خودروهای برقی مدرن با طراحی دهه ۱۹۶۰

 

خودروهای برقی مدرن با طراحی دهه ۱۹۶۰

 
در دهه‌ی ۱۹۶۰ هیچ محدودیتی در طراحی خودرو وجود نداشت و محصولات متفاوتی تولید شدند. آیا می‌توان با ترکیب طراحی خودروهای قدیمی، مدل‌های مدرن برقی را جذاب‌تر کرد؟
 
این روزها، آینده‌ی خودروسازی را در مدل‌های برقی و پاک با آلایندگی صفر می‌بینیم. در دهه‌ی ۲۰۱۰ مقدمات ورود به دنیای برقی به ‌لطف جسارت‌های تسلا و ایلان ماسک شدت بیشتری گرفت و پرچمدارهای این صنعت مثل تویوتا و هوندا از ژاپن، فولکس واگن و دایملر (شرکت مادر مرسدس بنز) از اروپا و فورد و جنرال موتورز از آمریکا  به ‌میدان آمدند.
 
برخلاف باور بسیاری از افراد، خودروی برقی مفهوم جدیدی نیست؛ بلکه ریشه‌های حمل‌ونقل با استفاده از قدرت برق به سال‌ها پیش در دهه‌ی ۱۸۳۰ باز می‌گردد. در آن دوران مخترعان به‌ دنبال کالکسه‌های برقی بودند و با تولید اولین خودرو، در دهه‌ی ۱۹۰۰ ایده‌ی برق حتی بیشتر از ماشین بخار محبوب بود. اما خودروی برقی در آن سال‌ها به محصولی کاربردی تبدیل نشد و بیش از یک قرن طول کشید تا مدلی کاملا پاک (البته نه در فرایند تولید و فراهم کردن مواد اولیه) به ‌دست مردم برسد.
 
همیشه یکی از انتقادها در مورد خودروی برقی، طراحی بدنه است. تصور خودروسازان این بود که برای تازه و خاص نشان دادن خودروی برقی، باید طراحی منحصربه‌فرد و متفاوت با نمونه‌های بنزینی و دیزلی انتخاب کرد. این مورد در جدیدترین مدل‌ها کم‌رنگ‌تر شده و حتی دریچه‌های هوا در سپر جلو تا حدودی مشابه خودروهای بنزینی شده است.
 
طرفداران قدیمی دنیای خودرو، دوران طلایی طراحی را از دهه‌ی ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۰ توصیف می‌کنند؛ اما همه توافق دارند که هیجان‌انگیزترین طراحی‌ها در دهه‌ی ۱۹۶۰ انجام شد. Chasing Cars با انتخاب چند نمونه طراحی از خودروهای دهه‌ی ۱۹۶۰، رندرهایی جالب منتشر کرده است که در این مقاله به‌اشتراک می‌گذاریم. هفت خودروی برقی جذاب این روزها، با طراحی دهه‌ی ۱۹۶۰ چه ظاهری خواهند داشت؟
 
بی‌ام‌و i8
 
کوپه و کروک اسپرت بی‌ام‌و i8 یکی از جذاب‌ترین خودروهای برقی چند سال گذشته محسوب می‌شود که طراحیِ کاملا آینده‌نگرانه دارد. بی‌ام‌و i8 شاید در نگاه اول برای افرادی که اطلاعات کاملی از آن ندارند، مشابه سوپراسپرت‌های گران‌قیمت و قدرتمند باشد؛ اما زیر پوسته‌ی فضایی i8، یک خودروی اسپرت پلاگین هیبرید آلمانی با پیشرانه‌ی سه سیلندر ۱٫۵ لیتری، سیستم توربوشارژر، موتور برقی و پک باتری با ظرفیت ۱۱٫۷ کیلووات ساعت قرار دارد.
 
رندر i8 قدیمی، ترکیب فناوری مدرن خودروساز باواریا را با بی‌ام‌و 507 نشان می‌دهد. بی‌ام‌و 507 کروک زیبای آلمانی‌ها به ‌دلیل قیمت بالا، تنها در ۲۵۲ دستگاه بین‌ سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۰ تولید شد و از نظر تجاری، پروژه‌ی موفقی نبود. اما نمی‌توان زیبایی 507 را انکار کرد؛ یکی از زیباترین خودروهای بی‌ام‌و در ترکیب با فناوری i8 ایده‌ای جذاب و البته غیر ممکن است. طراح این رندر، بدنه‌ی i8 را با چراغ‌های دایره‌ای 507، جلوپنجره‌ی قلوه‌ای کوچک‌تر و سپرجلوی کرومی تزئین کرده؛ اگر این محصول تولید می‌شد، احتمالا باز هم قیمت بالایی داشت.
 
نیسان لیف
 
پیش از اینکه تسلا مدل 3 نبض بازار را به ‌دست بگیرد، نیسان لیف پرفروش‌ترین خودروی برقی جهان بود. خودروی برقی ژاپنی‌ها که افتخارات زیادی مثل عنوان برترین مدل پاک سال ۲۰۱۰، بهترین خودروی اروپا در سال ۲۰۱۱، بهترین خودروی جهان در سال ۲۰۱۱ و بهترین خودروی ژاپن در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ دارد، سعی کرده است طراحی متفاوتی داشته باشد. البته نسل دوم لیف بسیار زیباتر از مدل ۲۰۱۰ است؛ اما باز هم می‌توان با ترکیب طراحی قدیمی و جذاب سری مدل‌های داتسون اسپرتس (Datsun Sports)، آن را واقعا خاص کرد. تیم طراحی Chasing Cars، مدل ۱۹۶۷ داتسون 2000 را با فناوری جدید لیف تصور کرده است. این مدل ماندگار رودستر بود؛ اما در این رندر شیب سقف لیف به‌خوبی با بخش‌های دیگر هماهنگ شده است. چراغ‌های گرد، سپر کرومی و قالپاق‌های این رندر کاملا مشابه نمونه‌ی اصلی داتسون در دهه‌ی ۱۹۶۰ هستند.
 
پورشه تایکان
 
اولین خودروی تمام‌برقی پورشه، یک محصول تمام‌عیار است و در کلاس مدل‌های چهاردر اسپرت و لوکس، دنبال رقیب می‌گردد. فردیناند پورشه فقید، اولین خودروی برقی‌اش را سال ۱۸۹۸ و اولین مدل هیبرید را در اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰ طراحی کرد؛ بااین‌حال، پورشه نمی‌توانست این ایده را به‌راحتی به بازار تزریق کند و باید چند دهه صبر می‌کرد.
 
در رندر پورشه تایکان با طراحی دهه‌ی ۱۹۶۰، اولین خودروی تولیدی این شرکت یعنی 356 دیده می‌شود. پورشه 356 به‌عنوان یکی از تأثیرگذارین خودروهای تاریخ، در سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۵ در انواع مدل کوپه، کروک و رودستر تولید شد. تایکان خودرویی کوپه با چهاردر بوده؛ بنابراین کاملا با طراحی قدیمی 356 هماهنگ است؛ در واقع مفهوم «تکامل طراحی» که در شرکت پورشه و به‌خصوص مدل 911 وجود دارد، به‌خوبی در این رندر مشاهده می‌شود. این رندر را می‌توان اساسا پورشه 356 با دو در بیشتر، فاصله‌ی محوری و شیب سقف بیشتر تعریف کرد.
 
ریمک کانسپت وان
 
ریمک که این روزها تأمین‌کننده باتری و سیستم انتقال قدرت است و ابرخودرو هم تولید می‌کند، سال ۲۰۰۹ پس از تبدیل موفق یک دستگاه بی‌ام‌و E30 به مدل تمام‌برقی شکل گرفت. تنها دو سال بعد پروژه‌ی ابرخودروی برقی Concept One آغاز و سریع‌ترین خودروی برقی جهان در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد. Concept S مدل سبک‌تر و قدرتمندتر کانسپت وان محسوب می‌شود که در رندر Chasing Cars با مدل اصلی و طراحی قدیمی پیونده خورده است. اساس طراحی این رندر را فورد GT40 تشکیل می‌دهد که شاید به‌جز چراغ‌ها و جلوپنجره، دیگر بخش‌های آن جذاب شده باشد.
 
ریوین R1T
 
شرکت ۱۲ ساله‌ی ریوین (Rivian) یک پلتفرم کاربردی عرضه می‌کند که می‌توان آن را برای تولید انواع خودرو استفاده کرد. پیکاپ R1T و شاسی‌بلند R1S خودروهای مورد انتظار ریوین براساس این پلتفرم هستند که از شاسی اسکیت‌برد بهره می‌برند. رندر پیکاپ ریوین با طراحی وانت‌های قدیمی آمریکایی ترکیب شده است که حاصل کار، چندان زیبا به‌ نظر نمی‌رسد. طراح این رندر، سه خودروی ریوین R1T، اینترنشنال سری A و شورولت سری C/K را روی شاسی اسکیت‌برد قرار داده است.
 
تسلا مدل X
 
بدون ذکر محصولی از تسلا و ایلان ماسک، بدون شک نمی‌توان مطلبی در مورد خودروهای برقی منتشر کرد. برای این رندر، تسلا مدل X انتخاب شده و با دو مدل سایبرتراک و اینترنشنال هاروستر در یک قاب قرار گرفته است. پیکاپ آینده‌ی تسلا با الهام از خودروهای اسپرت در دهه‌ی ۱۹۶۰ طراحی شده؛ بنابراین خودرویی جدید است که طراحی آینده‌نگرانه را با گذشته در هم آمیخته. رندر تسلا مدل X دهه‌ ۱۹۶۰، شبیه خودروی دلورین است؛ اما در مقایسه با دیگر رندرهای این مقاله جذاب نیست.
 
تویوتا پریوس
 
تویوتا با تولید پریوس دنیای خودرو و فراتر از آن را تکان داد. به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای هیبرید و برقی جهان، تویوتا پریوس به‌خصوص در سه نسل اول اصلا طراحی نفس‌گیری ندارد. برای زیبا کردن پریوس، طراحان Chasing Cars تویوتا کرونا محصول سال ۱۹۶۴ را درکنارش قرار داده‌اند. نمی‌توان بدون دیدن نمای عقب، طراحی پریوس را قضاوت کرد اما این رندر بیشتر از هر چیزی دهه ۱۹۶۰ را نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۰ و قطعا مشتری‌های خودش را پیدا می‌کند.

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای برقی مدرن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 26 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد x5 تهران : سلام من ۲۳ فروردین پلاک ۲۴ ام بیمه و تا الان هم منتظر صدور پلاک هستم. به نظرم این حجم از تاخیر منتسب به راهور نیست و مشکل سمت شرکت کرمان موتور هست. شاید به جهت اینکه بتونن زودتر طرح برای فروش بزارن، یکسری ها رو همینجوری فقط شاسی کردن و بیمه زدن .
حسین : سلام برا من تارا v1تحویل 30بهمن هنوز فاکتور نشده یعنی چی آخه
حسین : هرکی دروغ میگه خدا خیرش نده خدا بیابون گرم نصیبش کنه
نادر مطیع رنجبر دوست : سلام. من KMC t8 دارم پمپ بالایی کلاچ مشکل داشت تو نمایندگی بانیان خودرو خودکار کد ۱۰۰۲ قطعه فوق رو با گارانتی تعویض کردن و برخورد پرسنل این نمایندگی بسیار عالی بود و مشکل من رو ظرف چند روز رفع کردند و من بسیار ممنونم.
مریم j4 سفید مشهد : فکر کنم من و شما باهم کارامون انجام میشه چون منم دقیقا منتظر صدور پلاکم
علیرضا x5 شهریور : سلام ابو محمد من خودم امروز رفتم نمایندگی،مسئول ثبت نام نمایندگی داشت با دوتا از دلال ها صحبت میکرد،متوجه من نشدن داشتن نفری ۵ میلیون بهش میدادن که زنگ بزنه بارگیری کنن براش، متوجه من شدن من سر صدا کردم گفت برو خونه تا ظهر درست میشه،اومدم خونه ظهر دیدم ماشین پلاک شد و رفت برای ارسال مدارک دیگه نمیدونم کی بارگیری میشه،ولی ازشون آتو دارم،متأسفانه دلال ها کار رو خراب کردن داخل نمایندگی هم از خداشه ماشینی ۵ تومن میگیره،ما مصرف کننده ها گرفتاریم
اصغر ابان ۳ : سلام برای منم بعد از پیگیری وشکایت شماره چک صادر شد ولی فک کنم یه یک ماه طول بکشه پیامک بیاد بری بانک
علیرضا x5 شهریور : سلام مبارک باشه بخوای سوار بشی انشاالله، انشاالله قسمت بقیه دوستان هم بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سورن موتور جدید تحویل 3خرداد هنوز فاکتور نشده8م بابت بیمه پرداخت شده
فاک‌تور کننده : همتون رو فاک‌تور میکنیم نگران نباش به ترتیب میزنیم
در انتظار اطلس : من هستم
کیوکی : باگش چیه؟ چطوری زدی.؟
207 پانا : سلام منم تیرماه هستم خبری شد اطلاع بدبد ممنون
اشتری : دوستان عزیز.توجه کنید اوزجان چی گفته.همونو انجام بدید
محمد : برما تکمیل وجه369 تومن بود
اشتری : خوب به اوزجان توجه کنید
اشتری : به اوزجان دقت کنید
ساینا : ممنون داداش ما 370 واریز داشتیم کلا