11 نکته مهم در مورد سریع ترین فراری تاریخ؛ SF90 نیم میلیون دلاری

 

جیپ گلادیاتور هلکت TR3 با پیشرانه ۷۰۷ اسب‌بخاری هلکت

 
فراری هر از چند وقت یکبار دست به کارهای عجیبی می زند و ساخت SF90 نیز قطعا یکی از همین کارهاست. از این رو قصد داریم تا در این مطلب به تازه ترین ساخته تکنولوژیک کمپانی فراری بپردازیم، خودرویی که گویی از تمامی اعضای خانواده اش سریعتر است و به شکل چشمگیری در پس وقایع دوران شیوع کرونا، مورد غفلت واقع شده است.
 
 
با توجه به این که SF90 یک ابرخودرو پلاگ هیبریدی است از نظر پرداخت مالیات در میانه‌های جدول مالیاتی قرار می‌گیرد اما به علت امکانات اضافه بسیار گران قیمت فراری قیمت نهایی آن به سرعت بالا می‌رود. برای مثال پکیج مسابقه ای موسوم به Assetto Fiorano در حدود 60 هزار دلار به قیمت نهایی خودرو اضافه می‌کند. چرخ‌های فیبرکربنی نیز در حدود 25 هزار دلار قیمت دارند و نوارهای مسابقه‌ای بدنه نیز برچسب قیمتی برابر با 26 هزار دلار دارند.
 
اما نکته جالب توجه این است که ما با یک فراری تولید محدود همانند لفراری طرف نیستیم و فراری امکان فروش SF90 را برای همگان مهیا کرده اما به قیمت بسیار گزاف.
 
 
یکی از انتقادهایی که به SF90 می‌شد این بود که شاسی آلومینیومی و موتور V8 دو توربو آن مشابه با مدل بسیار ارزان تر F8 Tributo است اما در عمل با دو موجود کاملا متفاوت طرف هستیم. به طور مثال بلوک اصلی موتور مشابه با نمونه استفاده شده در F8 است اما در باقی بخش‌ها فراری به طور کامل خانه تکانی کرده است. توربوها، منیفولد ورودی و خروجی، سر سیلندر، پیستون و میل لنگ جدید در این موتور کار شده است.
 
قطر پیستون‌های موتور این خودرو نیز بزرگ تر است با این وجود در حدود 25 کیلوگرم وزن کمتری به نسبت موتور F8 دارد و همچنین در حدود 50 میلی متر پایین تر بر روی شاسی نصب شده است. اگزوزها نیز از ماده ای به نام اینکونل ساخته شده‌اند که مشابه با خودروهای فرمول یک است.
 
به تنهایی این موتور توانایی تولید 769 اسب بخار و 800 نیوتن متر گشتاور را دارد.
 
 
SF90 برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به تنها 2.5 ثانیه و برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت به 6.7 ثانیه زمان نیاز دارد که در حدود 1.5 ثانیه از F8 سریع تر است. حداکثر سرعت نیز به 340 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. پس از گذر از سرعت 210 کیلومتر بر ساعت دو موتور الکتریکی کار شده در محور جلو توانایی افزایش سرعت و تولید نیرو را ندارد و به همین علت به طور کامل خاموش می‌شود و تمامی نیروی مورد نیاز از طریق همان موتور بنزین سوز تامین می‌شود.
 
 
جعبه دنده 8 سرعته دو کلاچه اتوماتیک در حدود 10 کیلوگرم از جعبه دنده 7 سرعته کار شده در مدل F8 سبک تر است و 15 میلی متر ارتفاع کمتری دارد. فراری برای سبکتر کردن این جعبه دنده ساز و کار دنده عقب را به کلی حذف کرده و این وظیفه را به دو موتور الکتریکی کار شده در محور جلو داده است.
 
 
فراری به طور کامل از الگوریتم کامپیوتری برای برقراری ارتباط بین کلیپر ترمز و نیروی ترمز حاصل از موتورهای الکتریکی استفاده کرده است. همچنین برای اولین بار از یک فرمان تمام برقی در یک خودروی موتور وسط فراری استفاده شده است.
 
SF90 به طور کامل از فیبر کربن ساخته نشده است
 
 
فراری همچنان بر روی ساخت شاسی از آلومینیوم اصرار می ورزد و این مسئله در SF90 نیز وجود دارد. در واقع با شاسی ارتقا یافته F8 رو به رو هستیم که در بخش عقب شاسی یعنی همان فضای بین اتاق و موتور، از فیبرکربن استفاده شده است که همین مسئله باعث شده تا مقاومت پیچشی شاسی 20 درصد افزایش پیدا کند و وزن آن نیز 25 درصد کاهش یابد.
 
می توانید با انتخاب تمامی امکانات اضافه وزن آن را 100 کیلوگرم کاهش دهید
 
 
به طور استاندارد وزن خشک SF90 برابر با 1670 کیلوگرم است که در صورت انتخاب بسته مسابقه‌ای Assetto Fiorano وزن آن 30 کیلوگرم کاهش پیدا می‌کند. در صورت انتخاب تمامی امکانات اضافی می‌توانید وزن این خودرو را تا 70 کیلوگرم کاهش دهید. گرچه این کاهش وزن باعث کاهش رقم حساب بانکی شما نیز خواهد شد.
 
راحت ترین سوپرخودرو برای رانندگی با 1000 اسب بخار قدرت است
 
 
طبق صحبت‌های راننده تست شرکت فراری رافائله دی سیمونه، رانندگی با SF90 حتی از فراری 488 Pista با قدرت کمتر نیز راحت تر است اما همیشه باید حواستان به شخصیت اصلی خودرو باشد زیرا در حدود 800 اسب بخار از این 1000 اسب بخار در اختیار چرخ‌های عقب قرار می‌گیرد.
 
 
دیگر خبری از عقربه دور موتور سنج آنالوگ فراری نیست و جای آن را یک صفحه نمایش عظیم الجثه 16 اینچی گرفته است که توسط دکمه های حساس به لمس کار شده بر روی فرمان کنترل می‌شود. حالت های رانندگی در نظر گرفته شده برای این فراری نیز شامل eDrive، هیبرید، پرفورمنس و کوالیفای (مخصوص به ثبت رساندن سریع ترین دور ممکن) است.
 
 
جدای از توانایی تولید 390 کیلوگرم نیروی رو به پایین در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت، مهندسین فراری توانسته اند بال عقب هوشمندی برای این خودرو طراحی کنند که تبدیل به یک پتنت ارزشمند برای شرکت فراری شده است. مهندسین فراری با کار گذاشتن موتور الکتریکی در بخش مرکزی امکانی فراهم کرده اند که باز و بسته شدن بال را میسر می‌کند.
 
در بخش جلو خبری از قطعات متحرک نیست اما فراری همانند همیشه از S-Duct برای افزایش نیروی رو به پایین در محور جلو استفاده کرده است همچنین در بخش زیرین از تیغه های ایجاد کننده جریان گردابی استفاده کرده است.
 
 
از آنجا که پورشه 918 اسپایدر و مک لارن P1 به قابلیت شارژ مستقیم باتری‌ها مجهز بودند با امکان جدیدی در یک سوپرخودرو هیبریدی طرف نیستیم. اما این اولین بار است که فراری امکان شارژ مستقیم باتری‌ها را فراهم کرده است.
 
از آنجا که وزن کلید اساسی در ساخت یک سوپرخودرو است. فراری از بسته باتری کوچک 7.9 kwh استفاده کرده که تنها 72 کیلوگرم وزن دارد و برد حرکتی خودرو نیز در حالت برقی تنها 25 کیلومتر است. دو موتور الکتریکی کار شده در جلو که هر کدام تنها 12 کیلوگرم وزن دارند توانایی تولید 217 اسب بخار قدرت را دارند و در نتیجه تمامی این قوای محرکه پیچیده فراری SF90 در تست WLTP در حدود 154 گرم در هر کیلومتر CO2 تولید می‌کند و مصرف سوخت آن در حالت ترکیبی نیز تنها 6.1 لیتر است.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , SF90






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
زهرا : سلام میشه آدرس محل تجمع رو بدین که ماهم بریم
وحید تی ۸ : من خودم اذزم
زهرا : میشه بگید آدرس محل تجمع کجاست
وحید تی ۸ : برج ۶فاکتور برج۹تحویل یجا
زهرا : سلام دوستان آدرس محل تجمع کجاست؟
درسا : تکمیل وجه ۱۲ اسفند ، همچنان در انتظار فاکتور شدن.
حسینی : سلام من الان با پشتیبانی تماس گرفتم میگن ۱۲اذر فروش فوقالعاده تمام شده اللن اینجا کسی ۱۲فروش فوق العاده نیست که فاکتور نشده باشه
بهرام : Cvt موعد تحویل اسفند 403 هستین؟ پس اینایی که کلا دارن فاکتور میشن برای دی و بهمن هستن.
بهرام : Cvt موعد تحویل اسفند 403 هستین؟ پس اینایی که کلا دارن فاکتور میشن برای دی و بهمن هستن.
تارا 30 روزه : 1 مرداد تکمیل وجه منتها داخل میز خدمت هنوز تو تکمیل وجه گیر کرده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محسن : 👀
مهیار : برا منم موعد تحویل 11 تیر بود ولی هنوز فاکتور نشده.. تازه اعلام شکایت هم کردم در جواب من نوشتن تازه شهریور فاکتور میشه حتما تا بخوان تحویل بدن میشه مهر ماه.
حمیدرضا : چقدر زنگ میزنین سایپا اینکه مدام زنگ بزنین زودتر فاکتور میشه بنظرتون؟ فاکتور بشه خبر میدن دیگه
سمیرا : سلام،یه سوال داشتم از دوستان،به نظر شما حواله فوق العاده ساینا بدم بجاش کوییک بگیرم با 35تومنم بدم؟میگه سود تاخیرتم نمیخوام
نعیم : سلام تا شهریورماه
مهدی : رنگ ماضین شما سفیده
فوق العاده حداکثر 90 روز از بهمن : کسی فوق العاده بهمن ماه فاکتور شده امروز ؟؟؟
مجتبی تحویل 7 آبان : دوستان سلام میخواستم بپرسم تا چه ماهی دعوت نامه اومده من واریزی اول 20 اردیبهشت بوده تحویل 7 آبان ممنون میشم جواب بدین
نجیب : متاسفانه ایران خودرو قبلا اینطور نبود پشیمان شدیم از از ثبت نام اون از قیمت که به هیچ بخشنامه ای توجه نکرد اون از کیفیت بد ماشین و این از بی توجهی به تحویل ماشین جابه هر روز هم فراخوان ثبت نام دارد کسی هم جوابگو نیست به کی بگیم اگر حرف شنو بود مصوبه صمت که 15در صد افزایش بود را 22در صد نمی کرد معلوم نیست به کدام آقا زاده وصله
نعیم : من 30 تیر فاکتور شدم ، 1 مرداد پلاک شدم ، از 1 مرداد آماده جهت تحویل مونده!!!!! اصلا معلوم نیست چقدر طول می کشه. من زنگ زدم گفتن فیزیک پلاک هنوز تحویل ایران خودرو نشده !!!!!!