تحقق اهداف سند ۲۵ ساله با مدیریت شرایط سرمایه گذاری

 

تحقق اهداف سند ۲۵ ساله با مدیریت شرایط سرمایه گذاری

 
سه بند خودرویی در سند همکاری ایران و چین که از جمله ضعف های صنعت خودرو به شمار می رود در حالی پیش بینی شده که کارشناسان این صنعت معتقدند با تکیه بر طراحی پلتفرم های مشترک می توان صنعت خودرو را به روزهای بهتری هدایت کرد.
 
سند جامع همکاری ایران و چین در نهایت در حالی در نیمه عید به امضا رسید که بخشی از این سند به صنعت خودرو و افزایش ارتباط میان خودروسازان ایرانی با چینی مرتبط است. بر اساس این سند همکاری بین شرکت‌های خودروساز دو کشور به منظور انتقال فناوری و تولید مشترک جهت عرضه در بازار دو کشور و کشورهای ثالث، مشارکت شرکت‌های خودرویی چینی با دو خودروساز ایرانی از قبیل اشتراک گذاری دانش‌های فنی در زمینه ایجاد پلتفرم‌های مشترک و طراحی شهرک صنعتی تولید خودرو و صنایع مرتبط با تمرکز براستفاده از فناوری انرژی تجدید پذیر از جمله بندهایی است که ارتباط خودروسازان ایرانی با چینی ها را تقویت خواهد کرد.
 
کارشناسان این حوزه این فرصت را برای توسعه پلتفرم های مشترک و ورود به خودروهای برقی مناسب عنوان کرده و تحقق بندهای پیش بینی شده را منوط به مدیریت شرایط و ایجاد ثبات سرمایه گذاری از سوی مدیران ایرانی می دانند.
 
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که آن چه در سال های گذشته در همکاری با چینی ها محقق شده با آن چه که در این قرارداد تعیین شده ، متفاوت است، می گوید: در زمان های گذشته چینی ها همزمان با دور نخست تحریم ها در سال های 90 و 91 وارد بازار ایران شدند و در آن سال ها درصد کمی از بازار در اختیار چینی ها بود اما پس از برجام خودروسازان چینی با قدرت و شدت بیشتری وارد بازار ایران شدند.
 
وی می افزاید: در همین حال خودروسازانی که پیش از این سال ها در بازار ایران به ویژه در بخش خصوصی فعالیت داشته اند جان تازه ای گرفته و با تدوین استراتژی نسبت به افزایش سهم خود از بازار اقدام کردند اما بر اساس این سند همکاری، فضای جدیدی ایجاد شده و چینی ها درصد بیشتری از سهم بازار را در اختیار خواهند گرفت.
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که یکی از راه های افزایش سهم بازار وارد شدن به پروژه های مشترک ، قطعه سازی و تعریف پروژه هایی برای منفعت رساندن به شریک مقابل است بنابراین به نظر می رسد استراتژی تعریف شده در این سند متفاوت تر از همکاری های گذشته خواهد بود.
 
صدرایی با بیان این که به نظر می رسد این سند فرصت خوبی برای تعریف پلتفرم های مشترک و استفاده از توانمندی و دانش چینی ها در این زمینه است، تصریح می کند: در عین حال توسعه خودروهای برقی می تواند از اولویت های همکاری با خودروسازان چینی باشد. این در حالیست که به دلیل تنوع بالای تولید خودرو در چین که از خودروهای اقتصادی تا خودروهای لوکس را شامل می شود می توان بر روی تمام سگمنت ها همکاری ایران با چینی ها در قالب یک سند همکاری پوشش داده شود. 
 
وی ادامه می دهد: استراتژی جدید چینی ها برای همکاری با ایران و توسعه آن و همچنین افزایش سهم بازار متفاوت از روند همکاری های گذشته خواهد بود این در حالیست که پیش از این حضور چینی ها در ایران در قالب مونتاژکاری و یا همکاری با شرکت های دولتی بوده که به دلیل تحریم ها ناگزیر به خروج از ایران شدند اما این بار شرایط متفاوت خواهد بود و ثباتی را به لحاظ حضور و همچنین ارزش سرمایه گذاری شاهد خواهیم بود که در صورت حرکت در راه درست می تواند پرقدرت تر از گذدشته در بازار ایران حضور داشته باشد.
 
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به اثرات این سند همکاری در یک تا دو سال آینده بر صنعت خودرو اظهار می کند: در فاصله یک تا دو سال آینده می توان نسبت طراحی خودروهای مشترک و یا پلتفرم های مشترک با هدف صادرات خودرو از ایران و یا طراحی پلتفرم هایی برای بازار ایران اقدام کرد در این میان تغییر خودروهای چینی متناسب با بازار ایران نیز می تواند یکی از گزینه های همکاری باشد.
 
صدرایی با اشاره به امکان ساخت چندین مدل خودرو بر روی یک پلتفرم می گوید: در صورت اجرایی شدن این سند می توان تا دو سال آینده شاهد تولید مشترک خودرو میان چینی ها با بخش دولتی و عرضه آن به بازار باشیم. بخش خصوصی نیز می تواند نسبت به تولید خودروهایی با کلاس بالاتر اقدام کرده و آن را روانه بازار کند.
 
وی یادآور می شود: این که این سند تا چه اندازه واقعی بوده و جنبه عملیاتی داشته باشد بستگی به ایجاد شرایط از سوی ایران دارد و این که شرایط برای چینی ها به گونه ای فراهم شود که حاضر به قبول ریسک سرمایه گذاری در ایران شوند بسیار حایز اهمیت است. بدون شک ایران کشور پرریسکی برای سرمایه گذاری به شمار می رود و حتی در صورت برجام نیز مشخص نیست چه اتفاقی رخ خواهد داد بنابراین بخشی از این سند به ایرانی ها مرتبط می شود که تا چه اندازه قادر به ایجاد ثبات و فراهم کردن شرایط جذاب سرمایه گذاری برای چینی ها خواهند بود.

منبع

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سرمایه گذاری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبر از اردبیل : با سلام و احترام تکمیل وجه 22 اسفند و احراز 27 الان وضعیت برگشته به عقب و قید شده تعهد شده و رنگ هم همون سفید مونده@@@@ به امید شادکامی برای همه عزیزان
شاهین جی اردیبهشت : سلام وقت همگی بخیر من امروز با سایپا 096550تماس گرفتم هم با نمایندگی تحویل ماشین هر دو گفتن شاهین جی با ترمزESCتا 1/24فاکتور شدن .به احتمال بخاطر افزایش قیمت ماشین ثبت نامی های قبلو زود تحویل بدن تا برن برای ثبت نام جدید
تسلسهحسستل : دوستان ماشین اگر شاستی بخوره چقدر بیعدش بیمه موشه؟
رز زرد : دوستان یه سوال ... اردیبهشت و خرداد واسه من‌ تبدیل جی ال اومده...ولی واسه هردو مرحله سودش ۱۸۸۷۱۰۰۰ زده...آذر ۲۹۶ و ۹۰۰پرداخت کردم... کسی میدونه چرا اینجوریه؟ مگه نباید ماه به ماه سودش بیشتر بشه؟ ممنون میشم جواب بدی
رز زرد : آره نامردها ... آگهی کردن تحویل یک روزه... بعد اینا میگن قطعه نداریم😏
زیان دیده سایپا : خدا لعنت کنه مدیران حروم خور سایپا رو واقعا دیگه طاقتم طاق شده
رز زرد : سلام منتظر جی هستیم خدا کنه حداقل گرونش نکن😕
شاهین cvt : خوش به حالتون مثل اینکه روال فاکتور کردن در 1 اسفند متوقف شده
نرگس : سلام آقا مهدی از ماشینتون خبری نشد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : عجله نکن، هر وقت دعوتنامه اومد ده پانزده روز وقت داری بریزی، اونوقت با خیال راحت بفروش، الان داره گرون میشه چرا باید بفروشی
امیر : سلام دوستان فعلا پیش فروش تا چهاراسفند فاکتورشده
مجید از تهران : ساینا فوری وارد بحث بد قول بودن نمیشم اما من روزهایی دیدم که ساینا اس به سرعت در حال فاکتور شدن وتحویل بود زمانی که حتی قیمت ساینا 268 بود کوییک اس 290 میلیون اما یهو در عرض یک ماه وچند هفته ساینا قیمتش رسید به 315 میلیون یعنی هفته ای 20 یا 10 میلیون به عناوینی گرون میکردن اما حالا کاملا برعکس شده ساینا با کندی فاکتور محصولات کوییک سرعت بهتری به نسبت در فاکتور شدن دارن مطمئن هستم مدتی بعد شرکت ساینا به سرعت فاکتور میکنه و کوییک به مشکل فاکتور میخوره و این قصه تا آخر ادامه داره...
امیر : سلام دوستان میگم این رانا چرا بازارش افزایشی نمیشه ؟؟؟همه ماشینها 50 تومک گذاشتن بغیر این
کوییک : سلام چه طرحی بودید کی ثبت نام کردید؟
فروردین فرسوده 207 : توروخدا اگه کسی میدونه باید چکار کرد جواب منو بده.دیوونه شدم بس که رفتم اومدم نفهمیدم چی به چیه. 6 ماهه پولم خوابیده کلی وام گرفتم اگه الان بخوان بگن قرارداد فسخ خیلی ظلم
فروردین فرسوده 207 : سلام درخصوص فاکتور نشدن خودرو فرسوده تحویل 31 فروردین. دوست عزیزی که ماشینت مث من فاکتور نشده من زنگ زدم تهران گفت تاییدیه ارزش اسقاط برا ما نیومده بخاطر این فاکتور نمیشه وگرنه همه ی پیش فروش های فروردین اسقاطی رو فاکتور کردیم. شما میدونید چجوری باید حلش کرد؟من زبون اینارو نمیفهمم میرم اسقاط میگه اوکیه زنگ میزنم تهران میگن مشکل هست. لطفا اگه میدونید منو راهنمایی کنید
میلاد : ایرانخودر باز ماشین بیرون میده .هر روز میبینم دو سه تا 18 چرخ دارن خودروهای ایرانخودرو را میبرن برای شهرستانها . ولی سایپا هفته ای یکی دو بار میبینم . اونم فقط کوییکه
ساینا فوری : به نظر من شرکت سایپا بیش از حد بد قول هست و همه ی ماشین هایش مخصوصا ساینا اس فروش فوق العاده رو فاکتور نمیکند و راکد شده است.
آریزو 6 جی تی : سلام من سال قبل حدود22روز از تاریخ تحویل گذشته بودکه تحویل گرفتیم حدود 22میلیون هم سود تاخیر بهم دادن دوستان یادتون نره حتما برای سود تاخیر و بیمه سودتاخیر بگیرد نمایندگی اصلا خودش چیزی نمیگه خودتون اقدام کنید