شایع‌ترین نشانه‌های خرابی توربوشارژر در موتور خودروهای جدید

 

شایع‌ترین نشانه‌های خرابی توربوشارژر در موتور خودروهای جدید

 
با سختگیرانه‌تر شدن قوانین زیست محیطی و کاهش حجم موتورهای درون‌سوز در یک دهه اخیر، توربوشارژر به عنوان یک راهکار اصلی برای افزایش قدرت مورد استفاده قرار گرفته و اکنون بسیاری از مدل‌های جدید به موتورهای توربو مجهز هستند.
 
حتما می‌دانید در یک موتور احتراق داخلی، انفجار مخلوط هوا و سوخت در داخل سیلندر نیرو تولید می‌کند. طبیعتا هر چه غلظت هوای در دسترس بیشتر باشد، می‌توان از سوخت بیشتری برای ایجاد انفجارهای قوی‌تر استفاده کرد. وظیفه افزایش غلظت یا تراکم هوای داخل سیلندر را توربوشارژر بر عهده دارد.
 

نشانه‌های خرابی توربوشارژر

 
با آنکه توربوشارژرها از طریق پرخورانی و تزریق هوای بیشتر باعث ارتقای خروجی موتور می‌شوند، ولی به دلیل حساس بودن، تحمل و همچنین تحمیل فشار مضاعف به موتور، ممکن است تعداد دفعات مراجعه راننده به تعمیرگاه را افزایش دهند. پره‌های داخلی این قطعه، برای دستیابی به هدف تعیین شده گاها تا ۲۵۰,۰۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند. این مساله سبب می‌شود اجزای توربوشارژر متحمل فشار شدیدی شده و دمای آنها بسیار بالا برود.
 
 
 
با این مقدمه، قصد داریم در نوشتار حاضر برخی از علامت‌های اولیه را که نشانه خرابی یا نقص در توربوشارژر هستند، مرور کنیم. اگر این موضوع برای شما مخاطبین گرامی جذابیت دارد، لطفا با ادامه مطلب همراه ما باشید.
 
تاخیر در شتابگیری
 
اگر احساس کردید که موتور خودروی شما سرحال نیست و نسبت به فشرده شدن پدال گاز واکنش‌های روز اول را ندارد، احتمالا خللی در عملکرد توربوشارژر ایجاد شده است. البته این امر لزوما مرتبط با توربوشارژر نیست و شاید عوامل دیگری مثل نقص در سیستم اگزوز و یا عملکرد نامناسب سیستم سوخت‌رسانی در افت شتابگیری دخیل باشند.
 
 
در هر صورت افت شتاب دلایل گوناگونی دارد که نقص در توربوشارژر می‌تواند یکی از آنها باشد. چنانچه این اتفاق برای خودروی شما رخ داد، برای جلوگیری از افزایش هزینه، در اولین فرصت به نمایندگی یا تعمیرگاه مورد اعتماد مراجعه کنید.
 
صدای سوت بلند
 
در کنار افزایش قدرت تولیدی و کاهش آلایندگی، توربوشارژرها در کمتر شدن صدای موتور نیز موثر هستند، چرا که به خاطر ساختار خاص خود شدت صدای مرحله مکش را کمتر می‌کنند. چنانچه هنگام رانندگی متوجه یک صدای سوت بلند در زیر کاپوت خودرو شدید، این احتمال وجود دارد که توربوشارژر به درستی وظیفه خود را انجام نمی‌دهد. واضح است هر چه بلندی این صدا بیشتر باشد، مشکل هم عمیق‌تر خواهد بود. آسیب‌دیدگی چرخ کمپرسور، نشتی، پارگی شیلنگ یا ریمپ ضعیف ECU از شایع‌ترین مشکلات مربوطه هستند.
 
 
 
افزایش مصرف سوخت
 
افزایش غیرعادی میزان مصرف سوخت، یکی دیگر از نشانه‌های خرابی توربوشارژر می‌تواند باشد. البته این فاکتور نیز دلایل مختلفی دارد و توربوشارژر تنها عامل آن نیست.
 
خروج دود زیاد از دهانه اگزوز
 
همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، توربوشارژر در عین افزایش خروجی، میزان آلایندگی یک موتور درون‌سوز را نیز کاهش می‌دهد. حال اگر روزی مشاهده کردید که پس از گرم شدن موتور کماکان دود زیادی از اگزوز خارج می‌شود، باید به سالم بودن توربوشارژر شک کنید. در چنین حالتی احتمال ترک خوردگی جداره و یا فرسوده شدن درزگیرها قوت می‌گیرد.
 
 
 
ترک‌خوردگی جداره به معنای آنست که باید توربوشارژر با نمونه‌ای جدید تعویض شود. با توجه به قیمت بالای توربوشارژر، به‌ویژه در مدل‌های جدیدتر، این کار نیازمند پرداخت هزینه بالایی خواهد بود. البته در بازارهای بین‌المللی به منظور کاهش هزینه، نمونه‌های رفربیش شده از سوی سازندگان بزرگی چون Bosch، Mahle و Garrett عرضه می‌شود.
 
 
 
چنین اتفاقی باعث می‌شود سوخت به سیستم اگزوز نشت پیدا کرده و دود خروجی بیشتر شود. اگر رنگ دود متمایل به آبی باشد، پای عامل دیگری مثل خوردگی سوپاپ‌ها یا رینگ پیستون به مساله باز می‌شود!
 
 
 
در کنار عواملی که بطور خلاصه بحث کردیم، روشن شدن مقطعی چراغ چک موتور می‌تواند ریشه در توربوشارژر معیوب داشته باشد. چنانچه این فاکتور را در ترکیب با یکی دیگر از نشانه‌های فوق مشاهده کردید، حتما در اولین فرصت به تعمیرگاه سر بزنید.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توربوشارژر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وی ۴ تیتانیوم : سلام کاش ساعت واریزتون رو‌هم میفرمودین‌ هم شما هم علی
cvt مهر 1402 : سلام من تکمیل وجه 16 اسفند هستم. سخا 18 اسفند هنوز فاکتور نشدم. بعد از 6 ماه تاخیر تازه امروز برام پیامک تبدیل اختیاری به GL اومده
مهدی : من واریزی دوم 17 اسفند هستم رنگ تیتانیوم، تحویل 29 اسفند فعلا خبری نیست،
شاهین : من نمی‌دونم شرکت سایپا داره چیکار می‌کنه ولی هیچ عدالتی ندارن ما ۲۹ آذر پیام پیش فروش شاهین جی برای آبان ۴۰۴ اومد و ۳۰ ام واریز کردم ولی برای بعضیا ۳ و۵..دی ماه پیام پیش فروش مرداد اومده و الان ماشینشون را تحویل گرفتن بر چه اساس برا منی که ۲۹ آذر پیام میدی میفتم آبان ولی اینایی که دی ماه بودن میفتن مرداد والا عجیبه بخدا عجیبه الهی خیر دنیا و آخرت را نبینید که آنقدر مارو اذیت کردید بخدا نمیبخشم
M : سلام دوستان من تکمیل وجه 23 اسفند هستم.احیانا اگه پیامک تبدیل به glبرام نیاد. از کجا میشه برم ببینم تبدیل خوردم یا نه؟؟ و؟
Vl : درود به همه دوستان تولید تارا در روز حدود 350 الی 400 دستگاه هست به امید ایزد منان همه دوستان هر چه زودتر فاکتور بشوند
شاهین جی ال : دوستان بابت سود تاخیر کسی خبری نداره؟ من یک ماهه ماشین رو تحویل گرفتم ، ۷ ماه تاخیر داشت ، هیچ سودی محاسبه نشده ، چیکار کنم کسی تاحالا گرفته ؟
شاهین cvt اتومات مهر ۱۴۰۲ : آقا مگه ۱۶ اسفندی ها فاکتور نشدن؟ پس چرا بعضی از ۱۶ اسفتدی های میگن تازه براشون پیامک تبدیل به Gl آمده؟ توی این دیوانه خانه سایپا چه خبره!!!
صالح : سلام، من یک ماه پیش اومدم گفتم سایپا ساعتی 10 تا ماشیم شاهین پلاس به زور تولید میکنه یه سری دوستات اومدن مسخرم کردن، بی شرفها سیاستشونه، برا چی قطعه ندارن؟؟؟ ما که هنوز تحریم جدیدی نشدیم به نظر منم تجمع تنها راهه
پویا : مبارکتون باشه پلاک شدین پیامک اومد یا سایتو چک کردین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا اپشنال پیش فروش 8 ابان : سلام دوستان وقت بخیر با توجه به این که ایران خودرو محکوم به گران فروشی شده یه سوال برام پیش اومده تا امروز این افزایش قیمت غیر قانونی بوده و ایران خودرو مجوز افزایش قیمت نداشته پس ما هایی که تکمیل وجه کردیم هم باید به قیمت قبل حساب بشه و این افزایش 15 درصدی باید از این تاییدیه اجرا بشه و شامل تکمیل وجه های گذشته نشه یا این که ایران خودرو اون 5 درصد گران فروشی رو برمیگردونه یا این که کلا دبه میکنه هیچی نمیده یا این که کلا خرش میره نه پول میده نه ماشین (البته اینو من باب مزاح میگم)به نظر شما کدومش درسته
س : میشه کاملتر توضیح بدی؟دقیقا چطوری
بزرگ اقا : وقتی که قرار شد پلاک بشه ،باید حداقل 1 ماه اعتبار داشته باشه.
احمد : داداش قضیه اینه پول اضافه میخوان بگیرن اکستند بدن بهونشونم استاندارده اخه من نمیدونم چه تغییری کرده که همچین کاری میخوان بکنن
اخرتیری : سلام تحویل خودروتون واس چه ماهی بوده
محمود 31مرداد : من رفتم برقی زده بود😤
207 : اونایی که تبدیل به رینگ زدن تا چندم فاکتور شدن
اطلسی : حالا تکلیف ماها چیه چرا موقع تجمع کسی نمیاد یعنی همه این وسط ماشین دوم دارید که اینقد بیخیال ماشین ثبتنامیتون هستید
سمند جدید اهواز زیبایی : حاضرم شرط ببندم به این که تبدیل زدن برقی میدن
ساینا اس بهمن : سلام فاکتور شدن تا تحویل حضوری چندروز زمان میبره؟