چگونه پیشرانه بدون بادامک مصرف سوخت را کاهش می‌دهد؟

 

چگونه پیشرانه بدون بادامک مصرف سوخت را کاهش می‌دهد؟

 
پیشرانه TFG ابرخودرو کونیگزگ جمرا از فناوری «سوپاپ‌آزاد» یا «بدون بادامک» بهره می‌برد که موجب کاهش ۶۰ درصدی انتشار آلایندگی می‌شود و مصرف سوخت آن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از مدل‌های معمولی کمتر است.
 
پیشرانه‌های احتراق داخلی تاکنون نتوانسته‌اند تمام انتظاراتی که از آن‌ها می‌رود را به‌طور کامل برآورده کنند؛ اما کونیگزگ که در زمینه‌ی ساخت خودرو سوپراسپرت قدرتمند فعالیت می‌کند، می‌تواند به کمک فناوری سوپاپ‌آزاد یا فری‌ولو (Freevalve) تا حدودی به این انتظارات پاسخ مثبت دهد. 
 
فناوری سوپاپ‌آزاد دقیقاً کاری را انجام می‌دهد که نام آن به ما می‌گوید؛ سوپاپ‌های ورودی و خروجی را از محدودیت میل‌بادامک سنتی که برای باز و بسته کردن آن‌ها استفاده می‌شود، آزاد می‌کند. این فناوری در پیشرانه TFG یا «The Friendly Giant» موجود در کونیگزگ جمرا (Koenigsegg Gemera) مورد استفاده قرار گرفت. کونیگزگ جمرا در نمایشگاه مجازی خودرو ژنو در ماه مارس رونمایی شد و قرار است در سال ۲۰۲۲ تولید شود.
 
 
پیشرانه‌ی به اصطلاح «بدون بادامک» ایده‌ی جدیدی نیست و طرح‌های مفهومی زیادی از شرکت‌هایی مانند بی‌ام‌و، رنو، فیات، لوتوس اینجینیرینگ و اخیرا از شرکت انگلیسی کم‌کان (Camcon) در این زمینه ارائه شده است. کنترل کاملا تکی زمان‌بندی و خیز سوپاپ (زمان باز و بسته شدن و میزان باز و بست هر سوپاپ) به‌طور بالقوه مزایای بزرگی دارد که از جمله این موارد می‌توان به کاهش مصرف سوخت، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین قدرت و عملکرد فوق‌العاده بالا اشاره کرد.
 
پیشرانه‌ی TFG کونیگزگ می‌تواند بدون وابستگی به موقعیت دریچه گاز و به عبارت دیگر وضعیت پدال گاز کار کند، بنابراین به‌جای محدود کردن میزان هوای ورودی به داخل پیشرانه توسط دریچه گاز خارجی در بالای پیشرانه، می‌توان آن را با کمتر بازکردن سوپاپ‌ها کنترل کرد. این کار موجب صرفه‌جویی در انرژی می‌شود. پیشرانه به‌راحتی می‌تواند طبق چرخه‌ی کارآمد میلر کار کند؛ چرخه‌ای که در آن هوای مکش‌شده حجم کمتری نسبت به گازهای منبسط‌شده در مرحله‌ی احتراق (انفجار یا کار) اشغال می‌کند و درنتیجه باعث افزایش کارایی می‌شود.
 
 
بیشترین میزان انتشار گازهای سمی در پیشرانه‌های مدرن هنوز هم در ثانیه‌های اولیه استارت سرد به دلیل سرد بودن قطعات داخلی، سرد بودن کاتالیزورها و محدودیت مخلوط سوخت و هوا در دورهای پایین پیشرانه رخ می‌دهد. سیستم سوپاپ‌آزاد کونیگزگ برای بهبود چرخش گازهای خروجی در داخل پیشرانه، (زمان‌بندی) سوپاپ‌ها را دستکاری می‌کند و درنتیجه گازهای داغ ناشی از احتراق با مخلوط سوخت و هوای تازه مخلوط و باعث کاهش انتشار آلایندگی می‌شود. سازنده‌ی سیستم «بدون بادامک» ادعا می‌کند که استفاده از این روش موجب کاهش ۶۰ درصدی انتشار آلایندگی در مقایسه با پیشرانه سه سیلندر سنتی مجهز به میل‌بادامک خواهد شد.
 
 
تلاش‌های قبلی در زمینه‌ی فناوری‌های بدون بادامک نسبتا ساده بود که معمولاً شامل سولنوئیدهای الکترومغناطیسی یا کاراندازهای الکتروهیدرولیکی می‌شد. سیستم سوپاپ‌آزاد از سولنوئیدهای نیوماتیک برای به کار انداختن سوپاپ‌ها و سولنوئیدهای الکتروهیدرولیکی برای متوقف کردن سوپاپ‌ها در موقعیت معینی بهره می‌برد تا حرکت آن را تعدیل و تنظیم کند.
 
سیستم یادشده همچنین با بستن تمام سوپاپ‌ها در سیلندرهای خاص و قطع تزریق سوخت، امکان غیرفعالسازی سیلندرها را فراهم می‌کند. طرح‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد تا به پیشرانه اجازه دهد که بهترین استراتژی احتراق را در یک لحظه‌ی مشخص تشخیص دهد.
 
مغز پیشرانه (واحد کنترل الکترونیکی) دقیقاً تصمیم می‌گیرد که بسته به بار پیشرانه و کارهایی که راننده ازطریق فشار دادن پدال گاز می‌خواهد انجام دهد، هر سوپاپ باید به چه شیوه‌ای عمل کند. پیشرانه‌ی مجهز به توربوشارژر دارای سیستم توربو دو مرحله‌ای است؛ اما سیستم سوپاپ‌آزاد به‌جای استفاده از سوپاپ‌ها برای کنترل اینکه کدام توربوشارژر در چه زمانی فعال شود، با اتصال سه سوپاپ از ۶ سوپاپ خروجی پیشرانه به یک توربین و سه سوپاپ باقیمانده به توربین دیگر، کنترل هر یک از توربوشارژرها را به‌طور مستقل انجام می‌دهد. 
 
پیشرانه TFG بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مصرف سوخت کمتری دارد. 
 
نتایج استفاده از این طرح چشم‌گیر به‌نظر می‌رسند. TFG یک پیشرانه‌ی سه سیلندر ۲ لیتری است که ۶۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد و مصرف سوخت آن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از پیشرانه معمولی ۲ لیتری مجهز به سیستم تزریق مستقیم است. این پیشرانه می‌تواند با انواع سوخت‌ها کار کند و گفته می‌شود که با استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر الکلی نسل دوم، هیچ‌گونه دی‌اکسیدکربنی تولید نخواهد کرد.
 
بی‌ام‌و سیستم خیز متغیر سوپاپ ولوترونیک (Valvetronic) را در سال ۲۰۰۱ معرفی و عرضه کرد که استفاده از آن هنوز هم ادامه دارد. اگرچه هنوز در این سیستم یک میل‌بادامک وجود دارد و تمام سوپاپ‌های ورودی به یک‌باره و نه به‌صورت جداگانه فعال می‌شوند، ولوترونیک مؤثر و ساده است. استفاده از ترکیب ولوترونیک و Vanos برای تغییر زمان‌بندی میل‌بادامک، کم‌هزینه و مقرون‌به‌صرفه است و روشی مناسب برای بهره‌گیری از مزایای فناوری «بدون بادامک» به شمار می‌رود.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پیشرانه بدون بادامک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی اطلس سفید : سلام.اطلس یا کوییک؟؟؟
رضا : اطلس سفید مشکی طرح مادران واسه همین زود میدن
ح : سلام شک نکنید برای پول گرفتن دعوتنامه را میفرستن بعد تکمیل وجه میگن ماخبرنداریم
لیدا : من که زنگ زدم و گفتم بنده خدا اپراتورشم دهنش باز مونده بود و گفت حتما پیگیری میشه... ترئخدا بقیه هم زنگ بزنید تو اخبار بگن حداقل یه مسول پیگیری کنه
ح : سلام دوستان عزیز لطفا هرکی طحویل گرفت لطفاخبر بدین ممنون این هم یک تجربه ای بود برای مردم
اطلس بهمن : آقا رضا بسلامتی ماهم طرح مادران هستیم ایشالا واریزی دوم چقد پول ریختی
رضا a5 مشکی : سلام.دوستانی که با کرمان موتور تماس میگیرن همین شماره 02142724 داخلی 7 و بعد داخلی 3 رو میگیرن؟ من که هر چی این چند روزه زنگ میزنم به این شماره بعد گرفتن داخلی فقط بوق آزاد میخوره و کسی پاسخگو نیست.
علی : سلام لطفا از تجربه رانندگی بگید از معایب خودرو بگید
اطلس 30مرداد : سلام دوستان تنهاامیدهمین162تماس بگیریدداخلی4بزارید رسانه ایی شه بلکه فرجی بشه به ماشینامون برسیم یه تماس گرفتن بهتراز دست رو دست گذاشتنه که
فربد : البته شاید چون خودروی دوستمون رنگ مشکی هست هنوز فاکتور نشده. خودروی ما سفید سقف مشکی هست. احتمالا اطلسهای رنگ سفید با سقف مشکی تا تاريخ ۲۸ مرداد فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پروین‌ساراجون : دوستان‌آدرماهیها‌مبلغ‌دعوتنامه‌چقدربودبراتون‌منم‌دیماهیم‌میخوام‌بدونم‌،ممنون‌که‌جواب‌میدید.
جی ایکس آر ال : نمایندگی الکی سر مردم کلاه میزارن سریع تحویل میدن تازه آشنا هم هست مجبور شدم ماشینم بفروشم خدا میدونه اینا کی فاکتور بشن کی تحویل بدن اینجوری که من نظرات میخونم هنوز ثبتنامهای قبل از مهرماه تحویل نگرفتن
جی ایکس آر ال : سلام دوستان از طرح جوانی فروش فوق العاده مهرماه کسی فامتور شده؟
رانا : هنوز تحویل شهریور ندادن انشاالله 2 سال دیگه گیرتون می یاد
سعید x55 pro : شما بفرمایید کی ثبت نام داشتید و لیزینگی بوده ؟ من 3 آبان قراردداد 17 تایید لیزینگ و شماره شاسی خورده نمایندگی میگه تحویل برج 12خیلی هم اطمینان داده به تحویل امسال
سعید x55 pro : آقای نوری چه ماشینی؟ برای امسال هست تاریخ تایید لیزینگ میفرمایید لطفا و چه بانکی؟ وامتون واریز نشده ؟
X33 اتومات علی : دمت گرم با این طرز فکر مثبت و منطقیت
محسن تیگو 8 پرومکس : شما به همین خیال باش ولی جوجه رو آخر پاییز میشمارن آذر نزدیک است...
علی : سلام من هم تحویل دی ماه هستم ولی پیام تکمیل وجه نیومده برام نمیدونم کی قراره تحویل بدن اصلا قطعا دی ماه تحویل نمیدن و امیدوارم ماشین مدل 403 رو ماه آخر امسال بهمون ندن دیگه...
خودرو... : سلام خدمت همه عزیزان؛ به امید پروردگار که هر چه سریعتر خودروتون رو تحویل بگیرید؛ مدیران خودرو در زمستان پارسال ثبت نام داشت، بهار و تابستان هم در امسال ثبت نام داشت؛ قبل از زمان اخرین ثبت نامی (تابستان)، خبر دروغی درباره ترخیص سریع خودروها و ورود سازمان فلان و فلان در سایت‌های خبری پر شد و همه این تیتر رو زدند تا مدیران خودرو بتونه دوباره ثبت نام کنه و از مرم پول بگیره؛ هنوز هم دوباره ثبت نام جدید داره و رسانه ها دارن تیر میزنند که سازمان فلان و فلان ورود کرده و خودروها رو دارن میدن و خروجی ها زیاد شده، تا دوباره ثبت نام کنن و از مردم پول دریافت کنند؛ ما مردم برای بار چندمین باید از یک سوراخ گزیده بشیم؟! چرا همیشه فکر می‌کنیم واسه بقیه پیش میاد واسه ما نه! چرا اگه پول نقد دارید از بازار یه مدل بالا و پایینتر نمی‌خرید و همون روز سوار شید؟! یکی از دلایل اصلی تحویل ندادن خودروها، حفظ اختلاف قیمت بازار آزاد با قیمت کارخانه هاست نه تعداد زیاد خریداران و ثبت نامی‌ها عزیزانی که تاخیر دارند از 1 روز یا 200 روز، در سامانه 111 ثبت شکایت کنید، اگر تعداد زیاد باشه تاثیر زیاد ...