشد و این صنعت زیان ده را به صنعتی سود ده تبدیل کند تا شاهد افزایش رشد تولید باشیم.»

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 9 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهینG : دوستان عزیزشرکت سایپا داره از در پشتی شاهین جی وشاهین پلاس و cvt تو بازار آزاد میفروشه
سجاد : سلام تاریخ و اشتباه زدید فکرکنم
مریم : سلام دوستان من دو ماهه ماشین و تحویل گرفتم جریمه ی دیر کرد و واریز نکردن به نظرتون کی واریز میکنن؟؟ شماره تماسی هست زنگ بزنم پیگیری کنم
جی : آخ آخ آخ نازنین 1 مال من هم همین الان اومد ....چون گفته بودی مال من اومد لازم دونستم بگم که مال من هم اومد
شاهین جی : سلام دوستان.... شرکت سایپا داره تو بازار آزادشاهین جی رو میفروشه 980 شاهین جی ال950 مدل 404 اگه تو بازار آزاد خریدار ی نبود فاکتور میکنن میدن به ملت فقط میخوام بگم ما چقدر ملت بدبختی هستیم اگه باور نمیکنید برید تو برنامه دیوار تهران سرچ کنید .من تماس گرفتم و پرسیدم شاهین سانروف دار که کمبود قطعه هست تولید نمیشه گفت ما خودمون نمایندگی سایپا هستیم سند ماشین آزاد هستش یه زنه حواسش نبود همه چی رو لو داد فقت باید همگی باهم شکایت کنن وزارت صمت تجمع کنن در نمایندگی ها یک کلام وسلام
نازنین۱ : اقای بی ادبی که جای من پیام میدی اسم منم گذاشتی فرق من و شما اینکه ک اسم من نشوته کابری نازنین ۱ و آبی هست کاملا معلومه ک من یکی دیگه هستم بی شخصیت به اسم من بد دهنی میکنی
عباس : دوستان عزیز شهریور و مهرماهی کسی واسش پیامک تکمیل وجه اومده؟چون پرسیدم گفتن دارن دعوتنامه هارو میفرستن
ایگل شیراز : من نام‌نویسی 28 تیر بودم. هنوز هیچ خبری نیست
اهورا : حواله داران شاهین جی. شاهین جی ال. کوییک. شما رو به خدا به جان عزیزانتون قسم میدم هر کدوم از شما بزرگواران که موقعیتش دارین بیاین یکشنبه همراه بقیه حواله داران بریم اعتراض کنیم. به خدا اگه به سایپا باشه سال 1406 شاید به ما ماشینی بده. به خدا همه ما گرفتاریم. و یه جور روی پولمون حساب کردیم.
ایگل تیرماه ۹۰ روزه : ثبت نام ایگل تیرماه ۹۰ روزه خبری از شاسی شدن خودرو ها هست دوستان؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : پذیرش کی بودی داداش؟
علی : نه هنوز خبری نیست منتظریم
ناصر : سلام دوستان. بالاخره چراغ تحویل من هم روشن شد. حالا ببینیم تا کی میارن نمایندگی و تحویلمون بدن. دوگانه بودم و سوم آبان پلاک شد. انشالله قسمت همه دوستان
محسن : داداش جوش چک نزن فدای سرت برگشت بزنند طرف حساب دولت اعصاب خودت و بچه هات خورد نکن کل حساب کاری تو ببر تو حساب خانمت یا داداش که نتوانند جلو حسابت بگیرند بعد یواش یواش کار کن پولش داده میشه
اطلس : تجمع سیاسی نیست قرار نیست خرابکاری بکنیم که - اتش چیه بابا حقمون رو میخواهیم پیگیری کنیم یکشنبه 18 ام مسالمت آمیز اما با فریاد حق خواهی فقط در مورد اطلس G
اطلس : کس ثبت نام از سایپا نکنه که خودشو بیچاره میکنه من خودم شخصا هر کسی که میبینم پشیمونش میکنم تا حالا حدودا ده نفر نگذاشتم ثبت نام کنند رفتن بازار گرفتن خیلی هم راضی بودند
محمد صادق : سلام ،خدا از سر سازمان استاندارد نگزره ،بخاطر اینکه بتونه پول زیاد از سایپا و زامیاد بچاپه سنگ میندازه جلو این شرکت ها ومردم بدبخت آسیب می بینن دولت باید نظارت بیشتری رو اداره استاندارد بزاره ،من بخاطر اینکه ماشین هنوز4ماه هست تحویلم ندادن و همش تو فکر اینکه پول چک را از کجا بیارم و3تابچه کوچک مدرسه ای دارم ،سکته کردم و الان فلج شدم ونمی دونم چیکار کنم تو نان شبم موندم ،بچه هام میان جلو چشمم دارم دغ می کنم ،شرکت سایپا پولمو هم پس نمی ده ،آقای دادستان عاجزانه یه کاری بکن ،من دیگه تحمل ندارم ،احتمالا همین روزا بنزین می ریزم رو خودم ،خودمو آتیش می زنم ،دیگه تحمل ندارم.
مجیدی : سلام به دوستان عزیز تحویل اخر مرداد کوییک gxlهنوز فاکتور نشدم کسی از تحویلی های مرداد فاکتور شدن
نیسان تکسوز : 10 روزه پلاک شدم هنوز نگرفتم تهران هم هستم مسخرس واقعا بر پدر مادرشون و زنده و مردشون لنت
ساینا پیش8دی دوگانه : سلام دوستان.ازیکشنبه سایناجی ایکس دوگانه پیش فروش گزاشتن.هنوزقبلیها مونده.چخبره تواین شرکت خراب شده.