دلیل استقبال روزافزون از سوپرشارژرهای الکتریکی چیست؟

 

دلیل استقبال روزافزون از سوپرشارژرهای الکتریکی چیست؟

 
توربوشارژرها باعث افزایش قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت می‌شوند؛ اما نمونه‌های معمولی آن‌ها مشکلاتی دارد که در نسل جدید سوپرشارژرهای الکتریکی رفع شده است.
 
«کاهش مصرف سوخت» و «افزایش قدرت خروجی پیشرانه» دو عامل مهم در طراحی پیشرانه‌ها است. همه‌ی خودروسازان در فرایند طراحی و ساخت محصولات جدید، به این عوامل به‌عنوان برگ‌برنده درمقابل سایر رقبا نگاه می‌کنند. توربوشارژرها با افزایش حجم و فشار هوای ورودی به محفظه‌ی سیلندر، فرایند احتراق را بهبود می‌بخشند و درنتیجه، قدرت خروجی را افزایش و مصرف سوخت را کاهش می‌دهند. به‌همین‌دلیل در سال‌های اخیر، استفاده از توربوشارژرها به امری معمول تبدیل شده است و بیشتر خودروهای امروزی همراه‌با توربوشارژر عرضه می‌شوند.
 
کاهش سرعت کارکرد پیشرانه ازطریق کاهش دور موتور سبب به‌حداقل‌رسیدن تلفات اصطکاک و درنهایت، افزایش قدرت خروجی می‌شود؛ اما این امر ممکن است فشار خروجی اگزوز را کاهش دهد و سبب به‌دست‌آمدن نتیجه‌ی معکوس در خودروهای مجهز به توربوشارژر معمولی شود. درحقیقت، توربوشارژرها بخشی از انرژی موردنیاز توربین خود را از سرعت و فشار گازهای خروجی اگزوز تأمین می‌کنند و با کاهش این فشار خروجی، توربوشارژر نمی‌تواند به‌خوبی عمل کند.
 
 
به‌دلایل ذکرشده، استفاده از توربوشارژرهای معمولی که قدرت خود را از پیشرانه تأمین می‌کنند، مشکلاتی به‌همراه دارد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به تأخیر در شتاب‌گیری اشاره کرد. در خودروهای مجهز به توربوشارژرهای معمولی، با فشردن ناگهانی پدال گاز فاصله‌ای زمانی میان پاسخ پیشرانه به افزایش شتاب وجود دارد که در اصطلاح به توربولگ (Turbo lag) معروف است. در این حالت، سرنشینان ضربه‌ای ناگهانی حس می‌کنند که ناشی از در مدار قرارگرفتن سوپرشارژر و افزایش ناگهانی قدرت پیشرانه است. برای رفع این معضل و جلوگیری از سایر مشکلات ناشی از توربولگ، نسل جدیدی از سوپرشارژرها معرفی شده است که قدرت خود را از منابع الکتریکی تأمین می‌کنند و مهم‌ترین مزیتشان حذف توربولگ و پاسخ‌گویی لحظه‌ای به افزایش شتاب است.
 
آئودی یکی از اولین خودروسازان عمده‌ای است که به تولید و استفاده از نسل جدید سوپرشارژرهای الکتریکی روی آورد. این خودروساز آلمانی در سال ۲۰۱۳، نمونه‌ی اولیه‌ی مدل A6 با پیشرانه‌ی مجهز به سوپرشارژر الکتریکی را رونمایی کرد. در این خودرو، سوپرشارژر الکتریکی میان توربوشارژر معمولی و پیشرانه قرار داشت و تنها زمانی در مدار قرار می‌گرفت که سیستم مرکزی مدیریت موتور با تشخیص فشار پایین گازهای خروجی اگزوز، دستور واردشدن سوپرشارژر الکتریکی به مدار را صادر می‌کرد و تقریبا بلافاصله سوپرشارژر الکتریکی ۴۸ ولتی فشار مدنظر محفظه‌ی احتراق را تأمین می‌کرد. آئودی با معرفی این سیستم جدید، توجه سایر خودروسازان به این فناوری را جلب کرد؛ به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر و با تکامل این طرح انقلابی، امروزه خودروسازان بزرگی مانند مرسدس بنز و جگوار لندرور نیز به جمع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سوپرشارژرهای الکتریکی پیوسته‌اند.
 
در‌حال‌حاضر، تلاش‌ها برای استفاده از سوپرشارژرهای الکتریکی در پیشرانه‌های کم‌حجم در کانون توجه قرار گرفته است و مهندسان تلاش‌هایی موفقیت‌آمیز برای کسب قدرت خروجی بیشتر از پیشرانه‌هایی با حجم یک تا دو لیتر کرده‌اند. برای مثال، کنسرسیومی متشکل از مهندسان شرکت ریکاردو و فورد از چند سال پیش با هدف کسب قدرت و گشتاور خروجی معادل پیشرانه‌ی معمولی دولیتری فورد از پیشرانه‌ی یک‌لیتری سوپرشارژر آغاز به‌ کار کرد. در پروژه‌ای مشابه، مهندسان جگوار لندرور در همکاری با لوتوس توانستند از پیشرانه‌ی چهارسیلندر دولیتری معادل پیشرانه‌ی هشت‌سیلندر پنج‌لیتری خروجی بگیرند. در این سیستم، مهندسان جگوار لندرور و لوتوس راه‌حلی خلاقانه برای تولید انرژی الکتریکی از حرارت گازهای خروجی اگزوز و ذخیره‌ی آن در باتری برای استفاده‌ی سوپرشارژر الکتریکی بهره برده‌اند.
 
یکی از نمونه‌های برتر کسب خروجی حیرت‌انگیز از پیشرانه‌ی کوچک، مربوط به پیشرانه‌های ۵/۱ لیتری M12 و M13 بی‌ام‌و است. این پیشرانه‌های فرمول یک در دهه‌ی ۱۹۸۰  ساخته و بهره‌برداری شد؛ دهه‌ای که عصر ظهور توربوشارژرها در این مسابقات بود. در این پیشرانه‌ها، توربوشارژری عظیم فشار هوای ورودی به سیلندر را تا ۵/۵ بار افزایش می‌داد و سبب می‌شد قدرت خروجی پیشرانه به ۱۴۰۰ اسب‌بخار (معادل ۹۳۳ اسب‌بخار به ازای هر لیتر ظرفیت سیلندر) برسد. بااین‌حال، این اعداد خیره‌کننده سبب می‌شد پیشرانه‌ها یادشده در وضعیت بحرانی قرار بگیرند و درنهایت، یکی از این پیشرانه‌ها در خودرو برابهام BT53 نلسون پیکه منفجر شد و مهندسان بی‌ام‌و بلوک سیلندر آن را به‌عنوان دستاوردی فراموش‌نشدنی نزد خود نگه داشتند.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سوپرشارژر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 69 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : بخدا خنده داره تا شاسی میشه یک بدبختیه، حالا که بارگیری میخواد بشه ماشین آمادگی این مشکل، واقعا جوکه مملکت😂😑نمیدونی بخندی یا گریه کنی
عباس : از دیروز شروع شده اول خرداد، اونایی که تحویل گرفتند چه سایپا چه ایران خودرو قبل این تاریخ بوده با از کرج تحویل گرفتند یا قزوین و ..... شرکت هایی که در استانهای مذکور هست مالیده، اینم شانس ماس، تا مملکت رو هوا نرفته بیار بابا ماشینارو
اخبار موثق : ویدیوهای رسیده نشان می‌دهد رانندگان کامیون و خودروهای سنگین در شهرهایی از جمله ایذه، زنجان، زرند کرمان، شمس‌آباد چهارمحال‌وبختیاری و دره‌شهر ایلام، روز جمعه، دوم خرداد، دست به اعتصاب سراسری زده‌اند. منبع bbc همین الان، زرند کرمان یعنی کل استان کرمان
زارع شاهین cvt : من رفتم نگاه کردم حذف نشدیم داداش.... ولی نمیدونم اینهایی ک توان تحویل شاهین به ثبت نامی های سال 402 رو نداشتن چرا سال 403 هم ثبت نام کردن؟ این بی شرفها توان تولید دارن و اصلا هم مشکل. قطعه و تحریم نیست.. چرا برا بازار آزاد مشکل قطعه ندارن🤔 اینها شاهین دپو کردن تا افزایش قیمت بخوره لعنت ب همه مسئولین کشور..از بالاترین مقام بگیر تا طوطی های سخنگوی سایپا...
ای جان : داداش من گفتم برا من فاکتور نکنید ک پذیرش ۱۴ هستم برا شما اوکی دادم.
حسین : دوستا سود تاخیر تونو چقدر دریافت کردید لطف کنید بگید اینجا
امیر : سلام سخا بعد از دعوتنامه تحویل دادید ؟
مبینا : به همینای که پول ریختن نداره بده بعد میخوای به تو بده باش
مرتضی j4 : والا من راضیم از کرج برم بم خودم ماشینم رو تحویل بگیرم و بیام . فکر کنم خیلی ها هم دیگه صبرشان تمام شده و راضی به این کار هستن . هر جا قرار میزارید جمع بشیم من برای اعتراض من میام
قلی نیا : چرا شماهایی که تحویل گرفتین شماره پذیرش نمیزارین معلوم دارین دروغ میگین 😂
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
توحید ارومیه : دوست عزیز هنوز نگران اتفاقی که نیوفتاده نباش.چرا به خودت استرس میدی.شما اواسط تیر در نظر بگیر برای تکمیل وجه.اگه هم نقد هستی رسالت سپرده گذاری کن.امتیاز وامش رو بفروش.اگه هم یک درهزار افزایش قیمت خورد وامش رو بردار دستت باشه که کم نیاری.حساب هم نداشته باشی میتونی انلاین بار کنی.من خودم همیشه نقد هام رو برای تکمیل وجه در رسالت سپرده گذاری میکنم
توحید ارومیه : بهمن7 تکمیل وجه کردی 23فروردین فاکتور شدی یعنی 45روز تاخیر.تقریبا میشه 14800سود تاخیر که حدودا 6800رو بخاطر بیمه و مالیات کم بشه.فردا زنگ بزنی حداقل باید بگه جریمه تاخیرت میشه 8ت
توحید ارومیه : مبارکه احسان😂😂😂
فرهاد : شرکت بزرگ ومحترم مدیران خودرو بابت این همه گزشت وناسپاسی بعضی از مشتری ها که قدردان زحمت های شمانیستن معذرت و کامل تشکر بابت این همه صبر وشکیبای شرکت محترم راداریم باسپاس فران وسربلندی شرکت بزرک مدیران خودرو
28بهمن احسان : تشکر آرزوی سلامتی
مهسا 28بهمن : بسلامتی انشالله مبارکه
ساینا دوگانه تیر : سلام اقا توحید توروخدا جواب منو بدین من تحویل هفته چهارم تیرماهم کی دعوت نامه میاد افزایشم شامل میشه توروخدا جواب بدین من شبا نمیتونم بخوابم از فکر وخیال
حسن : منم هم تقریبا شرایط شما را دارم.پیام تحویل فرسوده نیومده
اطلس اسفند ماه : بغیر از سامانه 136 کجا دیگه میشه شکایت کرد
کوییکrs : ماشین پراید بار و نیسان گرون کردن از کارخونه_ دنبال افزایش قیمت سایر ماشین ها هستن_امیدوارم کوییک rs هایی که قراره برامون خرداد دعوتنامه بیاد _شامل ما نشه