دو عامل عدم تعویض کاتالیست در خودروهای داخلی/ گرانی کاتالیست نفس شهر را می گیرد

 

دو عامل عدم تعویض کاتالیست در خودروهای داخلی/ گرانی کاتالیست نفس شهر را می گیرد

 
آلودگی هوای تهران این روزها در حالی رکوردهای شاخص آلایندگی را جابجا کرده که از نظر برخی در کنار استفاده از مازوت در نیروگاه ها، بخشی از وضعیت موجود به دلیل عدم رعایت استانداردهای خودرویی و بنزین مصرفی بوده و خرابی کاتالیست90 درصد خودروها مزید بر علت شده که رییس اتحادیه تعمیرکاران نیز این موضوع را تایید می کند.
در شهر های مدرن و شلوغ که خودروهای درون سوز سهم بالایی دارند، سلامت کاتالیزور یکی از مهمترین نکاتی است که هر راننده ای باید به آن توجه کند چرا که موتورهای احتراق داخلی به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی گازهای آلاینده زیادی تولید می کنند.
 
خودروسازان به منظور پیشگیری از ورود این گازها به جو، موظف به استفاده از وسیله ای به نام مبدل کاتالیست یا کاتالیزور در مسیر اگزوز هستند که این وسیله در واقع محفظه ای از جنس فولاد ضد زنگ بوده که عایق حرارتی دارد.
 
در حالی از نقش پررنگ کاتالیست در کاهش آلودگی هوا یاد می شود که کارشناسان این حوزه معقتدند، یک کاتالیست به تنهایی نمی تواند در حل مشکل آلایندگی خروجی از خودروها راهگشا باشد و برای رفع آلایندگی خروجی از خودروها سیستم کنترل آلایندگی خودرو وجود دارد که کاتالیست بخشی از این سیستم محسوب می شود. این روزها که شاخص آلایندگی به دنبال کسب رکوردهای تازه بوده و نفس شهروندان را به شماره انداخته، رییس کنترل کیفیت هوای تهران برآورد کرده، کاتالیست حدود ۹۰ درصد خودروهای تهران خراب بوده که باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام شود در صورتی که اقدامی در این زمینه انجام‌ نمی شود.
 
علیرضا نیک آیین رییس اتحادیه تعمیرکاران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به فناوری تولید خودروهای داخلی و تاثیر آن ها در آلودگی هوا می گوید: با وجود ارتقای استانداردهای انجام شده در این خودروها همچنان فناوری خودروهای فعلی متعلق به دهه 70 میلادی است و در حدود 50 سال از فناوری روز دنیا در زمینه فناوری تولید خودرو عقب هستیم.
 
وی می افزاید: خودروهای تولیدی در دنیا با مصرف سوخت بسیار پایین در حال تولید هستند این در حالیست که خودروهای تولیدی داخلی در هر 100 کیلومتر بین 10 تا 12 لیتر سوخت مصرف می کنند چرا که بیشتر خودروهای در حال حرکت در شهر تنظیم نیستند و موتورها با مشکلاتی همراه بوده این در حالیست که کاتالیزور خودروها نیز دارای عمر مشخصی هستند ضمن آن که نوع سوخت مصرفی و سوخت تعریف شده برای این کاتالیست ها با یکدیگر مغایر است که باعث می شود در دوره زمانی مشخصی نسبت به تغییر کاتالیست اقدام کرد.
 
وی با تایید اظهارات مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مبنی بر خرابی 90 درصد کاتالیست خودروها در ایران ادامه می دهد: هم اکنون درصد بالایی از کاتالیست ها استاندارد خودرو را از دست داده اند و باید هرچه سریع تر نسبت به تغییر و تعویض آن اقدام کرد.
 
رییس اتحادیه تعمیرکاران با تاکید بر این که به دلیل قیمت بالای این کاتالیست ها از یک سو و نبود فرهنگ استفاده صحیح از این قطعه هم اکنون تمایلی برای تعویض آن در میان دارندگان خودرو وجود ندارد، اظهار می کند: با توجه به حجم فعلی خودروها به طور قطع تعویض کاتالیست با مشکلاتی مواجه خواهد شد به همین دلیل خودروساز با توجه به این موانع به طور شفاف نسبت به تشریح ضرورت تعویض این قطعه اقدام نمی کند در حالی که در دستورالعمل خودرو باید این مساله مدنظر قرار گیرد. 
 
نیک آیین با بیان این که کاتالیست نوعی فیلتر به شمار می رود که این نیز عمر مشخصی داشته و نیاز به تعویض دارد، می افزاید: به دلیل قیمت بالا هم اکنون دارندگان خودرو تمایلی برای تعویض ندارد ضمن آن که خودروسازان داخلی نیز در تامین این قطعه با چالش هایی مواجه هستند که این موارد در کنار هم انگیزه اطلاع رسانی تعویض به موقع این قطعه را کاهش داده است.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ثبت‌نام خودرو با کارت ملی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ali s3 : واسه منم عصد شاسی خورد ایشالله همگی شاسی بشید
پیشنهاد : دوستانیکه سانروف دوست دارن تبدیل بزنید بعد وقتی گرفتید بفروشید برید تو بازار جی بخرید وگرنه افزایش قیمت بهتون میخوره
شاهین پلاس اتوماتیک : می شه بگین کی وضعیتتون یک مرحله برگشت عقب ، می خوام ببینم چند روز بعد او برگشت فاکتور شدین
افزایش قیمت : سلام اشتباه نکنید سریع تبدیل بزنید وگرنه افزایش قیمت داریم
جک s3 به sr3 : سلام به همه ی sr3 ها بلاخره بعد یکسال ما هم شاسی شدیم
شاهین cvt : شکایت از تاخیر ۶ ماهه تحویل خودرو و عدم پاسخگویی درست امور مشتریان و رفتار نادرست با مشتری کد رهگیری شکایت هم از سازمان باز رسی ارسال شد و پیامک اومد که جهت پیگیری به سازمان مربوطه ارسال گردید
حسام. : دوستانی که تحویل گرفتن رینگ ۷ پره یا ۵ پر؟ پلاس ها باید رینگ ۷ پر روش باشه
شاهین : الان تو خبرا اومده که سایپا درخواست افزایش قیمت داده که برای شاهین G حدود 147ملیون تومنه
Sr3 : نمایندگی به من گفت بین چندروز تا یک ماه و نیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صادق 207خرداد : منم نمیگم میدزدن بار اولمم نیس ماشین میخرم تا الان چن تا ماشین عوض کردم داداش،توهم انشاا میرسی به این شرایط اگه روزی رسیدی شرایطت مث من شد اونموقه حق میدی به من
نگار : توحید ارومیه داداش ممنون 🥰
خسارت دیده از سایپا : داداش پروفایلتو عوض کن🤣🤣🤣🤣
نازی : سللم دوستان برا من پانا فولادی هست دو ماه بود رو گزینه اماده برا صدور فاکتور همش به روز میشد الان اون تیک خورده رفته رو گزینه فاکتور میچرخه چقدر زمان میبره تا فاکتوره بشه کسی تجربه داره در این باره ممنون میشم توضیح بده
کوییک آر اس : نصف تازه یه مقدار کمی ممکن است سود مشارکت هم بهتون تعلق بگیره
خسارت دیده از سایپا : من میام
کوییک آر اس : منظورتونو متوجه نشدم ولی اگه منظورتون بحث افزایش قیمت اگر دعوت نامه تون قبل از افزایش قیمت بیاد افزایش قیمت بهتون تعلق نمی گیره ولی اگر افزایش قیمت قبل از اینکه دعوتنامه صادر بشه انجام بشه اون موقع مشمول افزایش قیمت می شید
احسان : کسی هست راهنمایی کنه تکلیف حواله های مرداد چی میشن؟؟
صادق : کسی که نمیتونه یدونه رانا بفروشه غلط میکنه میاد اینجا بین ما !!! مثلا اسمشم گذاشته کاسب برو به 207 بدون صندوقت برس
توحید ارومیه : شنبه تعطیل هست ولی سایت روند کار خودشو داره حتی جمعه هم فاکتور میاد بالا ناراحت تعطیل بودن نباش 14شده اصل بعداز تکمیل وجه مرحله اول ملاک نیست خودتو در گیر 14ماه نکن