ضرورت متناسب سازی خدمات آزادراهی با پرداخت عوارض/ ساخت آزادراه با هزینه های فعلی زیان ده است

 

ضرورت متناسب سازی خدمات آزادراهی با پرداخت عوارض/ ساخت آزادراه با هزینه های فعلی زیان ده است

 
گلایه ها از اعتراض نبود خدمات مناسب آزادراهی متناسب با پرداخت عوارض در حالیست که مسئولان وزارت راه معتقدند در بسیاری از موارد ساخت آزادراه نه تنها سوددهی ندارد بلکه در بسیاری از موارد همراه با زیاندهی است.
 
براساس قرارداد BOT‌ که ساخت، بهره‌برداری و واگذاری است و بین دولت‌ها و سازمان‌های متولی اقتصادی از یک طرف و شرکت‌های بخش خصوصی از طرف دیگر منعقد می‌ شود سالانه ۸۵ درصد از رقم مورد نظر سرمایه‌گذار از عوارض جاده‌ای برای استهلاک اصل و سود سرمایه تامین می شود، بنابراین درآمد حاصل از عوارضی‌های موجود در کشور علاوه بر تامین قسمت مالی سرمایه‌گذار در بخش تعمیر و نگهداری جاده، حقوق کارکنان راه‌سازی و عوارض گیرنده صرف می‌شود.
 
این در حالیست که شرایط جاده، مسیر و نوع امکانات نیز از جمله مهم‌ترین عواملی است که در تعیین نرخ عوارض جاده‌ای تاثیر‌گذار است و میزان تعرفه عوارض به موارد مختلفی نظیر نوع وسیله نقلیه، میزان قدرت و وزن آن متفاوت است.
 
اساسا به دلیل پرهزینه بودن ساخت آزادراه ها، دولت به صورت مشارکتی با بخش خصوصی اقدام به ایجاد آزادراه می کند یعنی دولت 50 درصد ساخت هزینه را پرداخت می کرد اما در طول چند سال گذشته بیشتر آزادراه ها به بخش خصوصی واگذار شده و تنها وظیفه دولت نظارت است که وضعیت فعلی نشلن می دهد چندان دقتی بر روی آن انجام نمی شود.
 
در این میان این پرسش مطرح می شود که چرا عوارض آزادراهی متناسب با خدماتی که ارائه می شود نیست و این هزینه پرداخت شده صرف چه مواردی می شود؟
 
یوناتن بت کلیا، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به ساخت و احداث آزادراه های مشارکتی از سوی بخش خصوصی، می گوید: بازگشت سرمایه سازنده آزادراه ها به مدت 18 تا 21 از محل حق اخذ عوارض از خودروهای تردد کننده در آزادراه ها خواهد بود.
 
وی در خصوص نحوه هزینه کرد عوارض دریافتی می افزاید: سرمایه گذار و متولی آزادراه برای نگهداری جاده ها و ارائه خدمات می تواند متناسب با بهبود کیفیت، عوارض دریافت کند اما هم اکنون بسیاری از آزادراه‌ها با مشکلات عدیده مواجه هستند.
 
نماینده مسیحیان و آشوریان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رفع نقاط حادثه خیز، نصب علایم لازم و بهبود وضعیت مسیر‌ها از محل پرداخت عوارض انجام می شود و این هزینه ها افزایش نرخ عوارض را توجیه می کند.
 
وی با تاکید بر این که ۱۵ درصد از هزینه ساخت و نگهداری عوارض از سوی دولت به بخش خصوصی پرداخت می شود، اظهار می کند: خط کشی جاده ها یکی از الزامات راهسازی است و به ازای هر کیلومتر بیش از 20 میلیون تومان هزینه صرف می شود این در حالیست که مبلغ پرداختی از سوی دولت در برخی آزادراه ها تنها 50 درصد هزینه خط کشی است و برای برآوردن خواسته ها و مطالبات مردم نیاز به هزینه کرد و ارائه خدمات متناسب با هزینه ها است.
 
دولت پرهزینه بودن ساخت آزادراه را دلیلی برای واگذاری به بخش خصوصی می داند و معتقد است در برخی محورها نه تنها احداث آزادراه نفعی ندارد حتی منجر به ضرر خواهد شد این امر باعث می شود مردم تنها هزینه پرداخت کرده و خدمات مناسبی دریافت نکنند. بنابراین نظارت بر نحوه عملکرد بخش خصوصی و همکاری و هماهنگی لازم با این بخش و رفع چالش ها و مشکلات عدیده موجود تنها راه بهبود کیفیت خدمات رفاهی در جاده های کشور است اما با روند فعلی نمی توان چندان توقع بهبود شرایط داشت.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , آزادراه تهران , شمال






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل بندرعباس : سلام اشتباه کردی از کرمان موتور گرفتی
مینا تارا دستی : فرسوده تکمیل وجه این ماه کسی داریم؟ میخام بدونم دعوت نامه چقدر اومده واریزی؟ و واریزی اول چقدر بوده؟
مهدی مشهد : سلام نگران بازبینی فنی نباشید طبق اطلاع من جعبه فرمان‌های تارا جدید شده و باید روی کامپیوتر تعریف بشه که مشکلی بعدا پیش نیاد واین نرم افزار هنور برای بعضی نمایندگی‌ها بروز رسانی نشده. و دارند تحویل میدن و تحلویلهای جدید هم که خود کارخانه درستش کرده ومشکل فراخوان ندارد
علی اصلانی : سلام من یک bmw مدل ۲۰۰۷ دارم به نظرتون بفروشم یک kmc x5 یا حالا اریزو بگیرم؟ bmw تقریبا داغونه
امیر : سلام دوستان اگر تبدیل بزنیم اول اینکه اختلاف قیمت شاهین جی با شاهین جی ال چقدر به ما برمیگردونن من آذر 1403پول اولیه ریختم و اردیبهشت تکمیل وجه کردم دوم اینکه این اختلاف رو موقع تحویل ماشین میدن یا شش ماه بعد ممنون جواب بدید
شهریور ستم کش : دمت گرم داداش برو صحبت کن تبدیل بیاد زودتر.
TA : قیمت کارخانه ماشین تارا دستی ۸۸۵میلیون است
شاهین اتومات زمستان1403 : سلام خدمت دوستان تجربه نشون داده وقتی دعوت نامه میاد می زنن پیشنهادی اکثرا اجباری هست ..اینقدر دعوت نامه جایگزین می فرستم که مشتری مجبور بشه قبول کنه ،دقبق مثل شاهین g تو دیوار نگاه کنید گهی شاهین g 1404صفر به ندرت میبینید بنظرم اگر قرار بود شاهین اتومات cvtب این زودی ها بدن تبدیل ب gl نمیزدن ، نظر شخصی من اینه بزودی تولیدش متوقف میشه ،فقط یه شاهین دنده ای GL میمونه و یه اتومات پلاس.... سانروف و گیربکس cvt وارداتی هست ، قطعا با مشکل واردات مواجه شدن ..
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل تیر : من وزارت صمت شکایت کردم هنوز خبری نشده البته میدونم خبری نمیشه ولی خب باز شکایت کردم سگ زرد برادر شغاله و دستمون به جایی بند نمیشه
میثم : برو تو گروه تارا سواران نظرات در مورد تارا سرچ کن
حمید : سایت تبریز هستین. تیک حمل کی سبز شد
مهدی : تبدیل به چی رینگ دار یا فولادی؟
افشین ،پیش فروش دوگانه : سلام کسی اطلاع داره دعوتنامه شهریور کی ارسال میشه؟من پیش فروش تحویل شهریور بودم که 17 دی ثبت نام کردم ، دعوتنامه تبدیل برام امده و تا 22 شهریور مهلت داره که تبدیل نکردم ، ممکن هست این ماه دعوتنامه برای ما فرستن ؟؟
دنا 6 دنده آلومینیم تیتانیوم31مرداد : یه 10 روز دیگه طاقت بیار مرد فاکتور میشیم انشالله
پیش فروش 31تیر : دریچه مهم نیست بیشتر این کار دلال های ماشین هست .برقی میشه کروز نصب کرد برقی مصرف بنزین کمتره بزنید گوگل میگن برقی بهتره حالا در کل فرقی نمیکنه
فوق العاده 23 بهمن : منم پذیرش 23بهمن 12161596
نیما 19مرداد : دوستان من دیروز تبدیل زدم گفتن فاکتور میشه اما تو نظرات خوندم 4 ماه تاخیر داره
علی محمدی : من 24بهمن 12163638