صنعت «خودرو» در انتظار سکاندار جدید وزارت صمت

 

صنعت «خودرو» در انتظار سکاندار جدید وزارت صمت

 
با عدم رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به حسین مدرس خیابانی سرپرست و وزیر پیشنهادی پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، حالا این پرسش ایجاد شده که سمت و سوی خودرویی سکاندار جدید در استراتژی و تحولات مدیریتی دو شرکت خودروساز چه خواهد بود؟ هر چند هنوز گزینه ای برای سکانداری وزارت صمت از سوی رئیس‌جمهور معرفی نشده اما در سه ماهه ای که مدرس خیابانی سرپرستی وزارت صمت را بر عهده داشت، ارتباط نسبتا مناسبی بین وی و مدیران عامل ایران خودرو و سایپا ایجاد و این گونه به نظر می‌رسید که فرشاد مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) و میرجواد سلیمانی (مدیرعامل سایپا) همسو با استراتژی و برنامه ریزی وی پیش می‌روند. در این بین، مقیمی پیش تر در وزارت صمت همکار مدرس خیابانی بود و بنابراین ماندگاری وی در ایران خودرو (در صورتی که مدرس خیابانی موفق به کسب رای اعتماد از مجلس می‌شد)، محتمل به نظر می‌رسید.  از آن سو سلیمانی نیز با توجه به اینکه دوران کم حاشیه ای را در سایپا می‌گذراند، صحبتی از تغییر وی در میان نبود. همانطور که عنوان شد هر دو مدیرعامل سیاست‌هایی همسو با وزارت صمت در دوران سرپرستی مدرس خیابانی داشتند و اتفاقا خیلی سعی کردند به واسطه اقداماتی مانند رونمایی از محصولات جدید، تحویل زودتر از موعد خودروهای ثبت‌نامی و کاهش محصولات ناقص، مسیر رای اعتماد به وی را هموار کنند.
 
با این حال اما مجلس شورای اسلامی بر خلاف پیش بینی‌ها، به مدرس خیابانی رای اعتماد نداد تا رئیس‌جمهوری مجبور شود سرپرستی جدید برای وزارت صمت برگزیند.  جدا از اینکه در نهایت چه کسی موفق به عبور از فیلتر مجلس برای سکانداری یکی از بزرگ‌ترین وزارتخانه‌های کشور خواهد شد، پرسش مهم دیگری که این روزها مطرح می‌شود، سرنوشت استراتژی خودرویی رضا رحمانی وزیر پیشین صمت و مدرس خیابانی سرپرست این وزارتخانه و همچنین تغییرات مدیریتی پس از انتصاب وزیر جدید است. خودروسازی همواره برای وزرای صنعت از اهمیت خاصی برخوردار بوده، تا جایی که معمولا با تغییر سکانداران این وزارتخانه، شاهد تحولات اساسی از جمله تغییرات مدیریتی در خودروسازی بوده ایم. هرچند بیشتر تغییرات مدیریتی در ایران خودرو و سایپا معمولا چند سال یک‌بار رخ داده، با این حال نقش وزرای صنعت در تغییر و تحولات به حدی زیاد بوده که گاهی بازه تغییرات به چند ماه نیز محدود شده است. به‌عنوان مثال، طی سال 97، در عرض تنها سه ماه، مدیرعامل سایپا تغییر کرد و این موضوع ریشه در انتصاب وزیر جدید صمت در آن مقطع داشت. هرچند روی کاغذ، این هیات‌مدیره شرکت‌های خودروساز است که نسبت به تغییر مدیران عامل اقدام می‌کند، با این حال بازیگر اصلی تغییرات، دولت و وزارت صمت هستند.
 
در واقع با توجه به حساسیت بالای خودروسازی برای شهروندان و دولت و مجلس شورای اسلامی، وزرای صمت ترجیح می‌دهند افرادی همسو با سیاست‌های خود را در راس هرم مدیریتی ایران خودرو و سایپا قرار دهند. مرور تقویم خودروسازی ایران نشان می‌دهد مدیران خودروسازی معمولا با تغییر دولت‌ها و گاهی تغییر وزرا، عوض شده‌اند و این موضوع تبعات خاص خود را به‌دنبال داشته است. اصلی‌ترین مساله در ماجرای تغییرات مدیریتی خودروسازی، ابتر ماندن طرح‌ها و استراتژی‌ها است. هر مدیری (فارغ از اینکه سیاسی است یا متخصص و آیا صلاحیت و شایستگی دارد یا نه)، دارای طرح و برنامه و استراتژی مشخص خود در صنعت خودرو است و طبعا برای اجرای آنها نیاز به زمان دارد.  این در حالی است که تغییرات مدیریتی گاه سبب می‌شود طرح‌ها و استراتژی‌ها نیمه کاره باقی بمانند، آن هم در حالی که کلی وقت و هزینه صرف شان شده است.
 
از این دست موارد در صنعت خودرو کشور کم نداشته ایم. به‌عنوان مثال، پیش آمده که خودروسازی کلی هزینه و وقت صرف طراحی یک محصول کرده، اما با تغییرات مدیریتی مواجه و مدیرعامل جدید، اجرای آن پروژه را به صلاح ندانسته است. در چنین فضایی،‌مدیران‌عامل خودروسازی ایران معمولا بیشتر به فکر آن هستند که کارنامه ای متناسب با آنچه بالادستی‌ها (به ویژه وزرای صنعت) انتظار دارند، ارائه دهند و این موضوع، تدوین استراتژی‌های بلندمدت را به چالش می‌کشاند. در واقع وقتی مدیران عامل ایران خودرو و سایپا از امنیت لازم برای ماندن در سمت خود برخوردار نبوده و همواره تنشان باید بابت تغییرات بلرزد، بیشتر ترجیح می‌دهند اقدامات کمی را انجام دهند و خیلی کم به‌دنبال مسائل زیرساختی می‌روند.  بروز چنین اتفاقاتی در خودروسازی ایران اما در حالی است که شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا خیلی کم با تغییرات مدیریتی مواجه می‌شوند و این گونه نیست که مدیران نسبت به آینده خود نگرانی خاصی داشته باشند.
 
با توجه به این اطمینان نسبی مدیران در خودروسازی جهان، آنها طرح‌ها و برنامه‌های میان‌مدت و درازمدت خود را با خیال راحت پیش می‌برند، بی‌آنکه نگران تغییرات ناگهانی باشند. نکته دیگر اینجاست که حتی اگر تغییری هم رخ بدهد، استراتژی کلی شرکت‌ها درگیر مسائل حاشیه‌ای نخواهد شد و بر حسب فاکتورهای اقتصادی به روز می‌شود. نگاهی به عملکرد خودروسازان جهان، این واقعیت را نشان می‌دهد که یکی از دلایل اصلی موفقیت آنها، ثبات مدیریت تا جایی که منافع شرکت (نه منافع دولت) به خطر نیفتد، بوده است. 
 
به‌عنوان مثال، کارلوس گوسن سال‌ها سکان هدایت رنو-نیسان را بر عهده داشت و کارنامه موفقی را نیز از خود به جا گذاشت و دست آخر به دلیل اتهامات مالی برکنار شد یا فیات-کرایسلر به دلیل فوت مدیرعامل فقید خود (مارچیونه) پس از سال‌ها تغییرات مدیریتی را تجربه کرد. در مقایسه مدیریت خودروسازی ایران با جهان البته این نکته مهم را نباید فراموش کرد که اینجا دولت اختیار شرکت‌های بزرگ را در دست دارد و آنجا، بخش خصوصی حکمرانی می‌کند. از همین رو، مدیرانی که در خودروسازی جهان به کار گرفته می‌شوند، بر مبنای تخصص و قدرت مدیریت شان منصوب می‌شوند، اما در صنعت خودرو ایران همیشه این طور نیست و گاه سیاسی کاری‌ها نقش اول را در انتصابات ایفا می‌کند. هرچه هست، حالا خودروسازی کشور باید منتظر سکاندار جدید وزارت صمت بماند تا مشخص شود وی چه سرنوشتی برای این صنعت رقم خواهد زد.
 

source

car

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت «خودرو»






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی واریزی ۲۶اسفند : سلام ادرس دقیق که شنبه ساعت ۹صبح میخواهید تجمع کنید بفرستید کدوم خیابان تهران ادرس دقیق بگو
شاهینcvt_mojtaba : یعنی میشه امروز 12 اسفند و 13 اسفند فاکتور بشه؟
ایگل بهمن : سلام دوستان کسی اطلاع داره وقتی ارسال پلاک و مدارک زرد میشه به چه منظوره؟ باید کارت ماشین بیاد تا تحویل بدن؟
شاهین gl : دروغ میگن اردیبهشت پول ریختیم هنوز خبری نیست
اردیبهشت : سلام دقیق چه تاریخی گفتن فاکتور شده من شاهین جی ۳ اردیبهشت هستم فاکتور نشدم
ایگل سفید اردیبهشت ۶۰ روزه : سلام. شما خودرتون در چه وضعیتی ه؟ بما که تحویل ۶۰ روزه بود و تحویل ۲۸ تیر، زنگ که زدم گفتن شهریور به اونور تحویلی یا فاکتوره. برای شما چی شد؟
شاهین جی cvt اسفند : منم 27 اسفند تکمیل وجه وسخا شد وضعیتم زده تخصیص شده ولی هنوز فاکتور نشده قرار بود یک ماه بدن الان رفت تو 5 ماه تاخیر..زنگم زدم سایپا 096550 گفتن اوایل اسفند فاکتور شده ولی شما هنوز معلوم نیست ولی نمایندگی شهر خودمون اول مرداد زنگ زدم میگفت خیلی تعهدات عقب دیگم زنگ نزن حداقل از 3 4ماه دیگ صبر کن
مصطفی : تکمیل وجه 11 اسفند امروز خدا رو شکر فاکتور شد البته از تو سایت خودم دیدم هنوز پیامی از سایپا نیومده برام
شیما.شاهین جی : سلام من شا۶ین جی تحویل زمستان ۴۰۳ بودم دی ماه ۴۰۳ مبلع ۳۰۰ تومن ریختیم گفتم تحویل هفته اخر مرداد ۴۰۴ فعلا که خبری از پیامک تکمیل وجه نیست الان تماس گرفتم سایپا میگه هفته چهارم مرداد براتون پیامک میاد بعد یک ماه بعدش تحویل خودرو هست و گفت الان تا تاریخ اردیبهش رو فاکتور کردن دروع میگن یا راست واقعا الان کسانی که اردیبهشت تکمیل وجه کردن ایا تحویل گرفتن؟چرا کسی پتسخگو نیست .لطفا کسایی که تحویل گرفتن خبر بدن تروخدا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ار اس کوییک : سلام ار اس 27 فروش فوری فاکتور نشده هنوز اکثر حرفاتون اشتباه 2 روزه همین پیامو میدین برای جلب توجه فقط🤔
پرسنل سایپا : بله درست میفرمایید،به ما هم اعلام کردن،احتمال بیشتر شدن هم هست
کوییگ آر اس : فروشی فوری را باز دارن کم کم میدن ما پیش فروش ها بیچاره شدیم
یاغی : قابل توجه دوستان که این بنده خدا درست میگه،سایپا اون تاریخ تعطیله و عنوان تعطیلات هم تابستانی نیست،تعطیلات بابت نگهداری و تعمیرات ماشین آلات هست
محمد : دوستان از قرار معلوم روند فاکتور دوباره متوقف یا خیلی خیلی کند شده الان زنگ زدم سایپا دیگه علناکارشناس میگه والا ما هم خسته شدیم از این همه تاخیر هیچ جوابیم نداریم تنها جایی که باید جوابگو باشه معاونت بازار یابی و فروشه که متاسفانه واسه اینکه پاسخگو نباشن پاس میدن به ما. بر خلاف همیشه این کارشناس خیلی بی پرده صحبت میکرد جالب اینکه اونایی که تبدیل به جی ال زدن واسه اونا هم فاکتور نمیشه میگن قطعه نداریم
کوییگ آر اس : 36 در صد نیست 20 درصد میدن ماهی میشه نزدیک 8 میلیون
اطلس تکمیل وجه 12 اسفند : سلام تکمیل وجه 12 1سفند سخا 13 اسفند هنوز فاکتور نشدم
ساینا دوگانه 27 اسفند : کاشان . یه هفته . سیمی
کوییک RS فروش فوری 30 روزه : کوییک ار تیپ اس تکمیل وجه 23 اردیبهشت فاکتور شد امروز کوییک ار اس فروش فوری پذیرش 25 اردیبهشت فاکتور شد امروز کوییک RS فروش فوری پذیرش 27 اردیبهشت امروز فاکتور شد دوستان جهت اطلاع فروش فوری تا 29 داشتیم دوستان من خودم 29 هستم فاکتور شدم خودم اطلاع میدم خدمتتون
علی : اگر بدون دلیل جریمه تاخیر کم کردن علت تاخیر عمدی بوده