چرا مرسدس بنز با وجود تولید خودروی برقی در دهه 90 میلادی، از تسلا عقب ماند؟

 

چرا مرسدس بنز با وجود تولید خودروی برقی در دهه 90 میلادی، از تسلا عقب ماند؟

 
مرسدس بنز یکی از خودروسازان سنتی است که با پایه گذاری برند EQ در سال 2016 عزم خود را برای تولید مدل های تمام الکتریکی نشان داد. اولین محصول این برند، کراس اوور EQC است که در نمایشگاه خودروی پاریس 2018 در معرض دید عموم قرار گرفت.
 
 
 
هر چند مرسدس بنز در مقایسه با برندهای دیگری چون ب ام و، نیسان، شورولت و رنو دیرتر به جمع تولید کنندگان خودروهای برقی پیوسته، اما نگاهی به گذشته حاکی از آن است این شرکت آلمانی با پیشرانه های تمام الکتریکی بیگانه نیست و در دهه 90 میلادی تلاش هایی را در این زمینه انجام داده است.
 
 
 
در آن دوران اشتوتگارتی ها نسخه تمام الکتریکی سدان محبوب 190 را توسعه داده بودند. این مدل صرفا تحقیقاتی بوده و از تکنولوژی های پایه و مشخصاتی ابتدایی بهره می برد. اولین بار نمایشگاه خودروی هانوفر در سال 1990 میزبان مرسدس بنز 190 برقی بود. پس از هانوفر، اشتوتگارتی ها این خودرو را در چند نمایشگاه معتبر دیگر به نمایش گذاشتند.
 
 
 
خودروساز آلمانی چندین نسخه از 190 برقی را تولید کرده بود. هر یک از این نسخه ها از نظر قوای محرکه و تکنولوژی باتری از یکدیگر متفاوت بودند. به عنوان نمونه برای تامین انرژی برخی نسخه ها از باتری سدیم-نیکل کلرید و برخی دیگر از باتری سدیم-سولفور استفاده شده بود. مرسدس بنز برای شارژ این خودروها ایستگاه های شارژ خورشیدی را نیز در نظر گرفته بود.
 
 
 
پیشرانه مرسدس بنز 190 برقی از دو موتور مغناطیس دائمی DC تشکیل یافته بود. این موتورها به چرخ های عقب متصل بوده و توانایی تولید 44 اسب بخار قدرت را داشتند. با وجود بهره گیری از سیستم بازیابی انرژی ترمز، مسافت قابل پیمایش این مدل های آزمایشی اصلا قابل مقایسه با خودروهای برقی کنونی نبود.
 
 
 
تحقیقات و آزمایش های مرسدس بنز روی نسخه الکتریکی 190 به یک اتومبیل برقی تولید انبوه منتج نشد و این پروژه عقیم باقی ماند. اندکی بعد مرسدس بنز به سراغ پروژه های دیگری از جمله پیشرانه های هیدروژنی رفت و سال ها خود را با آن مشغول کرد!
 
وقتی مرسدس بنز سرگرم پروژه هایی دیگر بود، تسلا آمد و ثابت کرد که امکان ساخت یک خودروی کاربردی با استفاده از پیشرانه الکتریکی وجود دارد. موفقیت های پی در پی تسلا اکنون مرسدس بنز و دیگر خودروسازان سنتی را به سمت خودروهای الکتریکی سوق داده و روز به روز بر شمار چنین مدل هایی افزوده می شود.
 
 
 
حال شاید بپرسید مرسدس بنز با اینکه سه دهه قبل تولید خودروهای برقی را امتحان کرده، چرا اینک از قافله عقب مانده و باید دنباله روی شرکت نوپایی چون تسلا باشد؟ برای پاسخ به این سوال می توان به بیانیه مطبوعاتی مرسدس بنز در بهار 1991 رجوع کرد.
 
در بیانیه مذکور عمر سرویس های باتری، برد حرکتی محدود، مشکلات مربوط به بازیافت، نبود زیرساخت های لازم برای شارژ و قیمت تمام شده موانع اصلی برقی سازی خودروها در آن زمان اعلام شده بود. شاید اگر مرسدس بنز یک دهه دیرتر تحقیقات خود را در زمینه مدل های الکتریکی آغاز می کرد، خبری از تسلا نبود.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مرسدس بنز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : سلام من چندتا شاهین جی تو دیوار دیدم ک تحویل گرفته بودن گفتن 12آذر بودیم ولی تو دیوار خیلی شاهین جی دنده ای نیست
رامین : سلام دوستان دعوتنامه ها از فردا صادر میشه فقط دعا کنین افزایش قیمت نباشه 🤲
پویا : سلام به همه ی دوستان من تارا وی یک پلاس ثبت نام کردم و خرداد ماه تحویل گرفتم امروز میخواستم بفروشم با خریدار رفتیم کارتکس و معلوم شد ایراد رنگ داره رو گلگیرش و من با نمایندگی تماس گرفتم و موضوع رو گفتم ولی اونا گفتن که باید ماشین رو بیارین نمایندگی بمونه اینجا تا کارشناس بیاد و تایید کنه که چند روز یا چند هفته طول می‌کشه کارشناس بیاد من هم چون به پولش احتیاج داشتم نتونستم صبر کنم و با ضرر ده میلیونی فروختم گفتم اینجا اطلاع رسانی کنم تا شما هم بعد از تحویل گرفتن خودرو حتما به کارتکس نشون بدین
شاهین ۲۵ اسفند : سخا هم مهمه من ۱۶ اسفند سخا بوده و واریزیم ۷ صبح در ۲۵ اسفند بوده
شاهینg : نگفت کی شروع به فاکتور میکنن
شاهینg : نگفت کی شروع به فاکتور میکنن
مهدی ۲۵ اسفند : لطفا شماره درخواست اعلام میکنید با تاریخ سخا
مهدی ۲۵ اسفند : لطفا شماره درخواست اعلام میکنید با تاریخ سخا
مهدی ۲۵ اسفند : سلام تکمیل وجه ۲۵ اسفند ساعت ۱۰ صبح سخا ۲۶ اسفند فاکتور نشدم
شاهینg : نگفت کی شروع به فاکتور میکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
س : مگه دو هفته اولم داشتیم ؟؟؟؟ کلا تو ثبت نام اولیه زده بود هفته چهارم فلان ماه دیگه هفته اول و دوم نداشت که!!!!
حسین : سلام من موعد تحویل 31تیر هستم و پیش فروش برا من توسایت زده آخرین موعد درحال تحویل دهه سوم خرداد پس ینی خسلی مونده تا نوبت من؟؟! رنگ سقید
رضا پیش فردش : پیام تو هم فشاری شدی؟؟؟😀😀😀
معصومه : اگه منظورتون فاکتوری های که موعدتحویلشون آذر ماه بوده 23اسفند آخرین فاشه ظاهرأ که تایازدهم فاکتورشده امروزم یدونه تاریخ 12فاکتورشده
تبدیل رانا به 207 : فروش فوق العاده هستم موعد تحویل 3 تیر هنوز فاکتور نشدم
پانا فولادی : بزن حتما ، 24 تومن اختلافشه ولی 2 ماه زود تر گیرت میاد
اطلس دی : فاکتوری ها اعلام کنند تا چندم اسفند تمام می شوند؟
جانسون : قبلا6ماه بود الان احتمالا12یا14ماهه شده مونده به درامدشیرکت
هفته اخر اذر : سلام ببخشید از چه سایتی نگاه می کنید
پیام ح : رضا پشی فروش این سوالی که تو کردی سایپا هم روی جوابش قفل فعلن با صابون گلنار مشغول شو هنوز صبوری واست سم ظرفیت نداری اصلا