با مقایسه اعداد و ارقام مربوط به میانگین درآمد در کشورمان و سایر کشورهای دیگر جهان و تناسب بستن میان قیمت خودروها در ایران و جهان به راحتی می توان دریافت که خودرو در ایران کالایی گران قیمت و دور از دسترس است و سالانه ایرانیان بخش قابل توجهی از در آمد خود را صرف خرید خودرو می کنند. بنابراین به شکل کلی می توان گفت که نه تنها خودروهای لوکس وارداتی، بلکه حتی ماشین های قدیمی ساخت داخل نیز در ایران بسیار گران قیمت هستند و به همین دلیل نیز بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان، خودرو در ایران کالایی سرمایه ای محسوب می شود.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 اعلام کرده است: «با مصوبه کمیسیون تلفیق خودروهای سواری و وانت دوکابین با قیمت بیش از یک میلیارد تومان مشمول مالیات میشوند.»
محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: «با مصوبه امروز کمیسیون تلفیق خودروهای سواری و وانت دو کابین که قیمت آنها بیش از یک میلیارد باشد، مشمول دریافت مالیاتی میشوند. بر اساس این مصوبه خودروهایی که قیمت آنها بین یک تا یک و نیم میلیارد تومان باشد نیم درصد قیمت آنها به عنوان مالیات اخذ میشود و خودروهایی که قیمت آنها بین 1.5 تا 3 میلیارد تومان باشد یک درصد قیمت آنها باید به عنوان مالیات پرداخت بشود.»
عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 اظهار داشت: «همچنین طبق این مصوبه خودروهایی که بیش از 3 میلیارد تومان قیمت داشته باشند، باید معادل 1.5 درصد قیمتشان به عنوان مالیات پرداخت شود.»
سعیدی خاطرنشان کرد: «علاوه بر این اعضای کمیسیون تلفیق مصوب کردند واحدهای مسکونی که چه خالی و چه در حال استفاده که قیمت آنها بین 10 تا 15 میلیارد تومان است، یک هزارم قیمت آنها به عنوان مالیات پرداخت شود.»
وی افزود: «همچنین بر اساس این مصوبه واحدهای مسکونی که بین 15 تا 25 میلیارد تومان قیمت دارند باید دو هزارم قیمت آنها به عنوان مالیات پرداخت شود و واحدهای مسکونی که بین 25 تا 40 میلیارد تومان قیمت دارند باید سه هزارم قیمت آنها به عنوان مالیات پرداخت شود.»
این عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 اظهار داشت: «علاوه بر این طبق این مصوبه واحدهای مسکونی که قیمت آنها بین 40 تا 60 میلیارد تومان است باید چهار هزارم قیمتشان بابت مالیات پرداخت شود و مالیات خانههایی که قیمت آنها بیش از 60 میلیارد تومان است، پنج هزارم قیمت واحد مسکونی است.»