چرا قهرمان اتومبیلرانی جهان رنو داستر را انتخاب كرد؟

 

چرا قهرمان اتومبیلرانی جهان رنو داستر را انتخاب كرد؟

 

رپورتاژ- رنو داستر یا رنو داچیا یک کراس‌اوور کامپکت است که از سال ۲۰۱۰ میلادی با مشارکت رنوی فرانسه و داچیای رومانی تولید می‌شود. این خودرو که با قصد تولید یک کراس‌اوور اقتصادی توسط کمپانی‌های سازنده‌اش طراحی شد، به سرعت در اروپا مورد استقبال قرار گرفت و به خودروی روز سال تبدیل شد. 

اولین حضور رنو داستر در ایران مربوط به ۲۰۱۴ میلادی است. در سال ۹۳ شمسی نگین‌خودرو داستر را در دو تیپ ‌ES و PE که هردو تک دیفرانسیل بودند، وارد کشور کرد. نگین‌خودرو دو سال بعد اقدام به واردات مدل دو دیفرانسیل همین تیپ‌ها کرد. اما داستر در ایران چندان شناخته شده نیست و با وجود اینکه قیمت‌گذاری این خودرو هم در ایران مناسب بود، ولی فروش بالایی را در ایران تجربه نکرد. شاید حضور پرتعداد انواع کراس‌اوورهای اروپایی و چینی در بازار هم‌زمان با داستر و واردات کوتاه‌مدت و سه ساله‌اش باعث این حضور کم‌رنگ بوده باشد. اکنون برتری‌های دیده نشده این خودرو را با هم مرور می‌کنیم تا ببینیم واقعاً در حد و اندازه یك استقبال خوب نبوده یا این‌كه مورد بی‌مهری واقع شده.

 

یک دو دیفرانسیل واقعی

نسخه‌های دو دیفرانسیل داستر، یک کراس‌اور چهار چرخ متحرک واقعی را در اختیار راننده می‌گذارند. شاید به همین دلیل تیراژ فروش مدل تک دیفرانسیل داستر چندان بالا نبوده است. چرا که قیمت این مدل‌ها در زمان عرضه توسط وارد کننده اختلاف چندانی نداشتند. (با نگاهی به آگهی‌های رنو داستر در دیوار خودرو متوجه تعداد زیاد نسخه‌های صفر تک دیفرانسیل موجود در بازار می‌شوید.) این برتری داستر ‍‍4WD نسبت به تمام شاسی‌بلندهای هم‌رده‌اش در بازار صادق است. شاید دیگر کراس‌اوورهای هم‌سطح داستر اندامی بزرگتر و ارتفاع بیشتری از آن داشته باشند، اما هیچ‌یک قابلیت‌های آفرودی داستر دو دیفرانسیل را ندارد. 

مورد جالب‌تر اینکه ساختار داستر دو دیفرانسیل به گونه‌ای است که به راننده امکان انتخاب حالت تک دیفرانسیل، هوشمند یا چهار چرخ متحرک دائم با قفل دیفرانسیل را می‌دهد. به‌علاوه این تغییرات، تأثیر به سزایی هم در مصرف سوخت داستر دارد و مصرف آن را بین ۹.۵ تا ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر تغییر می‌دهد. یعنی شما می‌توانید با استفاده از حالت تک‌دیفرانسیل در سطح شهر مصرف سوخت خود را به شکل چشمگیری کاهش دهید. باید اضافه کرد که نسخه تک دیفرانسیل داستر نیز با مصرف سوخت ترکیبی ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر کراس‌اور کم‌مصرف و مناسبی محسوب می‌شود.

 

رنو داستر؛ در سایه موتور و گیربکس قوی

داستر در ایران با قوی‌ترین موتورش عرضه شده. یک موتور ۲ لیتری با توان تولید ۱۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن‌متر گشتاور که به خوبی از پس وزن ۱.۲ تنی داستر بر می‌آید و کشش و قدرت کافی‌ را برای راننده‌اش به نمایش می‌گذارد. قابلیت‌های حرکتی و فنی داستر آن‌قدر خوب ظاهر شدند که آلن پروست، قهرمان رقابت‌های فرمول یــک آن را بــرای حضور در فصــل ۲۰۱۰ رقابت‌های برفی انتخاب کند. گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک این خودرو هم هماهنگی بسیار خوبی با موتور دارد، علاوه‌ بر اینکه این جعبه دنده تیپ‌ترونیک است و قابلیت تعویض دستی را هم دارد. نکته مهم دیگر شباهت موتور ‌F4 این خودرو به موتور مگان‌های حاضر در بازار ایران است، همچنین شباهت گیربکس آن به گیربکس رنوهای دیگر موجود در بازار ایران. نکاتی که می‌تواند خریدار را از نظر تأمین قطعات یدکی مطمئن کند و نگرانی کمبود آن‌ها را برطرف.

 

دیگر داشته‌های این خودرو

سواری داستر به گواه صاحبان چندساله‌اش بسیار راحت و نرم است. سیستم تعلیق و هندلینگ این خودرو خیلی خوب به وظیفه خود عمل می‌کند و شما کمترین تکان و ضربه و انحراف اضافه‌ای در ناهمواری‌ها و پیچ‌های تند نمی‌بینید. در کنار این، کابین داستر فوق‌العاده بی‌صداست، جادار است و نسبت به ابعاد کوچک خودرو صندوق بار خوب و بزرگی هم دارد. یعنی شما با خرید یک داستر، کراس‌اووری کوچک و مناسب شهر دارید که جادار است و مناسب سفر و هم‌زمان قوی است و مناسب آفرود.

داسترهای تولید شده در سال‌ها ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ که وارد ایران شدند امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی سطح متوسطی نسبت به برخی رقبای اروپایی و کره‌ای خود دارند، چرا که این خودرو به عنوان یک اتومبیل اقتصادی معرفی شده است. اما کمپانی تولید کننده این امکانات را در فیس‌لیفت ارائه شده از داستر در ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ افزایش داد، فارغ از افزایش قیمت چشمگیر. فیس‌لیفتی که تغییرات مثبتی هم در طراحی بدنه و هم در داخل کابین داشت. کروز  کنترل و لیمیتر از امکانات این فیس‌لیفت است که کنترل آن روی فرمان تعبیه شده. مانیتور، دوربین و سنسور پارک عقب، GPS  فعال، قابلیت اتصال AUX و USB، بلوتوث، دی‌لایت، صندلی شش‌حالته راننده و... از دیگر امکانات داستر فیس‌لیفت است. بنابراین داستر در این بخش نیز به رقبای اروپایی‌اش نزدیک شده، در حالی که همچنان قیمت مناسب‌تری نسبت به آن‌ها دارد. برای مقایسه قیمتی این خودروی با کیفیت در بازار ایران می‌توانید سری به آگهی‌های امروز بزنید تا دریابید که می‌توانید یک نسخه صفر کیلومتر از این خودرو را حتی با شرایط اقساطی به قیمتی حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان (اسفند 1398) خریداری کنید؛ تقریباً نصف قیمت رقبای کره‌ای و اروپایی‌اش.

 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رنو داستر , داچیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G تیر ماه : سلام با این سری 4 بار اردیبهشت خرداد مرداد آبان ،نمیخواستم بزنم من حواله رو ازاد و گران هم خریدم ولی دیگه حوصله نداشتم من میخوام برای خودم نگه دارم تا ببینیم چی بشود.....
میثم : ببخشید شما قبلا چندبار براتون پیامک جی ال آمده بود؟ آخرین بار چه تاریخی بود
ه : بگیر مارک AMخیلی بهتره فیت فیت میشه
cvt مهر 1402 : سلام به همه راجبه آمار و تعداد نفر و صف انتظاری که سایپا میده مقداری تامل و منطقی محاسبه کنید: یه شفاف سازی راجبه آمارها بگم. بهرام عزیز تکمیل وجه 20 اسفند 1403 هستش. اینطور که به ایشون گفتن 100 نفر جلوی شما هستن که در 20 اسفند تکمیل وجه کردن. 100 تا مشتری هرکدوم 390 میلیون توی یک روز ریختن سایپا فقط برای cvt!!!!!! میدونید روزی 100 نفر چه بودجه ای میشه!!!! بیش از بودجه یکسال کل ایران!!!!!! مشخصه آمارها کذب محض و برای سرگردان کردن مشتریان هستش. شک نکنید روزانه کمتر از 10 نفر پول ریختن سایپا. حساب کنید چند همت میشه از 1 اسفند تا 26 اسفند روزانه 100 تا 200 نفر!!!!! تازه فقط cvt بعد میگن سایپا مشکل نقدینگی و تاکین قطعه داره. تناقض داره آمار و کذب محض هستش. همه هم میدونن
مرتضی : نه مبلغی که از شما گرفتن به همون اندازه از مبلغ بخشنامه ای که شما مطابق اون خرید کردید کمتره.
پلاس 3 اردیبهشت : بر پدر سایپا لعنت 7 اردیبهشت فاکتور شدم هنوز پلاک نشده دوستم کوییک داشته دیروز فاکتور شد امروز پلاک
نازنین۱ : نه اوکی هست برای منم اونجوری بود هفته پیش واریز کردم پنجشنبه بود نشون نداد خودمم انقد ترسیده بودم ‌نگران نباشید بعد شنبه دیدم درست شد همه چی تو پنل کاربری هم شده بود جی ال نگران نباشید
Armin : چن روز پیش فاکتور شدین؟
cvt 19اسفند : چرا هیچکس جواب گوی پلاک نشدن نیست واقعا دیگه مسخرش درآوردن برای ماشین گرفتن از سایپا باید هفت خان رستم رو سپری کنی لعنت به سایپا لعنت به مسولینی که اصلا به فکر مردم نیستن چرا هیچکس پاسخگو نیست
تارا : مبارک باشه برو از نمایندگی شهرتون پیگیر باش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تجمع هحدهم : دوستان بنر فراموش نشه، من خبرنگار هماهنگ کردم، خاک بر سر سایپا ، خاک بر سر انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده، خاک برسر وزارت صمت تجمع لایت قبلا انجام شده و بی فایده بوده ، قرار نیست این همه راه بیایم و دست خالی برگردیم ، سر و صدا و جنجال و ورود به داخل دفتر فروش ، اگر قرار مثه بار قبل مجسمه باشین نیاین
علی : تو دی،ماه میگن ماشین خیلی وحشتناک میره بالا احتمال اینکه بازار ازاد نیسان ابی 1404 خشک بشه 1200 و اکستند بشع 1400 خیلی زیاده
علی : اینجوری ک میگن دلار قراره خیلی بالا بره بنظرم کسی ک برای سود خریده نگه داره ک تو دیوار ماه همین نیسان دوگانه میره بالای 1150
کوییک s : من 3مهر تکمیل وجه کردم . هنوز خبری نیست
امیر : جهت اطلاع Gxl تکمیل وجه 22 خرداد بودم 4 آبان فاکتور 6 آبان پلاک 14 آبان تحویل دادن
اس 30 مرداد : سلام چندتا تکمیل وجه مرداد کوییک اس فاکتور شدند مبارکه ظاهرا مثل من تمدیدی بودن من 6 تیر اولین دعوتنامه اومد تکمیل نکردم
دنا : پاسخ زهرا خیر ممکنه مجاز نشید ،من چندین دوره رزرو شدم ولی پیامک ثبت نام نیومد، یعنی نفرات اصلی تکمیل وجه کردن تا برنده نشدید اقدامی واسه فروش ماشبن و طلا و غیره نکنید، اگه قبول بشید 10 روز مهلت واریز میده
نیسان تکسوز : یدونه تک تحویل ندادن به گسی ولی تا دلت بخاد دوگانه ریخته تو بازار پلاک کردن ولی تحویل نمیدن گیر کردیم بخدا
19مرداد gxl : Gx موتورش یه کم تقویت شده موتور اطلس هست درب صندوقش هم از رو صندوق باز میشه همشمن مث همن
سامیار : سلام برهمگی امروز که آخرین فرصت برا تکمیل وجه دعوتنامه بود،من پولم آماده نشدونتونستم تکمیل وجه کنم،دعوتنامه بعدی چندوقت بعد میاد؟ واریزی اولم25فروردین بود204میلیون،دعوتنامه اول آبان اومدبه مبلغ244600که تا15آبان فرصت داشت.