دلیل استقبال روزافزون از سوپرشارژرهای الکتریکی چیست؟

 

دلیل استقبال روزافزون از سوپرشارژرهای الکتریکی چیست؟

 
توربوشارژرها باعث افزایش قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت می‌شوند؛ اما نمونه‌های معمولی آن‌ها مشکلاتی دارد که در نسل جدید سوپرشارژرهای الکتریکی رفع شده است.
 
«کاهش مصرف سوخت» و «افزایش قدرت خروجی پیشرانه» دو عامل مهم در طراحی پیشرانه‌ها است. همه‌ی خودروسازان در فرایند طراحی و ساخت محصولات جدید، به این عوامل به‌عنوان برگ‌برنده درمقابل سایر رقبا نگاه می‌کنند. توربوشارژرها با افزایش حجم و فشار هوای ورودی به محفظه‌ی سیلندر، فرایند احتراق را بهبود می‌بخشند و درنتیجه، قدرت خروجی را افزایش و مصرف سوخت را کاهش می‌دهند. به‌همین‌دلیل در سال‌های اخیر، استفاده از توربوشارژرها به امری معمول تبدیل شده است و بیشتر خودروهای امروزی همراه‌با توربوشارژر عرضه می‌شوند.
 
کاهش سرعت کارکرد پیشرانه ازطریق کاهش دور موتور سبب به‌حداقل‌رسیدن تلفات اصطکاک و درنهایت، افزایش قدرت خروجی می‌شود؛ اما این امر ممکن است فشار خروجی اگزوز را کاهش دهد و سبب به‌دست‌آمدن نتیجه‌ی معکوس در خودروهای مجهز به توربوشارژر معمولی شود. درحقیقت، توربوشارژرها بخشی از انرژی موردنیاز توربین خود را از سرعت و فشار گازهای خروجی اگزوز تأمین می‌کنند و با کاهش این فشار خروجی، توربوشارژر نمی‌تواند به‌خوبی عمل کند.
 
 
به‌دلایل ذکرشده، استفاده از توربوشارژرهای معمولی که قدرت خود را از پیشرانه تأمین می‌کنند، مشکلاتی به‌همراه دارد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به تأخیر در شتاب‌گیری اشاره کرد. در خودروهای مجهز به توربوشارژرهای معمولی، با فشردن ناگهانی پدال گاز فاصله‌ای زمانی میان پاسخ پیشرانه به افزایش شتاب وجود دارد که در اصطلاح به توربولگ (Turbo lag) معروف است. در این حالت، سرنشینان ضربه‌ای ناگهانی حس می‌کنند که ناشی از در مدار قرارگرفتن سوپرشارژر و افزایش ناگهانی قدرت پیشرانه است. برای رفع این معضل و جلوگیری از سایر مشکلات ناشی از توربولگ، نسل جدیدی از سوپرشارژرها معرفی شده است که قدرت خود را از منابع الکتریکی تأمین می‌کنند و مهم‌ترین مزیتشان حذف توربولگ و پاسخ‌گویی لحظه‌ای به افزایش شتاب است.
 
آئودی یکی از اولین خودروسازان عمده‌ای است که به تولید و استفاده از نسل جدید سوپرشارژرهای الکتریکی روی آورد. این خودروساز آلمانی در سال ۲۰۱۳، نمونه‌ی اولیه‌ی مدل A6 با پیشرانه‌ی مجهز به سوپرشارژر الکتریکی را رونمایی کرد. در این خودرو، سوپرشارژر الکتریکی میان توربوشارژر معمولی و پیشرانه قرار داشت و تنها زمانی در مدار قرار می‌گرفت که سیستم مرکزی مدیریت موتور با تشخیص فشار پایین گازهای خروجی اگزوز، دستور واردشدن سوپرشارژر الکتریکی به مدار را صادر می‌کرد و تقریبا بلافاصله سوپرشارژر الکتریکی ۴۸ ولتی فشار مدنظر محفظه‌ی احتراق را تأمین می‌کرد. آئودی با معرفی این سیستم جدید، توجه سایر خودروسازان به این فناوری را جلب کرد؛ به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر و با تکامل این طرح انقلابی، امروزه خودروسازان بزرگی مانند مرسدس بنز و جگوار لندرور نیز به جمع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سوپرشارژرهای الکتریکی پیوسته‌اند.
 
در‌حال‌حاضر، تلاش‌ها برای استفاده از سوپرشارژرهای الکتریکی در پیشرانه‌های کم‌حجم در کانون توجه قرار گرفته است و مهندسان تلاش‌هایی موفقیت‌آمیز برای کسب قدرت خروجی بیشتر از پیشرانه‌هایی با حجم یک تا دو لیتر کرده‌اند. برای مثال، کنسرسیومی متشکل از مهندسان شرکت ریکاردو و فورد از چند سال پیش با هدف کسب قدرت و گشتاور خروجی معادل پیشرانه‌ی معمولی دولیتری فورد از پیشرانه‌ی یک‌لیتری سوپرشارژر آغاز به‌ کار کرد. در پروژه‌ای مشابه، مهندسان جگوار لندرور در همکاری با لوتوس توانستند از پیشرانه‌ی چهارسیلندر دولیتری معادل پیشرانه‌ی هشت‌سیلندر پنج‌لیتری خروجی بگیرند. در این سیستم، مهندسان جگوار لندرور و لوتوس راه‌حلی خلاقانه برای تولید انرژی الکتریکی از حرارت گازهای خروجی اگزوز و ذخیره‌ی آن در باتری برای استفاده‌ی سوپرشارژر الکتریکی بهره برده‌اند.
 
یکی از نمونه‌های برتر کسب خروجی حیرت‌انگیز از پیشرانه‌ی کوچک، مربوط به پیشرانه‌های ۵/۱ لیتری M12 و M13 بی‌ام‌و است. این پیشرانه‌های فرمول یک در دهه‌ی ۱۹۸۰  ساخته و بهره‌برداری شد؛ دهه‌ای که عصر ظهور توربوشارژرها در این مسابقات بود. در این پیشرانه‌ها، توربوشارژری عظیم فشار هوای ورودی به سیلندر را تا ۵/۵ بار افزایش می‌داد و سبب می‌شد قدرت خروجی پیشرانه به ۱۴۰۰ اسب‌بخار (معادل ۹۳۳ اسب‌بخار به ازای هر لیتر ظرفیت سیلندر) برسد. بااین‌حال، این اعداد خیره‌کننده سبب می‌شد پیشرانه‌ها یادشده در وضعیت بحرانی قرار بگیرند و درنهایت، یکی از این پیشرانه‌ها در خودرو برابهام BT53 نلسون پیکه منفجر شد و مهندسان بی‌ام‌و بلوک سیلندر آن را به‌عنوان دستاوردی فراموش‌نشدنی نزد خود نگه داشتند.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سوپرشارژر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Mehdi : نمیدونم از تهران تا شیراز چقدر راهه که ۳ روز شد ماشین هنوز تحویل نمایندگی نشده حالا بازم خدا کنه سالم و خصوصا کامل برسه یک روز دیگه هم روش .
ناشناس : در جواب شاهین زمستان بله اگه قرار داد تحویل مرداد بوده باشه ۲۱میلیون و۱۷۵ هزار تومان تخفیف سود مشارکت بوده یعنی از کل قیمت ۵۷۳ خورده ای ۲۱ میلیون کم شده و ۵۵۲میلیون برای شما حساب شده
دی ماه : من امروززنگ زدم اصلا جواب ندادند اشغال بود
رسول : من تکمیل وجه و سخا رو ۱۹ اسفند انجام دادم . هنوز در حالت «آماده تخصیص» هستم و فاکتور نشدم .
شاهین زمستان : دوستان من تبدیل زدم،۲۹۱ اول واریز کردم جدیدا. ۲۶۱ بهم چقدر سود مشارکت تعلق گرفته؟آیا از قیمت خودرو کم کردن؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
محسن : سلام اکبر آقا ماشین تحویل گرفتین؟؟
رز زرد : سلام برادر ...اردیبهشتی ها تکمیل وجه کردند واسه شاهین جی...پیامک جی ال هم واسه خرداد و تیر و مرداد ارسال شده که یه سری تبدیل زدن و بقیه هم منتظر پیامک جی هستن... دیگه ببینیم خدا چی میخواد واسه شما که فعلا به این زودیا خبری نمیشه
امید تارا دنده ای : دوست عزیز کلا تارا رو در تهران تولید می‌کنند
پویا : سلام جواب به نرگس خانوم ممنون مال من 7 خرداد پلاک شده بود ولی بارگیری نمیشد امروز حمل و تحویل به نمایندگی با هم تیک خورد استان اردبیل هستم
A5 شهریورماه سفید : تا ماه قبل که تماس می گرفتی ، حداقل امید می دادند که به احتمال زیاد تا پایان ماه شاسی می شود. الان که تماس می گیری ، میگن شرکت کرمان موتور کلا برای شاسی کردن مابقی A5 ها هیچ برنامه ای ندارد. می پرسی توقف تولید خورده ، میگنه رسما چیزی اعلام نشده ( یعنی منکر موضوع نمی شوند ) پس،خودتان حساب کنید. شرکت کرمان موتور با بازی که درآورده می خواهد شما از ادامه خرید منصرف بشوید و پول شما را درصد ناچیز سود برگرداند ، بعد همان ماشین از،طریق لیزینگ خودش ، با قیمت رور به بازار می دهد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمدرضا : فردا نمایندگی تحویل میگیرم،31 خرداد آپشنال،استان فارس پیش فروش
اطلس دی ماه : سلام برای من که هنوتکمیل وجه نیومده آخه میگن دوباره سایپا میخواد افزایش قیمت بزنه میترسم دوباره به ما افزایش بخوره
علی 8241 : امروز زنگ زدن گفتن فردا بیا ماشینو تحویل بگیر 29بهمن تکمیل وجه سخا 1 اسفند انشالله واسه همه تحویلی
احمد احمدی : سلام دوستان قیمت کوییک اس افزایش پیدامیکنه یانه .تامردادماه
207پانا تهویل 14خرداد فولادی : 5هزارگلومتر باید بری یا 5هزار نرفتی سر 6ماه نباید بیشتر بشه
پیش فروش تکمیل وجه 7 اسفند : سلام.برگشت به عقب یعنی از آماده تخصیص برمی گرده روی تکمیل وجه🤔🤔
جلیل : هومن داداش نتونستم بخونم طرحش رو ناخوانا بود اما طرح مادران بود
عارف : برا من اومد ی هفته پیش تکمیل وجه کردم نمی دونم کی تحویل میدن
29بهمن : 29 بهمن پیش فروش دو روزه حضوری تحویل گرفتم
اریسان و رانا : برادر گرامی 6تیر جواله مادران دارم از خدامه افزایش قیمت نخوره ولی ماه قبل فروش فوری و قطعی اریسان نوشتم 553واریز کردم با اینکه قطعی و فوری بوده مبلغ 29700بعد از گذشت پانزده روز تحویل گرفتن از ایران خودرو حالت اجباری