تحقق اهداف سند ۲۵ ساله با مدیریت شرایط سرمایه گذاری

 

تحقق اهداف سند ۲۵ ساله با مدیریت شرایط سرمایه گذاری

 
سه بند خودرویی در سند همکاری ایران و چین که از جمله ضعف های صنعت خودرو به شمار می رود در حالی پیش بینی شده که کارشناسان این صنعت معتقدند با تکیه بر طراحی پلتفرم های مشترک می توان صنعت خودرو را به روزهای بهتری هدایت کرد.
 
سند جامع همکاری ایران و چین در نهایت در حالی در نیمه عید به امضا رسید که بخشی از این سند به صنعت خودرو و افزایش ارتباط میان خودروسازان ایرانی با چینی مرتبط است. بر اساس این سند همکاری بین شرکت‌های خودروساز دو کشور به منظور انتقال فناوری و تولید مشترک جهت عرضه در بازار دو کشور و کشورهای ثالث، مشارکت شرکت‌های خودرویی چینی با دو خودروساز ایرانی از قبیل اشتراک گذاری دانش‌های فنی در زمینه ایجاد پلتفرم‌های مشترک و طراحی شهرک صنعتی تولید خودرو و صنایع مرتبط با تمرکز براستفاده از فناوری انرژی تجدید پذیر از جمله بندهایی است که ارتباط خودروسازان ایرانی با چینی ها را تقویت خواهد کرد.
 
کارشناسان این حوزه این فرصت را برای توسعه پلتفرم های مشترک و ورود به خودروهای برقی مناسب عنوان کرده و تحقق بندهای پیش بینی شده را منوط به مدیریت شرایط و ایجاد ثبات سرمایه گذاری از سوی مدیران ایرانی می دانند.
 
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که آن چه در سال های گذشته در همکاری با چینی ها محقق شده با آن چه که در این قرارداد تعیین شده ، متفاوت است، می گوید: در زمان های گذشته چینی ها همزمان با دور نخست تحریم ها در سال های 90 و 91 وارد بازار ایران شدند و در آن سال ها درصد کمی از بازار در اختیار چینی ها بود اما پس از برجام خودروسازان چینی با قدرت و شدت بیشتری وارد بازار ایران شدند.
 
وی می افزاید: در همین حال خودروسازانی که پیش از این سال ها در بازار ایران به ویژه در بخش خصوصی فعالیت داشته اند جان تازه ای گرفته و با تدوین استراتژی نسبت به افزایش سهم خود از بازار اقدام کردند اما بر اساس این سند همکاری، فضای جدیدی ایجاد شده و چینی ها درصد بیشتری از سهم بازار را در اختیار خواهند گرفت.
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که یکی از راه های افزایش سهم بازار وارد شدن به پروژه های مشترک ، قطعه سازی و تعریف پروژه هایی برای منفعت رساندن به شریک مقابل است بنابراین به نظر می رسد استراتژی تعریف شده در این سند متفاوت تر از همکاری های گذشته خواهد بود.
 
صدرایی با بیان این که به نظر می رسد این سند فرصت خوبی برای تعریف پلتفرم های مشترک و استفاده از توانمندی و دانش چینی ها در این زمینه است، تصریح می کند: در عین حال توسعه خودروهای برقی می تواند از اولویت های همکاری با خودروسازان چینی باشد. این در حالیست که به دلیل تنوع بالای تولید خودرو در چین که از خودروهای اقتصادی تا خودروهای لوکس را شامل می شود می توان بر روی تمام سگمنت ها همکاری ایران با چینی ها در قالب یک سند همکاری پوشش داده شود. 
 
وی ادامه می دهد: استراتژی جدید چینی ها برای همکاری با ایران و توسعه آن و همچنین افزایش سهم بازار متفاوت از روند همکاری های گذشته خواهد بود این در حالیست که پیش از این حضور چینی ها در ایران در قالب مونتاژکاری و یا همکاری با شرکت های دولتی بوده که به دلیل تحریم ها ناگزیر به خروج از ایران شدند اما این بار شرایط متفاوت خواهد بود و ثباتی را به لحاظ حضور و همچنین ارزش سرمایه گذاری شاهد خواهیم بود که در صورت حرکت در راه درست می تواند پرقدرت تر از گذدشته در بازار ایران حضور داشته باشد.
 
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به اثرات این سند همکاری در یک تا دو سال آینده بر صنعت خودرو اظهار می کند: در فاصله یک تا دو سال آینده می توان نسبت طراحی خودروهای مشترک و یا پلتفرم های مشترک با هدف صادرات خودرو از ایران و یا طراحی پلتفرم هایی برای بازار ایران اقدام کرد در این میان تغییر خودروهای چینی متناسب با بازار ایران نیز می تواند یکی از گزینه های همکاری باشد.
 
صدرایی با اشاره به امکان ساخت چندین مدل خودرو بر روی یک پلتفرم می گوید: در صورت اجرایی شدن این سند می توان تا دو سال آینده شاهد تولید مشترک خودرو میان چینی ها با بخش دولتی و عرضه آن به بازار باشیم. بخش خصوصی نیز می تواند نسبت به تولید خودروهایی با کلاس بالاتر اقدام کرده و آن را روانه بازار کند.
 
وی یادآور می شود: این که این سند تا چه اندازه واقعی بوده و جنبه عملیاتی داشته باشد بستگی به ایجاد شرایط از سوی ایران دارد و این که شرایط برای چینی ها به گونه ای فراهم شود که حاضر به قبول ریسک سرمایه گذاری در ایران شوند بسیار حایز اهمیت است. بدون شک ایران کشور پرریسکی برای سرمایه گذاری به شمار می رود و حتی در صورت برجام نیز مشخص نیست چه اتفاقی رخ خواهد داد بنابراین بخشی از این سند به ایرانی ها مرتبط می شود که تا چه اندازه قادر به ایجاد ثبات و فراهم کردن شرایط جذاب سرمایه گذاری برای چینی ها خواهند بود.

منبع

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سرمایه گذاری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v4 شیراز : ایران خودرو یکی زرنگه پول جلو جلو میگیره..هرماه مبلغی به عنوان مالیات میگیره.بعد حساب کنی تارا ۱۱۴۰پات اب میخوره...ودقعا حرم خور هستن
ابوالفضل : دوستان دعوتنامه های موعد مرداد شاهین پلاس برای کسی اومده؟
مهدی مشهد : سلام به همه برای من ۱۶شهریور فاکتور شد و امروز صبح پلاک شد حالا با این تعطیلات کی برسه دستمون. خدا داند
جواد : سلام و عرض ادب تارا دستی سی روزه تاریخ تحویل سه شهریور امروز نوزده شهریور فاکتور شد رنگ سفید
شاهین اتومات : بنده هم 16 اسفند cvt فاکتور شدم
شاهین G : سلام آیا شاهین G با موعد دعوتنامه برای هفته چهارم شهریور برای کسی ارسال شده؟
شاهین اسفند : اوفففففففففف بلاخره بلاخره بلاخره گوش شیطان کر فاکتور شدم باورم نمیشه ۱۶ اسفند سخا ۱۸
امیر مهدی ، شاهین پلاس تکمیل وجه اول اردیبهشت : آقا اینا که مث این بنده خدا خودشونو جای سایپا جا میزنن پیام مینویسن تو متنشونم پر از غلط تایپی املایی و مطالب بی پایه و معنی خدایی فازتون چیه به سرتون زده، چی شده ؟ مشکل از سایپا هست ، از دولتم هست ، منفعت طلبی و رانت یک مسئله سازمان یافته مشخص در این موضوعه وگرنه هیچ جای دنیا شبیه به این موضوع رو در هیچ زمینه ای پیدا نمیکنی ، ماشین به پلیس عراق میدن به مردم خودمون نمیدن تماس میگیری مستندات میدی پاسخ اینه ، برید از دولت مطالبه کنید . هر دفعه به تمامی شما ها که خودتونم شاهد هستید یک دروغ یا سرهم بندی یه چیزی میگن یا قطع میکنن ، عذرخواهی پیاپی چند مرحله ای مدیران بخش های مختلف شرکت ، برگزاری پرسش و پاسخ بی نتیجه ، کلی گویی در تعداد خودروهای تحویلی ، عدم ارائه آمار مشخص و تاکید صرفا کلامی ، تماما هماهنگ شده و همه اینها در راستای آرام کردن جو روانی موجود اذهان عمومی است ، ببنید دوستان ماشیناتونو که میدن آخرش ، تنها راه اینه اگر مطالبه ای هست فقط با ثبت شکایت قضایی هست . حالا یه عده میان میگن فایده نداره و فلان ولی این متن اینجا میمونه بعدش به حرف من میرسید.
وحید : جناب مرادی اگه تیک آماده برای فاکتور نخورده و روی فاکتور شده هنوز نمی چرخه، به این معنی هست که نمایندگی هنوز مدارکتون رو به شرکت ارسال نکرده، هر چی دیرتر ارسال بشه همون قدر ماشینتون دیرتر فاکتور میشه ، چون سیزدهم واریز وجه رو انجام دادید و تا حالا تیک آماده برای فاکتور نخورده، به نظرم زودتر به نمایندگی مراجعه کنید ، تا زودتر مدارکتون ارسال بشه، چون تو این موضوع بعضاً نمایندگی ها کم کاری می کنن
شاهین پلاس۱ : صبوری بسته اقا نمیخاییم صبور باشیم حقمونو بدید ماشینمونو بدید اه مردم پشت سرتونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : چند تا پیام پایین صالح توضیح داده برای کارت سوخت چی کار کنی
اکبر : مال من 17هم تبدیل اومد هم فاکتور شد 31مرداد تحویلی بود . پیش فروش بوده
حامد : هیچی داداش گلم فقط فقط جریمه تاخیرو بهت میدن روی چیز دیگه ای حساب نکنی فقط فقط جریمه تاخیر
علی پور : سلام. تو را خدا یکی به داد این ملت برسد،نمایندگی ام وی ام در شرایط فروش نقد واقساط اعلام کرده بود با قیمت غیر قطعی ومن هم تیک اقساط را زدم حالا قیمت به سرشان بخورد ولی اعلام داشتند فروش فقط نقدی می باشد حالا ما که ماشین وطلا فروختیم پول پیش واریز کردیم باید منتظر لطف.مسئولین ام وی ام باشیم با منت پول خودمان را پس از 4ماه پس بگیریم.وای به حال دولت وبازرسیی وسایر نظارت. کنندگان بر شرکتهای فروش خودرو،
اخرتیری : خودت از همشون بهتری
سورن تحویل 31مرداد : سلام عزیزان کسایی که تبدیل زدن فاکتور شدن مال من که برگشت عقب امروز دوبار برگشت آماده فاکتور فاکتور نشد ظاهرا الکی تبدیل زدیم
حسام بیگ : دقیقا. ولی یه پولی واسه بیمه وپلاک جدید دوباره میگیرن
پانا تحویل اخر شهریور : دوستان کسی فاکتور شده تحویل شهریور یا تغییر رنگ فعال شده؟
مراد بیگ : بهتر میخوره مدل 1405
رانا تحویل 31مرداد : سلام امروز تازه برام فاکتور شده یه جا زده کسورات 60 میلیون که یه بندش برا تاخیر زده یکی هم تأثیر شورای رقابت که بیشترش مربوط به اینه چیه منظورش