ضرورت متناسب سازی خدمات آزادراهی با پرداخت عوارض/ ساخت آزادراه با هزینه های فعلی زیان ده است

 

ضرورت متناسب سازی خدمات آزادراهی با پرداخت عوارض/ ساخت آزادراه با هزینه های فعلی زیان ده است

 
گلایه ها از اعتراض نبود خدمات مناسب آزادراهی متناسب با پرداخت عوارض در حالیست که مسئولان وزارت راه معتقدند در بسیاری از موارد ساخت آزادراه نه تنها سوددهی ندارد بلکه در بسیاری از موارد همراه با زیاندهی است.
 
براساس قرارداد BOT‌ که ساخت، بهره‌برداری و واگذاری است و بین دولت‌ها و سازمان‌های متولی اقتصادی از یک طرف و شرکت‌های بخش خصوصی از طرف دیگر منعقد می‌ شود سالانه ۸۵ درصد از رقم مورد نظر سرمایه‌گذار از عوارض جاده‌ای برای استهلاک اصل و سود سرمایه تامین می شود، بنابراین درآمد حاصل از عوارضی‌های موجود در کشور علاوه بر تامین قسمت مالی سرمایه‌گذار در بخش تعمیر و نگهداری جاده، حقوق کارکنان راه‌سازی و عوارض گیرنده صرف می‌شود.
 
این در حالیست که شرایط جاده، مسیر و نوع امکانات نیز از جمله مهم‌ترین عواملی است که در تعیین نرخ عوارض جاده‌ای تاثیر‌گذار است و میزان تعرفه عوارض به موارد مختلفی نظیر نوع وسیله نقلیه، میزان قدرت و وزن آن متفاوت است.
 
اساسا به دلیل پرهزینه بودن ساخت آزادراه ها، دولت به صورت مشارکتی با بخش خصوصی اقدام به ایجاد آزادراه می کند یعنی دولت 50 درصد ساخت هزینه را پرداخت می کرد اما در طول چند سال گذشته بیشتر آزادراه ها به بخش خصوصی واگذار شده و تنها وظیفه دولت نظارت است که وضعیت فعلی نشلن می دهد چندان دقتی بر روی آن انجام نمی شود.
 
در این میان این پرسش مطرح می شود که چرا عوارض آزادراهی متناسب با خدماتی که ارائه می شود نیست و این هزینه پرداخت شده صرف چه مواردی می شود؟
 
یوناتن بت کلیا، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به ساخت و احداث آزادراه های مشارکتی از سوی بخش خصوصی، می گوید: بازگشت سرمایه سازنده آزادراه ها به مدت 18 تا 21 از محل حق اخذ عوارض از خودروهای تردد کننده در آزادراه ها خواهد بود.
 
وی در خصوص نحوه هزینه کرد عوارض دریافتی می افزاید: سرمایه گذار و متولی آزادراه برای نگهداری جاده ها و ارائه خدمات می تواند متناسب با بهبود کیفیت، عوارض دریافت کند اما هم اکنون بسیاری از آزادراه‌ها با مشکلات عدیده مواجه هستند.
 
نماینده مسیحیان و آشوریان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رفع نقاط حادثه خیز، نصب علایم لازم و بهبود وضعیت مسیر‌ها از محل پرداخت عوارض انجام می شود و این هزینه ها افزایش نرخ عوارض را توجیه می کند.
 
وی با تاکید بر این که ۱۵ درصد از هزینه ساخت و نگهداری عوارض از سوی دولت به بخش خصوصی پرداخت می شود، اظهار می کند: خط کشی جاده ها یکی از الزامات راهسازی است و به ازای هر کیلومتر بیش از 20 میلیون تومان هزینه صرف می شود این در حالیست که مبلغ پرداختی از سوی دولت در برخی آزادراه ها تنها 50 درصد هزینه خط کشی است و برای برآوردن خواسته ها و مطالبات مردم نیاز به هزینه کرد و ارائه خدمات متناسب با هزینه ها است.
 
دولت پرهزینه بودن ساخت آزادراه را دلیلی برای واگذاری به بخش خصوصی می داند و معتقد است در برخی محورها نه تنها احداث آزادراه نفعی ندارد حتی منجر به ضرر خواهد شد این امر باعث می شود مردم تنها هزینه پرداخت کرده و خدمات مناسبی دریافت نکنند. بنابراین نظارت بر نحوه عملکرد بخش خصوصی و همکاری و هماهنگی لازم با این بخش و رفع چالش ها و مشکلات عدیده موجود تنها راه بهبود کیفیت خدمات رفاهی در جاده های کشور است اما با روند فعلی نمی توان چندان توقع بهبود شرایط داشت.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , آزادراه تهران , شمال






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 74 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمودرضا : درود بر همگی من تاریخ 22 اردیبهشت درخواست کارت سوخت خودرو تارا را در سایت https://fcs.niopdc.ir/ ثبت کردم و امروز 30 اردیبهشت کارت به دست رسید. خواستم اطلاع بدهم دوستان نیز به محض دریافت برگ سبز، از همین طریق اقدام نمایند. موفق باشید
سوم بهمن : سلام ری را مشکی برای من فقط آماده برای صدور فاکتور تغییر کرده شده ۲۸ اردیبهشت برای شما چطور؟ اون مابا التفاوت رو پرداخت کردید یا مثل من گذاشتید خودش از جریمه برداشت کنه؟
داریوش : سلام تارا اسفند نقرهای تتانیوم امروز بلاخر فاکتور شد انشاا.. قسمت همه
شاهین جی : در جواب سامان سخا برای پلاک شدن ماشینه که پلاک همون شهری که زندگی مکنیم بزنن الزامشم بخاطر همینه
شاهین اتومات cvt : سلام به همه عزیزان تشکر ویژه از دوستانی که برای احقاق حق و پیگیری تحویل خودروها برنامه ریزی لازم برای تجمع روز شنبه ۳ خرداد رو ترتیب دادن. همه عزیزان لطفا در تجمع روز شنبه 3 خرداد ماه ؛ تجمع شاهین هاااا که تو تأخیر هستش شرکت فرمایید. همه باهم متحد این اجتماع مارو همراهی کنند🙏🙏🙏 تا همه به حق خودشون برسن آدرس اجتماع: کرج جاده مخصوص کیلومتر11 امور مشتریان و بازار یابی ساعت اجتماع 9 صبح به بعد تشکر فراوان از همه دوستان خواهشمندم همه عزیزان شرکت فرمایید
رضا : سلام معمولا رنگ سفید تارا اتومات زودتر تحویل میدن اگر پیش فروش هم باشه دیگه بهتر
J4 : یعنی نباید بریزیم ؟
J4 : یعنی نباید بریزیم ؟
ناشناس : نه خواهش میکنم اقا ساسان پیش میاد دیگه🌹
شاهین اتومات cvt : سلام به همه عزیزان تشکر ویژه از دوستانی که برای احقاق حق و پیگیری تحویل خودروها برنامه ریزی لازم برای تجمع روز شنبه ۳ خرداد رو ترتیب دادن. همه عزیزان لطفا در تجمع روز شنبه 3 خرداد ماه ؛ تجمع شاهین هاااا که تو تأخیر هستش شرکت فرمایید. همه باهم متحد این اجتماع مارو همراهی کنند🙏🙏🙏 تا همه به حق خودشون برسن آدرس اجتماع: کرج جاده مخصوص کیلومتر11 امور مشتریان و بازار یابی ساعت اجتماع 9 صبح به بعد تشکر فراوان از همه دوستان خواهشمندم همه عزیزان شرکت فرمایید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا فوری تحویل خرداد : چرا یک مرحله عقب رفت پس؟ شد آماده صدور فاکتور!
کوییک s تحویل تیر : پیگیری وضعیت خودروی سایپا اون قسمت که مینویسه تاریخ ارسال به بانک که جلوش صفره یعنی چی ؟ منظور اون مبلغ سود تاخیرهست که موقعی که میفرستن بانک تاریخ میزارن که مشتری بره از نمایندگی حواله بگیره بره از بانک بگیره ؟
کوییک s تحویل تیر : بله درسته برای تحویل 90 روزه تا 90 روز که هیچ از روز 91 تا تاریخ فاکتور سود تاخیر رو محاسبه میکنن ولی ایران خودرو این طوری نیست درست اون تاریخی که تحویل میگیری یعنی تا روز اخر یود تاخیر رو محاسبه میکنه و میده
ساینا پذیرش 23مهر : سلام آقا توحید ارومیه خسته نباشید ممنون از اینکه وقت میذارین همه را راهنمایی میکنید داداش من ساینا پذیرش 23مهر بودم طرح فوق العاده با تاخیر 11 اسفند تحویل گرفتم و حواله بود گرفته بودم بابت سود تاخیر به من بانک میده سود یا باید خود مالک باشه وکالت حواله رو فقط دارم ممنون میشم جواب بدین
معین : سلام دوستان من آذر ماه 1403 آریزو 8 ثبت نام کردم و همون پارسال ماشین فاکتور شد و مدارکش اومد . تحویل 28 فروردین 1404 بود که امروز تماس گرفتم گفتند ماشین مجوز خروج خورده . احتمالا کسانی که ماشینشون فاکتور نشده پارسال مشمول افزایش دیون شدند .
توحید ارومیه : اقا دانیال اگه در پیگیری وضعیت خودرو نوشته عدم نقص پرونده مشکلی در سخای شما وجود نداره.از طریق سایت پلیس هم میتونی مدت مانده اعتبار سخا رو ببینی.فک نکنم تا عید قربان شاید فاکتور بشی تحویلش هم حدودا 10تا15روز طول میکشه بعد فاکتور
سجادم : امروز تبدیل زدم فاکتورم شدم
دانیال : آقای توحید خواستم بدونم بعد تکمیل وجه چقدر طول می‌کشه ماشین به دستمون برسه من 29بهمن تکمیل وجه کردم خواستم ببینم تا قبل عید قربان ماشین تحویل میگیریم
دانیال : سلام آقای توحید من از طریق طرح یکپارچه خودرو اومدم پیش فروش ..موقع تکمیل وجه برای سخا نمایندگی گفتم گفت قبلاً ثبت شدید ..حالا نمی‌دونم مشکلی پیش میاد یا ن
تحویل 11خرداد : سلام من هم تحویل 11 خرداد هستم و به همین صورت نوشته (آخرین وضعیت زده این کلاس فاقد صف فاکتور می باشد )