کاهش فروش و ثبت‌نام؛ مهم‌ترین عامل افزایش قیمت خودرو

 

کاهش فروش و ثبت‌نام؛ مهم‌ترین عامل افزایش قیمت خودرو

 
فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو ایران، عرضه‌ی کم درمقابل تقاضاى فراوان را عامل افزایش قیمت خودرو دانست و رکود سنگینی برای بازار خودرو در سال آینده پیش‌بینی کرد.
 
هجوم عامه‌ی مردم برای خرید یا خودداری تولیدکنندگان از عرضه‌ی محصول دلایل متفاوتی هستند که برای افزایش قیمت خودرو در بازار ایران مطرح می‌شود. فراتر از توجیه‌ها و توضیح‌ها، بیشترین زیان در شرایط فعلی به اقشار طبقه‌ی متوسط و آسیب‌پذیر جامعه وارد خواهد شد که برای خرید ارزان‌ترین خودرو مونتاژ داخل، نیازمند سال‌ها پس‌انداز و پرداخت هزینه‌ها‌ی سنگین اقتصادی هستند. علاوه‌بر‌این، رشد و بهبود کیفیت در صنعت خودروسازی ایران فراموش شده است تا پاسخ به تقاضای بازار کشور و میلیون‌ها مشتری حاضر در آن اولویت اصلی باقی بماند.
 
فربد زاوه، کارشناس باسابقه‌ی صنعت خودرو ایران، در گفت‌وگو با خبرنگاران وضعیت فعلى بازار خودرو را نتیجه‌ی رکود تورمى کل کشور دانست و گفت:
 
ازآنجاکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است، عملا خرید خودروهاى جدید براى آن‌ها بسیار سخت شده و به‌دلیل ارائه‌نشدن تسهیلات یا وام‌ به‌منظور کمک‌هزینه‌ی خرید، رکود بازار خودرو تشدید شده است. طبق آمار مرکز آمار، تورم امسال ٣٨ درصد است که این رقم اصلا با درآمدهاى مردم هماهنگ نیست؛ ازاین‌رو، مردم در وضعیت فعلی فقط به‌دنبال تأمین مایحتاج زندگى خود هستند، نه کالاهایى همچون خودرو. اتفاقات سیاسی اخیر و بعدازآن جهش نرخ ارز باعث التهاب بازار خودرو و هجوم تقاضا به این بازار شد و ازآنجاکه عرضه‌ی خودروسازان به‌صورت قطره‌چکانی بود، قیمت خودرو گران شد.
 
 
طبق آمار رسمی، گروه خودروسازی سایپا از فروردین تا پایان دی امسال، درمجموع  ۳۰۹ هزار و ۷۳۵ دستگاه خودرو تولید کرده و ۳۴۵ هزار و ۱۹۵ دستگاه نیز فروخته است که به‌ترتیب افزایش ۱۷/۳ و ۳۴ درصدی تولید و فروش را درمقایسه‌با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. میزان تولیدات ایران‌خودرو نیز در ۱۰ ماهه‌ی امسال به ۳۱۲ هزار و ۴۵۷ دستگاه و میزان فروشش به ۳۲۹ هزار و ۷۶۰ دستگاه رسیده است که به‌ترتیب افزایش ۴/۱ و ۱۰/۳ درصدی تولید و فروش را در‌مقایسه‌با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
 
فربد زاوه به اظهارات خودروسازان مبنی‌بر افزایش تیراژ درمقایسه‌با سال گذشته اشاره کرد و افزود:
 
این ادعای خودروسازان بیشتر شعاردرمانى است؛ چراکه با وجود چنین اظهاراتی، آمار وزارت صنعت حاکى از افت تولید خودرو در ماه‌هاى گذشته بوده است. همچنین درحال‌حاضر، رشد قیمت‌ها نشان‌ می‌دهد کفه‌ی تقاضا برای این کالا از عرضه‌ی آن سنگین‌تر است و این یعنی خودرو به‌اندازه‌ی کافی به بازار تزریق نمی‌شود.
 
ازطریق دماسنج بازار می‌توانیم به وضعیت واقعى بازار خودرو پى ببریم؛ اما اگر واقعا طبق وعده‌ی خودروسازان تیراژ افزایش یابد، به‌طور‌حتم قیمت‌ خودرو کاهش خواهد یافت؛ اما درکل، اعتماد مردم به شعارهاى این‌چنینى از بین رفته و وضعیت فعلى گواه نادرست‌بودن وعده‌های قبلی است.
بعید به‌نظر مى‌رسد با ارائه‌ی وام به خودروسازان این بازار باردیگر مانند گذشته تحریک شود؛ زیرا بدهى خودروسازان روزبه‌روز در حال افزایش و دولت با پرداخت وام به آن‌ها، کارى جز خلق پول و رشد تورم انجام نداده است. اگر اتفاق سیاسى خاصى رخ ندهد و موج تورمى جدیدى ایجاد نشود، بازار با همین روند تا پایان سال پیش خواهد رفت؛ یعنى با وجود رکود بازار و انجام‌نشدن معامله‌، صرفا قیمت‌ها به‌صورت تورمی در نوسان خواهد بود.
 
 در این مدت، حتى اگر نوسانى هم در بازار خودرو به‌وجود آید، موقتى است و فقط وضعیت آتى را وخیم‌تر مى کند؛ یعنی این احتمال وجود دارد که تا پایان سال، معاملات خودرو دوباره رونق گیرد؛ اما قطعا رکود کشنده‌تری در پى خواهد داشت و به‌محض تغییر وضعیت سیاسى، بازهم شاهد هجوم نقدینگى به بازار خودرو و افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.
 
 
فربد زاوه درپایان درباره‌ی قیمت‌های عجیب خودرو در سایت‌های مجازی و تأثیر آن بر بازار گفت:
 
قیمت‌هایى که در فضاى مجازى اعلام مى‌شود، تأثیرى بر افزایش یا کاهش قیمت خودرو نمی‌گذارد؛ زیرا در واقعیت، خودرو به‌دلیل برخى پارامترها همچون کاهش عرضه و اتفاقات سیاسى و افزایش نرخ ارز گران شده و این موضوع ارتباطی با جوّ فضاى مجازى ندارد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو , مدیرعامل ایرانخودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

سایرکس
0

قیمت بازار افت نخواهد کرد ولی قیمت کارخونه رشد بالایی خواهد داشت و خودش رو به قیمت بازار نزدیک خواهد کرد..ولی اگه این اتفاق نیفته ومجوز افزایش قیمت صادر نشه سال دیگه هم همین آش وکاسه رو داریم..خودروسازان قطره ای میدن و اختلاف کارخونه وبازار هم همین قدر زیاده
10:12  1398/11/09
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امین : شاهین پر سایپا منتظر این روز بود و من هم از این روز میترسیدم ۷۰۰میلیون پر
تحویل 2 تیر سفید رنگ : منم فروش فوری هستم .تحویل 2 تیرماه.اماده برای صدور فاکتور 3/20بروز شده .به نظرتون کی فاکتور میشم .
امین : شاهین پر از این روز میترسیدم سایپا منتظر این روز بود.
ماهان : بله نشون میده شما با ماشین رانندگی کردی اولش زیاد گاز میدی گاز هرز نمیخوره؟
نرگس : سلام آقا صادق نه دیگه زنگ نزدم الانم که دیگه شانس ما جنگ شده دیگه امیدی ندارم ماشینمون بهمون بدن 😔😔
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز : آقا داریوش شاهین پلاس که خیلی وضعیتش خوبه ، من CVT ثبت نام کردم ، مهر ماه 1402 مبلغ 290 میلیون پیش پرداخت دادم با نوبت تحویل هفته چهارم اسفند 1403 ، هنوز دعوتنامه تکمیل وجه هم برام ارسال نشده چه رسد به فاکتور !!!!
Shahin G : حالا هم جنگ شد از همینم والا می‌ترسیم این کثافتا ماشینو تحویل نمیدن شرکت گوه گرفته
M. شاهین جی آبان : وای طنز تلخی بود🤣😭 منم امیدی ندارم شاهینمو بدن الهی خدا دربدرشون کنه الهی سرشون به خودشون برگرده الهی آب خوش از گلوشون پایین نره
مجید : سلام چقدر برای تکمیل وجه واریز کردید؟
وحید : خیلی ساده :تنظیم قیمت بازار آزاد،به زبان ساده احتکار و عرضه قطره چکانی میکنند،تا بازار همیشه تشنه باشد و عرضه و تقاضا به هم نخورد و هر چند وقت بتوانند قیمت کارخانه را بالا ببرند و به قیمت بازار نزدیک کنند و دوباره روز از نو...در کشورهای اطراف ما ( نه تنها امارات و ترکیه و عمان ،حتی عراق جنگ زده) اینطور نیست،شما به نمایندگی شرکت مراجعه میکنید،خودرو مورد نظر را انتخاب میکنید،همان لحظه مدارک بنام شما میشود و خودرو را میآورید منزل،انواع تسهیلات مثل خرید اقساطی هم برایتان قائل میشوند.... اینجا اینها اگر اراده کنند میتوانند کل اسفندی ها را در عرض دو روز فاکتور کنند، اما نمیکنند..اینطوری شما پس از فرآیند طولانی برنده شدن در قرعه کشی و 10 ماه معطلی،برای خودرو 860 م تومان پولتان را حبس کردید که قیمت آن در بازار 1350 م است ،وقتی تحویل میگیرید،احساس خوشبختی میکنید،دلال ها و نمایندگی ها هم که اغلب با اینها مرتبط هستند،حسابی بار خودشان را میبندند.همان بلایی که تولیدکننده روغن و شکر و ...و دلال ها بر سر مصرف کننده میآورند. دهها سال است که اقتصاد و صنعت مملکت رانتی است.درست هم نمیشود.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمد : با شرکت تماس بگیر
وداع با ساینا : خب دیگه جنگ شد! تیر خلاص ماشین بی ماشین
اطلس آذر : بچهای آزرپیام بدین ببینم چندنفریم من ک25نمیتونم بیا17ساعت راه دارم ولی ازطرف من 25حتمامیان شماهم اگ کسی نمیتونه بیادفامیلی کسی بفرسته اون 2دفعه هم ازماآمدن نتونستن کاری کنن بعیدمیدونم بایدخودم بیام بابچهام چادربزنم جلو سایپاتافاکتورنکنن تکون نخورم
تأسف بر جنگ دوستان : واقعا برام سواله کشوری که اینقدر منابع داره و این همه ثروت، چرا باید خودش رو به دست خودش نابود کنه و حلاوت زندگی رو به مردمش تلخ... جنگ یک روزش هم زیاده، فارغ از اینکه بنظر باید قید تحویل خودرو رو بزنیم و پولمون رو ریختن تو فاضلاب. زندگی ما مردم رو هم بازیچه ندانم کاری و تعصبات احمقانه شون کردن. خدا خیر نمیده بهتون وقتی با جون مردمتون بازی میکنید...
آزاد... : تمام شد اطلس بی اطلس
فروردین فرسوده 207 : برا منم همینجوری شده فاکتور نمیکنن.منم فعلا دنبال اینم که ببینم مشکل چیه و چجوری درست میشه.حتما بهتون اطلاع میدم اگر فهمیدم. شمام لطفا اگه تونستید حلش کنید به من بگید چکار کنم
ساینا : انقدر ماشینمون رو ندادن تا ج نگ شد، یه فاتحه باید برای پولامون بخونیم احتمالا
9 اسفند : 🥴🥴
اطلس اذر : بدبخت شدیم با این حمله اسرائیل ب تهران برای سایپا بهانه جورشدفکرنمیکنم حالاحالاها ب ما ماشین بدن اینا کاش اسرائیل سایپا دزد مال مردم خورمیزد ن مردم بی گناه
رسول : توم دلت خوشه ماشینت رفت سایپا موشک خورده