دو عامل عدم تعویض کاتالیست در خودروهای داخلی/ گرانی کاتالیست نفس شهر را می گیرد

 

دو عامل عدم تعویض کاتالیست در خودروهای داخلی/ گرانی کاتالیست نفس شهر را می گیرد

 
آلودگی هوای تهران این روزها در حالی رکوردهای شاخص آلایندگی را جابجا کرده که از نظر برخی در کنار استفاده از مازوت در نیروگاه ها، بخشی از وضعیت موجود به دلیل عدم رعایت استانداردهای خودرویی و بنزین مصرفی بوده و خرابی کاتالیست90 درصد خودروها مزید بر علت شده که رییس اتحادیه تعمیرکاران نیز این موضوع را تایید می کند.
در شهر های مدرن و شلوغ که خودروهای درون سوز سهم بالایی دارند، سلامت کاتالیزور یکی از مهمترین نکاتی است که هر راننده ای باید به آن توجه کند چرا که موتورهای احتراق داخلی به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی گازهای آلاینده زیادی تولید می کنند.
 
خودروسازان به منظور پیشگیری از ورود این گازها به جو، موظف به استفاده از وسیله ای به نام مبدل کاتالیست یا کاتالیزور در مسیر اگزوز هستند که این وسیله در واقع محفظه ای از جنس فولاد ضد زنگ بوده که عایق حرارتی دارد.
 
در حالی از نقش پررنگ کاتالیست در کاهش آلودگی هوا یاد می شود که کارشناسان این حوزه معقتدند، یک کاتالیست به تنهایی نمی تواند در حل مشکل آلایندگی خروجی از خودروها راهگشا باشد و برای رفع آلایندگی خروجی از خودروها سیستم کنترل آلایندگی خودرو وجود دارد که کاتالیست بخشی از این سیستم محسوب می شود. این روزها که شاخص آلایندگی به دنبال کسب رکوردهای تازه بوده و نفس شهروندان را به شماره انداخته، رییس کنترل کیفیت هوای تهران برآورد کرده، کاتالیست حدود ۹۰ درصد خودروهای تهران خراب بوده که باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام شود در صورتی که اقدامی در این زمینه انجام‌ نمی شود.
 
علیرضا نیک آیین رییس اتحادیه تعمیرکاران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به فناوری تولید خودروهای داخلی و تاثیر آن ها در آلودگی هوا می گوید: با وجود ارتقای استانداردهای انجام شده در این خودروها همچنان فناوری خودروهای فعلی متعلق به دهه 70 میلادی است و در حدود 50 سال از فناوری روز دنیا در زمینه فناوری تولید خودرو عقب هستیم.
 
وی می افزاید: خودروهای تولیدی در دنیا با مصرف سوخت بسیار پایین در حال تولید هستند این در حالیست که خودروهای تولیدی داخلی در هر 100 کیلومتر بین 10 تا 12 لیتر سوخت مصرف می کنند چرا که بیشتر خودروهای در حال حرکت در شهر تنظیم نیستند و موتورها با مشکلاتی همراه بوده این در حالیست که کاتالیزور خودروها نیز دارای عمر مشخصی هستند ضمن آن که نوع سوخت مصرفی و سوخت تعریف شده برای این کاتالیست ها با یکدیگر مغایر است که باعث می شود در دوره زمانی مشخصی نسبت به تغییر کاتالیست اقدام کرد.
 
وی با تایید اظهارات مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مبنی بر خرابی 90 درصد کاتالیست خودروها در ایران ادامه می دهد: هم اکنون درصد بالایی از کاتالیست ها استاندارد خودرو را از دست داده اند و باید هرچه سریع تر نسبت به تغییر و تعویض آن اقدام کرد.
 
رییس اتحادیه تعمیرکاران با تاکید بر این که به دلیل قیمت بالای این کاتالیست ها از یک سو و نبود فرهنگ استفاده صحیح از این قطعه هم اکنون تمایلی برای تعویض آن در میان دارندگان خودرو وجود ندارد، اظهار می کند: با توجه به حجم فعلی خودروها به طور قطع تعویض کاتالیست با مشکلاتی مواجه خواهد شد به همین دلیل خودروساز با توجه به این موانع به طور شفاف نسبت به تشریح ضرورت تعویض این قطعه اقدام نمی کند در حالی که در دستورالعمل خودرو باید این مساله مدنظر قرار گیرد. 
 
نیک آیین با بیان این که کاتالیست نوعی فیلتر به شمار می رود که این نیز عمر مشخصی داشته و نیاز به تعویض دارد، می افزاید: به دلیل قیمت بالا هم اکنون دارندگان خودرو تمایلی برای تعویض ندارد ضمن آن که خودروسازان داخلی نیز در تامین این قطعه با چالش هایی مواجه هستند که این موارد در کنار هم انگیزه اطلاع رسانی تعویض به موقع این قطعه را کاهش داده است.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ثبت‌نام خودرو با کارت ملی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سجاد : دارن دپو کردند الان تو دیوار 1401هم دارن هم 1402 با پول مردم دارن ماشین واردات میکنند
عارف : عجیبه دیروز فاکتور شد،امروز برگشت روی صدور فاکتور برای کسی تا حالا اینجوری شده!!!!!!!!
نرگس : سلام‌جناب چندروزه فاکتور پلاک شدین کدوم‌شهر هسین
سعید : کسانی که تبدیل بهgl زدن گفتن سریع فاکتور میشه ما ساعت ۱۰ هفتم میخوایم بریم جلو سازمان فروش سایپا اگه میخواین بیاین احتمالا برای ما اسم بگیرن ماشینامون سریع فاکتور بشه کسی اومد لطفا نره داخل تا تعداد زیاد بشه بعد
سعید : سایپا بی شرف مردم گول زد تبدیل کنین سریع میدیم دروغ گفت بریم تجمع کنیم چرا گول زد ما ۱۰ نفر هستیم اگه تا هفتم فاکتور نشیم میخوایم بریم جلو سازمان فروش کسی اگه هست اطلاع بده ساعت دقیق بزارم
علیرضا : سلام دوستان عزیز، یک سوال مرحله صدور اسناد چقدر طول می کشد؟
شاهین gl : سلام من تبدیل زدم بازم خبری نشده واقعا دیگه نمیتونیم بدون ماشین جایی بریم خیلی سخته فقط خدا کنه این ماه بدن دیگه واقعا خسته شدیم
A5 شهریورماه سفید : سلام مبارکه انشالله
سهند دیماه : سلام میشه لطف کنید بگید جهت جریمه تاخیر کجا شکایت کردین ؟ و چه نتیجه ای گرفتین و چقدر واریز کردن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نظری : سلام مال منم 16 خرداد فاکتور نشده
دنا 6دنده : سلام دوستان برامون پیام آمده شما میتوانید به صورت حضوری ماشین خود را تحویل بگیرید براکسی این پیام آمده اگر کسی تجربه دارد لطفا راهنمایی کنید
دنا اتو لاندای : سلام دنا اتو با گیربکس لاندای چجوریه خوبه یا بده تفاوتشون چیه
خرزوخان سایپا : چرا خودرویی که 10 بهمن پولشو از من گرفتید و 10 اردیبهشت باید تحویل بدین هنوز حتی فاکتور نکردید این یعنی حرامخواری و دزدی از عمر و پول و جان من مگه مرض دارید میگید فروش فوق العاده الان کجا باید شکایت کنیم
آریزو8 : سلام چطور متوجه شدی مجوز خروج خورده
آرش : میشه بیشتر راجب به تحویل حضوری یا غیر حضوری توضیح بیشتری بدید
رصا : ماشین از تبریز میره تهران بازرسی نهایی میشه بعد میاد شیراز.همین خودش دو هفته طول میکشه
ابراهیم اذرخش : 20اسفندتکمیل وجح تحویل 90روزه کی میدن به نظرت
207 تیر فروش فوری : دوستان اردیبهشتی دیگه صحبتی ندارن ،مثل اینکه تحویل شدند رفت برای فاکتور خردادی ها دیگه تمومه و تیر دوستان تیر ماه فاکتور شدید اعلام بفرمایید
کوئیک جی ایکس ال تحویل خزداد : همه را دارن با سرعت بالا فاکتور می کنن، این هفته تحویل اردیبهشتی ها تمومه