علیرغم افزایش 23 و 9.5 درصدی قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو طی ماه های گذشته که پس از کشمکش های فراوان از سوی وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان ابلاغ شد، حالا به نظر می رسد که بار دیگر زمزمه افزایش قیمت خودرو از سوی وزارت صمت مطرح می شود.
این درحالی است که فاصله زمانی بین دو افزایش قیمت قبلی به حدود 15 ماه رسیده بود و به عبارت دیگر خودروسازان پس از افزایش قیمت های بهمن 97، تا بهار 99 نتوانسته بودند تا مدیران دولتی را برای کسب مجوز افزایش قیمت راضی کنند.
اما حالا گویا این شرایط درحال تغییر کردن است و هیچ بعید نیست که افزایش قیمت ها در بازار خودرو به موضوعی فصلی بدل شود.
مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت در این رابطه می گوید:
«وزارت صمت خواستار افزایش دوباره قیمت خودرو شد مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت: برای فصل اول سال و بر مبنای رویه حاکم، قیمت محصولات اعلام شد و خودروسازان علیرغم اعلام چالشهای فرایند قیمت گذاری، طرحهای فروش خود را بر مبنای قیمتهای اعلام شده اجرایی کردند»
حال اجرای طرح های فروش سه ماهه دوم خودروسازان در انتظار اعلام قیمتهای جدید است. تأخیر در ارائه قیمت می تواند روند عرضه محصولات به بازار را تحت تاثیر قرار دهد.
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن قطعه سازان نیز در همین رابطه از بحرانی بودن وضعیت قطعه سازان با توجه به افزایش اخیر قیمت ارز سخن می گوید و معتقد است که چاره ای جز افزایش 55 درصد قیمت میانگین قطعات وجود ندارد.
با این حساب افزایش مجدد قیمت خودروهای ثبت نامی در طرح قرعه کشی خودروسازان به هیچ عنوان دور از انتظار نیست، امری که بی شک بر بازار خودرو تاثیر خواهد گذاشت و می تواند عمق رکود در بازار را نیز افزایش دهد.