رپورتاژ- رنو داستر یا رنو داچیا یک کراساوور کامپکت است که از سال ۲۰۱۰ میلادی با مشارکت رنوی فرانسه و داچیای رومانی تولید میشود. این خودرو که با قصد تولید یک کراساوور اقتصادی توسط کمپانیهای سازندهاش طراحی شد، به سرعت در اروپا مورد استقبال قرار گرفت و به خودروی روز سال تبدیل شد.
اولین حضور رنو داستر در ایران مربوط به ۲۰۱۴ میلادی است. در سال ۹۳ شمسی نگینخودرو داستر را در دو تیپ ES و PE که هردو تک دیفرانسیل بودند، وارد کشور کرد. نگینخودرو دو سال بعد اقدام به واردات مدل دو دیفرانسیل همین تیپها کرد. اما داستر در ایران چندان شناخته شده نیست و با وجود اینکه قیمتگذاری این خودرو هم در ایران مناسب بود، ولی فروش بالایی را در ایران تجربه نکرد. شاید حضور پرتعداد انواع کراساوورهای اروپایی و چینی در بازار همزمان با داستر و واردات کوتاهمدت و سه سالهاش باعث این حضور کمرنگ بوده باشد. اکنون برتریهای دیده نشده این خودرو را با هم مرور میکنیم تا ببینیم واقعاً در حد و اندازه یك استقبال خوب نبوده یا اینكه مورد بیمهری واقع شده.
یک دو دیفرانسیل واقعی
نسخههای دو دیفرانسیل داستر، یک کراساور چهار چرخ متحرک واقعی را در اختیار راننده میگذارند. شاید به همین دلیل تیراژ فروش مدل تک دیفرانسیل داستر چندان بالا نبوده است. چرا که قیمت این مدلها در زمان عرضه توسط وارد کننده اختلاف چندانی نداشتند. (با نگاهی به آگهیهای رنو داستر در دیوار خودرو متوجه تعداد زیاد نسخههای صفر تک دیفرانسیل موجود در بازار میشوید.) این برتری داستر 4WD نسبت به تمام شاسیبلندهای همردهاش در بازار صادق است. شاید دیگر کراساوورهای همسطح داستر اندامی بزرگتر و ارتفاع بیشتری از آن داشته باشند، اما هیچیک قابلیتهای آفرودی داستر دو دیفرانسیل را ندارد.
مورد جالبتر اینکه ساختار داستر دو دیفرانسیل به گونهای است که به راننده امکان انتخاب حالت تک دیفرانسیل، هوشمند یا چهار چرخ متحرک دائم با قفل دیفرانسیل را میدهد. بهعلاوه این تغییرات، تأثیر به سزایی هم در مصرف سوخت داستر دارد و مصرف آن را بین ۹.۵ تا ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر تغییر میدهد. یعنی شما میتوانید با استفاده از حالت تکدیفرانسیل در سطح شهر مصرف سوخت خود را به شکل چشمگیری کاهش دهید. باید اضافه کرد که نسخه تک دیفرانسیل داستر نیز با مصرف سوخت ترکیبی ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر کراساور کممصرف و مناسبی محسوب میشود.
رنو داستر؛ در سایه موتور و گیربکس قوی
داستر در ایران با قویترین موتورش عرضه شده. یک موتور ۲ لیتری با توان تولید ۱۳۵ اسببخار قدرت و ۱۹۵ نیوتنمتر گشتاور که به خوبی از پس وزن ۱.۲ تنی داستر بر میآید و کشش و قدرت کافی را برای رانندهاش به نمایش میگذارد. قابلیتهای حرکتی و فنی داستر آنقدر خوب ظاهر شدند که آلن پروست، قهرمان رقابتهای فرمول یــک آن را بــرای حضور در فصــل ۲۰۱۰ رقابتهای برفی انتخاب کند. گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک این خودرو هم هماهنگی بسیار خوبی با موتور دارد، علاوه بر اینکه این جعبه دنده تیپترونیک است و قابلیت تعویض دستی را هم دارد. نکته مهم دیگر شباهت موتور F4 این خودرو به موتور مگانهای حاضر در بازار ایران است، همچنین شباهت گیربکس آن به گیربکس رنوهای دیگر موجود در بازار ایران. نکاتی که میتواند خریدار را از نظر تأمین قطعات یدکی مطمئن کند و نگرانی کمبود آنها را برطرف.
دیگر داشتههای این خودرو
سواری داستر به گواه صاحبان چندسالهاش بسیار راحت و نرم است. سیستم تعلیق و هندلینگ این خودرو خیلی خوب به وظیفه خود عمل میکند و شما کمترین تکان و ضربه و انحراف اضافهای در ناهمواریها و پیچهای تند نمیبینید. در کنار این، کابین داستر فوقالعاده بیصداست، جادار است و نسبت به ابعاد کوچک خودرو صندوق بار خوب و بزرگی هم دارد. یعنی شما با خرید یک داستر، کراساووری کوچک و مناسب شهر دارید که جادار است و مناسب سفر و همزمان قوی است و مناسب آفرود.
داسترهای تولید شده در سالها ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ که وارد ایران شدند امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی سطح متوسطی نسبت به برخی رقبای اروپایی و کرهای خود دارند، چرا که این خودرو به عنوان یک اتومبیل اقتصادی معرفی شده است. اما کمپانی تولید کننده این امکانات را در فیسلیفت ارائه شده از داستر در ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ افزایش داد، فارغ از افزایش قیمت چشمگیر. فیسلیفتی که تغییرات مثبتی هم در طراحی بدنه و هم در داخل کابین داشت. کروز کنترل و لیمیتر از امکانات این فیسلیفت است که کنترل آن روی فرمان تعبیه شده. مانیتور، دوربین و سنسور پارک عقب، GPS فعال، قابلیت اتصال AUX و USB، بلوتوث، دیلایت، صندلی ششحالته راننده و... از دیگر امکانات داستر فیسلیفت است. بنابراین داستر در این بخش نیز به رقبای اروپاییاش نزدیک شده، در حالی که همچنان قیمت مناسبتری نسبت به آنها دارد. برای مقایسه قیمتی این خودروی با کیفیت در بازار ایران میتوانید سری به آگهیهای امروز بزنید تا دریابید که میتوانید یک نسخه صفر کیلومتر از این خودرو را حتی با شرایط اقساطی به قیمتی حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان (اسفند 1398) خریداری کنید؛ تقریباً نصف قیمت رقبای کرهای و اروپاییاش.