چگونه سیستم تعلیق بادی به بهبود کیفیت سواری کمک می‌کند؟

 

چگونه سیستم تعلیق بادی به بهبود کیفیت سواری کمک می‌کند؟

 
استفاده از سیستم تعلیق بادی در خودروهای جدید، دامنه کنترل بیشتری نسبت به فنرهای فولادی ارائه می‌دهد و در جداسازی ارتعاش مؤثرتر است و به افزایش راحتی سرنشینان کمک می‌کند.
 
سیستم تعلیق بادی که زمانی فقط در خودروهای سواری لوکس به کار گرفته می‌شد، اکنون به دلیل کاربردپذیری بسیار متنوعی که دارد، در طیف وسیعی از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
تعلیق بادی بدون شک می‌تواند به افزایش راحتی سواری کمک کند؛ به‌عنوان مثال ارتفاع سواری را پایین بیاورد تا ورود و خروج از خودرو شاسی‌بلند راحت‌تر شود و در سرعت‌های بالا درگ را کاهش دهد. می‌توان ارتفاع سواری را برای استفاده عادی افزایش داد یا حتی فاصله کف خودرو با زمین را برای رانندگی در مسیرهای خارج از جاده (آف‌رود) بالاتر برد و حتی می‌توان میزان سختی فنرها را برای پشتیبانی از حالت‌های مختلف رانندگی تغییر داد. سیستم تعلیق بادی را می‌توان با هر نوع سیستم میرایی از جمله میراکننده‌های تطبیقی مگنتورئولوژیک و میله‌های ضد غلتش با سختی متغیر استفاده کرد.
 
واحدهای سیستم تعلیق بادی جایگزین فنرهای مارپیچی موجود شده و در کمک‌فنرهای تعلیق ادغام می‌شوند. همچنین می‌توان به‌طور جایگزین از فنرهای بادی به‌صورت مستقل از کمک‌فنر، به‌خصوص در تعلیق عقب استفاده کرد. فنر بادی خود به‌طور معمول از یک کیسه هوای سخت و قابل انعطاف تشکیل می‌شود. آن‌ها در انواع و اندازه‌‌های گوناگون وجود دارند اما در نهایت همان کار فنرهای مارپیچی فولادی را انجام می‌دهند. آن‌ها کمی شبیه به قصر بادی در اندازه‌ی کوچک‌تر ولی با فناوری پیچیده‌تر هستند؛ فنرهای بادی با استفاده از هوای فشرده عمل کرده و در هنگام فشرده شدن، مقاومت بیشتری ایجاد می‌کنند.
 
فنرهایی که در ابتدا به‌صورت بسیار ساده در کامیون‌ها و اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، هم‌اکنون به سیستمی دقیق و کنترل‌شده توسط ریزپردازنده تبدیل شده که قادر است چیزی بیش از یک فنر معمولی باشد. برخلاف فنرهای فولادی، خمش (حرکت تعلیق) سیستم تعلیق مجهز به فنر بادی متناسب با بار وارده بر آن نیست. به همین دلیل فنر بادی نه‌تنها می‌تواند مانند فنر عمل کند، بلکه می‌تواند برای بالا و پایین بردن ارتفاع سواری نیز مورد استفاده قرار گیرد. فشار هوا برای پمپاژ فنر بادی توسط کمپرسور تأمین می‌شود و معمولاً در هنگام کار فنر، مخزنی برای تأمین فشار آنی وجود دارد.
 
 
به ناچار، همان‌طور که فنر بادی تکامل یافته، پیچیدگی و قابلیت آن نیز افزایش یافته است. علاوه‌براین، سیستم‌های مدرن مجهز به ارتفاع سواری متغیر، حالت‌های مختلف رانندگی را ایجاد می‌کنند؛ درحالی‌که نرم‌افزار کنترلی می‌تواند تنظیمات تعلیق را با سبک‌های مختلف رانندگی تطبیق دهد. از سیستم‌های تعلیق مدرن همچنین می‌توان برای تسطیح بار، جلوگیری از نشستن خودرو روی چرخ‌های خود هنگام بارگیری زیاد یا یدک کشیدن، استفاده کرد.
 
نمونه‌ای از سیستم‌های تعلیق پیچیده‌تر، فنر بادی سه محفظه‌ای پورشه است که حتی تنوع بیشتری را بین تنظیمات رانندگی کامفورت، اسپرت و آف‌رود فراهم می‌کند. همان‌طور که از نام این سیستم تعلیق مشخص است، هر مجموعه تعلیق برای هر چرخ به سه محفظه یا اتاق جداگانه تقسیم می‌شود و می‌توان به‌طور هم‌زمان دو محفظه را کنار گذاشت. به منظور دستیابی به نرم‌ترین شرایط سواری در حالت کامفورت، هر سه محفظه برای ایجاد حداکثر حجم هوا فعال می‌شوند. سپس دو محفظه برای حالت اسپرت و یک محفظه برای حالت اسپرت پلاس دردسترس خواهد بود که دارای حجم فشرده‌سازی هوای بسیار کمتری است و فنر سخت‌تری ایجاد می‌کند.
 
با وجود نام‌های تجاری فانتزی که خودروسازان برای سیستم‌های فنر بادی انتخاب می‌کنند، سخت‌افزار آن‌ها توسط قطعه‌سازان مختلفی مانند BWI و کنتیننتال ساخته شده است و خودروسازان در مرحله‌ی تنظیم نرم‌افزار و تغییر مشخصات دقیق تعلیق متناسب با خودرویی خاص وارد می‌شوند. علاوه‌براین، سخت‌افزار مورد استفاده در فنرها نیز بسیار پیچیده شده است؛ به‌عنوان مثال هم‌اکنون به‌جای مواد لاستیکی ساده در سیستم‌های اولیه از مواد جدیدی مانند الیاف ضربدری Kevlar یا نایلون برای استحکام بیشتر استفاده می‌شود.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم تعلیق






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Al : سلام چنین مشکلی تا حالا گزارش نشده است احتمالا بدجور دردست انداز افتادید وگرنه بدنه وشاسی جکj4خیلی محکم است
X5 : اونهایی که فاکتور نشدن یا رنگ مشکی هستن یا هنوز دیون دولتی رو تعین و تکلیف نکردن من رنگ سفیدم بلافاصله بعد چک داد ن و ثبت شدن چک به کرمان موتور فاکتور شد
شاهین دی ماه cvt : لعنت بهشون می گفتن تبدیل بزنیم به پلاس cvt ندارن
سیامک X5 اصفهان : والا بخدا من ۱۲ آبان ثبت نام کردم تا تحویل مدارک و پلاک رفته و زرد شده دیگه همینجور مونده . هرچی زنگ میزنم نمایندگی امروز و فردا و این هفته و اون هفته میکنن. خسته شدم 🥲
علی طیاری ایکس 5 : سلام آقای محمد در جواب شما ،من خودم به شخصه نه پارتی دارم که بگم به این خاطر شاسی وپلاک شده ونه یکی از اعضای نمایندگی هستم،دلیلی هم نداره که دروغ بگن عزیزان ،منم ثبت نامی 5دی هستم ،منم طبق پیامک پست،فردا مدارکم به دستم میرسه ،ولی تحویل خودرو نمی دونیم کی بدن،هزار بار هم زنگ زدیم،فقط میگن منتظر باشین
شاهین جی پذیرش ۱۴ آذر : اجتماع خریداران شاهین ، اطلس ، کوییک ، ساینا . اگر حق شما را هم این شرکت حرو مزا ده خورده لطفا روز دوشنبه ۲۶ خرداد ماه ساعت ۱۱ صبح در شرکت سایپا کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص حضور داشته باشید ، تجمع حداکثری داشته باشید دوستان حتی تونستید از شهرستان بیاید تا محرم ماشین هارو تحویل بگیریم
تارادستی‌سفید : بله‌من‌۱۷ام‌تحویل‌گرفتم
X5 محمد : سلام ثبت نام نقدی x5 اول دی ماه هنوز تو مرحله واریز وجه و تایید گیر کرده هیچ کسی تحویل نگرفته هنوز ثبت نام شهریور رو هم ندادن چه برسه به ماه های بعد اونهایی که الکی پیام گذاشتن که شاسی شد و فاکتور شد و .... الکی میگن از طرف خود شرکت هستن که کسی اعتراض نکنه
محمد : سلام ببخشید کسی میدونه تارا اتومات تهران تولید میشه یا خراسان ؟؟؟ مدارک ماشین از خراسان برام ارسال شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : با سلام دوستان بزرگوار ی راهنمایی کنید زمان تحویل سورن رو 31 مرداد زده به نظر شما دعوتنامه جهت تکمیل مبلغ باقیمانده چه زمانی میاد؟
مهدی : با سلام و وقت بخیر دوست بزرگوار دعوتنامه جهت تکمیل مبلغ چه زمانی برای شما پیامک شد؟
777777777 : فکر می کنی ، همینی که می گی آشغاله پاییز 600 میلیونه
13 تیر : رییس سازمان حمایت گفته بدون مجوز وزارت صنعت نمیتونن اضافه کنن
الاف سایپا : 260
اطلس هفته 4 بهمن : بالاخره تحویل گرفتم.من اول ماه رفتم جلوی نمایندگی شهر که انتخاب کردم بسط نشستم با پسر شبم همونجا موندم جلوی ورودی اصلی نرفتم جلوی در موندم فرداش مستقیم زنگ زدن بهم از نمایندگی اصلی چون یه روزنامه محلی هم پوشش داشت میداد دو هفته قبل تکمیل وجه اومد واریز کردم صبح اموز گرفتم البته سینی زیر نداشت اینم... 202 اردیبهشت 403 تکپیل هم 251 لعن ت بر سایپا گفتن نگم برید حقتون رو بگیرید
محسن : سلام. طرح پیش فروش دنا شش سرعته و دعوت نامه هم برام ارسال شده و تکمیل وجه هم کردم. اگه افزایش قیمت بخوره شامل حال این ها که تکمیل وجه کردم هم میشه؟؟؟؟؟؟
Sh : نگفتن تقریبا چند روزه فاکتور میشه
مجید : اگر توی هفته مهر ماهی ها فاکتور شدن تو رو خدا اعلام کنید تکمیل وجهتون چه روزه مهر ماه بوده ممنون
شاهین جی پذیرش 14 آذر : اجتماع خریداران شاهین ، اطلس ، کوییک ، ساینا . اگر حق شما را هم این شرکت حرو مزا ده خورده لطفا روز دوشنبه 26 خرداد ماه ساعت 11 صبح در شرکت سایپا کیلومتر 11 جاده مخصوص حضور داشته باشید ، تجمع حداکثری داشته باشید دوستان حتی تونستید از شهرستان بیاید تا محرم ماشین هارو تحویل بگیریم دوستان اطلس یه روز چیزی نیست با این تایم هماهنگ بشید لطفا