نکات کلیدی در نگهداری و استفاده از کولر خودرو

 

نکات کلیدی در نگهداری و استفاده از کولر خودرو

 
با رعایت چند نکته ساده در خصوص نگهداری و استفاده درست از کولر خودرو می‌توانید از این فصل گرما به بهترین نحو ممکن استفاده کنید و حتی از آن لذت ببرید.
 
 کم‌کم به روز‌های گرم سال نزدیک می‌شویم. در این روز‌ها خورشید که همواره مایه برکت است، برای راننده‌ها تبدیل به عذاب می‌شود. البته اوضاع آن‌قدر هم که به نظر می‌رسد وخیم نیست. سیستم تهویه مطبوع خودرو‌ها برای چنین روز‌هایی تعبیه شده است، ولی امان از خودرویی که کولرش خراب باشد.
 
کولری که سرد نکند، عملاً بی‌فایده است. باد گرم یا در برخی از موارد بادی که سرمای کافی را ندارد، ریشه در علت‌های مختلفی دارد که یک به یک آن‌ها را بررسی می‌کنیم.
 
 
سال‌ها پیش کولر یکی از آپشن‌های پولی برای خودرو‌های خاص بود. در واقع همه خودرو‌ها کولر نداشتند و حقیقتاً استفاده از آن امری تشریفاتی به حساب می‌آمد؛ اما این روز‌ها دیگر حضور این وسیله به قدری حیاتی است که باید آن را یک استاندارد عادی تلقی کرد. گفته می‌شود اولین سیستم تهویه مطبوع خودرو که طبیعتاً با ساده‌ترین روش ممکن کار می‌کرد، حدود 80 سال پیش توسط شرکت خودروسازی Packard آمریکا معرفی شد.
 
آمار‌ها نشان می‌دهد که در اواسط دهه 70 میلادی بیشتر از 50 درصد خودرو‌های مدرن مجهز به این سیستم بودند. نسخه‌های اولیه از گاز مبرد CFC12 یا همان فریون معروف استفاده می‌کردند که به دلیل آثار مخرب زیست محیطی آن، بعد از چندی به کلی ممنوع شد و گاز جدید HFC یا R134 جای آن را گرفت.
 
کولر خودرو چطور کار می‌کند؟
 
پیش از هرچیز بیایید ببینیم، اساساً کارکرد کولر (که به طور ویژه آن را سیستم تهویه مطبوع یا A/C یاد می‌کنند) چگونه است؟ جالب است بدانید کولر‌ها با گذشت بیش از 100 سال از صنعت مدرن خودروسازی هنوز هم با ساز و کار سنتی خود کار می‌کنند.
 
پکیج‌های تهویه مطبوع همیشه از یک کمپرسور یا متراکم‌کننده هوا استفاده می‌کنند؛ به عبارت دیگر همه کولر‌ها یک پمپ دارند که مستقیماً به میل‌لنگ پیشرانه متصل است. درست به همین خاطر است که وقت کولر را روشن می‌کنید بخشی از توان پیشرانه خرج آن می‌شود. کمپرسور در ابتدای مدار تهویه است.
 
گاز خنک‌کننده یا مبرد در ابتدا به صورت کم‌فشار جریان دارد که پس از ورود به کمپرسور به میزان مشخصی فشرده می‌شود و به قسمت بعدی می‌رود. مرحله بعدی، ورود گاز متراکم شده به قطعه‌ای موسوم به Condenser (با تعبیر فارسی چگالنده) است.
 
کندانسور ماهیتی شبیه به رادیاتور دارد؛ یعنی ورود جریان گاز فشرده شده به آن باعث تولید گرما می‌شود، اما وجود لوله‌های رادیاتوری باعث تبدیل سریع گاز به حالت مایع می‌شود که همین اتفاق باعث از دست رفتن گرما و باقی ماندن سرما است. حالا که سرما تولید شده است، نیاز داریم تا گاز مایع شده را کنترل کنیم. اینجاست که قطعه دیگری موسوم به Receiver Dryer یا به تعبیری خشک کننده وارد بازی می‌شود و بر حسب فناوری تولیدکننده یا با دانه‌های شیمیایی و یا با لوله‌های انبساطی رطوبت هوا را می‌گیرد.
 
برای تکمیل این چرخه نیاز است که گاز فشرده شده که به سرعت تبدیل به مایع ناپایدار شده دوباره تبدیل به گاز کم‌فشار شود. این وظیفه به عهده قطعه TXV که سوپاپ انبساط گرمایی نام دارد، است. سائل موجود در مدار به وسیله این سوپاپ یا شیر کم‌فشار شده و دوباره به کمپرسور بازگردانده می‌شود. مدار اصلی سیستم تهویه مطبوع در اینجا کامل می‌شود، ولی در صورتی که با همین چرخه کولر را روشن کنید بعد از چند ثانیه شاهد پرتاب باد گرم خواهید بود. چراکه مایع سیال توان سرد و سرد شدن پیاپی را ندارد و به از مدتی گرم و گرم‌تر می‌شود.
 
مهندسان برای رفع این مشکل مجبور به استفاده از قطعه حساسی به اسم Evaporator یا تبخیرکننده شده‌اند. ساختار این قطعه فوق‌العاده پیچیده و البته محرمانه است.
 
گاز موجود در مدار که حالا سرمای خود را از دست داده و قرار است دوباره به کمپرسور برود، نیاز دارد تا یک با اِواپراتور برخورد داشته باشد تا گرمای زیادی خود را به آن بسپارد. در واقع این قطعه در مدت زمانی کوتاه دمای مایع را به صفر می‌رساند. این مایع منجمد نمی‌شود، ولی بسیار ناپایدار است، چون نقطه جوش پایینی دارد و دمای درون محفظه پیشرانه خیلی سریع آن را تبخیر می‌کند. این عمل ناخواسته باعث تبدیل شدن جریان رقیق مایع به گاز می‌شود. اکنون مدار سیستم کولر خودرو نهایی شده و می‌توان از آن بهره برد.
 
چرا کولر سرد نمی‌کند؟
 
کولری که سرد نکند، عملاً بی‌فایده است. باد گرم یا در برخی از موارد بادی که سرمای کافی را ندارد، ریشه در علت‌های مختلفی دارد که یک به یک آن‌ها را بررسی می‌کنیم.
 
ترموستات
 
برخلاف تصور، ترموستات برای جلوگیری از گرمای بیش از حد نیست. این وسیله در تمام سیستم‌های مکانیکی برای کنترل دما است. چه افزایش زیادی و چه کاهش زیادی. اگر ترموستات کولر که اتفاقاً وسیله کوچک و ارزانی است، از کار بیفتد، جریان گاز و مایع درون لوله‌ها بی‌آنکه متوقف شود یا بیش از حد سرد می‌شود که موجب یخ‌زدگی و انجماد شده و یا بیش از حد گرم می‌شود که باعث از دست رفتن گاز کولر می‌شوند. این‌ها تمام به خاطر عدم تشخیص به موقع دمای نامناسب از سوی ترموستات است.
 
کمپرسور
 
خرابی پمپ اصلی کولر یکی از رایج‌ترین ایراد‌های آن است. گاهی اوقات شل بودن تسمه می‌تواند دلیل ساده این خرابی باشد. گاهی نیز کار کمی سخت‌تر می‌شود و ایراد از کلاچ یا همان بوبین است.
 
فن
 
اگر فن رادیاتور به هر دلیل روشن نشود و یا یک سره شده باشد، ترموستات نمی‌تواند درست تشخیص بدهد که دمای واقعی چقدر است و این می‌شود که کولر را مدام خاموش نگه می‌دارد. بررسی فشنگی فن رادیاتور را از یاد نبرید.
 
کثیفی کندانسور
 
کمتر کسی به این نکته توجه می‌کند که این قطعه نیز نیازمند تمیزکاری است. کندانسور به صورت فیزیکی نیز قابل مشاهده است و اساساً جایی خارج از پکیج کولر تعبیه می‌شود. اگر پره‌های کندانسور جرم گرفته و یا کثیف شده باشند، عملیات گرماگریزی به خوبی انجام نمی‌شود.
 
تنظیم نبودن پیشرانه
 
پیش‌تر اشاره کردیم که کمپرسور مستقیماً به میل لنگ متصل است؛ بنابراین در صورت وجود هرگونه نقص فنی و ایجاد نوسان در پیشرانه، میل‌لنگ چرخشی نامنظم پیدا خواهد کرد و به تبع کمپرسور نیز نمی‌تواند به خوبی کار خود را انجام دهد.
 
نشتی
 
در صورتی که هر یک از اتصالات، شیلنگ‌ها، لوله‌ها و پیچ‌ها نشتی داشته باشند، سطح مایع خنک‌کننده کاهش پیدا می‌کند و بی آن‌که شما متوجه شوید آرام آرام کولر خودرو به سمت خرابی می‌رود. در ابتدای فصل گرما از متخصص بخواهید تا نشتی‌ها را نیز چک کند.
 
سر و صدا
 
کولر‌ها غیر از زمان روشن شدن و یا اتومات کمپرسور نباید هیچ صدای دیگری داشته باشند. هرگونه صدای جریان یافتن مایع در لوله‌ها، چکه کردن، کشیدن شدن فلزات روی هم، جیرجیر کردن و صدای برخورد مکانیکی چند قطعه روی هم علایمی است که نشان می‌دهد اجزای متحرک کولر خوب سر جای خود فیکس نیستند. یک آچارکشی ساده پیش از استفاده می‌تواند این مشکل را برطرف کند.
 
یخ زدگی اواپراتور
 
اگر ترموستات به خوبی کار نکند و یا اواپراتور دچار نقص شده باشد، گرمای اضافی جریان سائل گرفته نمی‌شود و پدیده یخ‌زدگی در این قسمت به چشم می‌خورد. معمولاً این ایراد با بوی نامطبوعی همراه است که می‌تواند سیگنال خوبی برای کشف علت آن باشد.
 
نگهداری از کولر خودرو
 
کولر خودرو را در دور موتور بالا روشن نکنید این کار موجب فشار بیش از حد به تسمه و میل‌لنگ می‌شود.
 
شارژ کولر خود را همیشه تکمیل کنید. وجود خلأ در مدار موجب افت کارایی آن می‌شود.
 
از قرار دادن خودرو زیر آفتاب پرهیز کنید. وقتی خودرو زیر آفتاب پارک شده باشد، تمام تجهیزات زیر کاپوت داغ می‌شوند که این خودرو موجب فشار بیش از حد به کمپرسور است.
 
وقتی خودرو درجا کار می‌کند به کولر فشار بیشتری وارد می‌شود؛ بنابراین در زمان توقف پشت چراغ قرمز کمی به آن استراحت بدهید.
 
حرکت با پنجره باز وقتی کولر روشن باعث می‌شود تا دمای اتاق به میزان مناسب سرد نشود و این امر سیگنالی به ترموستات ارسال می‌کند تا عملیات را یکسره کند.
 
 
 

منبع (source)

iranjib

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کولر خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین تبدیلی جی ال ۲۱ خرداد : وضع ما هم بهتر از شما نیس الان ۳ ماهه که تبدیل زدیم ولی هیچ خبری نیس برا تکمیل وجه کردن طلا گرم ۶ خورده ای فروختم الان ببین چنده الان حدود صد تومن بخاطر فروش طلا ضرر کردم زیادی ناشکری نکنید
v4 تحویل فوری ۳ شهریور : دوستانی که پلاک شدن از پلاک آزاد خودتون روی ماشین میذارن یا یه پلاک جدید میذارن؟
تارا-v4_فرسوده فوری-مرحله ششم : تارا اتوماتیک v4 - سفید - مشهد - فوری مرحله ششم. 30 روزه همین الان 19 شهریور فاکتور شد. پیامک قرارداد 8 مرداد واریزی کل وجه 16مرداد موعد تحویل 15 شهریور ماوالتفاوت اول 30 مرداد مبلغ 1 میلیون و 490 هزارتومان ماوالتفاوت دوم 16 شهریور 3 میلیون و 960 هزار تومان تاخیر از روز 16 شهریور محاسبه شده 1 میلیون 645 هزار تومان روزانه 822 هزار تومن انشاءالله قسمت همه ی دوستان در هیچ مرحله پیامک از شرکت نیامد. فقط پیامک عذرخواهی تحویل آمد. برای ماوالتفاوت و فاکتور شدن پیامکی نیست توی کاستومر هم بخش پیامک ها نیست. هرروز کاستومر را چک کنین . مخصوصا دوستانی که پیش فروش هستن و sbr واریزی نداشتن. من چون sbr رو قبل از سود تاخیر خودم واریز کردم منتظر نشده که تاخیر بندازه و از سود کم کنه.
مهراد : تا اینجا ک من متوجه شدم برا مرداد و شهریور و مهر هنوز دعوتنامه تبدیل جی ال نفرستادن بچه ها بنظرتون چکار کنیم ک پیامش بیاد چ گیری افتادیم فک کنم برا کسایی ک از اول جی ال بودن پیام رفته اما ماها ک جی هستیم نیومده بین این شاهین جی چ کار کرد با ما لعنت بهتون والا راضی هستیم جی ال بفرست تو این بی ماشینی حاضریم خر هم ک باشه سپار بشیم
ع.ع : سلام من ۱۶ اسفند تکمیل وجه. سخا ۱۸ اسفند هنوز فاکتور نشدم.
حمزه شاهین جی ب اجبار تبدیل : داداش من چکار میشه کرد خب این مسولان بیشرف انشاالله زودتر برن گم بشن دیگه زشتیم افتاده از این مدیران
محمد : سلام. کسی اطلاع داره دقیقا شاهینglتا کی فاکتور شده؟؟؟؟؟؟؟؟
+Sadegh : دعای جدید خدایا یا ماشین ما رو بده یا جنگ جهانی سوم شروع بشه اخبار امروز : روسیه به لهستان حمله کرد / یمن چند موشک به اسرائیل شلیک کرد / اسرائیل به قطر حمله کرد
+Sadegh : بزک نمیر بهار میاد / کمبزه با خیار میاد
تارا v1P : واریز وجه 5/2 ارسال قرارداد 5/25 تحویل 6/1 رنگ مشکی شهر اراک زمان فاکتور شدن 6/14 زمان پلاک 6/16 صدور اسناد 6/18 حمل جهت تحویل به نمایندگی 6/18 رفتم نمایندگی گفت بخاطر تعطیلی یا پنج شنبه میدن و صددر صد شنبه کارت طلایی که دوستان پرسیدن واسه اینه اگه توی راه موندی مثلا زنگ میزنی به دادت میرسن - من نمیدونم به کار بیاد یا نه اما من سه ستاره گرفتم . آخرین پیام من در اینجا به یادگار بماند... *ای بس که نباشیم و جهان خواهد بود *نی نام زما و نه نشان خواهد بود *زین پیش نبودیم و نبد هیچ خلل *زین پس چو نباشیم همان خواهد بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده آلومینیم تیتانیوم : مردادی ها خبری نشد؟
نازنین : سلام دعوتنامه شهریور اومده؟
صادق : سلام چرا شایعه درست میکنین همه پلاک میشن تهران تماس گرفتم گفتن تا10روز دیگه همه پلاک میشن به شایعه ها توجه نکنین اگر نخواد پلاک کنه مگه مرض دارن دوباره ثبت نام کنن برای خودشون تعهد درست کنن
احمد31مرداد : پ کی تحویل میدن هنوز رو صدور اسنادمیچرخه خسته شدیم والا
محمدرضا تحویل 31 مرداد : سلام دوستان،شکر خدا پیش فروش های تحویل 31 مرداد دارن فاکتور میشن،قراردادهای دهه سوم مرداد در حال فاکتور شدن هستن،چشم همه به جمال سورن پلاس روشن😄😁🤣 از این به بعد فقط به فکر نوبت نمایندگی باشیم برای تعمیرات و نواقص ماشین !!!
آینازپنج دنده : NAکده 70328هست. پنح دنده فولادی ان ا هم جنس مثلا محکم فولاد هست
سورن تحویل 31مرداد : عزیزان از کجا متوجه بشیم خط تولید کدوم استان فقط شناسه خودرو زده vin
. : وای مردم از خنده. چرا هر کس فاکتور میشه اینقدر مهربون میشه ولی قبلش عین 🌵 پاچه ملت رو میگره و فوش میده
سورن : دوستان من vinماشین رو دادم به چت جی پی تی با توضیح کامل گفت که دریچه برقی یا سیمی
پیش فروش 31مرداد : دوروز پیش تبدیل زدم Syمال کجاست برقیه یاسیمی