رپورتاژ - شنیدن نام جنسیس هم کافی است تا حس ابهت و قدرت را در ذهن تداعی کند. خودروهای لکسوس و اینفینیتی، هیوندای را هم به فکر یک تحول در ساختار طراحی و تولید لاین جدید از خودروهای خود انداخت و طراحی آن را به سمت هر چه لوکستر شدن هدایت کرد.
استارت طراحی جنسیس در سال 2003 ميلادي زده شد و ساخت آن سه سال به طول انجامید. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه 2008 نیویورک رونمایی و در سال بعد هیوندای عرضه آن را آغاز کرد. در سال 2009 این خودرو همراه با بازارهای جهانی به بازار کشورمان هم راه یافت و با اقبال بسیار خوبی روبهرو شد. تولید این خودرو با توجه به محبوبیت آن تا 2013 ادامه یافت.
هیوندای از ابتدا مصرانه اعلام کرده بود که تصمیمی برای جدایی و عملکرد مستقل جنسیس ندارد، اما پس از ارائه نسل اول و موفقیت قابل توجه آن ورق برگشت. در سال 2015 هیوندای تصمیم به جدایی و پایهگذاری برند جنسیس به صورت مستقل گرفت.
این اقدام هیوندای فضا و میدان بیشتری برای جنسیس به ارمغان آورد و خودروهای این برند جا در پای اینفینیتی و لکسوس البته با اهداف بزرگتر گذاشتند. بنابراین خودروهایی که نامی از جنسیس را یدک میکشند، میتوان به دو گروه قبل از مستقل شدن و بعد مستقل شدن این برند از شرکت مادر خود، هیوندای بررسی کرد.
هیوندای جنسیس سدان و کوپه، خودروهای تمام نشدنی کرهای
خودروسازان کرهای و ژاپنی همیشه در پی رقابت برای به دست آوردن جایگاهی در بازار خودروی آمریکا بودهاند. علاوه بر این گوشه چشمی هم به تولیدات رقبای قدرتمند آلمانی خود داشته و برای ورود به قلمرو آنها همواره در تلاش و برنامهریزیاند.
هیوندای جنسیس تیپ یک، یک سدان با ابهت فول سایز است که در طراحی آن به خوبی رد و نشانهایی از دلبری برای آمریکاییها مشخص است. از طرفی همزمان با تولید جنسیس سدان تیپ يک، کمپانی هیوندای نسخه جنسیس کوپه تیپ يک را هم عرضه کرد و تولید آن را تا سال 2012 ادامه داد.
در سال 2013 تیپ دوم جنسیس کوپه نیز روانه بازار شد که از لحاظ ظاهری دستخوش تغییراتی شده بود. با وجودیکه پیش از این هم یک مدل هیوندای کوپه تولید شده بود، جنسیس کوپه زیبا و قدرتمند را میتوان اسپرتترین خودروی برند هیوندای دانست.
هر سه خودروی تحت عنوان هیوندای جنسیس، مشخصات فنی کاملاً مشابهی دارند. این خودروها به یک موتور تنفس طبیعی 3.8 لیتری و شش سیلندر مجهزند و از گیربکس هشت سرعته اتوماتیک بهره میبرند. این موتور قادر به تولید 290 اسب بخار قدرت و 358 نیوتنمتر گشتاور است که البته برای برآمدن از پس جثه 1912 کیلوگرمی هیوندای جنسیس، این قدرت لازم به نظر میرسد.
متاسفانه کشور ما تنها ورود همین سه خودرو از جنسیس را به خود دیده و پس مستقل شدن این برند، تنها چند عدد از مدل جدید در مناطق آزاد وارد شد. هیوندای جنسیسها گرچه ضعفها و منتقدان سرسختی هم دارند اما آنچه که اهمیت دارد این است که در ایران هنوز هم جز جذابترینها و پرطرفدارترینهاهستند. قیمت هیوندا جنسیس در مدل حدود 500 تا 1200 و در مدل کوپه در حدود 400 تا 950 میلیون تومان است. میتوانید از اینجا قیمت روز این خودرو را چک کنید.
برند مستقل جنسیس و شروع افسانهسازی در تاریخ خودرو
در سال 2015 و در خاک کره جنوبی جنسیس از اولین خودروی مستقل خود رونمایی کرد. این خودرو که به خوبی ردی از چهره هیوندای جنسیس را در زیر پوسته خود داشت، کمکم به زبان طراحی خاصی نزدیک میشد.
جنسیس اعلام کرد که برای طراحی خودروهای خود از روش جدیدی با عنوان «مجسمهسازی سیال» استفاده خواهد کرد. مدلهای G80 و G90 به ترتیب دومین و سومین نسل از برند نوپا و ناشناخته جنسیس بودند. جلوپنجرههای چند ضلعی را میتوان امضای جنسیس در طراحی خودروهایش دانست.
جنسیس که حالا گام به گام به تحقق رویای رقابت با بزرگان جهان نزدیکتر میشود در سال 2020 از لوکسترین خودروی خود رونمایی کرد. جنسیس G90 مدل 2020 خودرویی افسانهای و شاهکار است. در این خودرو هم بارزترین مشخصه در نگاه نخست جلو پنجره مخصوص خودروهای جنسیس است. فرم این جلوپنجره بزرگ همان چندضلعی است که شبیه الماس به نظر میرسد.
استفاده از خطوط متقاطع فراوان و ایجاد یک شبکه توری فلزی در جلوپنجره و چهار خط افقی در چهار طرف آن و میان چراغها و ورودی هوا نشان از خط و نشان کشیدن این خودرو برای جهان خودروسازی دارد. طراحی خارجی و داخلی این خودرو از بالاترین کیفیت بهرهمند است و بهترین متریال و تکنولوژی برای ساخت آن به کار برده شده است.
این خودروی پرمیوم در مدلهای مختلف عرضه میشود. در بالاترین تریم که Ultimate 5 نام دارد، مجهز به یک موتور پنج لیتری هشت سیلندر با توان تولید قدرت حداکثر 420 اسب بخار است. قیمت پایه این G90 مدل 2020 از حدود 73 هزار دلار شروع و در بالاترین تریم به حدود 80 هزار دلار میرسد.
این خودرو که حالا از لحاظ قیمت هم تراز با بسیاری از بزرگان جهان است، ادعای رقابت در تمام ویژگیها رانیز به خود میبیند. گرچه هنوز هم هستند متعصبانی که این خودروی کرهای را قابل قیاس با رقبای اروپایی و آمریکایی نمیدانند. باید قضاوت را به دست زمان سپرد، جنسیس پتانسیل اسطوره شدن و افسانهسازی برای کرهایها را دارد.