بدون شک صنعت خودرو انحصاری است؛ این صنعت دولتی نیاز به رقابت ندارد چرا که بازار آن تضمین شده است؛ اگر خودروسازان چنین موقعیتی را نداشتند یقیناً محصولات جدید و به روز وارد بازار خودرو میشد.
سید فرشاد فاطمی، عضو شورای رقابت از احتمال کاهش تعرفه واردات خودرو پس از رفع تحریمها گفته و تصریح کرد: «کاهش محدودیت جا به جایی ارز و تسهیل واردات قطعات از تاثیرات رفع تحریمها در صنعت خودروسازی خواهد بود و همچنین امکان کاهش تعرفه واردات خودرو های خارجی در صورت برداشتن تحریمها وجود دارد.»
به گفته فاطمی: «صنعت خودرو انحصاری است و ممنوعیت واردات بر این انحصار افزوده است. اگر این صنعت انحصاری نبود قطعاً شورای رقابت در قیمت گذاری آن ورود نمیکرد چرا که قیمتها در بازار به صورت رقابتی اداره میشد. صنعت خودروسازی کشور بازار غیر رقابتی دارد و رقابت با سایر خودروسازیهای دنیا از دیگر تاثیرات رفع تحریمهای کشورمان خواهد بود.»
کاهش تعرفه واردات خودر
این عضو شورای رقابت معتقد است که با توجه به اینکه ایران تا به حال شریک تجاری شرکتهای بزرگ خودروسازی دنیا نشده است، شاید نتوانیم در کوتاه مدت و در سطح بین المللی خودروساز بزرگی شویم اما میتوانیم در ساخت بخشی از قطعات با سایر خودروسازیهای بزرگ همکاری کنیم.
انحصار صنعت خودرو را با راه کارهایی چون تقویت خودروسازان خصوصی موجود، واردات خودرو و حمایت برای ایجاد سومین خودروساز میتوان شکست، در غیر این صورت رویه فعلی ادامه خواهد داشت و رفع انحصار در حد شعار باقی میماند.
این موارد در شرایطی مطرح می شود که مجلس نشینان همچنان در پی تصویب و اجرایی کردن طرح ساماندهی بازار خودرو هستند و به گفته نمایندگان فعال در کمیته خودرو، اجتماعی نیز در خصوص از سری گیری واردات خودرو به کشور وجود ندارد.
با این اوضاع به نظر می رسد که حتی در بهترین شرایط نیز وضعیت بازار خودرو تا شهریورماه به همین ترتیب فعلی ادامه خواهد یافت و بعید است قبل از این تاریخ، تحولی در زمینه بازگشت خودروسازان خارجی و یا آزاد شدن واردات خودرو به کشور ایجاد شود.