تویوتا با تاسیس لکسوس در اواخر دهه 80 میلادی و تولید مدلهای لوکس و با کیفیت تحت برند آن، تصمیم گرفت به مصاف خودروسازان ردهبالای آلمانی برود. نگاهی به آمار فروش و محبوبیت برند لکسوس در برخی بازارها اثبات میکند تویوتا در رسیدن به هدف خود کمابیش موفق بوده است.
پایههای برند لکسوس درست 33 سال پیش و در می 1987 نهاده شد، زمانی که مدیران تویوتا به تولید اولین مدل با این برند چراغ سبز نشان دادند. جالب اینکه اولین خودروی لکسوس در ابتدا فاقد نام رسمی بود و در طول مراحل توسعه با اسم رمز F1 شناخته میشد.
پس از دو سال تحقیق و توسعه F1 در نمایشگاه خودروی دیترویت با نام لکسوس LS 400 معرفی شد. هنگام رونمایی تویوتا این سدان جدید را با ویژگیهایی مثل «ساده، پاک و هوشمند» توصیف کرد.
از لحاظ نمای ظاهری LS 400 بر اساس فرمول مرسوم در بین خودروهای لوکس آن دوران طراحی شده بود. بدنه جعبهای شکل با سطوح و خطوط ساده جزو ویژگیهای اصلی مدلهای لوکس دهه 80 میلادی از جمله محصولات مرسدس بنز و بامو بود. با این حال تویوتا با بازنگری در برخی قسمتها و استفاده از زوایای ملایمتر ایرودینامیک LS 400 را ارتقا داده بود تا عملکرد و میزان مصرف سوخت آن با اهداف تعیین شده مطابقت داشته باشد.
لکسوس LS 400 نیروی خود را از یک موتور 4 لیتری V8 تنفس طبیعی دریافت میکرد. این موتور حامل کد 1UZ-FE بود و میتوانست 250 اسب بخار قدرت و 353 نیوتن متر گشتاور تولید کند. وظیفه انتقال قدرت به چرخهای عقب هم بر عهده یک گیربکس چهار سرعته خودکار ECT-i گذاشته شده بود. ژاپنیها ادعا میکردند با تکیه بر این قوای محرکه، LS 400 صفر تا 100 را در عرض 8.5 ثانیه محقق نموده و قادر است به نهایت سرعت 250 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
تویوتا برای آنکه بتواند لکسوس LS 400 را به خودرویی با استانداردهای بالا تبدیل کند، در عرض 16 ماه 14 نسخه از آن را در مقیاس واقعی تولید کرده بود. بد نیست بدانید در آن دوران خودروسازان معمولا از 6 دستگاه با ابعاد واقعی برای تست و ارزیابی عملکرد مدلهای جدید استفاده میکردند.
بررسی ایرودینامیک خودرو در تونل باید یکی از تستهای رایج در دهه 80 میلادی بود. برای ارزیابی آرامش کابین در سرعتهای بالا، میکروفونهای حساسی در قسمتهای مختلف کار گذاشته میشد تا میزان صدای باد بهطور دقیق اندازهگیری شود.
لکسوس LS 400 با 24 طرح متنوع کابین که همگی ترکیبی از روکشهای چرمی و تزئینات چوبی بودند، به فروش میرسید. اگرچه بهرهگیری از این دو یادآور سنت بود، اما آقای میچیکازو ماسو (Michikazu Masu) طراح LS 400 با ترکیب آمپرهای آنالوگ و تیوبهای فلورسنت حس و حالی نسبتا مدرن را در پشت فرمان خلق کرده بود.
از نظر بازاریابی، محققان لکسوس متوجه شدند که مشتریان آمریکایی در این کلاس به پرستیژ و وجهه خودرو بیش از هر چیز دیگری اهمیت میدهند؛ همچنین آنها دریافتند که عملکرد چهارمین اولویت برای بسیاری از مشتریان است.
خودروساز ژاپنی در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که طراحی خاص باید اصلیترین اولویت در توسعه مدلهای جدید باشد. حال بهتر متوجه میشوید که چرا محصولات لکسوس از طراحی متمایز و متفاوتی برخوردار هستند.
نسل اول LS در کنار جدیدترین نسل
البته در میان ساختههای لکسوس مدلهایی هم هستند که از حیث طراحی هیچ حرفی برای گفتن نداشته و یک مدل کاملا معمولی یا حتی کپی شده از رقبای مستقیم بودهاند؛ کافیست تصاویر نسل سوم لکسوس LS را مرور کنید تا در برخی زوایا آن را با یک مرسدس S کلاس اشتباه بگیرید!
بیشک قیمت رقابتی یکی از مهمترین فاکتورهایی بود که زمینهساز موفقیت برند لکسوس شد. در سال 1989 ژاپنیها برای LS 400 قیمتی برابر با 35,350 دلار از مشتریان طلب میکردند؛ حال آنکه رقم درخواستی ژرمنها برای مرسدس بنز S کلاس و بامو سری 7 چند هزار دلار فراتر بود.
ناگفته نماند لکسوس LS تاکنون در پنج نسل متفاوت راهی بازار شده است. نسل کنونی از این سدان فولسایز لوکس از سال 2017 روی خط تولید قرار دارد.