چرا قهرمان اتومبیلرانی جهان رنو داستر را انتخاب كرد؟

 

چرا قهرمان اتومبیلرانی جهان رنو داستر را انتخاب كرد؟

 

رپورتاژ- رنو داستر یا رنو داچیا یک کراس‌اوور کامپکت است که از سال ۲۰۱۰ میلادی با مشارکت رنوی فرانسه و داچیای رومانی تولید می‌شود. این خودرو که با قصد تولید یک کراس‌اوور اقتصادی توسط کمپانی‌های سازنده‌اش طراحی شد، به سرعت در اروپا مورد استقبال قرار گرفت و به خودروی روز سال تبدیل شد. 

اولین حضور رنو داستر در ایران مربوط به ۲۰۱۴ میلادی است. در سال ۹۳ شمسی نگین‌خودرو داستر را در دو تیپ ‌ES و PE که هردو تک دیفرانسیل بودند، وارد کشور کرد. نگین‌خودرو دو سال بعد اقدام به واردات مدل دو دیفرانسیل همین تیپ‌ها کرد. اما داستر در ایران چندان شناخته شده نیست و با وجود اینکه قیمت‌گذاری این خودرو هم در ایران مناسب بود، ولی فروش بالایی را در ایران تجربه نکرد. شاید حضور پرتعداد انواع کراس‌اوورهای اروپایی و چینی در بازار هم‌زمان با داستر و واردات کوتاه‌مدت و سه ساله‌اش باعث این حضور کم‌رنگ بوده باشد. اکنون برتری‌های دیده نشده این خودرو را با هم مرور می‌کنیم تا ببینیم واقعاً در حد و اندازه یك استقبال خوب نبوده یا این‌كه مورد بی‌مهری واقع شده.

 

یک دو دیفرانسیل واقعی

نسخه‌های دو دیفرانسیل داستر، یک کراس‌اور چهار چرخ متحرک واقعی را در اختیار راننده می‌گذارند. شاید به همین دلیل تیراژ فروش مدل تک دیفرانسیل داستر چندان بالا نبوده است. چرا که قیمت این مدل‌ها در زمان عرضه توسط وارد کننده اختلاف چندانی نداشتند. (با نگاهی به آگهی‌های رنو داستر در دیوار خودرو متوجه تعداد زیاد نسخه‌های صفر تک دیفرانسیل موجود در بازار می‌شوید.) این برتری داستر ‍‍4WD نسبت به تمام شاسی‌بلندهای هم‌رده‌اش در بازار صادق است. شاید دیگر کراس‌اوورهای هم‌سطح داستر اندامی بزرگتر و ارتفاع بیشتری از آن داشته باشند، اما هیچ‌یک قابلیت‌های آفرودی داستر دو دیفرانسیل را ندارد. 

مورد جالب‌تر اینکه ساختار داستر دو دیفرانسیل به گونه‌ای است که به راننده امکان انتخاب حالت تک دیفرانسیل، هوشمند یا چهار چرخ متحرک دائم با قفل دیفرانسیل را می‌دهد. به‌علاوه این تغییرات، تأثیر به سزایی هم در مصرف سوخت داستر دارد و مصرف آن را بین ۹.۵ تا ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر تغییر می‌دهد. یعنی شما می‌توانید با استفاده از حالت تک‌دیفرانسیل در سطح شهر مصرف سوخت خود را به شکل چشمگیری کاهش دهید. باید اضافه کرد که نسخه تک دیفرانسیل داستر نیز با مصرف سوخت ترکیبی ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر کراس‌اور کم‌مصرف و مناسبی محسوب می‌شود.

 

رنو داستر؛ در سایه موتور و گیربکس قوی

داستر در ایران با قوی‌ترین موتورش عرضه شده. یک موتور ۲ لیتری با توان تولید ۱۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن‌متر گشتاور که به خوبی از پس وزن ۱.۲ تنی داستر بر می‌آید و کشش و قدرت کافی‌ را برای راننده‌اش به نمایش می‌گذارد. قابلیت‌های حرکتی و فنی داستر آن‌قدر خوب ظاهر شدند که آلن پروست، قهرمان رقابت‌های فرمول یــک آن را بــرای حضور در فصــل ۲۰۱۰ رقابت‌های برفی انتخاب کند. گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک این خودرو هم هماهنگی بسیار خوبی با موتور دارد، علاوه‌ بر اینکه این جعبه دنده تیپ‌ترونیک است و قابلیت تعویض دستی را هم دارد. نکته مهم دیگر شباهت موتور ‌F4 این خودرو به موتور مگان‌های حاضر در بازار ایران است، همچنین شباهت گیربکس آن به گیربکس رنوهای دیگر موجود در بازار ایران. نکاتی که می‌تواند خریدار را از نظر تأمین قطعات یدکی مطمئن کند و نگرانی کمبود آن‌ها را برطرف.

 

دیگر داشته‌های این خودرو

سواری داستر به گواه صاحبان چندساله‌اش بسیار راحت و نرم است. سیستم تعلیق و هندلینگ این خودرو خیلی خوب به وظیفه خود عمل می‌کند و شما کمترین تکان و ضربه و انحراف اضافه‌ای در ناهمواری‌ها و پیچ‌های تند نمی‌بینید. در کنار این، کابین داستر فوق‌العاده بی‌صداست، جادار است و نسبت به ابعاد کوچک خودرو صندوق بار خوب و بزرگی هم دارد. یعنی شما با خرید یک داستر، کراس‌اووری کوچک و مناسب شهر دارید که جادار است و مناسب سفر و هم‌زمان قوی است و مناسب آفرود.

داسترهای تولید شده در سال‌ها ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ که وارد ایران شدند امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی سطح متوسطی نسبت به برخی رقبای اروپایی و کره‌ای خود دارند، چرا که این خودرو به عنوان یک اتومبیل اقتصادی معرفی شده است. اما کمپانی تولید کننده این امکانات را در فیس‌لیفت ارائه شده از داستر در ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ افزایش داد، فارغ از افزایش قیمت چشمگیر. فیس‌لیفتی که تغییرات مثبتی هم در طراحی بدنه و هم در داخل کابین داشت. کروز  کنترل و لیمیتر از امکانات این فیس‌لیفت است که کنترل آن روی فرمان تعبیه شده. مانیتور، دوربین و سنسور پارک عقب، GPS  فعال، قابلیت اتصال AUX و USB، بلوتوث، دی‌لایت، صندلی شش‌حالته راننده و... از دیگر امکانات داستر فیس‌لیفت است. بنابراین داستر در این بخش نیز به رقبای اروپایی‌اش نزدیک شده، در حالی که همچنان قیمت مناسب‌تری نسبت به آن‌ها دارد. برای مقایسه قیمتی این خودروی با کیفیت در بازار ایران می‌توانید سری به آگهی‌های امروز بزنید تا دریابید که می‌توانید یک نسخه صفر کیلومتر از این خودرو را حتی با شرایط اقساطی به قیمتی حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان (اسفند 1398) خریداری کنید؛ تقریباً نصف قیمت رقبای کره‌ای و اروپایی‌اش.

 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رنو داستر , داچیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خانعلی آچیلان : بچه های زابل هر کی تو گروه هست اعلام کنه ، فردا ساعت 12 اتوبوس گرفتم بریم خونه ی وحید
وحید : محسن خیلی داری حرفهای بد می زنیا، برو تو اتاقت در رو ببند به کارهای بدت فکر کن، بی تربیت
بستان j4 : از زمان بارگیری تا تحویل چند روز زمان میبره؟
شاهین جی واریز 29.9.1403 : دزد که شاخ و دم نداره حالا یکی از در و دیوار بالا میاره یکی هم این شکلی قشنگ بدون اینکه از دیواری بالا بره پول مردم رو بالا می‌کشه هیچ کسی هم نیست که بیاد حق مردم رو ازشون بگیره چون دستشون تو یک کاسه هست همین کارها رو کردن که الان مملکتمون به این وضعیت کشیده شده
وحید : عظیم زاده خرام زاده من خودم این پیج رو راه انداختم
مبین 30 اسفند : دقیقاً منم شرایط شما را دارم.نمیدانم التماس هم بکنیم نمیدم.
محمد : خانعلی آچیلان کجایی؟ دقیقا کجای زابل هستی؟
علی ری را : سلام آقای عظیم زاده ببخشید بزرگوار شما ساکن کدام شهر هستید
عظیم زاده : خانعلی جان ، اسم فامیل شما آچیلان به چه معناست بزرگوار
محسن اسفند ماه : همراهان گرامی همانگونه که قبلا عرض کردم ماهیت ما مان من برای همه روشن شده، از همگان خواستار صعه صدر برای آیندگان هستم با تشکر خانعلی آچیلان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام زنگ زدم میگن که طبق تاریخ فرم سخا بوده تحویل ها واقعا درسته ؟اخه من چند روز بعد واریز سخت آماده شد
سورن دوگانه : سلام دوستان کسی اطلاع داره ببینم میتونم سورن دوگانه رو به تک سوز تبدیل کنم؟ لطفا اگه کسی راهی بلده اطلاع بده
امیر : سلام من میخوام پیکان‌ پژویی بخرم به نظر شما مصرف ش زیاد نیست
مهرسام : واسه من رنگ سفیدتحویلم 9خردادبود
محمد : شما سقف فلزی فاکتور شدی
در انتظار اطلس : شما هم قرچکید؟
مقدم : دوستان کسی میدونه هزینه تعویض پلاک سورن دوگانه چقده؟
207 فوری خرداد : منم تیتانیوم تحویل 4 خردادم هنوز فاکتور نشدم
اپشنال خرداد404پیش فروش : اپشنال بودید؟
ماندانا : سلام شما چه رنگی هستید. من تحویل 10خرداد پانا رینگ فولاد رنگ تیتانیونم هنوز فاکتورنشدم؟