تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در چیست؟

 

تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در چیست؟

 
زمانی که به جایگاه سوخت مراجعه می کنید عموما ۲ انتخاب پیش رو دارید. بنزین مرسوم معمولی با قیمت پایین تر یا بنزین گران تر سوپر بدون سرب. در شرایط مختلف ممکن است از هر دو سوخت بهره ببرید اما در ادامه از مهم ترین تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب و دلایل استفاده از آن‌ها خواهیم گفت.
 
مهم ترین تفاوت بین این دو نوع سوخت میزان شاخص اکتان (RON) است. شاخص اکتان سوخت به شما می گوید که سوخت چقدر در برابر انفجار و سوختن مقاوم از خود نشان می دهد. این مورد به "ناک زدن" یا pinking نیز معروف است. در موتورهای احتراق داخلی بنزین سوز، بنزین با هوا مخلوط می شود و پس از متراکم سازی (فشرده شدن) توسط پیستون با جرقه شمع مشتعل می شود. پس از مشتعل شدن این مخلوط به مانند سوختن چمن زار (اما سریع تر) می سوزد.
 
 
 
این اتفاق باید به نرمی و کنترل شده صورت بگیرد اما اگر میزان متراکم سازی بیش از حد باشد، ممکن است در این مخلوط انفجارهای کوچکی صورت بگیرد و اشتعال زودتر از زمان جرقه زنی شمع شروع شود(تقریبا مشابه با اتفاقی که در موتورهای دیزلی می افتد). این اتفاق به وضوح قابل شنیدن است و موتور صدایی مشابه با موتورهای دیزلی تولید می کند.
 
یکی از راه های ارتقا عملکرد موتورهای بنزین سوز در افزایش نسبت متراکم سازی یا در موتور مجهز به توربوشارژر افزایش بوست ورودی است که تحت هر دو حالت باعث افزایش فشار داخل محفظه احتراق می شود. در موتورهای قدیمی آستانه اشتعال به دقت توسط طراحان موتور و تیونرها کنترل می شد به ویژه در زمانی که از توربوشارژر استفاده می شود.
 
سال ۱۹۸۲، مهندس نابغه شرکت ساب، پر گیلی برند (Per Gillibrand) ملقب به آقای توربو در رویای کنترل عملکرد موتور به صورت خودکار بود او در ادامه سیستمی با نام اختصاری APC را طراحی کرد که با کمک یک میکروفون که به بلوک سیلندر متصل شده و با ارزیابی فشار بوست و دور موتور، ناک زدن موتور را تشخیص و کنترل می کند. شرکت ساب از این سیستم ابداعی در مدل ۹۰۰ خود استفاده کرده بود.
 
امروزه شرکت های خودروسازی از سیستمی مشابه برای مقابله با ناک زدن استفاده می کنند. به لطف پردازش بسیار سریع تر کامپیوترهای امروزی امکان استفاده از الگوریتم برای پیش بینی زمان ناک زدن نیز فراهم شده است. در موتورهای تنفس طبیعی (بدون توربوشارژر/سوپرشارژر) زمان احتراق را در صورت تهدید ناک زدن به تاخیر می اندازد.
 
 
 
با همه این توصیف ها به سوال اول باز می گردیم. آیا دلیلی برای هزینه بیشتر و استفاده از سوخت های سوپر وجود دارد؟ اگر در دفترچه خودرو به صراحت این مسئله عنوان شده باید از این نوع سوخت استفاده کنید و یا این که موتور شما از موتورهای با عملکرد بسیار بالا است و نیاز به سوخت با اکتان اضافه دارید در غیر این صورت شما عملا از مزیت های سوخت با اکتان بالاتر استفاده نمی کنید و فقط جیبتان خالی می‌شود.
 
امروزه در کشورهای توسعه یافته تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در میزان اکتان (۹۷ در برابر ۹۹) است و احتمال این که موتور امروزی در صورت استفاده از سوخت معمولی آسیب ببیند تقریبا صفر درصد است.
 
با این حال مهندسان عموما به دنبال رسیدن به عملکرد بالاتر هستند و این کار با استفاده از بالاترین درجه اکتان راحت تر خواهد بود.
 
 
 
سوخت با اکتان بالاتر باعث می شود تا بوست با فشار بالاتری به درون محفظه احتراق وارد شود و در نتیجه قدرت موتور بالاتر رود. در صورت استفاده از سوخت با درصد اکتان پایین تر تنظیمات موتور به حالتی باز می گردد تا آستانه اشتعال را برای جلوگیری از ناک زدن تغییر دهد. درک این تغییر حالت در رفتار موتور بستگی به میزان شناخت شما از خودرویتان دارد.
 
تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر
 
اما بدترین سناریو ممکن زمانی است که انفجار زود هنگام باعث آسیب زدن به موتور شما می شود.
 
در تصویر بالا که از یک موتور تیون شده مسابقه ای گرفته شده است جداره های بین سوپاپ ها دچار خوردگی شده است. اما نگران نشوید در صورت استفاده از سوخت معمولی در موتورهای تولید انبوه امروزی تقریبا هیچ شانسی برای این اتفاق وجود ندارد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بنزین سوپر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 64 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهرزاد : سلام دوستان من ۵ اسفند تکمیل وجه کردم شاهین اتومات تحویل آخر بهمن بودم هنوز فاکتور نشده
محمد علی ایکس۵ ابان : باسلام ودرود،لطفا دوستان عزیزی که تهران و نزدیک هستند به نمایندگی مراجعه کنند حضوری چند نفری خیلی بهتره تا زنگ با تشکر
ممد. : سلام روال اینه که نهایت۱۰ روزه بدن...ماشینت چی بود و چ طرحی؟
ممد. : سلام روال اینه که نهایت۱۰ روزه بدن...ماشینت چی بود و چ طرحی؟
تارادستی‌سفید : دوستان‌فرسوده‌لطفا‌همتون‌پیام‌بزاریدپلاک‌شدیدیان؟؟؟؟
محسن : وقتی تکمیل وجه شده ، که دیگه نمیتونن افزایش قیمت بدن..
تارادستی‌سفید : اقاهادی‌لطفابیایید‌جواب بدیدازکجا‌فهمیدید۳۰تومن‌پول میخوان‌زنگ‌زدن‌یاچی؟منم‌۳خردادفاکتورشدم‌ازپلاک‌خبری نیست.نگران.شدم‌این‌پیام‌دادید۳۰تومن‌دیگه میخوان،مگه‌میشه
تارادستی‌سفید : ینی‌چی‌کی همچین‌حرفی زده؟؟؟؟؟مگه‌میشه
نرگس : سلام آقا رضا باشه حتما
محمدی v1pتیتانیوم : سلام آقا هادی پیش فروش بودی یا فوق العاده ؟ بعداز فاکتور شدن که دیگه پولی نمیگیرن .این 30میلیون که میگی بابت چیه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اریزو 6 جی تی : سلام 2 ماهطول میکشه با تاخیر
محمدرضا : چرا دیگه هیچکس ازدیون ناراضی نیست یعنی فقط دوروز بابت پول زور ناراحت شدین ازماست که برماست
امیرعلی : سلام مبارک با دل خوش ، ببخشید ماشینتون چه رنگیه فاکتور شدید ؟مال من سفید تحویل 18 خرداد هنوز فاکتور نشده
آذربایجان : سلام دوستان ..207 پانا رینگ فولادی که تبدیل زدم ولی نتونستم پولشو جور کنم باز تبدیل اومده ولی نمیخوام بزنم تحویلی 30 خرداد هستم کسی مثل من هست؟
فروردین 207 فرسوده : دوستان این موضوع افزایش هزینه اسقاط چیه؟زده شامل همه خودرو ها میشه مبلغ 30 میلیون
ساینا28بهمن : عجب اسیری شدیم بخدا.مام یه هفته ست چشم انتظار چراغ تحویلیم.کاشان نمیفرسته حتما اعتصابا هست دیگه
حصین : خطاب به هادی ساعت چند تکمیل وجه کردی منم 30 بهمنم ولی هنوز فاکتور نشدم؟
ماندا : دوستان لطفا اطلاع بدید فروش فوری تحویل 10 خرداد پانا فولادی رنگ تیتانیوم کسی فاکتور شده
اریزو 6 پرو : ماشین بعد از فاکتور شدن و بیمه نامه چقدر طول میکشه بدن
27 بهمن : کاشان به مشکل خورده ؟ بعد از ده روز هنوز چراغ تحویل روشن نشده رو حالت فاکتور مونده