سود 135 هزار میلیارد تومانی که به جیب واسطه ها رفت/ جیب پر پول دلالان و دست بی حنای خودروسازان

 

سود 135 هزار میلیارد تومانی که به جیب واسطه ها رفت/ جیب پر پول دلالان و دست بی حنای خودروسازان

 
این روزها که تغییر در مدل قیمت گذاری صنعت خودرو به موضوع پرحاشیه این صنعت تبدیل شده، نگاهی به اعداد و ارقام موجود در این زمینه نشان می دهد که در صورت تداوم این روند باید شاهد زیان بیشتر صنعت خودرو بوده و سود حاصل از تولیدات را در جیب واسطه ها ببینیم.
 
در حالی همچنان بر روی روش های متفاوت قیمت گذاری در صنعت خودرو بحث و اظهار نظر می شود و هر کارشناس بسته به تجربیات خود بر اجرای یک روش قدیمی تاکید دارد که زیان قیمت گذاری تکلیفی در صنعت خودرو روز به روز در حال افزایش است و جبران این ضرر به طور قطع به زمان طولانی تری نیاز دارد.
 
به گفته  فعالان این حوزه تداوم قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو در سال های گذشته سود چندانی را نصیب واسطه ها کرده به طوری که اختلاف قیمت کارخانه و بازار در محصولات ایران خودرو 70 هزار میلیارد تومان و در گروه خودروسازی سایپا 65 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم به جای سرازیر شدن به جیب واسطه ها می توانست کمک بزرگی برای صنعت خودرو باشد اما قیمت گذاری تکلیفی این امکان را برای صنعت خودرو از بین برده است. با این حال همچنان بر تعیین قیمت بر حاشیه بازار تاکید شده و این راهکار حتی از عرضه در بورس نیز اثربخش تر عنوان می شود.
 
سعید مدنی ، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که اگر قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود خودروساز در یک فضای رقابتی قادر به تصمیم گیری برای تولید محصولات خود بود، می گوید: تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار هم تعیین کننده قیمت بازار خواهد بود و هم  بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می کند اما در شرایط قیمت گذاری تکلیفی خودروساز به هر شکلی عمل کند دچار مشکل خواهد شد و تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار و سودی که خودروساز می تواند از این محل داشته باشد نصیب واسطه ها می شود.
 
وی با بیان این که هر روز که از روند قیمت گذاری تکلیفی می گذرد بر زیان خودروسازان افزوده می شود، تصریح می کند: تمام تسهیلاتی که به خودروسازان ارایه می شود یارانه ای است که خودروساز با اعمال قیمت های تکلیفی خودرو را در اختیار مشتری قرار داده و با کمبود نقدینگی مواجه شده و در نهایت ناگزیر به دریافت تسهیلات می شود.  
 
مدنی بازگشت به قیمت گذاری تکلیفی را به نفع هیچ کس نمی داند و اظهار می کند: این مدل از قیمت گذاری نه به نفع مصرف کننده است و نه به نفع خودروساز بلکه بازگشت به روش قیمت گذاری تکلیفی تنها منافع دلالان را به دنبال دارد . هرکس که خودرو را با قیمت غیرواقعی خریداری و در بازار آزاد به فروش می رساند جزو دلالان به شمار می روند در صورتی که با تعیین قیمت در حاشیه بازار سود به جیب خودروساز وارد می شود و می تواند با این منابع بر روی تحقیق و توسعه کار کند. 
 
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا قیمت گذاری بر اساس حاشیه بازار را دارای شکل های مختلف می داند و می گوید: در حالت نخست ظرفیت تولید و میزان تقاضا با هم برابر است در این شرایط قیمت بازار تثبیت شده و به دلیل برابری عرضه و تقاضا قیمت ثابت باقی می ماند. اما اگر خودروساز قصد فروش محصول خود با قیمت بازار را داشته باشد اما تقاضای بازار پایین تر از قیمت تعریفی خودروساز باشد یا خودروساز ناگزیر به کاهش قیمت خودرو با هدف فروش همه ظرفیت تولید خود است و یا برای فروش محصولات، شرایط تعریف می کنند تا تقاضای بازار را تحریک و قیمت ها را متعادل کند.
 
وی ادامه می دهد: در این شرایط خودروساز نیز سود می برد و به جای این که این سود نصیب دلالان شود به جیب خودروساز می رود و دولت بر اجرای برنامه های توسعه ای با تکیه بر این درآمد اصرار خواهد داشت زیرا از حاشیه بازار سود خوبی می برد. اما در شرایطی که تقاضای بازار بیش از ظرفیت تولید خودروساز با حاشیه بازار باشد این قیمت جای بیشتری برای افزایش دارد تا جایی که تقاضای بازار و ظرفیت تولید خودروساز با یکدیگر برابر می شود و باز هم خودروساز سود خوبی را خواهد برد و می تواند نسبت به افزایش تولید اقدام کند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , دلالان خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

یا امام رضا
0

با هزار بدبختی پارسال ماشین ثبت نام کردم نصفشو هنوز ندادم. حاشیه بازار بدید. من بدبخت چطور بقیه پولو بدم. انصاف نیست
10:45  1399/07/17
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5محمدبندرعباس : حیف خودمون نیست که این همه هرس بخوریم ...به والله دیگه هیچ حسی به این ماشین اشغال چینی ندارم. .....مردم شدن بازیچه این شرکت .....حیف این همه دغدغه و انتظار...پیرمون کردی.....کرمک کوتور
نرگس : سلام آره من ۲۵خرداد تحویل گرفتم
شاهین g : چاره کار فقط تجمع هست همه باید بیان اینحا گله کردن بی فایده س کسی صدامونو نمیشنوه
شاهین g : موافقم ،واقعا باید با اینا با زبون خودشون حرف زد ،ما خیلی لیلی به لالای این پیشرفامیزاریم
اکبر رینگ : فردا رفتم بانک اطلاع میدم مبلغ چقدره
اکبر رینگ : سلام و عرض ادب در پاسخ دوستان من تکمیل وجه ۱۵ اسفند بودم و سخا رو ۹ اسفند برام ثبت کردن یبل از تحویل چند باری که به سایپا زنگ زدم اپراتور ها می گفتن چون سخا ۹ اسفند تو سیستم ثبت شده از ۹ فروردین به بعد تاخیر در تحویل محسوب میشه ماشین رو اواخر خرداد تحویل گرفتم البته من تحویل حضوری بودم نمیدونم شاید این مبلغ همون هدیه سفر باشه که به تحویل حضوری ها تعلق می گیره
شاهین ۱۱آذر : دروغ میگن من ۱۱ آذرم فروش فوری ۹۰ روزه . هنوز فاکتور نکردن ۲۰ بار تبدیل اومد نزدم . تبدیل بزنی شاهین جی ال رو به قیمت روز حساب میکنن . سود تاخیرتم میره برا جی ال . تبدیل نرنین الکی
امیر : از اپراتور سایپا بپرسید بهتون میگن
عرفان ۱ اردیبهشت : داریوش جان اسفند تا ۲۶ بوده انگار فروردینم دعوتنامه نداشتن میره برا یک اردیبهشت
عرفان ۱ اردیبهشت : داریوش جان اسفند تا ۲۶ بوده انگار فروردینم دعوتنامه نداشتن میره برا یک اردیبهشت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا تبدیل به 207 : بله انگار همه تو بازبینی ان اینم نقشه جدیدشون برای تحویل ندادن ماشین
محمد : سلام عرض ادب دوستان عزیزم خواهشا دروغ. نگید یک نفر درست ردیف قرار داد نگفت هیچکی 31 خرداد تبدیل زده 207 تحویل نگرفته عزیزان دل لطفا دروغ نگید
دی ماه خاتون : دقیقا با اسم های مختلف میاد میگه آذر فاکتورشده من دوستم تو شرکت سایپاس میگه هنوز یک دانه آذر فاکتور نشده دارن مال آبان که تعدادشون کمه فاکتور میکنن
بهران اطلس20اسفند(آذر) : عزیزدل آذریا فاکتورشدن من چندتا اسکرین دیدم ازشون فداتشم اوکیه و واااقعا فاکتور شده ازمون خیالت تخت
207پانا پیش تحویل31خرداد : سلام موقع فاکتور شدن پیامک اومد یا باید تو سایت چک کنیم؟
207پانا پیش تحویل31خرداد : سلام برا من که پیش فروش بودم تحویل 31خرداد که هنوز فاکتور نشدم روزی 218000تومان میریزند نمیدونم جریان چیه برا فروش فوقع العاده دوبرابر حساب میکنند با32روز تاخیر شده6900
جلیل : کسی بوده ک تو بازبینی بوده باشه وتحویل گرفته باشه؟
محمد : دوستان تغییر رینگ برای کسی تحویل مرداد اومده؟؟ من تحویل 11 مرداد هستم ولی هنوز فاکتور نشده...
آذر : الان چند ماه با اسم آذر میام پیام میدم .الان یکی اومده به اسم آذر گفته من فاکتور شدم. معلوم صحت نداره .خدایی چرا این کارو میکنید.با روح ما بازی میکنید .مام مثل شما کارگری این پول به دست آوردیم به سختی این همه وقت هنوز ماشین ندادن .با این کارا شما از سایپا بدترید به جای این که بهم روحیه بدیم دروغ و بد بیراه اینجا میگن .فقط فاکتور شدیدپیام بزارید تورو خدا راستشو بگید.
سارا : شما نمایندگی کدوم شهر انتخاب کردین؟