سود 135 هزار میلیارد تومانی که به جیب واسطه ها رفت/ جیب پر پول دلالان و دست بی حنای خودروسازان

 

سود 135 هزار میلیارد تومانی که به جیب واسطه ها رفت/ جیب پر پول دلالان و دست بی حنای خودروسازان

 
این روزها که تغییر در مدل قیمت گذاری صنعت خودرو به موضوع پرحاشیه این صنعت تبدیل شده، نگاهی به اعداد و ارقام موجود در این زمینه نشان می دهد که در صورت تداوم این روند باید شاهد زیان بیشتر صنعت خودرو بوده و سود حاصل از تولیدات را در جیب واسطه ها ببینیم.
 
در حالی همچنان بر روی روش های متفاوت قیمت گذاری در صنعت خودرو بحث و اظهار نظر می شود و هر کارشناس بسته به تجربیات خود بر اجرای یک روش قدیمی تاکید دارد که زیان قیمت گذاری تکلیفی در صنعت خودرو روز به روز در حال افزایش است و جبران این ضرر به طور قطع به زمان طولانی تری نیاز دارد.
 
به گفته  فعالان این حوزه تداوم قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو در سال های گذشته سود چندانی را نصیب واسطه ها کرده به طوری که اختلاف قیمت کارخانه و بازار در محصولات ایران خودرو 70 هزار میلیارد تومان و در گروه خودروسازی سایپا 65 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم به جای سرازیر شدن به جیب واسطه ها می توانست کمک بزرگی برای صنعت خودرو باشد اما قیمت گذاری تکلیفی این امکان را برای صنعت خودرو از بین برده است. با این حال همچنان بر تعیین قیمت بر حاشیه بازار تاکید شده و این راهکار حتی از عرضه در بورس نیز اثربخش تر عنوان می شود.
 
سعید مدنی ، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که اگر قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود خودروساز در یک فضای رقابتی قادر به تصمیم گیری برای تولید محصولات خود بود، می گوید: تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار هم تعیین کننده قیمت بازار خواهد بود و هم  بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می کند اما در شرایط قیمت گذاری تکلیفی خودروساز به هر شکلی عمل کند دچار مشکل خواهد شد و تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار و سودی که خودروساز می تواند از این محل داشته باشد نصیب واسطه ها می شود.
 
وی با بیان این که هر روز که از روند قیمت گذاری تکلیفی می گذرد بر زیان خودروسازان افزوده می شود، تصریح می کند: تمام تسهیلاتی که به خودروسازان ارایه می شود یارانه ای است که خودروساز با اعمال قیمت های تکلیفی خودرو را در اختیار مشتری قرار داده و با کمبود نقدینگی مواجه شده و در نهایت ناگزیر به دریافت تسهیلات می شود.  
 
مدنی بازگشت به قیمت گذاری تکلیفی را به نفع هیچ کس نمی داند و اظهار می کند: این مدل از قیمت گذاری نه به نفع مصرف کننده است و نه به نفع خودروساز بلکه بازگشت به روش قیمت گذاری تکلیفی تنها منافع دلالان را به دنبال دارد . هرکس که خودرو را با قیمت غیرواقعی خریداری و در بازار آزاد به فروش می رساند جزو دلالان به شمار می روند در صورتی که با تعیین قیمت در حاشیه بازار سود به جیب خودروساز وارد می شود و می تواند با این منابع بر روی تحقیق و توسعه کار کند. 
 
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا قیمت گذاری بر اساس حاشیه بازار را دارای شکل های مختلف می داند و می گوید: در حالت نخست ظرفیت تولید و میزان تقاضا با هم برابر است در این شرایط قیمت بازار تثبیت شده و به دلیل برابری عرضه و تقاضا قیمت ثابت باقی می ماند. اما اگر خودروساز قصد فروش محصول خود با قیمت بازار را داشته باشد اما تقاضای بازار پایین تر از قیمت تعریفی خودروساز باشد یا خودروساز ناگزیر به کاهش قیمت خودرو با هدف فروش همه ظرفیت تولید خود است و یا برای فروش محصولات، شرایط تعریف می کنند تا تقاضای بازار را تحریک و قیمت ها را متعادل کند.
 
وی ادامه می دهد: در این شرایط خودروساز نیز سود می برد و به جای این که این سود نصیب دلالان شود به جیب خودروساز می رود و دولت بر اجرای برنامه های توسعه ای با تکیه بر این درآمد اصرار خواهد داشت زیرا از حاشیه بازار سود خوبی می برد. اما در شرایطی که تقاضای بازار بیش از ظرفیت تولید خودروساز با حاشیه بازار باشد این قیمت جای بیشتری برای افزایش دارد تا جایی که تقاضای بازار و ظرفیت تولید خودروساز با یکدیگر برابر می شود و باز هم خودروساز سود خوبی را خواهد برد و می تواند نسبت به افزایش تولید اقدام کند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , دلالان خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

یا امام رضا
0

با هزار بدبختی پارسال ماشین ثبت نام کردم نصفشو هنوز ندادم. حاشیه بازار بدید. من بدبخت چطور بقیه پولو بدم. انصاف نیست
10:45  1399/07/17
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Tara V1 : سلام ماشین من پلاک شده و الان توی صدور اسناد خودرو مونده کسی میدونه کی تحویل میشه؟
Tara V1 : سلام ماشین من پلاک شده و الان توی صدور اسناد خودرو مونده کسی میدونه کی تحویل میشه؟
ارمین : دقیقا گل گفتی
دانیال : از من بیمه تیتانیوم نوشته بیمه البرز
دانیال : میره تو اشغال ها فقط ببر جلو
تارا v4 اتومات تیتانیم تحویل اسفند : سلام دوستانی که پلاک شدن آیا شماره پلاک جدید میزنن رو ماشین یا اگر پلاک فعال آزاد داشته باشید همون پلاک آزاد قبلی رو میزنن ؟
مسعود j4 : از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت شکایت کنید و علاوه بر سود تاخیر، هزینه دادرسی را هم مطالبه کنید. پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع می شود و کمتر از 3 هفته پول به حساب شما واریز خواهد شد. بدون شکایت سود تاخیر نمی دهند مطمئن باشید.
مسعود j4 : با سلام و احترام سود تاخیر شما با احتساب 2 ماه تمام معادل 47/460/000 تومان است 791 ضرب در 36 درصد تقسیم بر 12 ضرب در 2 مساوی با 47/460/000
مسعود j4 : با سلام و احترام 1. در پاسخ الهام خانم: بنده 2 ماه و 23 روز تاخیر داشتم تا موقع شاسی شدن و با هزینه دادرسی ملغ 48 میلیون بابت سود تاخیر دریافت کردم که 3 تومنش هزینه دادرسی بود. پیش پرداخت 545 میلیون داده بودم. 2. در پاسه آقا فرهاد: سود تاخیر شما معادل 78/175/000 تومان می شود بابت 53 روز تاخیر 3. روش محاسبه سود تاخیر: مبلغ واریزی ضرب در 36 درصد تقسیم بر 12 بعد عدد به دست آمده معادل سود یک ماه شماست که به تعداد ماه ها یا روزهای باقیمانده افزایش پیدا می کند. مثلا 53 روز معادل 1 ماه و 23 روز است یعنی 2 ماه منهای 7 روز
تارا اتومات. ثبت نام قطعی بهمن 403 : با سلام تارا اتومات سفید فروش قطعی بهمن 1403 تحویل هفته دوم اردیبهشت 1404 دیروز فاکتور شد، امروز پلاک اومده، منتظر تحویل هستم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207پانامرداد : سلام بچه ها من زنگ زدم ایران خودرو گفتن افزایش قیمت نیست گفت اگرهم بشه پاییز اگربشه خواهش ازالکی مردم رابه استرس نندازیم
تیگو 8 پرومکس : شماره تماس 1118 سازمان کل بازرسی کشور همچنین از طریق سامانه حمایت از مصرف کننده . ثبت شکایت هم انجام بدید
اکبری : شماره تماس بزارید
29بهمن : سلام دوستان فاکتور اسفند نفرین شده شروع نشده هنوز
محمد دنا بورسی مشکی 31خرداد : سلام دوستان کسی هست دنا بورسی 5 دنده تحویل 31 خرداد پیش فروش طرح مادران واریز اول برج 11 بوده تکمیل وجه 30ام فروردین کسی تا حالا فاکتور شده؟ برا ما هنوز روی آماده برای صدور فاکتور میچرخه و چند بار هم بروز شده.کسی اطلاعی داره خبر بده سپاس
سمند جدید : سلام کسی هست تحویل 13خرداد فاکتور شده باشه
تیگو 8 پرومکس : سلام دوستان . من الان زنگ زدم سازمان کل بازرسی کل کشور . اصلن خبر نداشتن از این افزایش . خواهش میکنم همه تماس بگیرند با مراجع که در جریان قرار بگیرن . کارشناس اداره بازرسی گفت از طریق قوه قضائیه شکایت کنید . دوستان شکایت کنید پول زور ندید. شکایت کنید حداقل ورود کنن بررسی کنن این افزایش از دولت هستش یا از سر از خود از طرف خودروساز
مهسا 28بهمن : به توحید تهمت نزنینن خواهش زیاد نمی‌شناسمش ولی بازم الکی نمیگه فاکتور شدم یا فلان درست جواب میده اونایم که میان پشت سرش حرف میزنن یه حرف بدرد بخور نمی‌دونن
اریزو 6 پرو : سلام به مادر جان برسانید لطفا.
تکمیل وجه 29بهمن : سلام آقا توحید خبری از فاکتور شدن نشد