چرا آمار فوت بانوان در حوادث رانندگی، بیش از مردان است؟

 

چرا آمار فوت بانوان در حوادث رانندگی، بیش از مردان است؟

 
براساس یک تحقیق آماری در امریکا، نسبت حوادثی که برای رانندگان زن اتفاق می‌افتد و منجر به مرگ می‌شود، بیش نمونه تصادفات مشابه برای مردان است. این موضوع احتمالا با خودروهای کوچک و ناایمن مورد استفاده بانوان، ارتباط دارد.
 
شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه، همه‌ساله برای کسب آمار دقیق از حوادث مختلف، تلاش می‌کنند. هزینه‌ای که برای بیمه عمر، خودرو، خانه و حتی مسئولیت‌های کاری پرداخت می‌شود، با عوامل متنوعی ارتباط دارد که بسیاری از آن‌ها، بستگی به آمارهای حوادث دارند.
 
در اکثر کشورهای جهان، با درنظرگرفتن تعداد کل رانندگان زن و مرد، آمار نسبی تصادفات منجر به فوت برای رانندگان زن، بیش از مردان است. این موضوع، باتوجه به نسبت رانندگان زن و مرد به کل جامعه بیان می‌شود؛ چراکه تعداد کل رانندگان مرد از بانوان بیشتر است و در مجموع، حوادث بیشتری برای آقایان وجود دارد. براساس تحقیقات انجام شده، دلیل اینکه نسبت تعداد بانوان فوت شده در حوادث به کل رانندگان زن، بیش از مردان است، با نوع خودروهای مورد استفاده آن‌ها، ارتباط دارد.
 
مؤسسه بیمه بزرگراه‌های امریکا (IIHS) با مطالعه آمار حوادث رانندگی گزارش شده توسط پلیس، طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۵، به نتایج جالبی رسیده است. در تصادف از رو‌به‌رو که منجر به فوت ناشی از شکستگی استخوان‌ها شده باشد، تعداد رانندگان زن به مرد، سه برابر است. این نسبت برای حوادث با جراحات شدید نیز، به ۲ برابر می‌رسد.
 
براساس آمار، ۷۰ درصد بانوان فوت شده در تصادفات، در خودروهای خانوادگی (غیر تجاری) حضور داشته‌اند؛ درحالی‌که این عدد برای مردان به ۶۰ درصد می‌رسد. یعنی ۴۰ درصد فوت رانندگان مرد، مرتبط با خودروهای سنگین و نیمه سنگین مثل کامیونت‌ها و مینی‌بوس‌ها است.
 
دیگر نکته جالب توجه که به نوع خودروهای مورد استفاده مردان و زنان مربوط است؛ محبوبیت وانت‌ها برای مردان را نشان می‌دهد. تنها ۵ درصد از بانوان فوت شده در تصادفات، راننده وانت بوده‌اند؛ درحالی‌که این آمار برای مردان به ۲۰ درصد می‌رسد. همچنین تعداد کشته‌شدگان درحال رانندگی با خودروهای ون، بین مردان و زنان برابر است. در بازار امریکا، انواع ون برای خانواده‌های دارای بیش از یک فرزند، توسط پدران و مادران استفاده می‌شود.
 
در آمار IIHS، رانندگان فوت شده از گروه زنان، کمتر از مردان به‌عنوان مقصر و عامل حادثه معرفی شده‌اند؛ درحالی‌که مردان پشت فرمان خودروهای بزرگ‌تر (نسبت به مدل‌های مورد استفاده توسط بانوان)، عامل اصلی تصادفات منجر به فوت بوده‌اند.
 
افزایش ایمنی در خودروهای مدرن طی سال‌های اخیر، به‌خوبی آمار فوت و جراحات برای مردان و زنان را کاهش داده است به‌طوری که هر دو گروه با نسبتی تقریبا برابر، به مرور زمان حوادث کمتری داشته‌اند. تا سال ۲۰۱۱، تست‌های تصادف خودرو با آدمک‌های متناسب با میانگین قدی مردان انجام می‌شد؛ اما طی سال‌های اخیر، هر دو نوع آدمک زن و مرد استفاده می‌شوند تا شبیه‌سازی حوادث برای بانوان نیز، ارتقا یابد.
 
در بازار جهانی، میانگین قدی و وزنی مردان برای طراحی خودروها، ملاک قرار داده می‌شود. مثلا برای ساکنان امریکا، ۱۸۰ سانتی‌متر به‌عنوان میانگین قدی مردان لحاظ شده؛ اما برای زنان، این عدد در حدود ۱۶۵ است. چنین شرایطی، فاصله استاندارد بانوان از پدال‌ها را افزایش می‌دهد و آن‌ها را مجبور می‌کند ضمن جلوکشیدن صندلی، به فرمان و داشبورد نزدیک‌تر شوند. در نتیجه، احتمال فوت یا جراحت شدید زنان هنگام رانندگی، بالا می‌رود.
 
بسیاری از امکانات ایمنی مثل کیسه‌های هوا نیز براساس میانگین قدی مردان تنظیم شده است. بانوان و مردان کوتاه‌قد، اگر بیش از حد استاندارد به فرمان و داشبورد نزدیک شوند؛ از حفاظت کافی هنگام عملكرد کیسه هوا بهره‌مند نخواهند شد. حداقل فاصله بین قفسه سینه و محل خروج کیسه هوا، ۲۵ سانتی‌متر تعیین شده است. چنانچه راننده، بیش از حد به فرمان و داشبورد نزدیک باشد، قبل از پمپاژ باد به کیسه هوا، دچار حادثه و صدمه خواهد شد.
 
در مجموع براساس تحقیات IIHS، همچنان تعداد مردان فوت شده براثر حوادث رانندگی بیش از زنان است. از سویی دیگر، آمار مرگ راننده در تصادفاتی که بانوان حضور داشته‌اند، حدود ۲۰ تا ۲۸ درصد بیشتر از مردان است. برای جراحت‌های مختلف ناشی از حادثه رانندگی نیز، زنان ۳۷ تا ۷۳ درصد بیش از مردان آسیب دیده‌اند.

منبع

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تصادفات رانندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام : من هم اعلام آمادگی میکنم شنبه 9 صبح هستم
جمشیدیان : الان نمایندگی بودم گفتم شاهین سی وی تی ها رو فاکتور نمی کنید تکمیل وجه شانزدهم اسفند 1403 بوده ام گفت یه نفر از خط تولید اومده بود اینجا میگفت به خاطر کسری قطعات مثل قفل و نمیدونم واشر دور در فعلا خیلی کم تولید داره یه روز بیستا داره تولید یه روز 50 تا گفت کسری قطعاتش ون خیلی مسخره است گفت ربطی به سخا نداره تکمیل وجه مهم تره گفت اوایل شهریور روش حساب کن. اینطوری نمیشه شنبه بریم دم در اون سایپا رو گل بگیریم.. عملا داره یک ماه یک ماه بهش اضافه میکنه عجب گیری کردیم ... اسفند گفتن دوماه دیگه الان هر وقت میرم 40 روز بعد رو پیشنهاد می‌دهند. الانم گفت اوایل شهریور . اوایل شهریور هم میگه مهر ماه 🌙 لعنت به سایپا که هممون رو اسیر کردند ...
شاهین پلاس : هرکسی میتونه بیاد شنبه ساعت 9
شاهینcvt_mojtaba : یعنی میشه امروز 12 اسفند و 13 اسفند فاکتور بشه؟
بهمن : من ک الان زنگ زدم، با یکی صحبت می‌کرد ک چراغ سپر کم هست یچیزایی پشت گوشی میگفت دیگه مثل اینکه اربا رجوع میگفت شکایت کنم پیگیری کنم ایشونم میگفت حالا هرجا میخای برو پیگیری بکن، بعد من ک گوش میکردم گفت بله بفرماید ازش پرسیدم ک دیگه کی ماشین ما میخاد بیاد فلان کدملی زد گفت انشالله تا آخر این ماه دعوتنامه بهمن میاد، دیماه کامل کنیم میاد، ولی باز گفتم اگر نمیاد برم کویک ثبت نام کنم گفتش آره خب 0را کویک نزدید، کلا حرفاشون دوپهلو بود، خواهشا دوستان همگی پیگیری کنید زنگ. بزنید زورتان میرسه تجمع کنید، مملکت ماجوریه تا کسی بلند نشه اینا بخیالن، بیاید نزاریم بیشتر این به حقمون طلم بشه، همینجوری کم بدبختی گرونی نداریم، همچی کشور بهم ریخته هچی نداریم تو این کشوری ک کلی معادن مس نفت گاز داریم، الان مثل گداها شدیم ن آبی ن برقی ن نونی
بهمن : یا خدا، تف تو مملکتمون همچیش تعطیله،
سهند دیماه : آلان زنگ زدم میگن دیگه قطعه تمام شده تولید متوقف شده واسه اونایی که در بازه 1تا 7اردیبهشت ماه تکمیل وجه کردن شاید یکسال دیگه فاکتور بشید . دوستان تجمع بذارید دم در شرکت سایپا
سهند دیماه : آلان زنگ زدم میگن دیگه قطعه تمام شده تولید متوقف شده واسه اونایی که در بازه 1تا 7اردیبهشت ماه تکمیل وجه کردن شاید یکسال دیگه فاکتور بشید . دوستان تجمع بذارید دم در شرکت سایپا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : از11مرداد فاکتور میشیم
اطلس آذری : نه من شنبه 4 مرداد فاکتور شدم
جمشید : واسه تکمیل وجه پیش فروش دوگانه حدود چقدر باید واریز کرد؟
اطلس آذری : 4 مرداد فاکتور شدم
جمشیدی : آره تا چند روز دیگه قطعا فاکتور میشه
6دنده : مبارکت باشه خوشحالمون کردی
جعفر : اگر واقعا سایپا از 21 تا 24 بره تعطیلات و نیمه های شهریور هم بره تو فاز واگذاری یحتمل منطق میگه با این شرایط باز یه مدتی توقف فاکتور بخوریم. باید دید چی میشه ولی امیدوار باشیم هفته ی آینده فوق العاده ها رو استارت بزنن...
علیرضا : بله داداش
آر اس 31اردیبهشت اسقاط : یعنی مردم با کله خریدن دیگ یکروزه غارت کردن کویکارو که ب امروز نرسید
ساناز : آقا رضا هنوز مونده تا به درد ما فوق العاده ها برسی، ما که سه ماهه تو تاخیریم چی باید بگیم دیگه. صبور باش...