نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 

نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 
نیسان از فناوری تراکم متغیر توربو در خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 بهره می‌برد که امکان تغییر نسبت تراکم پیشرانه را هنگام کارکرد فراهم می‌کند و باعث افزایش قدرت و کارایی می‌شود.
 
تقریبا از زمان وجود پیشرانه‌ها‌، مهندسان سعی کرده‌اند پیشرانه‌های با فشار (تراکم) متغیر را به کمال برسانند؛ گرچه تاکنون فقط نیسان موفق شده است که یک مدل از آن را تولید کند. فناوری تراکم متغیر توربو (VC-T) دقیقا کاری را انجام می‌دهد که بسیاری نتوانسته‌اند انجام دهند. به‌عبارت‌دیگر، این فناوری نسبت تراکم پیشرانه‌ را هنگام کار تغییر می‌دهد.
 
 
نسبت تراکم به حاصل تقسیم حجم جاروب‌شده یک سیلندر (بخشی از سیلندر که پیستون آن را جارو می‌کند) بر حجم جاروب‌شده به اضافه‌ی حجم محفظه احتراق (حجم جاروب‌نشده) می‌گویند. محفظه‌ی احتراق در بالای سیلندر جایی است که سوخت و هوا را پیستون فشرده و مشتعل می‌کند.
 
هرچه فشار در این محفظه بیشتر باشد، احتراق کارآمدتر است و قدرت بیشتری ایجاد می‌شود. بااین‌حال، افزایش فشار بیش‌از‌حد معایبی نیز دارد. ایجاد فشار بیش‌از‌حد به‌جای سوختن یکنواخت (مطلوب)، باعث منفجرشدن پیش از موعد مخلوط سوخت و هوا یا به‌اصطلاح کوبش پیشرانه خواهد شد. این وضعیت نامطلوب است و به‌طور بالقوه می‌تواند موجب خراب‌شدن پیشرانه‌ شود.
 
 
با افزایش درجه‌ی اکتان بنزین می‌توان از کوبش جلوگیری کرد و باعث احتراق آهسته‌تر آن یا عقب‌انداختن جرقه شد. بنابراین، سوخت درحالی‌که پیستون در مرحله‌ی احتراق در حال حرکت به‌سمت پایین است، می‌سوزد و باعث کاهش فشار در سیلندر می‌شود. این کار را می‌توان با استفاده از حسگرهای ضربه برای تشخیص شروع کوبش انجام داد؛ اما این باعث کاهش کارایی و قدرت پیشرانه خواهد شد.
 
وقتی توربوشارژر به پیشرانه اضافه شود، معادله حتی پیچیده‌تر می‌شود. توربوشارژر هوای ورودی را زیر فشار قرار می‌دهد و فشار را در محفظه‌ی احتراق بیشتر می‌کند. پیشرانه‌های توربوشارژ اولیه نسبت تراکم (فشرده‌سازی) نسبتا کمی داشتند تا فشار محفظه‌ی احتراق را هنگام افزایش تراکم زیر آستانه‌ی ضربه نگه دارند. یکی از نکات منفی استفاده از توربوشارژر این بود که عملکرد و کارایی و واکنش پیشرانه‌ تحت‌تأثیر قرار می‌گرفت و تأخیر ایجاد می‌شد. حسگرهای ضربه‌ی مدرن نسبت‌های تراکم مکانیکی بیشتری ایجاد می‌کنند؛ اما حالت ایدئال این است که نسبت تراکم مکانیکی در هنگام کارکرد پیشرانه تغییر کند.
 
روش‌های بسیاری برای بهبود این وضعیت امتحان شده است. پر گیلبراند، نابغه‌ی اسبق پیشرانه‌‌ی شرکت خودروسازی ساب، یک بلوک پیشرانه‌ را از وسط نصف و نیمه‌ی بالایی را از یک طرف لولا کرد و مانند آکاردئون، نشتی قسمت پایین را گرفت و آن را کاملا ایزوله کرد. با تکان‌دادن نیمه‌ی بالایی بلوک با استفاده از وسایل الکترونیکی و بادامک، محفظه‌ی احتراق در بالای بلوک دربرابر میل‌لنگ و پیستون‌ها به‌سمت بالا و پایین حرکت می‌کرد. این طرح جواب داد؛ اما احتمالا عملی نبود.
 
مثال دیگر، پیشرانه‌‌ی دوزمانه‌ی طراحی‌شده‌ی شرکت لوتوس اینجینیرینگ بود. این پیشرانه که آمنی‌ور (Omnivore) یا همه‌چیز‌خوار نامیده می‌شود، می‌تواند با تغییر در نسبت تراکم، خود را با سوخت‌‌های مختلف تطبیق دهد. دیسک کوچک و پیستون‌مانندی در سرسیلندر به داخل و خارج حرکت می‌کند تا حجم محفظه‌ی احتراق بزرگ‌تر یا کوچک‌تری ایجاد کند.
 
هیچ‌کدام از این پیشرانه‌ها و ایده‌ها تولید نشدند؛ اما فناوری VC-T نیسان در پیشرانه‌ی خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 به‌کار گرفته شد. هر‌کدام از شاتون‌های پیستون ازطریق اتصال مفصلی به میل‌لنگ متصل می‌شوند و با کنترل آن اتصال ازطریق مجموعه‌ای از پیوندها، پیستون‌ها به‌سمت بالا یا پایین می‌روند. با بالارفتن پیستون، نسبت تراکم تا ۱:۱۴ افزایش می‌یابد که موجب بهترشدن کارایی می‌شود. با پایین‌رفتن پیستون، نسبت تراکم به ۱:۸ می‌رسد و باعث می‌شود قدرت ناشی از عملکرد توربوشارژر افزایش یابد. این ایده کمی پیچیده، ولی درعین‌حال هوشمندانه است؛ هرچند هنوز در خودروهای کمی استفاده می‌شود.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , متغیر پیشرانه نیسان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی تهرانی : سلام داداش من از یکی رفقام پرسیدم تو مرکز گفت شما اصلا به تحویل ۱۴۰۴ فکر نکنید راحت با این اوضاع قطعات موتور که ندارند گرونم هم شده نمیخرند کسری بودجه هم دارند کسی ثبت نام نمیکنه پول دستشون بیاد اواسط سال بعد تحویل بدن
معصومی : من ۲۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم اما هیچ خبری نیست ماشین من شاهین پلاس هستش
X5sefid : با سلام خدمت دوستان طبق اخبار مطمئن هیچ افزایش قیمت در کار نیست نگران نباشید برای کنترل قیمت دلار هم قرار شده یک ارز پاشی شدید در هفته آینده داشته باشیم قاجاریه دلار بازار آزاد رو بیارن زیر ۱۲۰ همچنین کرمان موتور از دلار ۷۳ هزار تومانی دولتی داره استفاده میکنه پس اصلا قیمتها رو نباید افزایش بده اگر هم کسی دلار یا طلا داره بفروشی که به شدت میریزه قیمتها
معصومی : سلام من ۲۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم و تا به امروز خبری نیست ماشین من هم شاهین پلاس هستش
مهدی پلاس 14اردیبهشت : سلام دوستان از اردیبهشت امروز کسی فاکتور شده
X5 اقساطی تیر لرستان : منم دقیقا ۲۵ آبان شاسی شد و ۱۲ آذر پلاک و ۱۶ آذر ارسال مدارک ولی هنوز تحویل ندادن فکر کنم شما چون کرمان هستین سریع بهتون تحویل دادن
علی ابراهیم : سلام من نمیتونم کارو در بیارم با این کرمان موتور . ما آبمون باهم تو یک جوب نمیره بهتره برم یه فکری بردارم
محمد : دوستان بنظرتون ما که تحویل مرداد هستیم و تبدیل نزدیم کی پیامک واریز دوم میاد واسمون
BAC x3 : هنوز تحویلی های مهر شاسی نشده
BAC x3 : سلام.از دوستان کسی ثبت نامی فروردین تونسته ماشینشو تحویل بگیره یا شاسی شده باشه؟ خودرو bac x3 pro ثبت نام دو مرحله ای فروردین با موعد تحویل مهر ماه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه دی : دروود گویا فقط برا تحویل دی اومده
207 پانا رینگ 30 دی : ماشین من تحویل نمایندگی بیک خراسانی چهارراه گاراژدارها هست شما کدوم نمایندگی هستی؟
207 پانا رینگ 30 دی : سلام داداش من شرایط شمارو دارم از 23 آذر خروج خورده هنوز خبری نیست حتی هیچ مدارکی نیامده برام پیگیری هم روز پنجشنبه کردم جواب درستی نداد شرکت گفت صبر کن
سورن دوگانه 20 بهمن : سلام من 20 بهمن هستم هنوز فاکتور نشدم 😑😑
محمد : 278بدون اپشن
علی : تحویل میدن ولی با تاخیر سود تاخیرم یکسال طول میکشه تا بدن
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : انشالله که مال همه رو زود تر فاکتور کنند و تحویل بگیریم و راحت شیم از دست این سایپا.
کوییک اس آبان ماه : سلام دوستان وقت بخیر کوییک اس تکمیل وجه 2 مهر هستم چرا فاکتور نشدم آپشن هم هیچی نزدم ممنونم میشم اگه خبری دادین
اطلس قرمز : منم 30آبان فاکتورشدم هیچ خبری نیست.سایپانابودبشه
ماهان دنا 6 دنده رینگ : آره داداش منم فک کنم واریز دوم هس اونموقع باید 2،3 روز دیگه هم مارو فاکتور کنن