تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در چیست؟

 

تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در چیست؟

 
زمانی که به جایگاه سوخت مراجعه می کنید عموما ۲ انتخاب پیش رو دارید. بنزین مرسوم معمولی با قیمت پایین تر یا بنزین گران تر سوپر بدون سرب. در شرایط مختلف ممکن است از هر دو سوخت بهره ببرید اما در ادامه از مهم ترین تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب و دلایل استفاده از آن‌ها خواهیم گفت.
 
مهم ترین تفاوت بین این دو نوع سوخت میزان شاخص اکتان (RON) است. شاخص اکتان سوخت به شما می گوید که سوخت چقدر در برابر انفجار و سوختن مقاوم از خود نشان می دهد. این مورد به "ناک زدن" یا pinking نیز معروف است. در موتورهای احتراق داخلی بنزین سوز، بنزین با هوا مخلوط می شود و پس از متراکم سازی (فشرده شدن) توسط پیستون با جرقه شمع مشتعل می شود. پس از مشتعل شدن این مخلوط به مانند سوختن چمن زار (اما سریع تر) می سوزد.
 
 
 
این اتفاق باید به نرمی و کنترل شده صورت بگیرد اما اگر میزان متراکم سازی بیش از حد باشد، ممکن است در این مخلوط انفجارهای کوچکی صورت بگیرد و اشتعال زودتر از زمان جرقه زنی شمع شروع شود(تقریبا مشابه با اتفاقی که در موتورهای دیزلی می افتد). این اتفاق به وضوح قابل شنیدن است و موتور صدایی مشابه با موتورهای دیزلی تولید می کند.
 
یکی از راه های ارتقا عملکرد موتورهای بنزین سوز در افزایش نسبت متراکم سازی یا در موتور مجهز به توربوشارژر افزایش بوست ورودی است که تحت هر دو حالت باعث افزایش فشار داخل محفظه احتراق می شود. در موتورهای قدیمی آستانه اشتعال به دقت توسط طراحان موتور و تیونرها کنترل می شد به ویژه در زمانی که از توربوشارژر استفاده می شود.
 
سال ۱۹۸۲، مهندس نابغه شرکت ساب، پر گیلی برند (Per Gillibrand) ملقب به آقای توربو در رویای کنترل عملکرد موتور به صورت خودکار بود او در ادامه سیستمی با نام اختصاری APC را طراحی کرد که با کمک یک میکروفون که به بلوک سیلندر متصل شده و با ارزیابی فشار بوست و دور موتور، ناک زدن موتور را تشخیص و کنترل می کند. شرکت ساب از این سیستم ابداعی در مدل ۹۰۰ خود استفاده کرده بود.
 
امروزه شرکت های خودروسازی از سیستمی مشابه برای مقابله با ناک زدن استفاده می کنند. به لطف پردازش بسیار سریع تر کامپیوترهای امروزی امکان استفاده از الگوریتم برای پیش بینی زمان ناک زدن نیز فراهم شده است. در موتورهای تنفس طبیعی (بدون توربوشارژر/سوپرشارژر) زمان احتراق را در صورت تهدید ناک زدن به تاخیر می اندازد.
 
 
 
با همه این توصیف ها به سوال اول باز می گردیم. آیا دلیلی برای هزینه بیشتر و استفاده از سوخت های سوپر وجود دارد؟ اگر در دفترچه خودرو به صراحت این مسئله عنوان شده باید از این نوع سوخت استفاده کنید و یا این که موتور شما از موتورهای با عملکرد بسیار بالا است و نیاز به سوخت با اکتان اضافه دارید در غیر این صورت شما عملا از مزیت های سوخت با اکتان بالاتر استفاده نمی کنید و فقط جیبتان خالی می‌شود.
 
امروزه در کشورهای توسعه یافته تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در میزان اکتان (۹۷ در برابر ۹۹) است و احتمال این که موتور امروزی در صورت استفاده از سوخت معمولی آسیب ببیند تقریبا صفر درصد است.
 
با این حال مهندسان عموما به دنبال رسیدن به عملکرد بالاتر هستند و این کار با استفاده از بالاترین درجه اکتان راحت تر خواهد بود.
 
 
 
سوخت با اکتان بالاتر باعث می شود تا بوست با فشار بالاتری به درون محفظه احتراق وارد شود و در نتیجه قدرت موتور بالاتر رود. در صورت استفاده از سوخت با درصد اکتان پایین تر تنظیمات موتور به حالتی باز می گردد تا آستانه اشتعال را برای جلوگیری از ناک زدن تغییر دهد. درک این تغییر حالت در رفتار موتور بستگی به میزان شناخت شما از خودرویتان دارد.
 
تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر
 
اما بدترین سناریو ممکن زمانی است که انفجار زود هنگام باعث آسیب زدن به موتور شما می شود.
 
در تصویر بالا که از یک موتور تیون شده مسابقه ای گرفته شده است جداره های بین سوپاپ ها دچار خوردگی شده است. اما نگران نشوید در صورت استفاده از سوخت معمولی در موتورهای تولید انبوه امروزی تقریبا هیچ شانسی برای این اتفاق وجود ندارد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بنزین سوپر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احسان : سلام دادش فیش واریزی دارم ۳۷۰ ۶ شهریور ریختم که قرار بود ۲۹ اسفند تحویل باشه دعوتنامه نه اومد تا اردیبهشت اومد با کارت طلای و آبشناسان درگیرش که میگن بد ۲۰۰ متر خاموش میشه اگه دزد ببره ۴۳۵۳۰۰ واریز دوم شده گفتن ۳۰ روز بد میدیم من بدبخت ۲۰۶ فروختم واریزی دوم ریختم خدا ازشون نگذره کارم شده هر روز زنگ زدن تا یک هفته پیش میگفتن ده روز دیگه فاکتور میشه دیروز زنگ زدم میگن نگارن نباش سود تاخیر میدیم بخور تو سرتون سود من هم پولم رفته هم ماشینم چه خاکی تو سرم بریزم
عرفان ۱ اردیبهشت : باید چند بار بریم با ی بار رفتن چیزی درست نمیشه
شاهین : ما چه گناهی کردیم که نزدیک به دو سال منتظر گرفتن ماشین باشیم پولش را هم داده باشیم ۱۴۰۲ وجه اول ۱۴۰۳ وجه دوم
شاهین : ما چه گناهی کردیم که نزدیک به دو سال منتظر گرفتن ماشین باشیم پولش را هم داده باشیم ۱۴۰۲ وجه اول ۱۴۰۳ وجه دوم
T8 : چرا در مورد T8 کسی نظر نمیده??? اینا هم با تاخیر هستن یا تحویلشون به موقع هست؟؟؟؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : باید چند بار بریم با ی بار رفتن چیزی درست نمیشه
حمزه شاهین جی : دوست عزیز کدام استان یزدی
شاهین ۲ اردیبهشت : حالا چرا شنبه همین فردا برین
حمزه شاهین جی : دوستان هر استانی که هستین بگید هماهنگ بشیم برای اعتراض سایپا تهران بریم خودم استان یزد شهرستان خاتم کسی هست ک بخواد تهران بره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهران اطلس20اسفند(آذر) : داداش بنظرت بازم روند کند شده؟؟؟؟؟🥺
صفارزاده : انتهای شهریور و مهر
حسن ساینا : سلام اقا توحید من ثبت نامی بهمن پیش فروش 28تیر تکمیل وجه کردم 30هم سخا تحویل دادم ماشینم کی فاکتور میشه
آیهان : آقای امید کرمانشاه و دیگران، برای بار هزارم بله سخا در فاکتور تاثیر داره. علت: اگه سایپا فاکتور کنه و خودرو به شما تخصیص داده بشه ولی سخاتون بروز نباشه و راهور پلاک نکنه خودرو میمونه پارکینگ شرکت و دپو میشه و همه دادوبیداد که شرکت خودرو داره ولی نمیده برای جلوگیری از این قضییه حدودا یکساله سیستم سایپا بترتیب تکمیل وجه اگه سخا بروز باشه فاکتور میکنه میره جلو که مشکل پلاک شدن نداشته باشه و انبار نشه اونهایی که سخا ندادن رو سیستم رد میکنه حتی اگه نوبتش برسه ساده تر از این نمیتونستم توضیح بدم
فوق العاده بهمن 6بهمن : فقط فاکتور کردن کار دیگه ای نکردن .بخاطر یه ماشین دادی رفت
سام : 207 پانا تیتا با موعد تحویل 30 خرداد ، هنوز هیچ خبری نیست از فاکتور شدن...سر در همچین سیستمی رو گل بگیرن...
ساینا اس بهمن : آقا توحید بنظرت تعداد ثبت نامی بهمن مرحله اولش از 6تا 11چند نفری هستن شما تجربه سری قبول داری متاسفانه سایپا مثل ایران خودرو اصلا تعداد نفرات یا ماشین و تو مراحل ثبت نام اعلام نمیکنه
پلویز : ای شیطون بردن تو
27 بهمن فوق العاده : سلام ما فوق العاده بهمن هستیم 27، چند هفته قبل با بچه ها رفتیم در شرکت اعتراض اولش یکم تند برخورد کردن اسم شکایت دیوان آوردیم همون موقع بردنمون داخل و برامون فاکتور کردن، دیروز صبح هم از نمایندگی برازجان تحویل گرفتیم.
سایناتاخیری زده : سلام بچ ها واقعا فوقالعاده قرار فاکتور بشه این ماه؟؟