پیشنهاد کاهش قیمت مواد اولیه صنعت خودرو، بازگشت به قانونی قدیمی

 

پیشنهاد کاهش قیمت مواد اولیه صنعت خودرو، بازگشت به قانونی قدیمی

 
افزایش بی رویه و چشمگیر مواد اولیه داخلی که از سال گذشته همزمان با بازگشت تحریم های صنعت خودرو و همچنین افزایش قیمت ارز آغاز شد، افزایش بی رویه هزینه تولید در این صنعت را به همراه داشت به طوری که این افزایش در برخی مواد به بیش از ۱۵۰ درصد رسید‌.
 
حال با کاهش نوسانات ارزی و آرام تر شدن فضای اقتصادی بر کاهش قیمت مواد اولیه با منشا داخلی تاکید می شود.این در حالیست که فعالان صنعت قطعه معتقدند این‌ پیشنهاد استناد به قانون به تصویب رسیده در مجلس دهم و تعیین قیمت بر اساس فوب خلیج فارس بوده و موضوع جدیدی نیست.
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به این که کاهش قیمت مواد اولیه و محاسبه آن بر اساس فوب خلیج فارس قانون مجلس بوده و نیازی به تصویب مجلس شورای اسلامی ندارد، می گوید: اعلام عمومی این پیشنهاد قبل از تبدیل شدن به قانون می تواند انتظار کاذب در جامعه ایجاد کند و در شرایطی که هنوز قیمت مواد اولیه داخلی کاهش نیافته، زمزمه کاهش قطعات خودرو و قطعات را افزایش می دهد.
 
وی با تاکید بر این که اجرایی شدن این قانون نیاز به اقدامات فرادولتی دارد، می افزاید: با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی توقع انتظاری برای کاهش قیمت قطعه و خودرو ایجاد می کند اما بدون شک تا زمانی که این قانون اجرایی نشود، نمی توان انتظار کاهش قیمت را داشت.
 
محبی نژاد تصریح می کند: در این مدت نه تنها شاهد کاهش قیمت مواد اولیه داخلی نبوده ایم بلکه قیمت این مواد با رشد نیز همراه بوده بنابراین طرح چنین موضوعی در فضای عمومی جامعه قبل از تصویب مجلس اثر منفی بر فضا خواهد گذاشت.
 
وی در پاسخ به اظهارات مطرح شده مبنی بر دلایل افزایش قیمت خودرو در دو سال اخیر را به افزایش قیمت مواد اولیه نسبت می دهد و اظهار می کند: بر اساس قانون به تصویب رسیده در مجلس دهم، تعیین قیمت بر اساس فوب خلیج فارس و دلار انجام می شود.
 
این فعال صنعت قطعه با اشاره به سابقه تدوین این قانون می گوید: در گذشته تولیدکنندگان داخلی تعیین قیمت را به صورت دلخواه انجام می دادند و بخشی نیز ایجاد رانت می کرد و در برخی از قطعات که امکان قاچاق وجود داشت و قیمت آن در داخل کشور ارزان تر بود، نسبت به قاچاق آن اقدام می شد که قانون مجلس در آن زمان توانست جلوی این رانت ها و قاچاق را بگیرد حال با تغییر قوانین حاکم بر اقتصاد و کاهش قدرت خرید مردم به نسبت درآمد باید برای رفع این چالش اقدام کرد.
 
محبی نژاد با بیان این که مواد اولیه داخلی ارزبری خارجی چندانی ندارد و خوراک آن ها از مواد اولیه داخلی تامین می شود و تنها فناوری تولید و ماشین آلات وابستگی ارزی دارد، تصریح می کند: با توجه به این شرایط باید اجازه داد تا در همین اندازه قیمت آن ها افزایش یابد به طوری که مواد پتروشیمی باید نهایت شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت ها بود نه چهار برابر، زیرا منطقی برای این افزایش قیمت وجود ندارد.
 
وی با تاکید بر این که فولاد، مس و آلومینیوم نباید شاهد ۴ تا ۷ برابری قیمت ها باشد، می گوید: با بازگشت این مواد به قیمت های پیشین و افزایش معقول قیمت مواد اولیه تنها بر اساس وابستگی به ارز، می توان انتظار داشت که خودرو نیز در حد منطقی کاهش قیمت داشته باشد.
 
محبی نژاد در پایان قیمت گذاری دستوری خودرو بدون توجه به زنجیره تامین و سلسه مراتب نهاده های تولید را منجر به زیان ۴۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان می داند و می افزاید: پیشنهاد کاهش قیمت مواد اولیه از پایان به ابتدا مطرح شده در حالی که باید این گونه مطرح شود که در صورت کاهش قیمت مواد اولیه داخلی شاهد تاثیر آن بر قیمت خودرو خواهیم بود.
 
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی تاکید می کند که این انجمن تنها در حوزه های قطعه سازی ورود می کند و به حوزه قیمت خودرو ورود نمی کند زیرا ما زبان قطعه ساز هستیم.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی اطلس سفید : سلام.اطلس یا کوییک؟؟؟
رضا : اطلس سفید مشکی طرح مادران واسه همین زود میدن
ح : سلام شک نکنید برای پول گرفتن دعوتنامه را میفرستن بعد تکمیل وجه میگن ماخبرنداریم
لیدا : من که زنگ زدم و گفتم بنده خدا اپراتورشم دهنش باز مونده بود و گفت حتما پیگیری میشه... ترئخدا بقیه هم زنگ بزنید تو اخبار بگن حداقل یه مسول پیگیری کنه
ح : سلام دوستان عزیز لطفا هرکی طحویل گرفت لطفاخبر بدین ممنون این هم یک تجربه ای بود برای مردم
اطلس بهمن : آقا رضا بسلامتی ماهم طرح مادران هستیم ایشالا واریزی دوم چقد پول ریختی
رضا a5 مشکی : سلام.دوستانی که با کرمان موتور تماس میگیرن همین شماره 02142724 داخلی 7 و بعد داخلی 3 رو میگیرن؟ من که هر چی این چند روزه زنگ میزنم به این شماره بعد گرفتن داخلی فقط بوق آزاد میخوره و کسی پاسخگو نیست.
علی : سلام لطفا از تجربه رانندگی بگید از معایب خودرو بگید
اطلس 30مرداد : سلام دوستان تنهاامیدهمین162تماس بگیریدداخلی4بزارید رسانه ایی شه بلکه فرجی بشه به ماشینامون برسیم یه تماس گرفتن بهتراز دست رو دست گذاشتنه که
فربد : البته شاید چون خودروی دوستمون رنگ مشکی هست هنوز فاکتور نشده. خودروی ما سفید سقف مشکی هست. احتمالا اطلسهای رنگ سفید با سقف مشکی تا تاريخ ۲۸ مرداد فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد رضا : موضوع شکایت باید چی انتخاب کنیم؟!؟
ملیحه 207 ارتقاع یافته : حد اقل 2 ماه بعد
آبتین : رانا پلاس تا چه ماهی دعوت نامه واریز وجه اومده؟
پروین‌ساراجون : دوستان‌آدرماهیها‌مبلغ‌دعوتنامه‌چقدربودبراتون‌منم‌دیماهیم‌میخوام‌بدونم‌،ممنون‌که‌جواب‌میدید.
جی ایکس آر ال : نمایندگی الکی سر مردم کلاه میزارن سریع تحویل میدن تازه آشنا هم هست مجبور شدم ماشینم بفروشم خدا میدونه اینا کی فاکتور بشن کی تحویل بدن اینجوری که من نظرات میخونم هنوز ثبتنامهای قبل از مهرماه تحویل نگرفتن
جی ایکس آر ال : سلام دوستان از طرح جوانی فروش فوق العاده مهرماه کسی فامتور شده؟
رانا : هنوز تحویل شهریور ندادن انشاالله 2 سال دیگه گیرتون می یاد
سعید x55 pro : شما بفرمایید کی ثبت نام داشتید و لیزینگی بوده ؟ من 3 آبان قراردداد 17 تایید لیزینگ و شماره شاسی خورده نمایندگی میگه تحویل برج 12خیلی هم اطمینان داده به تحویل امسال
سعید x55 pro : آقای نوری چه ماشینی؟ برای امسال هست تاریخ تایید لیزینگ میفرمایید لطفا و چه بانکی؟ وامتون واریز نشده ؟
X33 اتومات علی : دمت گرم با این طرز فکر مثبت و منطقیت